MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



Bericht door Mickel Moen »

De laatste betekent, dat de panelen nergens meer stroom aan kwijt kunnen. Het lijkt er dus op, dat er geen (sluip)verbruikers aangesloten zijn en de accu vol is.

Echter ik vind het verschil in Amperage wel erg groot. Hoe voller de accu raakt hoe geleidelijker het amperage afneemt.

Ik heb even geen verklaring.

Wat me nu ook opvalt is het zeer lage voltage van de accu. Ik ga dan in de richting van een kapotte accu denken.
Eerst kan het paneel nog stroom kwijt, maar dan is het ho, omdat de accu gewoon kaduuk is en dus niets meer opneemt. Dit lijkt op een accu die te diep ontladen is geweest.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



Bericht door Metor »

Eens, de accu is nu ook verdacht.
Omdat de Fiamma 180Ah accu, zoals je zegt "nieuw" is, toch vreemd.
Kenmerk van een slechte accu is dat die snel vol is, maar ook snel weer leeg en dat lijkt er nog het meeste op. Om 10h was de accu al weer vol, volgens de 75/15 terwijl die hooguit een paar uurtjes die gemeten 68W geladen heeft, waarschijnlijk minder. Dat is dus hooguit 15Ah geladen, dan mag de accuspanning niet zo laag (11,97V) gezakt zijn.
Wat je nog kan doen is met de voltmeter meten. Kan je in ieder geval checken of de accuspanning gemeten op de polen gelijk is aan wat de Victron app aangeeft en checken hoeveel blokjes op de Ective monitor zichtbaar zijn.
Verder zit het ook niet lekker dat de 20A zekering eruit vliegt, de 75/15 kan maximaal 15A laden. Is er misschien een zware verbruiker op de load uitgang aangesloten? Toch niet die Ective?
Wat betreft de PAAP volgorde, het lijkt erop dat de 75/15 zich toch goed op het 12V systeem ingesteld heeft gezien de float mode op 13,79V.
Mary86
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 19:52

Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



Bericht door Mary86 »

Oooohhh ja daar zeggen jullie wat idd. Misschien is het wel de accu! Deze accu is idd zag nieuw (2 maanden in gebruik en 4 maanden terug ingekocht) maar er zijn mensen geweest die de camper hebben geleend en die hebben idd de accu leeg gehad. Er is kans dat zij de accu te ver ontladen hebben. Weet ik natuurlijk niet 100% zeker maar dat zou wel al deze vage problemen verklaren.

Over 1.5 week heb ik pas de gelegenheid de accu te wisselen of zelfs pas de gelegenheid de polen op te meten. (Momenteel verhuur ik de camper namelijk even.)

@Metor, hmmm ja de MPPT kan idd 15A laden dus dan zou de 20A zekering er niet uit mogen vliegen op spanning. Het viel mij wel op dat het 'schuifje' met minimale druk al eruit klapt, als je hem zachtjes aanraakt dan klapt hij al eruit en er is ook zeer weinig weerstand wanneer ik het schuifje weer erin duw. Dus misschien is die zekering ook niet helemaal goed (?). Ik heb iig een nieuwe besteld al is het alleen maar voor de zekerheid om het uit te sluiten.
Er is verder geen verbruiker aangesloten. De kabels gaan naar de accu en vanuit daar gaan er weer kabels naar de 12V zekering en naar de omvormer maar thats is. De zwaarste verbruiker ingebouwd is een apparaat van 55 watt of misschien incidenteel een laptop lader van 100 watt (?).

Fijn weekend iedereen. Groetjes Marije
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



Bericht door 309T16 »

Lijkt mij, dat in het geval van verhuur, het verstandig is om een goede accubewaking te gebruiken. Scheelt je accu's en ontevreden klanten.
Mary86
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 19:52

Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



Bericht door Mary86 »

Bedankt voor de tip. Ik heb momenteel niet bewust iets 'slechts' maar een goede accu bewaking is natuurlijk belangrijk. Wat versta jij onder een goede accu bewaking?

Ik heb maar 1 camper en die is gewoon op prive naam, ik wil er ook zelf mee op vakantie in september dus ik weet njirt of het officieel verhuur is/klanten zijn maar dat maakt misschien ook niet uit voor het accu probleem.

De camper was gisteren aan wallstroom geladen en toen toonde de monitor wel 5 vakjes. Bij de mppt lader red hij de 5 blokjes niet, 5 dan gaat hij ruim daarvoor al druppelen. 24h later zakt het aantal vakjes op de monitor van 5 naar 4. Dat lijkt te tonen op normaal gedrag van de accu toch? Als de accu kapot is door een verre ontlading was hij sneller gezakt denk ik. Ik hou dit uiteraard nog even in de gaten.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



Bericht door 309T16 »

Je noemde eerder, dat de accu een aantal keren leeg getrokken is.
Dat is gewoon funest. Het verkort de levensduur ingrijpend.

