Controle elektraschema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
barrydebus
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 16 dec 2020, 22:15

Controle elektraschema



Bericht door barrydebus »

Hallo beste camperaars,

Zoals velen zijn mijn vriendin en ik dit jaar ook aan ons camperombouwproject begonnen en hebben daartoe een Peugeot Boxer L2H2 uit 2014 voor aangekocht. Met hulp van veel informatie van het web hebben we onderstaand elektrisch schema bedacht.

https://drive.google.com/file/d/1s6Jk0i ... sp=sharing

Hebben jullie aan- of opmerkingen?

Met vriendelijke groeten,
Joost en Evelien

PS. Ik heb al vernomen dat de cyrix-li-ct niet voldoende zal zijn om de koppeling tussen de start accu en HH-accu te bewerkstelligen aangezien de HH-accu meer laadstroom zal vragen dan de alternator aan kan, en deze dus zal verbranden. Hier zal dus een b2b booster moeten komen van bijvoorbeeld de Victron Orion of een alternatief.
Laatst gewijzigd door barrydebus op do 22 jul 2021, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Controle elektraschema



Bericht door veetee »

Ik vind het in die zin wat onduidelijk dat in het schema de verbruikers met een ander verbruik qua wattage genoemd staat dan in het tabelletje (een duidelijker niet gecomprimeerd plaatje is ook welkom).
Het schema ziet er op zich goed uit, maar over het verbruik kan ik dus nog niks zeggen...
Wat etreft de Cyrix, daar heb je ook nog zwaardere uitvoeringen van, bv een die continu 230A aankan.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Controle elektraschema



Bericht door travelscout »

Een standaard dynamo voor de 2.3 peugeot boxer uit 2014, kan al 140A continu leveren.
En ja, daar zal die het eindelijk eens wat warmer van krijgen.
Maar verbranden? Kan nominaal niet meer leveren tenzij je iets aan de interne spanningsregelaar hebt gewijzigd.

Waarom zou je dus die laadstroom willen beperken middels een booster?
Ik lees hier immers niets over in die link. In tegenstelling juist:

"De Victron 12,8V Lithium SuperPack batterijen hebben een geïntegreerd BMS en veiligheidsschakelaar. De SuperPack-accu’s zijn heel gemakkelijk te installeren zonder dat daar extra onderdelen voor nodig zijn."

Als je geld wil uitgeven, investeer dan in een zwaardere dynamo ipv een boostert.
Dan is de kans vwb je dynamo, groter dat je die 100A ook daadwerkelijk zult kunnen meten.
Paul.
Camper-T
Berichten: 1171
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Controle elektraschema



Bericht door Camper-T »

Wat ik in een eerder en gelijksoortig schema met een MultiPlus ook al miste, is de extra aansluiting om de start-accu met 1A te laden.
Gebruik je deze niet omdat je dit niet nodig vind, of was je hier niet van op de hoogte?
De 'slechts' 1A lijkt niet veel toe te voegen als je niet te lang op 1 plek staat maar misschien is het handig, zeker in de koudere tijden.
Victron heeft deze optie niet voor niets op de MulitPlus gezet lijkt mij, al ben ik altijd benieuwd wat anderen hun mening hier over is.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Controle elektraschema



Bericht door kampo »

De 1A uitgang voor startaccu werkt niet in combinatie met LFP

Een grotere dynamo met de verkeerde curve heeft weinig zin. Een booster van bv 30A is wel zinvol met LFP want heeft de juiste laadcurve.
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Controle elektraschema



Bericht door DJSmiley »

De startaccu meeladen kan een leuke functie zijn. Maar dan moet er wel een goede reden voor zijn, normaliter zou dat niet nodig hoeven zijn.

Belangrijk is idd wel in hoeverre dat een eigen dedicated ladertje is, of dat dit gewoon parallel aan de reguliere lader hangt. In het laatste geval laad je dus beide met hetzelfde laadprofiel en dan moet je concesies doen, waardoor het zoals kampo al zegt weinig meer toevoegd.

Idem met de Victron laders met 3 uitgangen, dat is allemaal 1 laadprofiel.
Van de multiplus kan ik dit ook niet vinden of dat echt een eigen laadprofiel is.
Afhankelijk van de accusoort bepaald dat namelijk in hoeverre het wat toevoegd of gewoon geen nut heeft.

Dus met 14.2V bv voor de Lithium batterij is prima, maar de startaccu wil meestal hoger hebben. Dus die zul je niet optimaal laden. Maar 14.7V oid is weer te hoog voor de lithium...

Hetzelfde geld overigens voor veel MPPT regelaars. Ik heb onlangs in een boot een Epever Duoracer geplaatst. Die had als grote voordeel een aparte laaduitgang voor de startaccu, met een eigen loodaccupatroon (en eigen spanningssettings)
Votronic heeft ook regelaars met een eigen uitgang.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie