MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



Bericht door Metor »

Mary86 schreef:
zo 18 jul 2021, 20:18
- Los daarvan heb ik een 1500 omvormer, dit apparaat is tevens een acculader en een omschakelapparaat in 1. Op dit multiapparaat is een monitor waarop de accustatus wordt weergegeven in blokjes. Met 5 blokjes is de accu vol. Met 1 blokjes is de accu (bijna) leeg.
Groetjes van Marije.
Blijft nog de vraag waarom je maar 3 of 4 van de 5 blokjes ziet?
Welk type multiapparaat is dit? Misschien handig als je voor de zekerheid nog even het type/merk aangeeft.
Deze heeft dus een monitor die die status van de accu weergeeft, maar hoe? Tussen accu monitoren zitten grote verschillen, aan de ene kant heb je de simpele die alleen op basis van de momentane accuspanning werken en aan het andere einde de intelligente die de ontlaad- of laadstroom, peukert exponent en de tijd ook meenemen om de status te bepalen die zijn uiteraard veel nauwkeuriger.
Aan de meest simpele monitoren heb je, zoals al gezegd is, niet veel. Een accu die 12,7V aangeeft kan helemaal vol zijn of een heel eind leeg als die op dat moment geladen wordt.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



Bericht door Charm »

309T16 schreef:
ma 19 jul 2021, 14:02
Multi-interpretabel hoor :)
Voor mij niet hoor. Ik ga uit van het positieve in myway. Hij heeft mij een groot compliment gegeven en moest daarvoor een enorme stap uit zijn comfort zone zetten. Hoe kan je zo iets anders interpreteren? :P : :wink:
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Premiumliner
    Berichten: 1093
    Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door Premiumliner »

    myway schreef:
    ma 19 jul 2021, 11:43
    Ik neem aan dat je mijn opmerking begrijpt.
    U voelt zich blijkbaar meer "professor".als Charm? In dat geval3🤭
    Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
    myway
    Berichten: 15458
    Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door myway »

    Charm schreef: Vergeet alle adviezen na mijn eerste reactie want dit is het echte verhaal :wink:
    Ik vind dit een behoorlijk ongepaste opmerking en dit soort opmerkingen maakt dat anderen denken ik reageer maar niet meer, heel jammer.
    Maar blijkbaar denk er anderen anders over.
    Gebruikersavatar
    309T16
    Berichten: 3161
    Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
    Locatie: Grootegast

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door 309T16 »

    Grappig, dat jij dat schrijft :)
    Mary86
    Berichten: 11
    Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 19:52

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door Mary86 »

    goedenavond,

    Ah super bedankt voor de zeer goede uitleg(gen) en de plaatjes.
    Ik zie ook in mijn geschiedenis 1 min abs met 0% en dat is kennelijk niet zo vreemd.

    Ik blijf het echter vreemd vinden dat ik maar 4 van de 5 blokjes zie. Laden met wallstroom geeft namelijk wel 5 blokjes als resultaat.
    Maar zoals myway aangeeft heb ik de mppt nog maar kort in gebruik dus misschien gaat dit zich nog ontwikkelen. De accu wordt de komende weken ook zwaarder belast dus mogelijk zie ik dan ook verschillen in de abs tijd en wie weet komen de 5 blokjes terug.

    En bedankt Charm, top uitleg en ik zie idd de maximale absorptietijd op 6 uur en de staartstroom staat op 1A. Ik denk dat ik dan ook niet ga overstappen naar een vaste abs duur want de kans is extreem groot dat victron dit beter weet dan ik :-B

    @metor: Ja die vraag blijft bij mij ook zo knagen. Vandaag aan het begin van de avond zakte de blokjes van 4 naar 3. Volgens het paneel begin de accu dan toch enigzins leeg te raken maar de mppt houdt het druppelen aan. Mijn genoemde multiapparaat is de Ective SCI15. Het is een pure sinewave omvormer (12v naar 230v, 1500W doorlopend en 3000 piekvermogen) incl een lader (23 Amp) en incl een omschakelapparaat. Bij dit apparaat kon ik een afstandsbediening aanschaffen. Op deze afstandsbediening zit een metertje met de genoemde blokjes. Helaas zat er geen handleiding bij deze afstandsbediening dus ik weet ook niet of het het intelligente type is of de simpele die jij beschrijft. In de handleiding van de Ective staat er ook niets over in. Weet jij welk type het is of hoe ik er achter kan komen?

    Groetjes Marije
    Gebruikersavatar
    Mickel Moen
    Berichten: 5259
    Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
    Locatie: Súdwest Fryslân
    Contacteer:

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door Mickel Moen »

    Mijn indruk.

    De Victron solarregelaar werkt naar behoren.

    De meter met de blokjes: Iedere meter die een poging doet het percentage SOS, dus mate van geladenheid, te meten, doet feitelijk altijd een gok. In hoeverre dat overeenkomt met de werkelijke staat is zeer verschillend. Goedkope metertjes die zich enkel en alleen baseren op het voltage, zijn de grootste gokkers. Meer geavanceerde, zoals de BMV van Victron geven meer zekerheid. Maar dan nog. Geen enkel apparaat kan met de Accu bellen.

    Een meter welke de hoeveelheid stroom (A) die er loopt kan meten, geeft wat dat betreft nog de meeste zekerheid. Een volle accu neemt geen stroom meer op.

    En dan nog. Vanaf het moment dat een accu van de band rolt, slijt de accu. Door het gebruik en dus verouderingsproces neemt de oorspronkelijke capaciteit af. Een nieuwe heeft bijvoorbeeld een capaciteit van 100Ah. Na 5 jaar kan het zijn, dat de accu nog maar 80% van de oorspronkelijke capaciteit heeft, de zogenaamde restcapaciteit. Dus feitelijk heb je dan nog maar 80Ah en praktisch is dit dus 40H. Een accumonitor zal dan nog steeds 100% SOS geven.

    Ik zou mij om de blokjesmeter dus niet zo druk maken.
    Groetnis, Geert
    .Afbeelding mickelmoen.nl
    Gebruikersavatar
    Metor
    Berichten: 963
    Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door Metor »

    @Marij86 Helaas is er van die Ective SCI15 met afstandbediening weinig zinnige informatie te vinden.
    In ieder geval gaat de energie van de zonnepanelen met de 75/15 naar de hh accu buiten de Ective om en is het dus voor die meter onmogelijk om die laadstroom te interpreteren voor de blokjes aanwijzing. Waarschijnlijk dus het simpele type. Aan het begin van de avond kan de accu spanning wat zakken omdat er weinig zonne-energie beschikbaar is. Zou je kunnen checken met een aparte voltmeter op de accu pennen.
    Overigens wil de float fase van de 75/15 niet zeggen dat de accu niet geladen kan worden, er wordt slechts een float spanning aangehouden indien de balans van laadstroom/ontlaadstroom positief is en de accu vol is. Als de laadstroom/ontlaadstroom balans negatief (dus meer ontlaadstroom dan laadstroom) is zal alle zonne-energie ook in de float fase gebruikt worden om de accu te laden. In dat geval zal een bulk fase nooit meer kunnen laden dan de float fase.
    Mary86
    Berichten: 11
    Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 19:52

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door Mary86 »

    goedenavond weer :)

    Bedankt voor het kijken Metor. Ik kon helaas ook niets vinden maar het is inderdaad aannemelijk dat de monitor het simpele type is. Het was dan ook een goedkope van €35. Kan ik de accu ook meten terwijl hij in gebruik is begin van de avond? Of moet alles worden losgekoppeld en moet de accu eerst rusten?
    Ik heb een nieuwe multimeter maar die lijkt wel kapot. Als ik wat filmpjes op YouTube bekijk, en dat mag geloven, dan hebben mijn vriend en ik hem wel juist gebruikt. Ik zal nog een nieuwe kopen om dat te meten.
    En goed om te weten dat de mppt ook in float nog steeds bijlaadt. Dat wist ik niet. Ik dacht dat als de mppt door heeft dat de spanning zakt hij dan even naar absorptie of bulk gaat maar dat is dus niet zo.

    @Mickel Moen: Ik ben ervan op de hoogte dat een accu snel slijt. Deze accu heb ik dit jaar geplaatst dus als het goed is kan hij nog even mee en is dat nu nog niet het geval.
    Handig om te weten dat een meter de 'slijtage' niet meerekent en altijd 100% aangeeft ook al is er nog maar een gedeelte van de oorspronkelijke capaciteit over. En ik zal mij wat minder druk maken over de blokjes vanaf nu :)

    Fijne avond en iedereen bedankt voor het meedenken :cheers:
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door Charm »

    Jouw agm accu wordt tot 14.7V geladen met de Victron. Als de absorptiefase voorbij is, schakelt de lader naar een druppelspanning van 13.8V. De lader levert dan de stroom voor de gebruikers en houdt de accu op peil. Als er meer verbruikt wordt dan de lader kan leveren, springt de accu bij waardoor de accuspanning zal dalen. Wanneer de spanning meer dan 0.4V onder de druppelspanning is gezakt, gaat de lader weer terug naar Bulk en begint de laadcyclus opnieuw. Alle genoemde spanningen zijn aanpasbaar. Op basis van de gegevens van jouw accu, zou je dus deze waardes kunnen aanpassen.

    De nullast van jouw Eclide omvormer is 0.65A las ik ergens. Dat is ongeveer 16Ah per dag om het actieve nietsdoen mogelijk te maken. Binnen 3-4 dagen is je accu leeg. Je zou kunnen overwegen daar wat aan te doen.

