Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door TeamLotz »

Ik ben bezig om uit te rekenen hoeveel energie we zullen gaan gebruiken in onze camper in wording. Echter bij het bepalen van het stroomverbruik van de koelbox raak ik een beetje in de war van wat ik in de handleiding lees. Het gaat om een Mestic MCC35 compressor koelbox en in de handleiding staat dit:

Rated current: 5A (12V)
Rated power: 45 W
Consumption of energy: 0,65 kWh

Ik kan die getallen niet goed met elkaar rijmen. Zoals ik het begrepen heb is Watt = ampere x volt. Maar dan kom ik uit op 60 W en niet op 45 W. En de kWh waarde kan ik ook niet plaatsen, die komt dan op zich wel in de buurt van de 60 W die ik net noemde, maar ook dat klopt niet helemaal.

Heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen of zijn deze gegevens inderdaad verwarrend?

Overigens ben ik me ervan bewust dat zo'n koelbox niet 24 uur het volledige vermogen zal trekken, ik lees hier en daar dat mensen er vanuit gaan dat ie zo'n 30% van de dag stroom zal gebruiken, maar als ik het goed lees kun je dat dus uit de specificaties niet concluderen.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door Metor »

Ga ervan uit dat die 60W trekt uit de accu als de compressor loopt. De compressor zelf is 45W, die 15W verschil is dan het verlies in de elektronica (compressor aansturing, temperatuur controle etc).
Die 0,65kWh is het energieverbruik per dag (24 uur), waarbij dan dus maximaal ca. 11 uur de compressor loopt. Dit allemaal onder gebruikte lab. test condities. Het praktijkverbruik kan hoger zijn (meestal) of lager afhankelijk van de praktijk condities t.o.v. de test condities.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door myway »

Toevallig deze box afgelopen week het verbruik gemeten.
Bij 22 graden omgevingstemperatuur en 5 graden in de box kwam ik op 1.1 Amp/u
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door kampo »

1.1 A/h
Dat zijn dus 26,4Ah per 24h
Lijkt me nog weinig.
In de dagelijkse praktijk zal het warmer zijn en de koelbox regelmatig geopend worden en bijgevuld.
Dan ga je zo boven de 35Ah/24h
Groeten Kampo
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door TeamLotz »

Ok, dat schept al wat licht in de duisternis :)
kampo schreef:
di 20 jul 2021, 19:04
1.1 A/h
Dat zijn dus 26,4Ah per 24h
Daar kwam ik met het getal van myway inderdaad ook op uit.
Lijkt me nog weinig.
In de dagelijkse praktijk zal het warmer zijn en de koelbox regelmatig geopend worden en bijgevuld.
Dan ga je zo boven de 35Ah/24h
Dat geloof ik ja. Want als ik dit goed begrijp:
Metor schreef:
di 20 jul 2021, 18:35
Die 0,65kWh is het energieverbruik per dag (24 uur), waarbij dan dus maximaal ca. 11 uur de compressor loopt.
zou je op basis daarvan op 54 Ah voor 1 dag uitkomen, toch? Wil je dan een keer een dagje off-grid staan en je hebt geen zonnepanelen, dan moet je denk ik al gauw denken aan een accu van minsten 75 Ah, of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door kampo »

Dat zie je juist.
De fabrikanten geven de meest optimistische verbruikswaardes op.
Begrijpelijk want dat verkoopt.
Zelf ben ik meermaals gaan meten bij allerhande kk modellen en kom gemiddeld op een 30% meerverbruik als opgegeven.
Je moet natuurlijk een juiste proefopstelling maken, een BMV gebruiken en je solarinstallatie uitzetten.
Boven de 30 graden omgevingstemperatuur kom je altijd aan meer dan 40°C in je camper soms zelf 50°C achterkant kk.
Dat soort temperatuur staat nergens vermeld in de specs.
Met een stroomverbruik van 50Ah per dag moet je wel minimaal een accu hebben van 100Ah...
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door myway »

Ik meet door de box af en toe open te doen flessen met water van normale temperatuur uit te wisselen met koude flessen uit de box.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door kampo »

Nou met zo een meetopstelling dan benader je de reële verbruikswaarde. :thumbup:
Behalve dat die 22*C nog wat te weinig zijn.
Zo een mestic is goedkoper maar duidelijk een China copie met weer de iets mindere afwerking en
Luider compressor.

