Karmann Colorado 580 elektronica vragen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Jakelow
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 mei 2021, 18:59

Karmann Colorado 580 elektronica vragen



Bericht door Jakelow »

Beste camperaars,

Is er iemand in het bezit (geweest) van een Karmann Colorado 580?

Ik ben sinds enige tijd in het bezit van deze camper (laatste 'Edition" H model, op kenteken gezet in 2004), maar ben op zoek naar informatie van andere gebruikers over hoe de stroomvoorziening is geregeld.

Om te beginnen: is deze auto uitgerust met een 12V naar 230V omvormer? Op de 230V stroompunten staat namelijk geen spanning zonder een externe 230V aansluiting.
Ook de koelkast blijkt niet te werken op 12V (wat wenselijk zou zijn tijdens het rijden), ook niet wanneer de auto toch extern op 230V is aangesloten. De koelkast werk wel op 230V of gas. De terugslag zekering voor de koelkast staat echter goed (zitten er nog andere zekeringen in?)

Daarnaast vraag ik mij af hoe beide accu's tijdens de winterstalling het beste geconditioneerd kunnen worden. Is het afdoende om de auto dan op 230V aan te sluiten zodat de ingebouwde EVS-lader beide accu's op peil houdt? En moet deze dan continu aangesloten zijn (druppel functie?), of juist slechts een paar dagen per maand?
Beide accu's er uit nemen en thuis op een conditioner zetten is voor mij geen optie.
Dit brengt mij automatisch bij het volgende punt: na de afgelopen winterstalling heb ik de camper voor het huis geplaatst en op 230V aangesloten, maar bleek er helemaal geen stroom aanwezig (geen 230V, verlichting, koeling etc.). Bij controle bleek de huishoudaccu helemaal plat te zijn. Na plaatsing van een nieuwe batterij werkte alles gek genoeg weer. Hoe komt het dat bij een lege accu de totale stroomvoorziening niet meer werkt, ondanks de externe 230V aansluiting?

Ik ben benieuwd naar de reacties
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Karmann Colorado 580 elektronica vragen



Bericht door travelscout »

koelkast op 12V hoort alleen te werken als de motor loopt.
mogelijke oorzaken: zekering defect, D+ niet aanwezig, inschakelrelais defect.
Het is me niet duidelijk wat je bedoelt met een "terugslag zekering" (fotootje?).

Omvormer: als deze er al standaard is zat, zal die na al die jaren vast eens vervangen zijn.
Zo moeilijk moet die niet te vinden zijn.
In oudere voertuigen is het zelf in/omschakelen bij een gebrek aan externe 230VAC, niet gebruikelijk.

Een accu die plat is: zoek uit of er stroom gebruikt wordt als alles uit is (lekstromen).
Heb je een onder- of minimumspannings beveiliging, om een accu tegen volledig leeg lopen te beveiligen?
Zonder lekstromen kun je een goede en volle accu, best een aantal maanden niet bijladen.

Een acculader (calira) die niet (altijd) werkt:
Is de zekering heel en/of komt er spanning op de calira als je een externe 230VAC aansluit op je camper.
Staat je automatisch aardlekbeveiliging wel in/aan (ongeveer zoals bij je thuis in de groepenkast)?
Paul.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Karmann Colorado 580 elektronica vragen



Bericht door hathi »

Om te beginnen: is deze auto uitgerust met een 12V naar 230V omvormer? Op de 230V stroompunten staat namelijk geen spanning zonder een externe 230V aansluiting.
Ook de koelkast blijkt niet te werken op 12V (wat wenselijk zou zijn tijdens het rijden), ook niet wanneer de auto toch extern op 230V is aangesloten. De koelkast werk wel op 230V of gas. De terugslag zekering voor de koelkast staat echter goed (zitten er nog andere zekeringen in?) ……………………………….. Dat is standaard,enkel 230 V als de stekker er in zit,zie het als 2 verschillende circuits wal stroom 230V HH accu 12 V. ,die omvormer is niet standaard,maar naderhand geplaatst,en deze zou zomaar je HH accu leeg getrokken kunnen hebben,en toen in de stalling
de koelkast,werkt ook prima op gas, wil je dit niet ? ..even de zekering na lopen,of het koelkast relais,controleren zoals Travelscout aangeeft ……………Volgens mij geef je als terugslag zekering ! De aardlekschakelaar aan,…en die is enkel voor de 230 v stekker aansluiting,….de zekering Vd koelkast,moet je bij de kleine zekeringen ,dus bij de Evs/Calira zoeken
Hans
Jakelow
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 mei 2021, 18:59

Re: Karmann Colorado 580 elektronica vragen



Bericht door Jakelow »

Dank voor de reacties.

Er is inderdaad een 220v aardlek aanwezig, dat is het probleem niet.
Op het Calira 12v controlepaneel zitten een aantal automatische zekeringen, zo ook één voor de koelkast. Deze staat ingeschakeld. Ik vroeg mij af of er nog er nog elders zekeringen aanwezig zijn waardoor de koelkast niet meer werkt op 12v.
Als er standaard geen omvormer ingebouwd is in een Colorado dan is dit prettig om te weten. Er staats namelijk niets over in de handleiding.
Rest de vraag hoe je het beste de accu's tijdens de stalling op spanning kunt houden. Constant de camper op 220v aansluiten, of is het afdoende om dit laat zeggen een paar dagen per maand te doen?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Karmann Colorado 580 elektronica vragen



Bericht door hathi »

Mss een tijdschakelaar,er tussen,dan word het ook niet vergeten? Hier wat verdere info….. https://www.zwiebelfam.nl/accu-laden-ti ... et-rijden/
Hans
Plaats reactie