De zin en onzin van een omvormer (inverter)

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door GeMa »

Zit net weer een Youtube filmpje te kijken van Camptoo (en er zijn er talloze andere te vinden over dit onderwerp) over de omvormer (inverter) in de camper. Ik hoor daar toch wel de nodige onzin voorbij komen, reden waarom ik me afvraag of en zo ja, waarom jullie zo'n ding in de camper zouden willen hebben.

De onzin die ik bedoel is dat je zo'n ding nodig zou hebben om je smartphone, tablet of laptop op te laden. Kul natuurlijk, die werken al op gelijkstroom en je kunt met behulp van een simpele en goedkope 12 volt USB aansluiting (komt 5 volt uit) de meeste van die apparatuur zo opladen met de standaard kabels. Zolang je maar zorgt dat die USB aansluiting voldoende vermogen (2,1 A of meer) kan leveren, lukt dat prima. Sommige laptops hebben b.v. 18 volt gelijkspanning nodig en dat is ook relatief simpel (en goedkoop) met een DC-DC omvormer te bereiken.

Maar nee, Camptoo en anderen willen dat je voor een fors bedrag een zuivere sinus omvormer aanschaft die van 12 volt DC, 230 volt AC maakt, om daarna met de netvoeding van jouw apparaat van die "dure" netspanning weer een geschikte gelijkspanning (vaak 5 volt voor USB) maakt. Niet alleen geeft dat 2x verlies (van 12 naar 230 en weer terug naar b.v. 5 volt), ook moet je naast een dure zuivere sinus omvormer ook zwaardere accu's, kabels e.d. aanschaffen om de boel heel te houden.

Eigenlijk kan ik me maar weinig apparaten voorstellen die alleen maar op 230 volt AC werken en die je los van de paal zou willen gebruiken. Ik denk dan aan ons Nespresso apparaat of de haardroger van m'n vrouw (voor die laatste hebben we trouwens wel een 12 volt versie gevonden, maar die werkt volgens haar niet goed genoeg). Echter, voor ons Nespresso apparaat heb ik dan een omvormer nodig van minimaal 1500 watt (eigenlijk zelfs 2000) bij 230 volt AC en dat zou betekenen dat ik meteen een (veel) zwaardere accu zou moeten monteren en dito kabels. Dan maar voor de paar keer zonder netspanning de espresso handpress!

Wat zijn jullie ideeën hierover en welke apparaten op 230 volt zijn nou echt onmisbaar?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter).



Bericht door Marco Polo »

Onze Inventum tafelventilator.
Ooit in Sorrento aangeschaft omdat zo’n Fiamma prutsventilator kapot ging.
En wij kapot gingen van de hitte in de wagen.
Bleek heel wat duurzamer als die 12V camping fan ;-)

Na vele jaren nog goud waard in het zonnige zuiden.
En de omvormer dus ook :D
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter).



Bericht door Ahjwinth »

Wij hebben 5 laptops mee voor 3 personen om voor al die laptops ook die van ons werk zijn een omvormer van 12v naar 230 te kopen en iedere 3 jaar een andere wordt ook een dure aangelegenheid. `daarom blij met een 800w omvormer die we ook nog gebruiken om broodjes te verwarmen, TV kijken zodat ik geen dure 12v tv hoef te kopen. Water koken in een senso vind ik niet nodig op een omvormer en pure luxe. Maar voor mij is een kleine omvormer toch wel handig ipv alles op 12 te maken en iedere paar jaar een andere lader voor een nieuwe laptop van mijn werk te kopen.

Voor iedereen is de situatie dus anders en is er geen zinnig antwoord of omvormers onzin of zinnig zijn. Voor mijn geval is het zinnig.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter).



Bericht door Zadowolony »

Heel eerlijk gezegd gebruiken wij hem amper. Heb veel op 12 volt. Achteraf had ik m niet meer aangeschaft zoals wij m gebruiken, maar dat kan nog veranderen. Maar hij staat ook niet in de weg.
Zo heb ik wel meer dingen aangeschaft en achteraf weer doorverkocht.
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter).



Bericht door Autocaravana »

De mijne is gestolen. Ik heb geen nieuwe meer gekocht want ik mis hem niet.
Gewoon zorgen voor genoeg 5V aansluitingen voor je telefoons, laptop, iPad en ereaders.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
myway
Berichten: 15457
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter).



Bericht door myway »

Wat is hier op het forum toch altijd voor probleem als iemand aangeeft dat hij een omvormer heeft of wil.
Gelijk schieten er een aantal in de vlekken een krijg je hele verhalen wat wel en niet nodig is.
Als iemand zo’n ding meent nodig te hebben, prima toch
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter).



