Verschil 1 volt tussen startaccu en display camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Verschil 1 volt tussen startaccu en display camper



Bericht door Blazing Amber »

Ik zit met een vreemd probleem, de Adria dealer heeft geen idee wat het kan zijn.
Er lijkt een probleem te zitten in de communicatie van de startaccu en de display in de camper.
Ik heb een Fiat automaat van 2019, de 9 traps diesel.

Na zijn eerste kleine beurt bij de Fiat dealer is mijn Adria camper van+ 1 jaar met 10000 km op de teller, ineens gaan opspelen.
Tijdens de terug reis hoorde ik een aantal piepjes van de display boven de camper deur. Ik keek om en zag drie blauwe lampen waarvan 1 knipperde, 1 rode branden en een voltage notering knipperen.
Thuisgekomen ben ik het boekje ingedoken van de camper.
Rood lampje, accus worden geladen.
Knipperende blauwe lamp, startaccu.
blauw, HH accu
blauw: water.
Conclusie samen met de knipperende voltage aanduiding die schommelde van 10.8, 11.4, 11.8 naar 12 volt was dat er iets was met de spanning in de startaccu.
De volgende ochtend was de stroom uitgeschakeld van het bedieningspaneel en in de camper.
Blijkbaar heeft de regelaar gedacht dat de accu voltage te laag was en alles uitgeschakeld om stroom te besparen??
Ik heb het paneel handmatig weer moeten aanzetten.

Ik kon meteen naar de Camper dealer om even naar het probleem te kijken.
Dat even werd een aantal uren meten, meten en nog eens meten.
De Startaccu was prima, daar schommelde zelf niks aan voltage.
De regelaar onder de bank ( met al de stoppen) was ook prima bevonden die gaf aan wat op het display stond.
Na het starten van de motor gaf de display aan de wand weer teruglopende voltage waardes aan per knipperbeweging een waarde lager.
Als de waarde onder de 10.8 kwam ging het blauwe lampje weer knipperen.
Ergens verliest de de voltage 1 volt. tussen de startaccu en display zit 1 volt verschil.
Een dikkere aarde draad werd overlegd met Adria, maar zou niet de oplossing zijn.
De monteur heeft geen oplossingen meer en heeft het volgens mij opgegeven.
Hij zegt dat de accus werken dus kan op vakantie.

Ik ben er niet gerust op, dat de camper uit voorzorg gewoon het bedieningspaneel en de stroom uit zet naar eigen inzicht is denk ik niet echt handig.
Heeft iemand misschien een idee waar het probleem zou kunnen liggen?
Adria zelf heeft geen antwoordt.
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Verschil 1 volt tussen startaccu en display camper



Bericht door TestCase »

Lijkt op een massa probleem van de display c.q. EBL. Ergens slecht contact met massa, dat is wat anders dan te dunne massa kabel! Alle (massa)contacten goed nalopen/aandraaien.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Verschil 1 volt tussen startaccu en display camper



Bericht door JanJD »

Blazing Amber schreef:
vr 09 jul 2021, 10:49
Ergens verliest de de voltage 1 volt. tussen de startaccu en display zit 1 volt verschil.
Als die waar is is het probleemgebied al tot een klein(er) deel teruggebracht. In onze Adria (uit 2013) is het display onderdeel van de de EBL en worden de metingen gedaan in de EBL. Is dit bij jullie ook zo? Het probleemgebied kan stap voor stap verder verkleind worden door systematisch te meten met als doel het probleemgebied te verkleinen (zit het probleem 'voor' of 'achter' het meetpunt) en hypotheses te bevestigen of ontkrachten. Mijn aanpak zou zijn uit te vinden waar de de start-accu spanning (die de EBL meet) de EBL binnen komt en hier zelf meten. Klopt deze meting met de EBL uitlezing of niet?
(Let op dat je ook de goede massa/- voor het meten neemt, dit moet dezelfde zijn als de EBL (als referentie) gebruikt.)
De uitkomst bepaald of de EBL/spanningsmeter het bij het verkeerde eind heeft of elders verder gezocht moet worden.
(In het Adria boekje zit bij ons een Schema hoe de EBL is aangesloten (aangehecht een foto hiervan) en midden boven (rechtse 'dikke' draad) komt de startaccu binnen. Mogelijk is zo'n schema ook bij jullie camper geleverd.)
Bijlagen
IMG_3390s.jpg
IMG_3390s.jpg (152.52 KiB) 888 keer bekeken
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Verschil 1 volt tussen startaccu en display camper



Bericht door Blazing Amber »

Dank jullie wel, ik ga deze informatie doorspelen aan de Fiat garage.

