Zonnepanelen bevestigen met aluminium L-profiel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Ruustig Aan
Berichten: 19
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 8:04

Zonnepanelen bevestigen met aluminium L-profiel



Bericht door Ruustig Aan »

Beste camperaars,

Wij willen op onze Peugeot Boxer uit 2013, 2x een Victron 175w 12v zonnepanelen bevestigen. I.v.m. ruimte wil ik deze gaan bevestigen met aluminium L-profielen (6cm hoog, 4cm breed, 2mm dik, ...cm lengte), deze zijn van brut aluminium. De zonnepanelen aan de profielen schroef ik dan vast met RVS zelftappers. De profielen lijm ik met Sikaflex aan het dak.

Graag jullie antwoord op volgende vraag: Heeft iemand ervaring met brut aluminium en gaat dit geen problemen opleveren in de regen, heeft zo'n brut aluminium corrosie, of valt dit wel mee?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Zonnepanelen bevestigen d.m.v. aluminium L-profiel



Bericht door EasyBee »

Onbehandeld aluminium gaat oxideren/corroderen en wordt lelijk. Combinatie met rvs wil je echt niet.
https://www.veron.nl/nieuws/aluminium-e ... e-ellende/
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Ruustig Aan
Berichten: 19
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 8:04

Re: Zonnepanelen bevestigen d.m.v. aluminium L-profiel



Bericht door Ruustig Aan »

EasyBee schreef:
vr 23 jul 2021, 1:16
Onbehandeld aluminium gaat oxideren/corroderen en wordt lelijk. Combinatie met rvs wil je echt niet.
https://www.veron.nl/nieuws/aluminium-e ... e-ellende/
Hoe zou je dit dan kunnen oplossen? De standaard kunststof zonnepaneel bevestigingselementen zijn voor mijn setup te groot/breed.
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zonnepanelen bevestigen met aluminium L-profiel



Bericht door DJSmiley »

Blank geanodiseerd aluminium icm goede kit lijkt me dan veruit de beste optie.

Als je het perse wilt schroeven kun je normale schroeven nemen en die afdekken met kit tegen het vocht, ipv RVS, maar anno 2021 voegt schroeven niets toe (alleen potentiele gaten die kunnen lekken)

Mits goed uitgevoerd is de kit/lijm van tegenwoordig steviger dan een schroefverbinding
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Ruustig Aan
Berichten: 19
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 8:04

Re: Zonnepanelen bevestigen met aluminium L-profiel



Bericht door Ruustig Aan »

DJSmiley schreef:
vr 23 jul 2021, 10:28
Blank geanodiseerd aluminium icm goede kit lijkt me dan veruit de beste optie.

Als je het perse wilt schroeven kun je normale schroeven nemen en die afdekken met kit tegen het vocht, ipv RVS, maar anno 2021 voegt schroeven niets toe (alleen potentiele gaten die kunnen lekken)

Mits goed uitgevoerd is de kit/lijm van tegenwoordig steviger dan een schroefverbinding
Ik kan ook geanodiseerd aluminium online bestellen. Deze profielen lijm ik dan met Sika vast op de bus. Maar de profielen tegen de zonnepanelen wil ik wel met schroeven doen, zodat deze er ook e.v.t. uit kunnen. Welke schroeven dan gebruiken?

Mocht iemand een andere oplossing hebben sta ik hier ook voor open. :cheers:
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepanelen bevestigen met aluminium L-profiel



Bericht door veetee »

Ik heb het ook zo gedaan, met lange alu profielen, zie http://titunet.nl/zonnepaneel-voor-de-camper/
Ik heb de profielen aan de panelen vast gepopnageld met alu popnagels (in de hoop ze de eerstkomende tig jaar niet te hoeven vervangen :wink: ). Als je RVS schroeven gebruikt kun je een likje Duralac (anticorrosiepasta voor RVS-alu verbindingen) gebruiken.
Ruustig Aan
Berichten: 19
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 8:04

Re: Zonnepanelen bevestigen met aluminium L-profiel



Bericht door Ruustig Aan »

veetee schreef:
vr 23 jul 2021, 10:40
Ik heb het ook zo gedaan, met lange alu profielen, zie http://titunet.nl/zonnepaneel-voor-de-camper/
Ik heb de profielen aan de panelen vast gepopnageld met alu popnagels (in de hoop ze de eerstkomende tig jaar niet te hoeven vervangen :wink: ). Als je RVS schroeven gebruikt kun je een likje Duralac (anticorrosiepasta voor RVS-alu verbindingen) gebruiken.
Ziet er netjes uit zo en precies wat ik ook wil. Heb je dit ook gedaan met geanodiseerd aluminium?
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepanelen bevestigen met aluminium L-profiel



Bericht door veetee »

Met brut aluminium. Geen problemen mee. Eerder had ik ook zo een zonnepaneel met brut alu profielen op het dak van mijn Land Rover gemaakt, bij verkoop een paar jaar geleden (toen zat het er ca. 10 jaar op) ook geen enkel probleem, en 365/24 buiten gestaan.
Ruustig Aan
Berichten: 19
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 8:04

Re: Zonnepanelen bevestigen met aluminium L-profiel



Bericht door Ruustig Aan »

Klinkt goed.

Dan gaat het dus vooral mis met de combinatie aluminium en RVS als ik het goed begrijp. Zolang ik dan aluminium profielen gebruik en aluminium popnagels gaat dit dus goed zo te lezen :)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zonnepanelen bevestigen met aluminium L-profiel



Bericht door gjvonk »

Zo zit het nu bij ons, de alu profielen zijn er vorig jaar ter vervanging van een bevestigingsspoiler voor en achter op gekomen. De profielen zitten alleen met een lijmkit op het dak (dezelfde soort kit is ook gebruikt voor de spoiler voor het dakluik en die zit er al 6 jaar op).Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Ruustig Aan
Berichten: 19
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 8:04

Re: Zonnepanelen bevestigen met aluminium L-profiel



Bericht door Ruustig Aan »

gjvonk schreef:
vr 23 jul 2021, 11:06
Zo zit het nu bij ons, de alu profielen zijn er vorig jaar ter vervanging van een bevestigingsspoiler voor en achter op gekomen. De profielen zitten alleen met een lijmkit op het dak (dezelfde soort kit is ook gebruikt voor de spoiler voor het dakluik en die zit er al 6 jaar op).
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Hey kijk, dit is toevallig. Ik ben juist aan het stoeien om de zonnepanelen in de breedte te krijgen + nog een zonneluifel. Ik zie dat jij ook een luifel hebt en kan nu eindelijk zien tot waar deze op het dak bevestigd wordt en hoeveel ruimte dit in beslag neemt. Is dit een Fiamma luifel met bijhorende bevestigingsmaterialen?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zonnepanelen bevestigen met aluminium L-profiel



Bericht door gjvonk »

Nee, een Thule, maar de dakluifel van Fiamma (F65S) of Thule (6300) worden op dezelfde wijze bevestigd: n.l. met adapters die met een plaatje, bouten en Sikaflex 252 (of een vergelijkbare lijmkit) aan de bevestigingsnokken voor een imperiaal en het dak vastgemaakt worden. De bouten en het plaatje zijn in feite een borging voor de bevestiging met de kit. Voor een luifel tot 3,40 meter breed volstaan 2 adapters, bij 3,40 meter kun je er 3 toepassen, langer dan moet het met 3. Adapters moet je apart meebestellen net als de juiste lijmkit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
ribsters
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: Zonnepanelen bevestigen met aluminium L-profiel



Bericht door ribsters »

ducato.jpg
ducato.jpg (46.28 KiB) 626 keer bekeken
ik heb geen duidelijkere foto maar ik heb vier panelen a 110Wp tussen twee aluminium L-profielen vastgeschroefd
de profielen zitten per stuk met een ongeveer vijf bouten door-en-door, verder afgedicht met sika-flex
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Zonnepanelen bevestigen met aluminium L-profiel



Bericht door macfocus »

706724D9-A7A3-45C4-8837-F5EDF3BE4D0D.jpeg
706724D9-A7A3-45C4-8837-F5EDF3BE4D0D.jpeg (159.43 KiB) 613 keer bekeken
60x60x2mm alu. Voor de hoogte is de 60 perfect, in de breedte is 40 zat.
Gekit op het dak, met schoeven in het paneel. Schroeven gaan door 2 delen van het paneel.
Is bij mij wel rvs, en ja dat moet eigenlijk anders. Maar ook al begrepen van andere, dat het heeel erg lang duurt voordat het überhaupt een probleem wordt.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie