Kronkel over Cyrix aansluiting
Kronkel over Cyrix aansluiting
Dag allemaal,
Ik kom twee variaties tegen waarop de cyrix aan de leef-accu gekoppeld wordt.
Schema 1. Op dit schema van Moen, de cyrix en 2 zekeringen als duidelijke verbinding tussen start- en leefaccu. Deze begrijp ik.
Schema 2.
Hier is de cyrix aangesloten op de kabel waarop ook andere verbruikers zijn aangesloten. En zit de cyrix aansluiting net als die van de ‘verbruikers’ en ‘echte’ acculaders, na de zekering en hoofdschakelaar. Mijnsinziens kan dat niet omdat de cyrix dan door de alternator direct een ongezekerd hoog ampèrage stroom kan geven aan het het boordnet in plaats van alleen naar de leefaccu. Mijn alternator kàn 220 ampère leveren. Dus in het geval dat mijn accu onverhoopt echt een keer helemaal plat is, kan er zeker een serieus hoge laadstroom lopen waarop de rest van het net dan niet voorbereidt is.
En schakelt een cyrix altijd? Óók als enkel de startaccu is aangesloten. Of dus als in schema 2 wanneer hoofdschakelaar is omgezet? Bijvoorbeeld om het boordnet spanningsloos te willen maken. Want dat lukt dan toch niet? Cyrix zit na de hoofdschakelaar. Zodoende begrijp ik ook dan het tweede schema dus niet.
Ik begrijp dat dit ‘probleem’ alleen speelt wanneer de motor loopt en er dus geladen/geschakeld wordt aangestuurd door de alternator.
Uiteraard kan ik gewoon de eerste methode volgen. Methode twee scheelt wel weer een zekering en extra draadje. Los daarvan wil ik het gewoon snappen.
Wie kan mij het ‘licht’ laten zien?
Groet, Mein.
Ik kom twee variaties tegen waarop de cyrix aan de leef-accu gekoppeld wordt.
Schema 1. Op dit schema van Moen, de cyrix en 2 zekeringen als duidelijke verbinding tussen start- en leefaccu. Deze begrijp ik.
Schema 2.
Hier is de cyrix aangesloten op de kabel waarop ook andere verbruikers zijn aangesloten. En zit de cyrix aansluiting net als die van de ‘verbruikers’ en ‘echte’ acculaders, na de zekering en hoofdschakelaar. Mijnsinziens kan dat niet omdat de cyrix dan door de alternator direct een ongezekerd hoog ampèrage stroom kan geven aan het het boordnet in plaats van alleen naar de leefaccu. Mijn alternator kàn 220 ampère leveren. Dus in het geval dat mijn accu onverhoopt echt een keer helemaal plat is, kan er zeker een serieus hoge laadstroom lopen waarop de rest van het net dan niet voorbereidt is.
En schakelt een cyrix altijd? Óók als enkel de startaccu is aangesloten. Of dus als in schema 2 wanneer hoofdschakelaar is omgezet? Bijvoorbeeld om het boordnet spanningsloos te willen maken. Want dat lukt dan toch niet? Cyrix zit na de hoofdschakelaar. Zodoende begrijp ik ook dan het tweede schema dus niet.
Ik begrijp dat dit ‘probleem’ alleen speelt wanneer de motor loopt en er dus geladen/geschakeld wordt aangestuurd door de alternator.
Uiteraard kan ik gewoon de eerste methode volgen. Methode twee scheelt wel weer een zekering en extra draadje. Los daarvan wil ik het gewoon snappen.
Wie kan mij het ‘licht’ laten zien?
Groet, Mein.
Re: Kronkel over cyrix aansluiting
Reken eens voor jezelf uit wat er aan energie wordt gewonnen als je gebruik maakt van zo'n koppeling. Ik zeg je op voorhand, dat valt reuze tegen.
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Kronkel over cyrix aansluiting
Ik zie geen (functioneel) verschil tussen beide schema's.
Een Cyrix schakelt alleen als beide accu's aangesloten zijn. Dus, in het tweede schema, ingeval de Main Switch niet gesloten is, zal de Cyrix niet schakelen en derhalve staat er geen spanning van de dynamo op het hh gedeelte van het boordnet.
Een Cyrix schakelt alleen als beide accu's aangesloten zijn. Dus, in het tweede schema, ingeval de Main Switch niet gesloten is, zal de Cyrix niet schakelen en derhalve staat er geen spanning van de dynamo op het hh gedeelte van het boordnet.
Re: Kronkel over cyrix aansluiting
De laadstroom gaat van de cyrix zo toch ongezekerd naar de busbar?
Als een 230 ampère accu leeg staat kan hij best voor 5 minuten 100 ampère vragen. Daarna zwakt het amperage waaarmee door de alternator geladen wordt inderdaad af.
groet Mein
Als een 230 ampère accu leeg staat kan hij best voor 5 minuten 100 ampère vragen. Daarna zwakt het amperage waaarmee door de alternator geladen wordt inderdaad af.
groet Mein
Re: Kronkel over cyrix aansluiting
De zekering richting leefaccu kan doorslaan. Verbinding naar busbar blijft open. Zo duidelijker wat ik probeer te vragen?
