MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Mary86
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 19:52

MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



Bericht door Mary86 »

Goedenavond beste lezers

Ik heb een vraag over mijn Victron 75|15 mppt lader. Dit beste apparaat heb ik kort geleden ingebouwd in mijn zelfgebouwde camperbusje. Hartstikke leuk, alleen denkt de mppt lader dat de accu vol is en de mppt gaat vrolijk naar float/druppellading terwijl de accu nog (lang) niet vol is.

Specificaties:
- Ik heb een Fiamm AGM accu van 180AH. Deze accu is nieuw.
- De mppt heeft een dongel en daarmee heb ik de accu voorinstelling gezet op: AGM spiral cell'. De andere opties bevatte accu type 'gel' of 'lithium' en aangezien ik een AGM type heb leek mij dit de logische keuze.
- Ik heb ook 2 zonnepanelen van elk 120WP en deze zijn in serie geschakeld.
- Los daarvan heb ik een 1500 omvormer, dit apparaat is tevens een acculader en een omschakelapparaat in 1. Op dit multiapparaat is een monitor waarop de accustatus wordt weergegeven in blokjes. Met 5 blokjes is de accu vol. Met 1 blokjes is de accu (bijna) leeg.

Gebeurtenis voorbeeld:
Vanochtend gaf de monitor enkel 2 blokjes aan. De mppt ging vrolijk bulken voor 5 uur lang. Mooi zo! Wanneer het paneel 4 van de 5 blokjes aangeeft (ik schat de accu dan op 80%) stopt de mppt met bulken en schakelt vrijwel direct over op float. De accu wordt dus niet volledig vol geladen. 5 uur later zakt de monitor naar 3 blokjes en ook dan blijft de mppt vrolijk floaten.
Ik had de mppt rond 1900 even losgekoppeld om hem een soort van reset te geven. Ik heb eerst de plus kabel van het paneel losgehad en vervolgens de plus kabel naar de accu. Nadat ik alles weer aangesloten had kwam er even een foutmelding over een te hoge accuspanning. Die ging weer weg nadat ik de zekering even aan en uit schakelde. Sindsdien staat de mppt weer te floaten.

Wens:
Ik zou graag willen dat de mppt de accu volledig oplaad indien de zonkracht dat toelaat. Herkent iemand mijn probleem? Heeft iemand een tip waardoor ik de mppt langer door kan laten bulken of een periode van absorptie inschakelt voordat hij over gaat naar float?

Groetjes van Marije.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: mppt gaat van bulk naar float voordat de accu vol is.



Bericht door veetee »

Vijf blokjes is niet meer dan een ruwe indicatie, stappen van 20%. Ik eerst eens wat nauwkeuriger de accuspanning meten bij bulk en float, met een multimeter (als je die hebt. Zo niet, ze kosten maar enkele €'s en hoort tot de standaard uitrusting van elke camperaar(m/v)).
N.B. Heb je bij loskoppelen van de mppt de juiste volgorde aangehouden? Los: eerst paneel dan accu ls. Aansluiten: eerst accu, dan paneel.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: mppt gaat van bulk naar float voordat de accu vol is.



Bericht door Charm »

Je kunt uit dit gedrag niet afleiden dat de accu niet vol is. Dat paneelmetertje meet bijvoorbeeld alleen maar de spanning en dat zegt eigenlijk weinig over hoe vol de accu daadwerkelijk is.
Daarnaast heb je hebt een Victron, dat is een intelligente lader. Afhankelijk van zijn instelling, kan de lader besluiten de absorptiefase sterk in te korten als de accu daarvoor niet echt belast is geweest. Ik zie dat bij mij Victron ook. Ik zou je geen zorgen maken. Het systeem lijkt te werken zoals mag worden verwacht.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Mary86
    Berichten: 11
    Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 19:52

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door Mary86 »

    Wat een snelle reacties :D .
    Ja ik ben me ervan bewust dat mijn monitor maar een grove indicator is. Echter toen die naar 3 blokjes zakte vond ik het toch zorgwekkend. Ook is de acculader uren aan het bijladen op de wallstroom dus dat was voor mij ook een indicatie dat de accu niet vol was.

    @veetee: Ja ik heb zeker rekening gehouden met die volgorde. Ezelsbruggetje PAAP kwam ik hier al eerder tegen. evengoed thx!
    Die multimeter hebben wij hier wel liggen. Ik trek hem net uit de verpakking maar zowel mijn vriend en ik snappen er niets van. Op elke stand geeft hij 0.0. maar dat ligt vast aan ons. We hadden hem ingesteld op gelijkstroom (DC) 20.

    Een aantal uur geleden zette ik de omvormer uit en precies nu probeert de mppt wel te bulken. Natuurlijk is er geen zon maar toch fijn dat hij het probeert. Zou het kunnen zijn dat de omvormer het voltage dusdanig beïnvloed? Dat de mppt dan denkt dat de accu vol is terwijl hij eigenlijk (iets) leeg/leger is? Wij hebben de omvormer namelijk dag en nacht aan.
    myway
    Berichten: 15527
    Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door myway »

    Heb je al in de geschiedenis gekeken en dan ook ff op de kolom tikken.
    Dan kun je zien hoe lang er in de verschillende laadfase is geladen.
    Ook kun je zien hoe hoog de spanning is geweest.
    Gebruikersavatar
    JoopBrekken
    Berichten: 4257
    Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
    Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door JoopBrekken »

    Als de regelaar van bulk naar float gaat dan slaat hij dus absorbtie over en dat is niet goed voor een AGM.
    Afhankelijk van de spanning smorgens moet de regelaar, na de bulk, een aantal uren op 14,6V blijven staan (voor AGM) en absorbtie aangeven, en daarna pas naar float (13,8V) gaan.
    De regelaar staat dus niet goed ingesteld, misschien op LFP?
    De aangegeven spanningen kunnen wat variëren.
    Gebruikersavatar
    travelscout
    Berichten: 2898
    Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
    Locatie: Barendrecht

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door travelscout »

    Mijn AGM mag maximaal een heel uur lang floaten (14,8VDC), daarna absorptie.
    Ben wel benieuwd welke AGM "een aantal uren" moet floaten en ook nog eens lang mee gaat!
    Paul.
    Mary86
    Berichten: 11
    Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 19:52

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door Mary86 »

    @myway: in de kolom van de geschiedenis zien we idd hoe lang en hoeveel de mppt heeft geladen en op welke fase. Maar daar zien we niet de spanning. Bij 'Trends' zien we wel de spanning maar dan zien we niet de geschiedenis, enkel de huidige trend. Missen wij een optie die we nog ergens kunnen openen?

    @joopbrekken, oei wat jij aangeeft zie ik helaas wel terug in de geschiedenis van de mppt. 5 uur bulk en dan (nog geen)1 minuut absorptie en daarna druppelladen/float. Je geeft als tip: 'misschien op LFP?'. Wat is dat precies? Is dat een standaard voorinstellingen? Ik heb hem nu op de voorinstelling van AGM spiral cell.

    Sowieso iedereen bedankt voor de reacties hoor :clap:
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



    Bericht door Charm »

    Mijn eerste reactie heeft kennelijk weinig indruk gemaakt en daarom nog een poging aan te tonen dat het gedrag wat je waarneemt, de normale werking van de lader is passend bij de standaard instelling die Victron toepast voor de gekozen AGM accu.

    Als je in de app weer naar de pagina gaat waar je het batterijtype hebt ingesteld, zie je de keuze Expert-modus. Selecteer deze optie en bevestig je keuze wanneer je de waarschuwing krijg. Wat lager op de pagina zie je nu de sectie Absorptie. Bij Absorptie duur staat Adaptief. Bij Maximale absorptietijd staat 6 uur. De staartstroom staat op 1A.

    Adaptief betekent dat de lader niet onnodig een (volledige) absorptiefase gaat forceren als dat gezien de recente laad- ontlaadgeschiedenis van je accu niet nodig is. Dit verlengt de levensduur van je accu. En dat is precies wat je waarneemt. Echter, wanneer er aanleiding toe is, zal de lader tot maximaal 6 uur absorptietijd inlassen voordat naar floatfase wordt gegaan of tot het moment dat de laadstroom beneden de 1A is gezakt.

    Als je perse wilt, kan je kiezen voor een vaste absorptieduur en dat gaat dan volgens Victron gaat ten koste van de levensduur van je accu.

    Vergeet alle adviezen na mijn eerste reactie want dit is het echte verhaal :wink:
    Laatst gewijzigd door Charm op ma 19 jul 2021, 8:36, 1 keer totaal gewijzigd.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      myway
      Berichten: 15527
      Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

      Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



      Bericht door myway »

      Mary86 schreef:@myway: in de kolom van de geschiedenis zien we idd hoe lang en hoeveel de mppt heeft geladen en op welke fase. Maar daar zien we niet de spanning. Bij 'Trends' zien we wel de spanning maar dan zien we niet de geschiedenis, enkel de huidige trend. Missen wij een optie die we nog ergens kunnen openen?


      Sowieso iedereen bedankt voor de reacties hoor :clap:
      In de geschiedenis, onder die kolommen, staat de spanning.

      Zoals professor in de mppt kunde charm aangeeft, kan het dat de lader de absorptiefase kort kan houden.
      Ik begrijp dat je de regelaar zins kort in gebruik hebt, dus even kijken hoe het zich ontwikkelt.
      Gebruikersavatar
      Mickel Moen
      Berichten: 5261
      Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
      Locatie: Súdwest Fryslân
      Contacteer:

      Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



      Bericht door Mickel Moen »

      Ik sluit mij helemaal bij Charm aan.

      Bij een volle accu is een lange bulk fase , een ultra korte absorptie fase en daarna weer een lange float heel normaal.

      1. Uiteindelijk bepaalt de accu hoe er geladen wordt.
      2. De acculader kan niet bellen met de accu.
      3. Dus probeert een slimme acculader op basis van algoritmes zo goed mogelijk in te schatten, hoe het met de accu staat en stemt daarop het laadgedrag af.

      Nu naar de solarlader.

      1. ‘s Ochtends start deze op in bulk. Aangezien er nog weinig licht is, is dit met een lage spanning en weinig stroom. Dit is een situatie die lang kan duren, afhankelijk van hoe de panelen op de zon gericht staan en hoeveel zonlicht er is natuurlijk.
      2. Mijn accu is vol. Aangezien we momenteel aan de paal staan, staat ook de Ctek acculader aangesloten. Die staat al weer enkele dagen in de druppellading modus.
      3. Op dit moment, 8:25 uur met een bewolkte lucht, geeft de VE direct Smart een spanning op de accu aan van 13,52V en loopt er 0,6A Die stroom gaat naar alle kleinverbruikers, want immers de accu is vol.
      4. Na enige uren, gaat de solarlader over naar absorptie. Aangezien de lader constateert, dat de accu vol is, gaat deze na een minuut over naar float. Gedurende de hele dag dat de solarlader actief is, levert deze alleen aan de actieve gebruikers. In de nacht neemt de acculader dit ook in floatstand weer over. Immers de accu is vol.

      Bijgaand een plaatje met het laadgedrag van gisteren, wat dus eigenlijk geen laden is, omdat de accu vol is. Wat je ziet is de drie fases over de dag in het leveren aan de 12V verbruikers. (Overdag overruled de solarlader klaarblijkelijk de acculader)
      D0224C16-9556-47D9-A25C-71FF9E180603.jpeg
      D0224C16-9556-47D9-A25C-71FF9E180603.jpeg (97.23 KiB) 895 keer bekeken
      Groetnis, Geert
      .Afbeelding mickelmoen.nl
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



      Bericht door Charm »

      En zo ziet het plaatje over de afgelopen dagen er bij mij uit; de absorptieduur is nooit langer dan 1 minuut. Op dagen dat de accu veel is belast geweest, neemt de absorptieduur toe.
      myway schreef:
      ma 19 jul 2021, 8:24
      Zoals professor in de mppt kunde charm aangeeft....
      dank voor deze erkenning. In dit geval heb ik me ingelezen in de handleiding van mijn nieuwe Victron lader. Zo simpel kan het soms zijn.... :P
      Bijlagen
      IMG_20210719_085237.jpg
      IMG_20210719_085237.jpg (94.87 KiB) 871 keer bekeken
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        myway
        Berichten: 15527
        Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

        Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



        Bericht door myway »

        Ik neem aan dat je mijn opmerking begrijpt.
        Gebruikersavatar
        309T16
        Berichten: 3161
        Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
        Locatie: Grootegast

        Re: MPPT gaat van bulk naar float voordat de accu vol is



        Bericht door 309T16 »

        Multi-interpretabel hoor :)
        Plaats reactie