Een goede accu bewaking voorkomt te diepe ontlading. Dit kan op een aantal manieren.
Van een battery-protect op basis van spanning tot een meetsysteem met een shunt of zelfs een Batterij Management System zoals bij een LFP (Lithium) accu.
Mary86
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 19:52

Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



Bericht door Mary86 »

goedemorgen,

In de omvormer zit een spanningsmeter, deze gaat piepen wanneer de spanning zakt en sluit de 240V verbruikers af wanneer de spanning nog verder zakt. Dit lijkt te werken maar wanneer de omvormer wordt uitgezet dan kan de accu nog steeds op 12V worden leeggetrokken alleen dan wel moedwillig en niet per ongeluk.

Momenteel wordt de accu eens per 2 a 3 dagen opgeladen via campingstroom. De accu houdt zich prima en 2 a 3 op de accu vooruit kunnen komt ook overeen met mijn berekeningen in verbruik van omvormer/koelkast/verlichting en telefoon opladen zonder opbrengst van zonnepanelen. Helaas heb ik niets aan de zonnepanelen, die doen vrij weinig behalve druppelen. De monitor blijft aangeven dat elke dag de spanning zakt en op 1 a 2 vakjes gaat het systeem piepen en dan moet er toch echt geladen worden op campingstroom. Ik begin opnieuw een vermoeden te krijgen dat de Victron MPPT niet naar behoren functioneert.
Weet iemand of er ergens een service punt is, of dat ik hem kan opsturen zodat het kan worden uitgelezen/gecontroleerd?

Groetjes Marije
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



Bericht door Kroppie »

hier wellicht.

https://stroomwinkel.nl/

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



Bericht door Charm »

Je hebt 5 jaar garantie dus wellicht contact opnemen rechtstreeks met Victron? Ikzelf acht de kans dat de Victron defect is niet groot in.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    DJSmiley
    Berichten: 3998
    Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
    Locatie: Nunspeet

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door DJSmiley »

    Mary86 schreef:
    wo 28 jul 2021, 11:11
    Dit lijkt te werken maar wanneer de omvormer wordt uitgezet dan kan de accu nog steeds op 12V worden leeggetrokken alleen dan wel moedwillig en niet per ongeluk.
    Daarom dus het advies om een batterijprotect te plaatsen. Zeker bij een camper die ook verhuurd wordt heb je geen zicht op het al dan niet per ongeluk laten branden van een lampje oid.

    Met zo'n BP voorkom je dat de accu te diep ontladen wordt en dus vroegtijdig overlijd. Scheelt kosten en vooral gedoe, want de ervaring van een huurder ergens in Europa met een verrotte accu is verre van gunstig.
    Een review van 'leuke camper, maar de elektra was slecht, accu was half defect' is natuurlijk ook niet wat je wilt.
    Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
    Mary86
    Berichten: 11
    Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 19:52

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door Mary86 »

    Bedankt voor de tips weer!

    Ik heb gekeken naar die 'battery protect' en het ziet er idd naar uit dat ik dat gewoon moet hebben. Ik wist niet dat dat bestond, ook stom maar nu weet ik het :)

    Mbt contact met Victron: Victron geeft aan op de site dat er alleen contact kan worden opgenonen door leveranciers over bestellingen ed. Particulieren moeten bij problemen bij de leverancier zijn. De Stroomwinkel heb ik ook bekeken maar daar heb ik het product niet besteld. Ik ga contact opnemen met de Accushop in mijn geval. Wellicht kunnen zij eea uitlezen of het product opsturen.

    Ik heb inmiddels ook een nieuwe accu besteld, spreid de winkansen! Het merendeel op dit forum geeft namelijk aan dat de kans klein is dat het aan victron ligt en dat de kans groot is dat het toch de accu is. Ik ben benieuwd en houd jullie op de hoogte. Ook als het opgelost is en ik het probleem gevonden heb.

    groetjes Marije
    Gebruikersavatar
    JoopBrekken
    Berichten: 4251
    Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
    Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door JoopBrekken »

    Zoals ik al eerder aangaf: het kan ook zijn dat de victron verkeerd staat ingesteld.

    viewtopic.php?p=2072470#p2072470

    LFP staat voor LiFePo4. Dit is een accusoort die geen absorbtie nodig heeft.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door Charm »

    Zoals al eerder is vastgesteld staat de Victron op AGM ingesteld
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      JoopBrekken
      Berichten: 4251
      Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
      Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

      Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



      Bericht door JoopBrekken »

      Vastgesteld? Dat heb ik dan gemist :DD
      Plaats reactie