Mein.
Mein.
Re: Kronkel over cyrix aansluiting
Dag Metor,
Elke accu moet toch zo dichtbij als mogelijk afgezekerd worden? Inderdaad zou je dan in elk geval zeggen dat de zekering dan links van de cyrix zou moeten staan. Ga ik nou minder snappen dan dat ik dacht.
Ik probeer stroom altijd als water te zien. Vanuit die denkwijze blijft overeind dat de busbar teveel water/stroom krijgt omdat er geen “beschermende stuw” tussen zit. Om maar een beetje actueel te lijven met al dat water .
Mein.
Elke accu moet toch zo dichtbij als mogelijk afgezekerd worden? Inderdaad zou je dan in elk geval zeggen dat de zekering dan links van de cyrix zou moeten staan. Ga ik nou minder snappen dan dat ik dacht.
Ik probeer stroom altijd als water te zien. Vanuit die denkwijze blijft overeind dat de busbar teveel water/stroom krijgt omdat er geen “beschermende stuw” tussen zit. Om maar een beetje actueel te lijven met al dat water .
Mein.
Re: Kronkel over cyrix aansluiting
Je wil liefst overal een zekering op en zeker op die hoofdlijnen.
Maar als de kabel heel kort is en dat is dan minder dan 30cm, dan is het aanbrengen van een zekering niet aan te raden.
Vandaar dat mijn principeschema werd aangevuld met "short" rondom de busbar.
Je kan op een principeschema niet zien of een kabel 5cm of 2 meter is.
Bij mickelmoen zijn schema had de zekering beter voor de cyrix gestaan onder de motorkap.
Maar ook daar kan je niet zien hoe kort de kabel misschien wel is.
Verder is er de speciale schakelaar op de cyrix. Weloverwogen maar niet gebruikelijk. Het is het soort manuele cyrix bediening waar ik een hekel aan zou hebben wegens je vergeet hem te gebruiken als je hem nodig hebt.
Maar als de kabel heel kort is en dat is dan minder dan 30cm, dan is het aanbrengen van een zekering niet aan te raden.
Vandaar dat mijn principeschema werd aangevuld met "short" rondom de busbar.
Je kan op een principeschema niet zien of een kabel 5cm of 2 meter is.
Bij mickelmoen zijn schema had de zekering beter voor de cyrix gestaan onder de motorkap.
Maar ook daar kan je niet zien hoe kort de kabel misschien wel is.
Verder is er de speciale schakelaar op de cyrix. Weloverwogen maar niet gebruikelijk. Het is het soort manuele cyrix bediening waar ik een hekel aan zou hebben wegens je vergeet hem te gebruiken als je hem nodig hebt.
Groeten Kampo
Re: Kronkel over cyrix aansluiting
Je snapt het wel, normaliter zekering links van de cyrix.
Lees eens de specificatie en de functionaliteit van de cyrix: dit is een slim spannings afhankelijk relais. De "stuw" is niet nodig omdat het "water" onder het rijden vanaf de startaccu naar de leef accu stroomt en ook nog wat naar de busbar als er verbruikers aan staan. Dat het "water" zowel vanaf de leef accu als vanaf de start accu stroomt naar de busbar wordt door de cyrix functionaliteit vermeden.
Re: Kronkel over cyrix aansluiting
De dynamo pompt niet zomaar een hoop stroom de busbar in. Als er niks gevraagd wordt, stroomt er niks. Als er geen hh accu aangesloten is, koppelt de Cyrix überhaupt niet, en is de dynamo dus sowieso niet verbonden met de busbar. De accu vraagt om een bepaalde laadstoom, de dynamo levert niet meer dan er gevraagd wordt.
Voor een goed begrip hoe een Cyrix werkt inderdaad eens de manual bekijken, het is niet zomaar een simpel relais.
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Kronkel over cyrix aansluiting
Zet de kabel vanaf de cirix direct op de accu, met een eigen zekering van max 60. 70A. En zonder schakelaar.Een 100Ah accu zal niet hoger komen
.
Wat de dynamo kan leveren is hier niet belangrijk.
Zo heb je twee gescheiden systemen.
Teken de schakelaars anders. Dit zijn afsluiters voor de waterleiding.
.
Wat de dynamo kan leveren is hier niet belangrijk.
Zo heb je twee gescheiden systemen.
Teken de schakelaars anders. Dit zijn afsluiters voor de waterleiding.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Kronkel over cyrix aansluiting
Het klopt, dat in mijn schema, de kabel tussen accu en Cyrix ultra kort is. I.v.m. de beschikbare ruimte was het handiger, de zekering daarom na de Cyrix te plaatsen.kampo schreef: ↑do 22 jul 2021, 14:13Je wil liefst overal een zekering op en zeker op die hoofdlijnen.
Maar als de kabel heel kort is en dat is dan minder dan 30cm, dan is het aanbrengen van een zekering niet aan te raden.
Vandaar dat mijn principeschema werd aangevuld met "short" rondom de busbar.
Je kan op een principeschema niet zien of een kabel 5cm of 2 meter is.
Bij mickelmoen zijn schema had de zekering beter voor de cyrix gestaan onder de motorkap.
Maar ook daar kan je niet zien hoe kort de kabel misschien wel is.
Verder is er de speciale schakelaar op de cyrix. Weloverwogen maar niet gebruikelijk. Het is het soort manuele cyrix bediening waar ik een hekel aan zou hebben wegens je vergeet hem te gebruiken als je hem nodig hebt.
Wat de manuele schakeling betreft. Praktisch gezien staat hij vrijwel altijd aan. Alleen als ik een keer de accu’s met een hogere spanning wil laden, bij langdurig vrij staan, zet ik hem wel eens uit. De hogere spanning is niet goed voor de startaccu, maar de Optima’s laden dan wel sneller.
Dat ik het wel eens zou vergeten komt niet voor.
Re: Kronkel over cyrix aansluiting
principe aansluiten van de cyrix
verbind de plus van de startaccu via een zekering vlakbij de accu met 1pool van de cyrix, verbind de pluspool van de hh accu met een kabel met daarin een zekering vlakbij de hhaccu met de andere pool van de cyrix, en verbind de dunne massa aansluiting aan een goed massa punt, en meer is inprincipe NIET nodig.
zodra de cyrix een bepaaldspannings verschil meet tussen de 2 dikke pluspolen dan zal die na een bepaalde tijd de 2 plussen met elkaar verbinden, en gaat de accu met de hoogste spanning de accu met de laagste spanningladen, dit geldt ook voor de situatie als de hh accu hoger meet als de startaccu.
jos
verbind de plus van de startaccu via een zekering vlakbij de accu met 1pool van de cyrix, verbind de pluspool van de hh accu met een kabel met daarin een zekering vlakbij de hhaccu met de andere pool van de cyrix, en verbind de dunne massa aansluiting aan een goed massa punt, en meer is inprincipe NIET nodig.
zodra de cyrix een bepaaldspannings verschil meet tussen de 2 dikke pluspolen dan zal die na een bepaalde tijd de 2 plussen met elkaar verbinden, en gaat de accu met de hoogste spanning de accu met de laagste spanningladen, dit geldt ook voor de situatie als de hh accu hoger meet als de startaccu.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Kronkel over cyrix aansluiting
Zoals de titel vermeld is dit een kronkel. Ik kronkel nog even door….
De handleiding weer gelezen.
Hieruit concludeer ik dat de cyrix doorlust wanneer de startaccu, die geladen wordt door de alternator, het schakelvoltage bereikt heeft.
Of indien de leefaccu met een acculader geladen wordt, het voltage van de leefaccu uiteindelijk de cyrix doorschakelt naar de startaccu.
Echter ik lees nergens dat de cyrix helemaal niet schakelt wanneer er geen tweede accu is. De cyrix ‘kijkt naar het voltageniveau van beide accu’s. Met een voorrangsbepaling op de aansluiting voor de startaccu.
Als één van de twee op het schakelvoltage komt, opent het relais.
Ook zonder leefaccu komt de startaccu op niveau, het relais opent, ongeacht of er een ontvanger is. Of is ie zo slim?
Is het niet benoemd in de handleiding omdat de toepassing van het relais er vanuit gaat dat je een tweede accu wilt laden? En je logischerwijs geen relais inbouwt wanneer je geen tweede accu wilt kunnen laden?
Maar denk je in dat de leefaccu om wat voor reden verwijderd is. En dat de cyrix toch spanning levert aan het circuit terwijl je denkt volledig spanningsloos te zijn.
Mein.
De handleiding weer gelezen.
Hieruit concludeer ik dat de cyrix doorlust wanneer de startaccu, die geladen wordt door de alternator, het schakelvoltage bereikt heeft.
Of indien de leefaccu met een acculader geladen wordt, het voltage van de leefaccu uiteindelijk de cyrix doorschakelt naar de startaccu.
Echter ik lees nergens dat de cyrix helemaal niet schakelt wanneer er geen tweede accu is. De cyrix ‘kijkt naar het voltageniveau van beide accu’s. Met een voorrangsbepaling op de aansluiting voor de startaccu.
Als één van de twee op het schakelvoltage komt, opent het relais.
Ook zonder leefaccu komt de startaccu op niveau, het relais opent, ongeacht of er een ontvanger is. Of is ie zo slim?
Is het niet benoemd in de handleiding omdat de toepassing van het relais er vanuit gaat dat je een tweede accu wilt laden? En je logischerwijs geen relais inbouwt wanneer je geen tweede accu wilt kunnen laden?
Maar denk je in dat de leefaccu om wat voor reden verwijderd is. En dat de cyrix toch spanning levert aan het circuit terwijl je denkt volledig spanningsloos te zijn.
Mein.