De zin en onzin van een omvormer (inverter)
Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)
Zelfbouw Lifepo4 accu 280Ah met Daly smart BMS 100A. Omvormer Xenteq 1500W en 2 zonnepanelen van totaal 220 Wp. Gelijktijdig koffiezetten en fietsaccu's laden gaat niet. Dan dus even de stekkers van de laders uit het stopcontact halen.
Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)
ik heb de radio in mijn personen auto slechts 1x aangeraakt, toen ik heb ik de radio tijdens de proefrit uitgezet, en uit dat is ie nog steeds, ik mis het niet die herrie.JSH schreef: ↑zo 18 jul 2021, 22:58Doe je dan een cd of een usb-stick in de omvormer?Aloys schreef: ↑vr 16 jul 2021, 19:19Wij hebben een lichte 300W sinusomvormer. Gewoon handig om te hebben. We laden er de elektrische tandenborstel mee op, mijn baardtrimmer, van die dingen. En bij warme nachten staat er zo'n kantoorventilator op het keukenblok en blaast over het bed.
Gewoon handig dat je altijd 230V hebt, ook onderweg tijdens het rijden.
We gebruiken de omvormer méér dan de autoradio. Maar niemand vraagt naar het nut van een autoradio.
En we hebben éénmaal een 12V ventilatortje gehad uit de autoshop: waardeloos...
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)
Mag men een omvormer laten werken terwijl je aan de stroom staat? Gewoon voor het gemak van nog een stopkontakt extra te beschikken.
Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)
Ja dat kan veilig.
//Kees
//Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
- Zadowolony
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14
Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)
Oh, mij is altijd vertelt dat de omvormer uit moet staan als we aan de stroom staan. Is dat dus niet waar?
Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)
ligt er een beetje aan of 1van twee zich kan synchroniseren met de sinus van de ander, 50Hz golfbeweging dacht ik aan
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)
Of dat het 2 volledig gescheiden systemen zijn.
Dus hun eigen WCD's.
Dus hun eigen WCD's.
Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)
Hangt van de inrichting af. Ik heb een voorkeursschakelaar er tussen zitten die kijkt waar de 230v voor de stopcontacten vandaan moet komen, omvormer of walstroom. Als je compleet gescheiden 230v systemen hebt, en dus een extra stopcontact beschikbaar krijgt door de omvormer aan te zetten, kan het ook. In een situatie waarbij de walstroom en die van de omvormer zonder meer op dezelfde bedrading terechtkomt lijkt het me niet aan te bevelen.Zadowolony schreef: ↑ma 26 jul 2021, 17:22Oh, mij is altijd vertelt dat de omvormer uit moet staan als we aan de stroom staan. Is dat dus niet waar?
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
- Mickel Moen
- Berichten: 5260
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)
Mijn omvormer heeft zelf een voorkeurschakeling. Dus dat kan ook nog.
Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)
Ik ben dit jaar voor het eerst helemaal 220v loos onderweg. Bevalt super!
In de nieuwe camper van 560Ah lfp naar 272Ah lfp gegaan, en dit jaar 490wp aan panelen op het dak. Ook voor het eerst elektrische fietsen mee met 840wh accu's, die laat ik met een zelfbouw lader aan 150watt op. Ben nu twee weken weg en de chinese dcdc voor de fietsen blijft het gelukkig goed doen.
Tandenborstel, 2 x telefoon, 2 x tablet, drone, spiegelreflex, mifi, notebook, alles op 12v of op 5v. Compressorkoelkast en Alde. We zijn in bretagne, dus zeker niet altijd zon, toch ben ik niet onder de 75% SOC geweest in de laatste twee weken. We kijken geen tv, alleen tablet.
Geen omvormer meer, geen 12v lader meer, geen stroomkabel meer, dus ook nog een paar kilo gewichtsbesparing. Ik laad mijn lfp tot 13,39v voor een ultralange levensduur en daar kom ik dus heel ruim mee uit met mijn verbruik.
Mijn verbruik schommelt tussen de 500 en 1000wh per dag op deze vakantie.
In de nieuwe camper van 560Ah lfp naar 272Ah lfp gegaan, en dit jaar 490wp aan panelen op het dak. Ook voor het eerst elektrische fietsen mee met 840wh accu's, die laat ik met een zelfbouw lader aan 150watt op. Ben nu twee weken weg en de chinese dcdc voor de fietsen blijft het gelukkig goed doen.
Tandenborstel, 2 x telefoon, 2 x tablet, drone, spiegelreflex, mifi, notebook, alles op 12v of op 5v. Compressorkoelkast en Alde. We zijn in bretagne, dus zeker niet altijd zon, toch ben ik niet onder de 75% SOC geweest in de laatste twee weken. We kijken geen tv, alleen tablet.
Geen omvormer meer, geen 12v lader meer, geen stroomkabel meer, dus ook nog een paar kilo gewichtsbesparing. Ik laad mijn lfp tot 13,39v voor een ultralange levensduur en daar kom ik dus heel ruim mee uit met mijn verbruik.
Mijn verbruik schommelt tussen de 500 en 1000wh per dag op deze vakantie.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
- evdoetelaar+larana
- Berichten: 6774
- Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
- Locatie: Schijndel
Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)
Een verbruik van max. 1.000Wh/dag is een mooi resultaat met de genoemde electronische apparatuur. Is dat incl. laden van de fietsaccu's? Is dat het werkelijke totale dagverbruik, of het dagverbruik waarin de opbrengst van PV-panelen verdisconteerd is?
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)
Nieuwe camper en dan van grote LFP naar kleinere?
Of bedoel je van traditioneel naar LFP?
Of bedoel je van traditioneel naar LFP?
Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)
Enkel het positieve ?
Hele volksstammen...
Hele volksstammen...
Groeten Kampo
Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)
geert i schreef:Mag men een omvormer laten werken terwijl je aan de stroom staat? Gewoon voor het gemak van nog een stopkontakt extra te beschikken.
TestCase schreef:Ja dat kan veilig.
//Kees
Nee dat is niet altijd zo. Geert heeft het over een EXTRA wcd/stopcontact, dat betekend dat de twee 230v systemen, omvormer en paal, gescheiden zijn. Je gebruikt dan verschillende wcd's wanneer je aan de paal staat of wanneer de omvormer aan staat.Zadowolony schreef:Oh, mij is altijd vertelt dat de omvormer uit moet staan als we aan de stroom staan. Is dat dus niet waar?
Gebruik je dezelfde wcd's dan moet je camper daarvoor toegerust zijn. Is dit af fabriek ingebouwd dan is dit meestal het geval.
Je merkt het vanzelf, de zekering vliegt er uit wanneer dit niet kan.
//Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB