Meer energie, maar op welke manier?
Meer energie, maar op welke manier?
Onze elektriciteitsvoorziening bestaat momenteel uit de volgende componenten:
• Schaudt EBL 30 elektroblock
• Schaudt LR 1218 solar laadregelaar
• Schaudt LAS 1218 BUS laadapparaat
• Votronic VCC 1212-45 IUoU lader booster
• Varta 95Ah AGM accu
• 1 zonnepaneel 105W
Op dit moment nog geen omvormer aanwezig.
De (Hymer)camper heeft een euro 6, 6 cyl diesel.
We proberen zoveel mogelijk vrij te staan maar in het voor- en naseizoen begint het af en toe krap te worden voor wat betreft de hoeveelheid energie aan boord.
Ik zit al een poosje te dubben wat een zinvolle “upgrade” voor de camper zou kunnen zijn om wat langer onafhankelijk van de “paal” te kunnen staan. Daarnaast zou een omvormer die een niet al te zware föhn de baas kan ook welkom zijn.
De goedkoopste oplossing is misschien het aanschaffen twee AGM accu’s en een omvormer.
Ik zit echter ook met een ruimteprobleem. In de accuruimte (achter de klep linksvooronder) is ook de E&P besturing gebouwd. Voor een tweede accu is ruim voldoende plaats, maar een beetje omvormer gaat er echt niet meer bijpassen. De omvormer zou hierdoor op grotere afstand van de accu’s komen te staan.
Een 100Ah LiFePO4 en een omvormer passen prima in de accuruimte. Een mooie oplossing zou een “drop in” LiFePO4 accu zijn. Grote vraag is echter of die wel bestaan. Iemand een idee, of nog liever ervaring, over het toepassen van een LiFePO4 in mijn huidige configuratie? Welke aanpassingen zouden er minimaal gemaakt moeten worden of bestaat "drop in" echt?
• Schaudt EBL 30 elektroblock
• Schaudt LR 1218 solar laadregelaar
• Schaudt LAS 1218 BUS laadapparaat
• Votronic VCC 1212-45 IUoU lader booster
• Varta 95Ah AGM accu
• 1 zonnepaneel 105W
Op dit moment nog geen omvormer aanwezig.
De (Hymer)camper heeft een euro 6, 6 cyl diesel.
We proberen zoveel mogelijk vrij te staan maar in het voor- en naseizoen begint het af en toe krap te worden voor wat betreft de hoeveelheid energie aan boord.
Ik zit al een poosje te dubben wat een zinvolle “upgrade” voor de camper zou kunnen zijn om wat langer onafhankelijk van de “paal” te kunnen staan. Daarnaast zou een omvormer die een niet al te zware föhn de baas kan ook welkom zijn.
De goedkoopste oplossing is misschien het aanschaffen twee AGM accu’s en een omvormer.
Ik zit echter ook met een ruimteprobleem. In de accuruimte (achter de klep linksvooronder) is ook de E&P besturing gebouwd. Voor een tweede accu is ruim voldoende plaats, maar een beetje omvormer gaat er echt niet meer bijpassen. De omvormer zou hierdoor op grotere afstand van de accu’s komen te staan.
Een 100Ah LiFePO4 en een omvormer passen prima in de accuruimte. Een mooie oplossing zou een “drop in” LiFePO4 accu zijn. Grote vraag is echter of die wel bestaan. Iemand een idee, of nog liever ervaring, over het toepassen van een LiFePO4 in mijn huidige configuratie? Welke aanpassingen zouden er minimaal gemaakt moeten worden of bestaat "drop in" echt?
Re: Meer energie, maar op welke manier?
Mijn eerste reactie: capaciteit zonnepanelen vergroten en LifePO4 accu installeren van bijvoorbeeld100Ah (netto capaciteit) Dan maak je al een reuzesprong. Er komen ongetwijfeld meer reacties.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Meer energie, maar op welke manier?
Je geeft al veel info van je camper.
Maar wat voor aandrijflijn is het
Een Mercedes omdat je schrijft dat het een 6 cilinder is.
En ja ik zou ook gaan voor Lifepo4 maar dan voor 200 Ah.
En die heb je als drop in voor bv Fiat en aanverwante merken.
En zo veel mogelijk zonnepanelen.
Is fijn voor als het minder zonnig weer is.
Maar wat voor aandrijflijn is het
Een Mercedes omdat je schrijft dat het een 6 cilinder is.
En ja ik zou ook gaan voor Lifepo4 maar dan voor 200 Ah.
En die heb je als drop in voor bv Fiat en aanverwante merken.
En zo veel mogelijk zonnepanelen.
Is fijn voor als het minder zonnig weer is.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op zo 18 jul 2021, 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Meer energie, maar op welke manier?
Wat er aan energie uitgaat, moet er ook weer in. Dus doe die föhn de deur uit. Als alternatief zet je je partner op de punt van de motorkap en ga een stukje rijden. Vergeet niet het Titanic muzieknummer af te spelen tijdens de rit. Resultaat: haren droog en stroom in de accu
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19099
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Meer energie, maar op welke manier?
Als eenvoudigste en goedkoopste oplossing: die 105Ah vervangen door een accu van 180Ah of 230Ah?
Dan blijft er wellicht ook nog wel ruimte over voor een middelgrote omvormer.
Dan blijft er wellicht ook nog wel ruimte over voor een middelgrote omvormer.
Re: Meer energie, maar op welke manier?
@Aloys, dan geldt nog steeds wat Charm hierboven zegt: "Wat er aan energie uitgaat, moet er ook weer in."
TS wil zoveel mogelijk vrijstaan, dus meer capaciteit én de mogelijkheid die ook weer vol te krijgen is m.i. de aangewezen weg...
TS wil zoveel mogelijk vrijstaan, dus meer capaciteit én de mogelijkheid die ook weer vol te krijgen is m.i. de aangewezen weg...
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19099
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Meer energie, maar op welke manier?
Wanneer je zo nu en dan een dagje blijft staan, en daarna weer verder rijdt?
Een vriend van mij (een techneut waar ik vertrouwen in heb) had in zijn vorige 2 zelfbouw Mercedesbussen géén lader en géén zonnepanelen.
Hij laadde alleen via de motor/dynamo. Staat bijna altijd vrij en nooit aan de stroom (heeft geen zin).
Ik denk haast dat ie dat nu weer zo aan het bouwen is, met zijn nieuwe Sprinter van 2019.
Hij vindt de risico's van LiFePO te groot en wil ook geen zonnepanelen want die heeft hij in de afgelopen 30 jaar ook niet gemist.
TS heeft nu 95Ah, dat is aan de magere kant. Met 180Ah zou hij al langer vrij kunnen staan.
Ik vind de complete ombouw naar LiFePO meteen het andere uiterste. Om nog maar te zwijgen van de aanzienlijke kosten.
Een vriend van mij (een techneut waar ik vertrouwen in heb) had in zijn vorige 2 zelfbouw Mercedesbussen géén lader en géén zonnepanelen.
Hij laadde alleen via de motor/dynamo. Staat bijna altijd vrij en nooit aan de stroom (heeft geen zin).
Ik denk haast dat ie dat nu weer zo aan het bouwen is, met zijn nieuwe Sprinter van 2019.
Hij vindt de risico's van LiFePO te groot en wil ook geen zonnepanelen want die heeft hij in de afgelopen 30 jaar ook niet gemist.
TS heeft nu 95Ah, dat is aan de magere kant. Met 180Ah zou hij al langer vrij kunnen staan.
Ik vind de complete ombouw naar LiFePO meteen het andere uiterste. Om nog maar te zwijgen van de aanzienlijke kosten.
Dan is mijn (persoonlijke) advies: een tweede zonnepaneel en een grotere accu. Probleem opgelost.
- Bob Diesel
- Berichten: 31858
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Meer energie, maar op welke manier?
Ik ging van een 95 ah naar een 140 ah
Daar bij een kofferpaneeltje van 60wp
En stond er bij zonnig weer ooit 10 dagen vrij mee
Keek ook s,avonds nog een uurtje TV via de omvormer
Daar bij een kofferpaneeltje van 60wp
En stond er bij zonnig weer ooit 10 dagen vrij mee
Keek ook s,avonds nog een uurtje TV via de omvormer
Re: Meer energie, maar op welke manier?
Bedankt voor de reacties. Ik neig ook richting Lifepo4. Ik blijf echter met het "drop in" verhaal van sommige verkopers zitten. Ik meen hier en op andere fora gelezen te hebben dat dat zo eenvoudig nog niet is. Als het er op neer komt dat ik het hele Schaudt en Votronic gedeelte van de camper moet vernieuwen dan wordt het geen Lifepo4. Als er een ervaringsdeskundige met een "drop in" is dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Re: Meer energie, maar op welke manier?
Dit vraagt nog wat meer onderzoek.
Zijn je toestellen Lithium accu ready?
solar regelaar
Accu lader
Booster
Zijn je toestellen Lithium accu ready?
solar regelaar
Accu lader
Booster
Groeten Kampo
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Meer energie, maar op welke manier?
Wij gebruiken al een paar jaar een "dropin" LFP accu (powerXtreme), dat gaat prima, en door het hogere rendement ook weer snel vol via het zonnepaneel. Met zonnepaneel en motor laden geen probleem. Wel opletten dat je de LFP niet langdurig op de walstroomlader laat staan ivm het ongewenst druppelladen.
Lees ook het LFP verhaal op de kennisafdeling: viewtopic.php?f=14&t=8470384
Lees ook het LFP verhaal op de kennisafdeling: viewtopic.php?f=14&t=8470384
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Meer energie, maar op welke manier?
Lees dit ook even.
viewtopic.php?f=10&t=8475868
Zelf ben ik helemaal om en komt er bij mij ook Lifepo4 in als mijn
huidige 220 Ah semitractie het begeeft.
viewtopic.php?f=10&t=8475868
Zelf ben ik helemaal om en komt er bij mij ook Lifepo4 in als mijn
huidige 220 Ah semitractie het begeeft.