Ik kom daar net vandaan, zij constadteerden dat het Fiat gedeelte prima is, startaccu , dynamo etc gemeten.
Ze hebben ook bij de woonaccus metingen gedaan.
Maar ook zij zijn bewilderd, waarom de accus helemaal proppie vol zijn terwijl er wel stroom verbruikt wordt.
Zij willen de camper woensdag verder bekijken,
afspraak is gemaakt.
Volgens hen is overigens een losse aarde aansluiting niet mogelijk, het zou volgens hen of wel of niet vast moeten aangesloten zijn voor een meting of geen meting.
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Verschil 1 volt tussen startaccu en display camper



Bericht door javanes »

Een beetje vreemd dat het display volledig uitschakelt bij een "lage" spanning van de startaccu.
Als zoiets gebeurt bij een lage spanning van de HH accu kan ik mij er iets bij voorstellen.
Dat display moet het volgens mij zelfs nog doen als de startaccu afgekoppeld is.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
J vd pal
Berichten: 81
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 14:06

Re: Verschil 1 volt tussen startaccu en display camper



Bericht door J vd pal »

Losse aard aansluiting is meestal niet het probleem, wel een te hoge overgangsweerstand door een vervuilde / roestige / niet straks genoeg aard aansluiting. Door de hogere weerstand wordt de meting verstoord waardoor het display verkeerde waardes aangeeft.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Verschil 1 volt tussen startaccu en display camper



Bericht door TestCase »


Blazing Amber schreef:Dank jullie wel, ik ga deze informatie doorspelen aan de Fiat garage.

Volgens hen is overigens een losse aarde aansluiting niet mogelijk, het zou volgens hen of wel of niet vast moeten aangesloten zijn voor een meting of geen meting.
Een slechte aarde, los, bijna vast, gecorrodeerd, verroest,... hoe je het ook wilt noemen, veroorzaakt wel degelijk onnauwkeurige meetresultaten. Net zoals bij de positieve pool overigens.
Maar in de garage hebben ze wel vaker minder affiniteit met elektra.



//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Verschil 1 volt tussen startaccu en display camper



Bericht door Blazing Amber »

dank jullie wel, ik zal het aan de monteur voorstellen.
Helaas nemen zij mij niet altijd serieus als ik met voorstellen kom,
ben maar een vrouwtje he ;-)
een klein vrouwtje met een grote camper ;-)
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Verschil 1 volt tussen startaccu en display camper



Bericht door Blazing Amber »

JanJD schreef:
vr 09 jul 2021, 11:59

(In het Adria boekje zit bij ons een Schema hoe de EBL is aangesloten (aangehecht een foto hiervan) en midden boven (rechtse 'dikke' draad) komt de startaccu binnen. Mogelijk is zo'n schema ook bij jullie camper geleverd.)
gezocht in het boekje, maar geen schema gevonden :-(
Probleem is nog steeds af en toe aanwezig, van de 4 startmomenten dit weekend ging de terugreis het eerste half uur knipperend en piepend.

Piepjes, ik kijk om zie voltage aanduiding schommelen tussen 11,3 en 11.4 en alle blauwe lampjes staan aan waarvan de start acuu aanduiding knippert.
na een tijdje is alleen de startaccu aanduiding aan het knipperen weer 10 km verderop is die ook uit.
Na weer een kilometer of 10 begint het hele riedeltje van voor af aan.
Piepjes etc.
Ik ben bang voor brand.
Ik dacht ook iets geroken te hebben tijdens het rijden maar kon niet stoppen.
Wat gebeurt er met mijn Adria garantie als ik naar de Fiat garage ga voor hulp bij het woongedeelte??
Zij waren tenminste welwillend om het probleem op te sporen, hadden al geconstateerd dat de accu's eigenlijk bijzonder vol zijn terwijl er stroom gebruikt wordt en dat er iets raars aan de hand is bij de woon accus, die hebben ze wel gemeten mar gingen niet verder met de opbouw.
Groeten,
Tom en Katja
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Verschil 1 volt tussen startaccu en display camper



Bericht door JanJD »

Blazing Amber schreef:
ma 12 jul 2021, 10:02
Probleem is nog steeds af en toe aanwezig, van de 4 startmomenten dit weekend ging de terugreis het eerste half uur knipperend en piepend.

