Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door Mickel Moen »

Voor ons is het onmogelijk om hier een echt zinnig antwoord op te geven. Het blijft gokken. Wij kennen jouw camper gedrag niet en jijzelf ook niet naar ik begrijp.

De enige manier om erachter te komen is in de praktijk. De factoren die een rol spelen zijn gewoon te divers.

Je bent bezig een en ander uit te rekenen. Dat geeft een indicatie, maar blijft nog altijd gokken. Op mijn blog, link hieronder, vind je een tool om een en ander te berekenen.

Mijn advies. Neem de accu capaciteit royaal.

Voor loodzuuraccu's minimaal 3x het theoretisch berekende verbruik. Kom je op een berekend verbruik van 50Ah/dag zou ik dus voor een accubank van minimaal 150Ah gaan. (50% van 150 = 75, heb je 25Ah speling)

Voor Lithium zal het met minder kunnen, maar daar weet ik te weinig van.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door Metor »

TeamLotz schreef:
wo 21 jul 2021, 18:09
Ik verwacht dat deze koelbox de grootste stroomverbruiker in onze camper gaat worden voor de accu.

Zoals gezegd zullen we dus voornamelijk aan walstroom staan, óf we zijn aan het rijden en dan wordt de accu door de dynamo opgeladen. Wel zouden we het fijn vinden om in ieder geval de mogelijkheid te hebben om één nachtje op een plek te kunnen staan zonder stroom, dus daar wil ik voornamelijk de capaciteit van onze accu op af gaan stemmen. Ik zit dan zelf te denken dat een 75 of 100 Ah LiFePO4 wel zou moeten voldoen. Of zit ik dan veel te hoog of toch wat te laag te denken?
Om 1 nacht vrij te staan (zeg 12 uur max) en de rest van de tijd op walstroom of rijdend, voldoet in jouw geval een 75Ah LFP accu prima.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door DJSmiley »

Eens... al zou je ook kunnen kiezen om eerst eens met een normale 100Ah lood te testen (bv de VDC31M)
Dat zijn de kosten niet (120 euro ofzo) en voor dat bedrag kun je dan wel realistisch testen.

Daar red je dat nachtje icm de koelbox ook wel mee en kun je wat praktijkervaring opdoen hoe het nu echt gaat. Dan kun je altijd nog upgraden naar Lithium.

Zorg iig dat alles LiFePO4 voorbereid is, dan kun je zo bijschakelen. En zorg voor voldoende ruimte om eventueel een grotere accu of iets andere maat kwijt te kunnen.

Feit is wel, je kan eigenlijk nooit teveel stroom hebben. Een 75Ah LiFePO4 zou ik niet doen, ga dan meteen voor 100Ah, maar goed, er is al heel veel gezegd over theoretisch verbruik. Praktijk kan soms anders zijn want er zijn simpelweg teveel faktoren
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door Atoz »

De vraagsteller lijkt me iemand met een duidelijk ANTI-lifepo4 profiel!

Als...
Je altijd paal en camping op zoekt
Je laad tijdens het rijden

Dan...
Is jouw dure LiFePO4 accu steeds helemaal vol

Als er iets is waar die dure LiFePO4 accu van stuk gaat.....
Van het steeds volledig geladen zijn.

Koop zoals djsmiley je adviseerde een gewone Loodzuur 100Ah en ga er voor.

Verder herhaal ik graag onderstaande advies.
Mickel Moen schreef:
wo 21 jul 2021, 23:19
Voor ons is het onmogelijk om hier een echt zinnig antwoord op te geven. Het blijft gokken. Wij kennen jouw camper gedrag niet en jijzelf ook niet naar ik begrijp.

De enige manier om erachter te komen is in de praktijk. De factoren die een rol spelen zijn gewoon te divers.
....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Energieverbruik Mestic MCC35 koelbox



Bericht door kampo »

Toegegeven het is goed van je op voorhand in te lichten.
Er is praktijk ervaring zat in vergelijkbare opstellingen. Wat hier blijkt. Mijn eerste eigen 30liter Waeco compressor koelbox is ondertussen +25jaar oud geworden en koelt en verbruikt nog steeds

Een constante is ook het onderschatten van de eigen behoefte en het eigen reisprofiel.
Van paal naar paal dat is toch geen comfort. Je houdt dat niet lang vol en snel wil je meer.
Het begint met een koelbox maar algauw komen er allerhande aangename prullaria bij.
Groeten Kampo
Plaats reactie