Bericht door de Jonckheer »

Wij hebben vrijwel alles op 230 volt, alles werkt naar behoren, het enige wat ooit stuk ging was een Truma 12 volt gaskachel. Zo goed als alles wat voor huishoud gebruik wordt gefabriceerd is (veel) beter dan een 12 volt variant. Veel 12 volt spul doe ik daarom af als speelgoed, werkt een poosje en gaat dan stuk, niet bedoelt voor langdurig gebruik zoals dat in een huis nu eenmaal wel gebeurt. Wij hebben een mini vaatwasser, niet te koop in 12 volt om begrijpelijke redenen, net als de grote koel-vries combinatie, een magnetron, een afzuigkap die daadwerkelijk afzuigt en ga zo maar door. Een 12 volt compressor koelkastje is zomaar minimaal 3 maal duurder dan een betere 230 volt van dezelfde afmetingen. Een 230 volt waterpomp (hydrofoor) geeft net zoveel water als thuis, prettig met douchen ipv onder een pisstraaltje.
Dus ja, wij hebben een omvormer, een Victron Multiplus van 3000 watt, geen omkijken naar. Noem het maar allemaal overdreven, dat mag. Het is waar wij voor gekozen hebben, er is over nagedacht.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter).



Bericht door isoplus »

Ik heb een 230 wissel/13v= omvormer(tje) om de laptop te gebruiken als er geen walstroom is.
Wordt weinig gebruikt maar soms onmisbaar.
Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter).



Bericht door Will »

Overal waar stroom is een omvormer onzin al vijf jaar zo'n omvormer in de camper nog nooit gebruikt. Als je vrij staat kan het een ander verhaal zijn als je de zelfde luxe als thuis wilt. Is het dat pakket accu's s waard het is meestal meer de heb want standaard zijn campers toch goed ingericht.
Als je altijd in elektra heb gezeten of hobby aan beleefd kan je er opgewonden van worden. :D :lol3:

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Snarfsel »

Heb een 300watt omvormert, puur voor als we een keertje tv willen kijken.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Marco Polo »

Wel een beetje uitkijken als je zo’n omvormer met zo’n sigaretten aansluiting gebruikt.
Bijna een keer brand gehad doordat de steker teveel overgangsweerstand had en smolt.
Nu een 1300W Victor direct op de accu.
Allerlei 12 V oplossingen zoeken is niet echt mijn hobby ;-)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Kroppie »

de een zoekt een 230 volt oplossing voor z,n problemen, een ander zoekt een 12/24 volt oplossing, en weer andere doen het zonder stroomoplossing.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Atoz »

Een haardroger op 12 volt is voor de meeste dames niet voldoende, zeker weten, tenzij het er eentje is met een aansluitkabel van 50mm², hitte komt door vermogen, formule is spanning maal de stroom. 12 volt en 10 Ampere is 120 Watt, kun je enkel mee doen alsof. Proficiat trouwens! Ik krijg dit aan de vrouw des campers dus niet verkocht :wtf:

Verder zijn het keuzes die je mag maken :)
De ene wil het zo, de ander wil het anders.
Onze camper is onze vrijheid toch?
En wat je vandaag wil, wil je binnen enkele jaren totaal anders, wij toch.

Sommige apparaten kun je maar moeilijk op 12 V aansluiten.
Andere apparaten zijn niet in een 12 V versie beschikbaar. Al eens een 12 volt ontharingsapparaat gezien?
En ja ... Ze wil ook op vakantie geen haar op haar benen.
En neen mijn Dell laptop wil ook niet op een eenvoudige de/dc step-up, controle spanning ;)
En zo zijn er nog wel wat toestellen

We kunnen natuurlijk nog altijd beweren dat die ganse camper ook door een eenvoudig tentje kan vervangen worden...
Maar mijn tentje heeft het laatste jaar wel een accucapaciteit van 5 KW en een omvormer van 2,5KW (nominaal) aan boord.
Want mijn tentje ..... MIJN vrijheid!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: De zin en onzin van een omvormer (inverter)



Bericht door Zadowolony »

Heel veel accu’s laad ik van te voren op, en de tijd dat we niet aan de paal staan is kort. Vandaar dat we de omvormer weinig gebruiken. Meestal hebben we stroom, ook op cp.
Föhn gebruik ik niet, haar was ik als de zon schijnt. . Ladyshave heeft ook een accu, idem de elektrische tandenborstel.
Verder wat powerbanks mee voor opladen iPhone/iPad.
Plaats reactie