De zin en onzin van een omvormer (inverter)

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Schovie »

Zelfbouw Lifepo4 accu 280Ah met Daly smart BMS 100A. Omvormer Xenteq 1500W en 2 zonnepanelen van totaal 220 Wp. Gelijktijdig koffiezetten en fietsaccu's laden gaat niet. Dan dus even de stekkers van de laders uit het stopcontact halen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Kroppie »

JSH schreef:
zo 18 jul 2021, 22:58
Aloys schreef:
vr 16 jul 2021, 19:19
Wij hebben een lichte 300W sinusomvormer. Gewoon handig om te hebben. We laden er de elektrische tandenborstel mee op, mijn baardtrimmer, van die dingen. En bij warme nachten staat er zo'n kantoorventilator op het keukenblok en blaast over het bed.
Gewoon handig dat je altijd 230V hebt, ook onderweg tijdens het rijden.

We gebruiken de omvormer méér dan de autoradio. Maar niemand vraagt naar het nut van een autoradio.
En we hebben éénmaal een 12V ventilatortje gehad uit de autoshop: waardeloos... :D
Doe je dan een cd of een usb-stick in de omvormer? :lol3: :lol3: :lol3:
ik heb de radio in mijn personen auto slechts 1x aangeraakt, toen ik heb ik de radio tijdens de proefrit uitgezet, en uit dat is ie nog steeds, ik mis het niet die herrie.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
geert i
Berichten: 1
Lid geworden op: do 09 jan 2020, 16:26

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door geert i »

Mag men een omvormer laten werken terwijl je aan de stroom staat? Gewoon voor het gemak van nog een stopkontakt extra te beschikken.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door TestCase »

Ja dat kan veilig.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1936
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Zadowolony »

Oh, mij is altijd vertelt dat de omvormer uit moet staan als we aan de stroom staan. Is dat dus niet waar?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Kroppie »

ligt er een beetje aan of 1van twee zich kan synchroniseren met de sinus van de ander, 50Hz golfbeweging dacht ik aan

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door 309T16 »

Of dat het 2 volledig gescheiden systemen zijn.

Dus hun eigen WCD's.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door jheeck »

Zadowolony schreef:
ma 26 jul 2021, 17:22
Oh, mij is altijd vertelt dat de omvormer uit moet staan als we aan de stroom staan. Is dat dus niet waar?
Hangt van de inrichting af. Ik heb een voorkeursschakelaar er tussen zitten die kijkt waar de 230v voor de stopcontacten vandaan moet komen, omvormer of walstroom. Als je compleet gescheiden 230v systemen hebt, en dus een extra stopcontact beschikbaar krijgt door de omvormer aan te zetten, kan het ook. In een situatie waarbij de walstroom en die van de omvormer zonder meer op dezelfde bedrading terechtkomt lijkt het me niet aan te bevelen.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Mickel Moen »

Mijn omvormer heeft zelf een voorkeurschakeling. Dus dat kan ook nog.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door stobbie »

Ik ben dit jaar voor het eerst helemaal 220v loos onderweg. Bevalt super!
In de nieuwe camper van 560Ah lfp naar 272Ah lfp gegaan, en dit jaar 490wp aan panelen op het dak. Ook voor het eerst elektrische fietsen mee met 840wh accu's, die laat ik met een zelfbouw lader aan 150watt op. Ben nu twee weken weg en de chinese dcdc voor de fietsen blijft het gelukkig goed doen.
Tandenborstel, 2 x telefoon, 2 x tablet, drone, spiegelreflex, mifi, notebook, alles op 12v of op 5v. Compressorkoelkast en Alde. We zijn in bretagne, dus zeker niet altijd zon, toch ben ik niet onder de 75% SOC geweest in de laatste twee weken. We kijken geen tv, alleen tablet.
Geen omvormer meer, geen 12v lader meer, geen stroomkabel meer, dus ook nog een paar kilo gewichtsbesparing. Ik laad mijn lfp tot 13,39v voor een ultralange levensduur en daar kom ik dus heel ruim mee uit met mijn verbruik.
Mijn verbruik schommelt tussen de 500 en 1000wh per dag op deze vakantie.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door evdoetelaar+larana »

Een verbruik van max. 1.000Wh/dag is een mooi resultaat met de genoemde electronische apparatuur. Is dat incl. laden van de fietsaccu's? Is dat het werkelijke totale dagverbruik, of het dagverbruik waarin de opbrengst van PV-panelen verdisconteerd is?
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door 309T16 »

Nieuwe camper en dan van grote LFP naar kleinere?
Of bedoel je van traditioneel naar LFP?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door kampo »

Enkel het positieve ?
Hele volksstammen...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door TestCase »

geert i schreef:Mag men een omvormer laten werken terwijl je aan de stroom staat? Gewoon voor het gemak van nog een stopkontakt extra te beschikken.
TestCase schreef:Ja dat kan veilig.

//Kees
Zadowolony schreef:Oh, mij is altijd vertelt dat de omvormer uit moet staan als we aan de stroom staan. Is dat dus niet waar?
Nee dat is niet altijd zo. Geert heeft het over een EXTRA wcd/stopcontact, dat betekend dat de twee 230v systemen, omvormer en paal, gescheiden zijn. Je gebruikt dan verschillende wcd's wanneer je aan de paal staat of wanneer de omvormer aan staat.
Gebruik je dezelfde wcd's dan moet je camper daarvoor toegerust zijn. Is dit af fabriek ingebouwd dan is dit meestal het geval.
Je merkt het vanzelf, de zekering vliegt er uit wanneer dit niet kan.AfbeeldingAfbeelding

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie