Allen,
Knaus uit 2008
Mijn 2 huishoud accu’s laden niet meer op onder het rijden. Wel aan de 220.
Gemeten waarden:
Start:12.75
Start met draaiende motor: 13.75
HH1: 12,85
HH1: met draaiende motor: 13.02
HH2: 12,85
HH2: met draaiende motor: 13.12
Charger: calira lg 616-ds/iu
Koelkast werkt alleen op: gas, 220, of draaiende motor. Niet via de HH’s
Relais voor het D+ Stroom werkt. Ik hoor hem en heb ook gemeten.
3 zekeringen bij HH1 (50,30,3) doorgemeten
Naast de calira zit een verdeler box met 7 zekeringen, ook allemaal doorgemeten.
Wat mij wel opviel is dat op de calira een gel/lood schakelaar zit, die stond nog op lood. Accu’s zijn ooit vervangen. Deze heb ik net op gel gezet.
Wat is er recent vervangen:
Victron 12/3000w omvormer is geplaatst met de juiste dikte kabel vlakbij HH2.
Er zit geen motor airco in, dus ik wil mijn dakairco onderweg kunnen gebruiken. Dit werkte op de eerste rit prima na inbouw, maar de airco trok de HH’s binnen een uur leeg.
Ik vind de waardes van HH opmerkelijk laag van de HH met draaiende motor.
Iemand nog een idee waar ik het kan zoeken?
Huishoudaccu’s laden niet meer
Re: Huishoud accu’s laden niet meer
Zo'n dakairco is al gauw 1000W opgenomen vermogen, excl. verliezen van de omvormer, dus vraagt minstens 85A. Daar zal je dynamo moeite mee hebben om dat continu te leveren, ik kan me voorstellen dat er ergens in het traject (EBL etc.) daardoor schade is ontstaan...
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Huishoud accu’s laden niet meer
13,75V is wel erg weinig op je startaccu, normaal is 14,4V.
Het lijkt er daarmee op dat je dynamo niet best is (spanningsregelaar/borstels vervangen).
Overigens, als je een Ford Transit als basis voertuig hebt, kan dit normaal zijn.
Met een dergelijke spanning zal die onvoldoende stroom voor huishoudaccuus en zeker je airco opwekken.
Als je huishoudaccuus vol zitten, zal die airco de nodige stroom daaruit halen met als gevolg lege huishoudaccuus.
Indien je geen minimumspanningsbeveiliging gebruikt, is er een mogelijkheid dat die hhaccuus nu naar de eeuwige accuvelden zijn.
Welke huishoudaccuus heb je precies en hoe zijn ze geschakeld?
Waarom heb je de Calira op GEL gezet?
Heb je de stromen in diverse circuits al eens gemeten?
Hoe groot / wat voor waardes hebben welke zekeringen die je hebt doorgemeten?
Hoeveel stroom kan je dynamo maximaal leveren?
Hoe dik en hoe lang is de bekabeling naar/van de stroomvreters?
Het lijkt er daarmee op dat je dynamo niet best is (spanningsregelaar/borstels vervangen).
Overigens, als je een Ford Transit als basis voertuig hebt, kan dit normaal zijn.
Met een dergelijke spanning zal die onvoldoende stroom voor huishoudaccuus en zeker je airco opwekken.
Als je huishoudaccuus vol zitten, zal die airco de nodige stroom daaruit halen met als gevolg lege huishoudaccuus.
Indien je geen minimumspanningsbeveiliging gebruikt, is er een mogelijkheid dat die hhaccuus nu naar de eeuwige accuvelden zijn.
Welke huishoudaccuus heb je precies en hoe zijn ze geschakeld?
Waarom heb je de Calira op GEL gezet?
Heb je de stromen in diverse circuits al eens gemeten?
Hoe groot / wat voor waardes hebben welke zekeringen die je hebt doorgemeten?
Hoeveel stroom kan je dynamo maximaal leveren?
Hoe dik en hoe lang is de bekabeling naar/van de stroomvreters?
Paul.
Re: Huishoud accu’s laden niet meer
Klink een beetje vergelijkbaar met wat ik had.
Ik heb de massa kabel tussen motorblok en chassis losgehaald en schoongemaakt en weer terug geplaatst maar gelijk ook een 35mm2 kabel aangelegd van het motorblok naar de startaccu en door naar de hhaccu.
Daarna had ik 14,2V op de accu´s
Ik heb de massa kabel tussen motorblok en chassis losgehaald en schoongemaakt en weer terug geplaatst maar gelijk ook een 35mm2 kabel aangelegd van het motorblok naar de startaccu en door naar de hhaccu.
Daarna had ik 14,2V op de accu´s
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Huishoudaccu’s laden niet meer
Bij mij ging het zelfs naar 14.5 ~14.6V. Rij dus eerste km's met verlichting aan. Daarna zakt het naar 14.3~14.4V.