Zou me verbazen dat een dergelijke copie minder stroom verbruikt als het betere origineel.
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door DJSmiley »

Nee, zo'n Mestic zal idd niet tippen aan een goede Dometic/Waeco, Vitrifrigo of Engel oid.

Hij zal een beetje vergelijkbaar zijn met andere compressorboxen in het budgetsegment zoals de Mobicool MFC serie, of bv een Magira, Alpicool ofzo. Allemaal nagenoeg hetzelfde spul.

Volgens mij zit er ook een andere compressor in, itt tot de duurdere modellen die een Danfoss gebruiken. Ik verwacht zelf dat de levensduur van een echte Danfoss beter is, maar goed, in de camper draait ie geen 24/7/365 dus in hoeverre dat echt merkbaar is weet ik niet.

Wel is de afwerking meer plastic, isolatie iets minder en wat meer geluid (voornamelijk de fan)

Ik reken zelf op 30-35Ah per 24 uur. Dan kan het meestal meevallen, alleen bij extreme temperaturen misschien wat meer. Maar daar is een zonnepaneel ideaal voor, want de extreme temperaturen zijn icm felle zon. Dan compenseert het paneel dat mooi weer :)

Zelf gemeten heb ik het nog niet, maar mijn accupakket is dan ook overgedimensioneerd.

Even los van de totale energiebehoefte is over het algemeen het advies gooi zoveel mogelijk zonnepanelen neer als betaalbaar/fysiek past. Accu kun je altijd nog upgraden als voor nu een LiFePO4 te duur is en je geen kilo's lood wilt meeslepen. Maar ook met een 100Ah accu kun je prima af als je niet teveel gebruikt en een beetje zonnepanelen hebt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door myway »

Danfoss bestaat al jaren niet meer, dat is tegenwoordig Secop en in de laatste Dometic boxen zit die er ook al niet meer in.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door Atoz »

Als iemand iets schrijft, geloof ik hem/haar/x dus .... Nooit.

Google is mijn vriend en die verteld me deze keer iets heel anders dan wat hier over Danfoss geschreven werd.
Danfoss maakt dus nog wel koelsystemen
Verkopers verkopen Domestic koelkasten met Danfoss compressoren.
En dat niet alleen in Schijndel.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door kampo »

DJSmiley schreef:
di 20 jul 2021, 22:20
Nee, zo'n Mestic zal idd niet tippen aan een goede Dometic/Waeco, Vitrifrigo of Engel oid.

Hij zal een beetje vergelijkbaar zijn met andere compressorboxen in het budgetsegment zoals de Mobicool MFC serie, of bv een Magira, Alpicool ofzo. Allemaal nagenoeg hetzelfde spul.

Volgens mij zit er ook een andere compressor in, itt tot de duurdere modellen die een Danfoss gebruiken. Ik verwacht zelf dat de levensduur van een echte Danfoss beter is, maar goed, in de camper draait ie geen 24/7/365 dus in hoeverre dat echt merkbaar is weet ik niet.

Wel is de afwerking meer plastic, isolatie iets minder en wat meer geluid (voornamelijk de fan)
Danfoss verkocht zijn compressorafdeling aan Secop. Sindsdien ook weer een paar keer doorverkocht. Maar de echte ontwikkeling is ondertussen de toerentalgeregelde compressoren.
Alle kleine beetjes helpen maar onder de streep geeft het weinig winst in stroomverbruik.
Gebouwd in China en Slovakije. Kwaliteit is bekend en heeft zijn prijs.
DJSmiley schreef:
di 20 jul 2021, 22:20

Ik reken zelf op 30-35Ah per 24 uur. Dan kan het meestal meevallen, alleen bij extreme temperaturen misschien wat meer. Maar daar is een zonnepaneel ideaal voor, want de extreme temperaturen zijn icm felle zon. Dan compenseert het paneel dat mooi weer :)

Zelf gemeten heb ik het nog niet, maar mijn accupakket is dan ook overgedimensioneerd.

Even los van de totale energiebehoefte is over ...lithium
Een koelbox is zuiniger als een kast en er kan relatief gezien meer in. Ik ben het met je eens dat 35Ah/24h een goede referentiewaarde is voor een 35 liter box. Het stroomverbruik staat of valt in functie van het gebruik, aantal openingen, warme belading en vooral omgevingstemperatuur. Dus eigenlijk is het ook mogelijk om slechts 25Ah of zelfs 45Ah te verbruiken per 24h met zo een box.

Je kan in iedere discussie promotie maken voor LFP accus maar dat ... was niet de vraag van TS.

Het rendement van een koelproces zal het stroomverbruik bepalen. Jammer genoeg is er daar weinig gebeurd voor camper kk. Behalve dat de milieu vriendelijke gassen van vandaag geen beter koel rendement geven.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door Mickel Moen »

Er wordt hier heel wat gegoocheld met cijfers. Dat kan ook niet anders. Te veel factoren die het realistische verbruik bepalen.

Ooit voor mijn 50 liter Waeco koelbox het verbruik op basis van de gegevens van de fabrikant berekend: 13,44Ah/dag.

Dat is natuurlijk aan de optimistische kant, echter. Wij vermijden als het een beetje kan de hitte. De bus heeft een hefdak, dus bij warmer weer gaat alle ventilatie in dat hefdak open. Dat zijn grote openingen en bij een beetje wind, kan de warmte goed weg. Zijn we bij de bus, staat de schuifdeur ook nog open en eventueel de achterklep.

Al met al durf ik te stellen, dat bij ons campergedrag ik redelijk in de buurt van die opgave kom.

Staat de bus echter gedurende langere tijd afgesloten in de zon op een parkeerterrein, dan kan de temperatuur binnen zo oplopen, dat de koeler in storing schiet. Op zich een goede zaak natuurlijk.

Wil je weten, wat jouw koeler bij jouw campergedrag verbruikt, zit er maar 1 ding op. Gedurende langere tijd meten, met een goede accumonitor. Na verloop van tijd krijg je een aardig beeld van het gemiddelde dagelijkse verbruik.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door TeamLotz »

Een boel reacties al hier, niet allemaal even relevant voor mijn oorspronkelijke vraag, maar dat is niet erg, want sommige dingen zijn toch ook wel weer verhelderend.

Dat dit niet de duurste koelbox is die er bestaat weet ik, maar voor ons leek dit de beste balans tussen prijs en prestatie. Hoe hij daadwerkelijk gaat bevallen kan ik nog niks over zeggen, want ik heb m nog nooit aangesloten, mede omdat ik nog helemaal moet beginnen aan het elektro gebeuren in onze camper. Alle keuzes staan wat dat betreft nog open.

Om dan toch even wat toelichting te geven, en ik ga nu zelf redelijk off topic van mijn oorspronkelijke bericht, maar dat is dan maar zo ;) :
wij zullen (in ieder geval in eerste instantie) geen zonnepanelen gaan hebben, mede omdat we vrijwel elke dag op campings met stroom verwachten te staan. Het is voor ons de eerste keer dat we een camper gaan bouwen, dus we willen het ook weer niet al te ingewikkeld gaan maken. Ik ben wel sowieso van plan een lithium accu aan te schaffen, ook al zijn die duurder. Qua opladen zal die het dus moeten hebben van walstroom en daarnaast wil ik m wel ook laten laden door de dynamo van de bus. Hoeveel dat laatste gaat opleveren heb ik echter ook nog geen idee van dus als iemand daar iets zinnigs over weet te zeggen, hoor ik dat ook graag :)

Ik verwacht dat deze koelbox de grootste stroomverbruiker in onze camper gaat worden voor de accu. We hebben nog een Maxxfan de luxe in het dak (die hebben we van het weekend net ingebouwd) als 12v gebruiker, verder komen er alleen de 'standaard' dingen zoals waterpomp voor de keukenkraan, verlichting, usb oplaadpunten en ontsteking voor de gaskookplaat. Alle 230v apparatuur (oventje, staafmixer) willen we in principe alleen direct laten werken op walstroom, dus ik ben vooralsnog ook niet van plan om een 12v naar 230v omvormer in te bouwen.

Zoals gezegd zullen we dus voornamelijk aan walstroom staan, óf we zijn aan het rijden en dan wordt de accu door de dynamo opgeladen. Wel zouden we het fijn vinden om in ieder geval de mogelijkheid te hebben om één nachtje op een plek te kunnen staan zonder stroom, dus daar wil ik voornamelijk de capaciteit van onze accu op af gaan stemmen. Ik zit dan zelf te denken dat een 75 of 100 Ah LiFePO4 wel zou moeten voldoen. Of zit ik dan veel te hoog of toch wat te laag te denken?
Plaats reactie