    Je multimeter geeft op alle standen 0V aan. Grote kans dat de zekering kaduuk is. Even openschroeven dus. Als je geluk hebt, zit er een eenvoudig vervangbare zekering.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Mickel Moen
      Berichten: 5259
      Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
      Locatie: Súdwest Fryslân
      Contacteer:

      Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



      Bericht door Mickel Moen »

      Nog even een aanvulling voor diegene die meeleest en een Cyrix gemonteerd heeft. De Cyrix is bi-directioneel.
      Is de HHaccu een AGM maar de startaccu een gewone, dan moet je de spanning afstemmen op de startaccu. Dus inplaats van op 14,7V, instellen op 14,4V. Voor de AGM maakt het niet zoveel uit, voor de startaccu is 14,7V teveel van het goede.

      Heb je de Cyrix manueel schakelbaar gemaakt, dan kun je er voor kiezen om in voorkomende gevallen de startaccu te ontkoppelen en de MPPT tijdelijk weer op 14,7V te zetten. Bijvoorbeeld als je enige dagen vrij staat.
      Groetnis, Geert
      .Afbeelding mickelmoen.nl
      Gebruikersavatar
      Metor
      Berichten: 963
      Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

      Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



      Bericht door Metor »

      Mary86 schreef:
      di 20 jul 2021, 22:08
      Kan ik de accu ook meten terwijl hij in gebruik is begin van de avond? Of moet alles worden losgekoppeld en moet de accu eerst rusten?
      Aangezien de accu monitor verdacht wordt dat die alleen de spanning meet hoef je niets los te koppelen. Je meet op verschillende momenten de spanning, b.v. als er 3 blokjes zichtbaar zijn, 4 blokjes en 5 blokjes. Dan zie je een eventuele relatie hiermee.
      Charm heeft wel een goed punt. Staat die Ective altijd aan? Dat is best wel een stroom verbruiker, waarvan het best zo kan zijn dat die in het begin van de avond meer stroom verbruikt dan de zonnepanelen op dat moment opwekken en dat de spanning dus een beetje zakt.
      Mary86
      Berichten: 11
      Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 19:52

      Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



      Bericht door Mary86 »

      goedemorgen,

      Ik vrees dat er toch iets niet goed zit met de MPPT.
      Gisterenavond begon de omvormer te piepen waarmee hij aangeeft dat de spanning laag begint te raken.
      De zekering van de MPPT bleek eruit en die is weer ingeschakeld.
      Vanochtend begon de MPPT te bulken. Mooi! 0930 ging het van bulk naar druppel (spanning naar de accu 11.97V en stroom 5.10A). 1000 geeft de lader nog steeds 'druppellading' aan maar dan zonder stroom (spanning naar de accu 13.79 en stroom 0.00A)
      Ook al kan de omvormer de spanning niet goed/nauwkeurig meten, dan nog kan de mppt de accu niet in die 2 uurtjes hebben volgeladen toch. Het paneel van de omvormer geeft nog steeds 2 blokjes aan.

      (De printscreentjes kan ik niet toevoegen ivm te hoge waarden in pixels. Misschien lukt dat met mijn vriend dat straks wel.)

      Wat betreft de zekering die er telkens uitvliegt. Dit was al de 2e keer deze maand. De kabels zijn 3 meter en 6mm2. De zekering is 20A en waarschijnlijk aan de lage kant. Ik zal hem wisselen naar 30A. Hopelijk kost dat het probleem met de zekering op. Tijdens de ombouw met Covid kon ik niet aan een 30A komen bedenk ik me nu.
      Kan het nog kwaad voor de MPPT dat de zekering eruit lag? Immers moet je eerst de panelen loskoppelen en dan pas je accu indien dat nodig is en technisch gezien is nu eerst de accu losgekoppeld geweest.

      Bedankt voor de tip van de zekering van de multimeter Charm. Dat ga ik even bekijken vanavond.

      @metor, ja die omvormer staat in principe altijd aan en ik ben me ervan bewust dat het een stroomverbruiker is. Er loopt nog een ander apparaat op die omvormer. Het is een zomer camper en zolang de mppt een goed aantal uur per dag bulkt kan hij de accu goed volhouden.

      Groetjes Marije.
      Mary86
      Berichten: 11
      Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 19:52

      Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



      Bericht door Mary86 »

      1.jpg
      deze is van 09:30
      1.jpg (98.32 KiB) 191 keer bekeken
      Deze is van 0930
      1.jpg
      deze is van 09:30
      1.jpg (98.32 KiB) 191 keer bekeken
      Deze is van 1000
      Bijlagen
      2.jpg
      2.jpg (96.72 KiB) 191 keer bekeken
      Plaats reactie