Twee verschillende zonnepaneel-regelingen op één huishoudaccu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
WHBakker
Berichten: 11
Lid geworden op: di 24 mar 2015, 17:48

Twee verschillende zonnepaneel-regelingen op één huishoudaccu?



Bericht door WHBakker »

Op mijn camperdak liggen 3 zonpanelen.1 paneel heeft zijn eigen regeling en de andere 2 hebben ook een eigen regeling.
Mijn vraag: mag ik die 2 verschillende regelingen tegelijk toepassen op 1 HH-accu om deze op te laden?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 2 verschillende zonpaneel-regelingen op 1 HH-accu



Bericht door Kroppie »

zijn het 2 dezelfde regelaar?, soort, merk, type, en eventuele instelling?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: 2 verschillende zonpaneel-regelingen op 1 HH-accu



Bericht door veetee »

Ja. Is in principe hetzelfde als laden met zonnepaneel tijdens het rijden, of zonnepaneel tijdens aan de walstroomlader staan. De accu weet niet waar de stroom vandaan komt. Hij lust alles. En als ie vol is, eet 'ie niks meer... :wink:
WHBakker
Berichten: 11
Lid geworden op: di 24 mar 2015, 17:48

Re: 2 verschillende zonpaneel-regelingen op 1 HH-accu



Bericht door WHBakker »

Het zijn 2 verschillende merken. 1 is voor een wat kleinere paneel en de andere moet 2 panelenbedienen. Misschien heb je niets aan deze informatie. Als het belangrijk is dan ga ik verder op onderzoek uit.Hartelijk dank voor de reacties.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: 2 verschillende zonpaneel-regelingen op 1 HH-accu



Bericht door Charm »

De laders werken asynchroon. Dit kan tot wellicht ongewenste situaties leiden. Bijvoorbeeld: als de ene in bulk mode gaat en de andere staat nog in druppellading, deze laatste in druppellading blijft ( want de accuspanning gaat weer toenemen) en de eerste als enige de accu bij laadt.
Als de lader met het ene paneel dus als eerste in bulk mode gaat, doet praktisch gezien de andere met de twee panelen niet meer mee. Wel even iets om bij stil te staan.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    309T16
    Berichten: 3161
    Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
    Locatie: Grootegast

    Re: Twee verschillende zonnepaneel-regelingen op één huishoudaccu?



    Bericht door 309T16 »

    Charm dan noem je een situatie, die eigenlijk niet voor mag komen. De accu zijn toestand bepaalt wat hij nodig heeft en de laders moeten zo slim zijn dit waar te nemen.

    Kan niet dat een accu via de ene lader de bulkstroom (begin van het laadproces) krijgt en via de ander een druppellading (einde laadproces). Dan staat er iets niet goed ingesteld.

    Zolang beide laders een gelijkwaardige accu-instelling hebben, gaat het gewoon goed.
    Misschien niet altijd de ideale situatie, maar wel functioneel zonder risico.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Twee verschillende zonnepaneel-regelingen op één huishoudaccu?



    Bericht door Charm »

    Het klopt dat je niet wilt dat die situatie voorkomt en toch is dit een reëel scenario bij asynchroon laden. Zelfs als beide regelaars op dezelfde re-charge spanning staan ingesteld, zal er één de eerste zijn omdat er sprake is van onnauwkeurigheid bij het meten van grootheden (zoals spanning, stroom ) o.a. door toleranties van de componenten.

    Als voorbeeld: stel dat beide laders op 13.5V re-charge spanning staan ingesteld, kan de ene bij 13.55V al gaan bulkladen terwijl de andere dat pas gaat doen bij 13.45V. Dus zodra de ene in bulk gaat (bij 13.55V), stijgt de accuspanning direct door de laadstroom waardoor de andere lader niet getriggered wordt over te gaan naar bulk en rustig in float blijft staan; zijn triggerspanning van 13.45V wordt niet bereikt.

    Binnen de Victron product portfolio is daarom synchroon laden van meerdere laders beschikbaar.

    Jouw verwachtingen gaan dus alleen op in een ideale wereld en helaas is dat niet de werkelijkheid...
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      309T16
      Berichten: 3161
      Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
      Locatie: Grootegast

      Re: Twee verschillende zonnepaneel-regelingen op één huishoudaccu?



      Bericht door 309T16 »

      Alleen is dat verschil in reageren zo minimaal in tijdsduur t.a.v. de laadcyclus, dat het amper impact heeft op de totale opbrengst en zeker niet schadelijk is. Nogmaals mits alles goed ingesteld is.

      In mijn oude camper had ik een Victron MPPT75/15 parallel aan de Votronic Duo. Daar was het een kwestie van een paar minuten. Met de huidige camper met alleen Victron MPPT laders een kwestie van tientallen seconden.
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Twee verschillende zonnepaneel-regelingen op één huishoudaccu?



      Bericht door Charm »

      Ik zeg niet dat het schadelijk is, want daarvan is geen sprake.. Het is alleen zo dat maar één lader aan het laden is terwijl de andere op zijn lauweren rust 8-)

      De opmerking over de minimale tijdsduur kan ik niet plaatsen. Het is niet zo dat de andere lader pas na enige tijd alsnog met laden begint. Daar is geen enkele aanleiding voor zolang de actuele accuspanning hoger is dan zijn ingestelde re-charge spanning.

      Overigens zijn wij heel recentelijk met dit fenomeen geconfronteerd. Onze accu moet 's-morgen altijd worden bijgeladen omdat er 's-nachts gebruik wordt gemaakt van een apneu-apparaat. Onze zonnepanelen hebben het daar elke ochtend druk mee. Wij gingen op een ochtend vroeg op pad naar de volgende CP. Wij hebben een 40A booster en dus ging ik er stilzwijgend van uit dat die de accu snel zou opladen. Toen wij op de bestemming aankwamen, bleek dat de zonnepanelen nog druk bezig waren met laden. Via de Victron Connect app was niet te zien dat de dynamo/booster enige bijdrage had geleverd. Ik schrijf dit toe aan het hier beschreven verschijnsel.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        309T16
        Berichten: 3161
        Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
        Locatie: Grootegast

        Re: Twee verschillende zonnepaneel-regelingen op één huishoudaccu?



        Bericht door 309T16 »

        Nog eens over na gedacht.
        Eigenlijk ligt het dus ook aan de mate van belasting, waardoor de accu onder de drempelspanning zakt. Bij mij gebeurde (pré LiFePO4) dit overdag alleen door de zware verbruikers als waterkoker, melkopschuimer, magnetron enz.
        Ondanks het inkomen van de eerste solar lader blijft de spanning dalen en komt de tweede vrij snel er achter aan. Die tijdsperiode bedoelde ik
        Heb je een lichte belasting dan zal de spanning inderdaad gaan stijgen en de tweede regelaar niet mee werken.

        Gebeurt dit alleen niet vnl 's avonds in de praktijk?

        Ligt natuurlijk aan het gedrag van de gebruiker. Zo hebben wij overdag nooit verlichting aan. Is het alleen de waterpomp als kleine verbruiker.

        Nu met de LFP worden de laders door het BMS afgeschakeld. Staan eigenlijk altijd in bulk.
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: Twee verschillende zonnepaneel-regelingen op één huishoudaccu?



        Bericht door Charm »

        Anders gezegd, zolang het door de eerste lader geleverde vermogen in relatie tot het momentane verbruik minimaal in balans is, zal de accuspanning niet verder dalen waardoor de tweede lader niet aan de beurt komt.

        Ik ben inmiddels in mijn hoofd al druk bezig een oplossing te zoeken voor het door mij eerder geschetste scenario met de booster. De booster moet worden geforceerd om te gaan laden als de accu er om vraagt ook al was de Solar Charger hem voor. Maar eerst even wat nader onderzoek doen.
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          Gebruikersavatar
          309T16
          Berichten: 3161
          Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
          Locatie: Grootegast

          Re: Twee verschillende zonnepaneel-regelingen op één huishoudaccu?



          Bericht door 309T16 »

          Bij mij staat zowel de 2 MPPT's als de lader, die via de dynamo laadt, altijd in bulk ongeacht wat hij tegenkomt, zodra het BMS het charge relais verbindt. Daardoor heb ik dat probleem niet. Nadeel is wel dat de laders losgekoppeld worden van de accu zodra hij vol is.
          Gebruikersavatar
          Charm
          Berichten: 3453
          Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

          Re: Twee verschillende zonnepaneel-regelingen op één huishoudaccu?



          Bericht door Charm »

          Klopt inderdaad. Zodra de laders van de accu worden losgekoppeld, vergeten ze de laadstatus van de accu en beginnen ze weer bij bulk als ze weer worden aangesloten. Aan zo'n mechanisme zat ik al te denken om de laders in bulk mode te forceren.
            --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

            Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
            veetee
            Berichten: 3546
            Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
            Locatie: De Parel van het Heuvelland

            Re: Twee verschillende zonnepaneel-regelingen op één huishoudaccu?



            Bericht door veetee »

            309T16 schreef:
            zo 18 jul 2021, 20:47
            Nadeel is wel dat de laders losgekoppeld worden van de accu zodra hij vol is.
            Bij LFP is dat eerder een voordeel dan een nadeel toch? (Iets met langdurig float niet goed voor LFP...).
            Plaats reactie