Schaudt EBL208: 12V werkt niet

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Clifdon
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 mei 2020, 21:42

Schaudt EBL208: 12V werkt niet



Bericht door Clifdon »

Heren,

Vandaag bezig geweest met storing in mijn EBL te verhelpen.

Ik kreeg de 12V niet meer ingeschakeld. Er schakelde nog wel een relais bij het drukken op de knop. Althans dat hoorde je. Maar er kwam geen 12V uit de ebl.

Na wat meten kwam ik er bij uit dat er geen 12V van de woonaccu aankwam bij de EBL. Zoeken zoeken zoeken en dan zit er nog een zekeringblokje onder de bijrijdersstoel. Daar was een kabel van los kabeltje weer vast gemaakt en voila er was 12V bij de EBL aanwezig. Het elektrische trapje gaat weer op en neer. Opgelost zou je zeggen maar de 12 V hoofdschakelaar wil nog niet inschakelen.

Op het forum las ik over een intern relais wat vast kon zitten. Dat zat ontzettend vast en heb ik opnieuw gangbaar gemaakt. Als ik dit relais handmatig omzet dan gaat het 12v controlelampje wel branden maar kan ik nog de spanning niet zien met de batterijtest.

Wat kan ik nog proberen, doen of vervangen? Ik ben ook niet bang voor een soldeerbout maar ik heb niet de skills om zelfstandig uit te zoeken welk component nu stuk is.

Wie o wie kan mij helpen?

Betreft een Ebl208 samen met een panel 204 in een adria camper uit 2000.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Schaudt EBL208: 12V werkt niet



Bericht door travelscout »

Wel vreemd dat je het trapje kunt bedienen terwijl de EBL blijkbaar niet ingeschakeld is, zoals het hoort.
Ik kan me goed voorstellen dat de contacten op het hoofdrelais slecht zijn geworden.
Doormeten van die contacten op weerstand ná demontage, voor het bewijs.
0,000 ohms voor ingeschakeld, oneindig voor uit.

Een draad aansluiten die los ligt kan een goede reden hebben.
Als je die aansluit, zonder de functie ervan te kennen, kan leiden tot spanning langs een andere weg, op de ebl.

Hie kun je de schema's van je ebl208 (met verschillende volgnummers ! en de 204) downloaden.
https://www.schaudt.gmbh/de/service-sup ... nloads.php

Besluitend lijkt het me ook verstandig de oorzaak te zoeken van slechte contacten (een hoge stroom door iets dat zwaar loopt, kapotte accu etc).
Paul.
Clifdon
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 mei 2020, 21:42

Re: Schaudt EBL208: 12V werkt niet



Bericht door Clifdon »

Trapje staat volgens schema ook niet achter het hoofdrelais dus dat is wel logisch eigenlijk.

De kabel die ik heb aangesloten was de plus van de woonaccu. Deze lag los en was in het begin dus het euvel. Maar na het aansluiten daarvan lijkt het wel of er iets in de ebl de geest heeft gegeven.

Als toevoeging: als ik de 230v aansluit dan zie ik op het paneeltje dat er geladen wordt en kan ik op het paneeltje ook de spanning checken. Even neuzen in het schema of ik met die info nog iets uit kan sluiten.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Schaudt EBL208: 12V werkt niet



Bericht door travelscout »

Komt de 12V uit de startaccu (met draaiende motor en dus op D+ ook 12V) wel aan op de hoofdaansluiting van de EBL?
Dus zónder: 1) zonnepanelen, 2) losse laders, 3) 230VAC, 4) etc., 5) etc.

Is die waarde 100% hetzelfde als die op de polen van je startaccu (bij draaiende motor = 14,0 -14,4VDC)?
Paul.
Clifdon
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 mei 2020, 21:42

Re: Schaudt EBL208: 12V werkt niet



Bericht door Clifdon »

12V heb ik kunnen controleren. De D+ nog niet eigenlijk. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Is de ebl208 te vervangen door de ebl 208s? In het schema zie ik weinig verschil.
Clifdon
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 mei 2020, 21:42

Re: Schaudt EBL208: 12V werkt niet



Bericht door Clifdon »

Heb het schema en de tekening van het front van de EBL208 en de 208S naast elkaar gelegd. Ik zie op het schema een kleine wijziging in de 230v kant van de voeding.

Daarnaast zie ik op het front van de 208 IWUoU en op de 208S IUoU staat. Dit heeft te maken met de laadkarakteristiek maar ik heb daar echt te weinig verstand van. Iemand die me hierbij kan helpen?

Ik baal als een stekker dat ik het lek hiervan nog niet boven heb.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Schaudt EBL208: 12V werkt niet



Bericht door EasyBee »

Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie