De zin en onzin van een omvormer (inverter)

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door macfocus »

Precies, daar had ik het idd over.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Aloys »

Ok, mijn vraag ging juist over de inbouw-stopcontactjes. Die zijn allemaal 0,5A in de camper...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door macfocus »

In de camper (of auto) soldeer ik niets. Alles met kabelschoentjes. Kan beter tegen trillingen en ik ben een slecht soldeerder.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Mickel Moen »

veetee schreef:
zo 18 jul 2021, 17:45
@Aloys, het ging denk ik hierbij om die losse USB laaddingetjes die je in een 12V stopcontact doet, zie plaatje van MickelMoen. Daar vakt niks te solderen. :wink:
Dat daar wel eens problemen mee geweest zijn, heb ik ook gelezen. Waarmee niet? Ik heb de ervaring ook, maar dan met goedkope zooi.
De Scosche laders zitten als een huis in de betreffende stopcontacten. Ook daarin een verschil met goedkope laders. Ik denk, dat de problemen vaak ook niet in deze stopcontacten zitten, maar in wat je erin stopt.

Ook hierin is er weer kwaliteitsverschil. Overigens alsof ieder willekeurig usb stopcontact wel goed is!

Let wel, het zal mij een zorg zijn wat voor stopcontact iemand gebruikt.

Waarop ik nogmaals wil wijzen, is dat een usb stopcontact weliswaar 5 volt zal leveren, maar dat het nog geen garantie geeft op goed laden. Dat dit niet alleen afhankelijk is van de amperes die geleverd worden. Het meeste wat ik heb is van Apple. Waar Aloys al op gewezen heeft, is dat die specifieke bekabeling nodig hebben. Mijn ervaring is, dat dat ook geldt voor laders. Op de Apple laders op 230V wordt beter/sneller geladen, dan op een bv. Samsung lader met hetzelfde amperage.

Dit geldt naar mijn mening ook voor USB op 12V.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 18 jul 2021, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door TestCase »

Waar ik al een paar keer op gewezen heb is dat telefoons/tablets communiceren met de lader. Geeft de lader geen of onbegrijpelijk antwoord dan zal met 0,5A geladen worden ook al kan de lader 2A aan. Vandaar dat je al die verschillen in laadsnelheid ziet.
En daarbij, er worden weinig standaarden, die merk overstijgend zijn, gebruikt buiten de USB C en de Quick Charge zodat een slimme lader van Samsung een nieuwe Apple lekker langzaam laadt. (Een rommeltje/chaos met dat laden helaas.)

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Mickel Moen »

Precies. Dus niet focussen op stopcontacten, maar laders die bij jouw device passen. :thumbup:
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Aloys »

Ik heb nu 3 stopcontacten in de bus en 6 usb-plugins in het dashboard.
We gebruiken Apple, Samsung, Canon, DJI en andere apparatuur. Ik kan echt niet voor elk device aparte stopcontacten gaan aanleggen, dus ze doen het maar met wat ik ze aanbied! :D

Daarnaast heb ik (achter)in de bus nog enkele aansteker-stopcontacten. Dan heb ik een paar usb-hubs met een aanstekerstekker eraan, die laden ook lekker snel! Ik kan, als het moet, 15 'devices' gelijktijdig laden.
Wel goed aangelegd en afgezekerd, uiteraard.

Maar u begrijpt het al: het is hier een elektronisch zooitje! :mrgreen: :lol3:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
JSH
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 03 jan 2020, 19:35

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door JSH »

Aloys schreef:
vr 16 jul 2021, 19:19
Wij hebben een lichte 300W sinusomvormer. Gewoon handig om te hebben. We laden er de elektrische tandenborstel mee op, mijn baardtrimmer, van die dingen. En bij warme nachten staat er zo'n kantoorventilator op het keukenblok en blaast over het bed.
Gewoon handig dat je altijd 230V hebt, ook onderweg tijdens het rijden.

We gebruiken de omvormer méér dan de autoradio. Maar niemand vraagt naar het nut van een autoradio.
En we hebben éénmaal een 12V ventilatortje gehad uit de autoshop: waardeloos... :D
Doe je dan een cd of een usb-stick in de omvormer? :lol3: :lol3: :lol3:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Mickel Moen »

Ach Aloys, zolang het werkt is het toch prima. Al duurt het wat langer. We hebben tenslotte vakantie. Al is het altijd. Zoals een leerling van mij het een paar weken geleden formuleerde. Dus meneer heeft nu altijd vakantie :lol3:
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door travelscout »

Die verliezen van een goede omvormer vallen wel mee als je weinig stroom gedurende korte periode afneemt.
Maar ook wij gebruiken het omvormertje (350VA) maar zelden meer, in het verleden voor fietsaccuus en alleen tijdens het rijden.
Nu moeten we meer aan onze conditie doen en dus trappen we gewoon weer helemaal zelf.
Maar goed, tijdens vakanties hebben we (tenminste op de bestemming :-) ) toch geen haast.
Paul.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Arie55 »

Voor mij geldt het gemak die er uit voort vloeit. De dingen die je thuis gebruikt, kan je ook in de camper gebruiken. Ben het eens met Nico dat het 12V spul niet echt uit blinkt in bedrijfszeker bedrijf.
En zo ga ik ook om met de elektrische ondersteuning op de fiets. Merendeel van de tijd staat het uit, maar als het nodig is, ik ben vermoeid en moet nog een stuk of er is stevige tegenwind, dan zet ik dat ding lekker aan. Beter mee- dan om verlegen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Schovie »

Ik gebruik mijn 1500W omvormer voor de volgende zaken:
1. Om een kopje koffie te zetten via mijn Nespresso koffiezetapparaat.
2. Om op mijn 230V televisie te kunnen kijken via mijn Mi stick.
3. Om mijn fietsaccu's te kunnen opladen. Ik had een 12V oplader, die heeft het echter niet lang volgehouden.
4. Om indien nodig mijn mobiele telefoon heel snel te kunnen opladen via de 30W oplader.
Ik zou de omvormer dus niet kunnen missen.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Camperic »

Schovie schreef:
do 22 jul 2021, 10:37
Ik gebruik mijn 1500W omvormer (...) Om een kopje koffie te zetten via mijn Nespresso koffiezetapparaat.
Ik zou de omvormer dus niet kunnen missen.
Ik dus ook niet :lol:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Rens en Riet
Berichten: 954
Lid geworden op: ma 29 jan 2007, 19:28
Locatie: Roosendaal

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Rens en Riet »

Schovie en Eric , Ben benieuwd naar je accu type vermogen , solar enz.

Mvg, Rens
Doe wat je niet kunt laten
en laat doen wat je niet kunt.
Plaats reactie