Zal aan de spanningsregelaar van de dynamo liggen.
Zal aan de spanningsregelaar van de dynamo liggen.
Re: Huishoudaccu’s laden niet meer
Paul:
Volgens garage is 13,75V direct na starten prima. Nog geen meting gedaan met het gas wat dieper ingedrukt
De Victron omvormer staat al een tijd niet meer aan, dus ook de airco niet.
minimumspanningsbeveiliging: die ga ik zeker inbouwen.
Welke huishoudaccuus heb je precies en hoe zijn ze geschakeld: gel accu 95 ah. Merk weet ik even niet. Parallel geschakeld.
Waarom heb je de Calira op GEL gezet? Zie hierboven.
Heb je de stromen in diverse circuits al eens gemeten?
Hoe groot / wat voor waardes hebben welke zekeringen die je hebt doorgemeten? Wel gemeten niet opgeschreven. Ga ik doen
Hoeveel stroom kan je dynamo maximaal leveren? Goede vraag. Hoe acherhaal ik dit?
Hoe dik en hoe lang is de bekabeling naar/van de stroomvreters? 60CM, zo dicht mogelijk bij HH2, zeer dikke kabels. Aangesloten door een garage die hier verstand van heeft.
Zoals ik eerder schreef, ik ga eerst alle accu's laten doormeten.
Volgens garage is 13,75V direct na starten prima. Nog geen meting gedaan met het gas wat dieper ingedrukt
De Victron omvormer staat al een tijd niet meer aan, dus ook de airco niet.
minimumspanningsbeveiliging: die ga ik zeker inbouwen.
Welke huishoudaccuus heb je precies en hoe zijn ze geschakeld: gel accu 95 ah. Merk weet ik even niet. Parallel geschakeld.
Waarom heb je de Calira op GEL gezet? Zie hierboven.
Heb je de stromen in diverse circuits al eens gemeten?
Hoe groot / wat voor waardes hebben welke zekeringen die je hebt doorgemeten? Wel gemeten niet opgeschreven. Ga ik doen
Hoeveel stroom kan je dynamo maximaal leveren? Goede vraag. Hoe acherhaal ik dit?
Hoe dik en hoe lang is de bekabeling naar/van de stroomvreters? 60CM, zo dicht mogelijk bij HH2, zeer dikke kabels. Aangesloten door een garage die hier verstand van heeft.
Zoals ik eerder schreef, ik ga eerst alle accu's laten doormeten.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Huishoudaccu’s laden niet meer
Vraag me af waarom die garage stelt dat 13,75 V prima zou zijn.
Wat is het basis voertuig?
Zorg er eerst voor dat je een waarde van 14,4V meet op de polen van je startaccu.
Verwijder daartoe de verbinding naar de hh-accuus (verwijder de hoofdzekering).
Dan pas verder...
Lees je vast eens in in de diverse topics over:
- accuus en parallel schakelen van meerdere huishoudaccuus.
- voor én nadelen van diverse soorten accuus (maximale/continu laad-en ontlaadstromen, laadfasen etc.).
- spanningsverliezen in kabels en verbindingen en de relatie tot de grootte van stromen (amperes dus).
- onderzoek wat de grootte is van een zekering in ieder circuit.
Wat is het basis voertuig?
Zorg er eerst voor dat je een waarde van 14,4V meet op de polen van je startaccu.
Verwijder daartoe de verbinding naar de hh-accuus (verwijder de hoofdzekering).
Dan pas verder...
Lees je vast eens in in de diverse topics over:
- accuus en parallel schakelen van meerdere huishoudaccuus.
- voor én nadelen van diverse soorten accuus (maximale/continu laad-en ontlaadstromen, laadfasen etc.).
- spanningsverliezen in kabels en verbindingen en de relatie tot de grootte van stromen (amperes dus).
- onderzoek wat de grootte is van een zekering in ieder circuit.
Paul.
Re: Huishoudaccu’s laden niet meer
Inderdaad zo'n spanning en dan misschien ook te dunne bekabeling of wat overgangsweerstanden. Dan hou je weinig spanningsverschil over tussen de dynamo en de accu. Met als resultaat minimale stroom.
Re: Huishoudaccu’s laden niet meer
Amperes meten met stroomtang lijkt me beter als domweg alles gaan vervangen. Mijn nieuwe dynamo komt ook niet verder als Max 14,2V maar zit meestal zo rond de 13,5V de spanningsregelaar regelt de laadspanning keurig terug namelijk als de accu vol is.
Voor dat er met losse flodders geschoten wordt, welke motor ligt er in? Hoe oud zijn de accu’s en van welk merk en type?
Voor dat er met losse flodders geschoten wordt, welke motor ligt er in? Hoe oud zijn de accu’s en van welk merk en type?