Piepjes, ik kijk om zie voltage aanduiding schommelen tussen 11,3 en 11.4 en alle blauwe lampjes staan aan waarvan de start acuu aanduiding knippert.
na een tijdje is alleen de startaccu aanduiding aan het knipperen weer 10 km verderop is die ook uit.
Na weer een kilometer of 10 begint het hele riedeltje van voor af aan.
Piepjes etc.
Ik ben bang voor brand.
Ik dacht ook iets geroken te hebben tijdens het rijden maar kon niet stoppen.
Hypothese (is vanwege missende aanvullende informatie en ontbreken van meetgegevens een nogal onzekere suggestie!):

Na starten van de motor gaat de koelkast op 12V vanuit de startaccu de voeding krijgen. Hierbij gaat er een forse stroom door de leidingen en kan vanwege slechte contacten (hoge overgangsweerstand die dan heet moet worden, dit kan mogelijke brandlucht verklaren!) een spanningsval ontstaan. Indien de EBL via dezelfde stroom voerende leiding de spanning van de (start)accu meet resulteert dit in een te lage meting met alle gevolgen en piepjes van dien.

Na een tijdje (half uur?) schakelt de koelbox vanwege de thermostaatregeling weer uit, en (na de tijd dat 10km is verstreken) weer aan etc.. Dit kan de herhaling van het riedeltje verklaren.

Heb je een automatische omschakelende koelkast passend bij deze hypothese? Je kan de koelkast ook even uit zetten om de kijken of dan het probleem niet optreed.

Het zou mooi zijn als je tijdens het rijden zoals eerder aangegeven op hetzelfde punt waar (door de EBL) het display meet met een meter de echte aanwezige spanning meet. Met juiste interpretatie van de gemeten waarde kan mogelijk het probleemgebied in een kleiner gebied opgeknipt worden en/of een hypothese zoals hierboven ontkracht of bevestigd worden.
Blazing Amber schreef:
ma 12 jul 2021, 10:02
Wat gebeurt er met mijn Adria garantie als ik naar de Fiat garage ga voor hulp bij het woongedeelte??
Meten kan natuurlijk nooit kwaad, diagnose stellen ook niet. (Goed) repareren zou (mijns inziens) geen probleem zijn maar veranderingen aanbrengen natuurlijk wel. De camper dealer gaat natuurlijk geen garanties geven op reparaties door derden gedaan, je moet ze denk ik (helaas) de kans geven zelf het probleem op te lossen.
Ik zie (zoals vaak) als de grootste uitdaging het stellen van een goede diagnose. Hier is kennis (en ervaring) voor nodig dat (te)vaak ontbreekt.
Laatst gewijzigd door JanJD op ma 12 jul 2021, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Verschil 1 volt tussen startaccu en display camper



Bericht door TestCase »

Je hebt nog garantie? Dan met gezwinde spoed naar de dealer, laten zij het maar uitzoeken.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Verschil 1 volt tussen startaccu en display camper



Bericht door travelscout »

Hier zou ik ook denken aan het verbruiken van apparaten die grote stromen gebruiken, ná het starten van de motor.
Zoals; de koelkast, trapje die niet stopt met inklappen/-schuiven etc.
Zoiets is wellicht op te sporen door betreffende zekeringen los te nemen (pas op, niet verwisselen) en te bezien of de klacht zich herhaald.

Andere mogelijkheid zou een intelligente dynamo zijn en slecht daarop aangepaste camper elektronica, ware het niet
dat het voor het uitvoeren van de kleine beurt, allemaal heeft gewerkt zonder deze klacht.
Derhalve inderdaad eerst maar eens voorleggen aan de garage waar die kleine beurt is uitgevoerd.
Paul.
Gebruikersavatar
josé moncayo
Berichten: 1172
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55

Re: Verschil 1 volt tussen startaccu en display camper



Bericht door josé moncayo »

Ola
.
Je zou haast denken dat het een Adria probleempje is.
De mijne geeft ook 1/2 volt minder aan dan de batterijen in werkelijkheid hebben.
Gevolg: waarschuwend geknipper op het display
Ik trek me er niets meer van aan en tel er gewoon een half volt bij op.
.groet José
Beter een hond als vriend,
dan dat je vriend een hond is !!
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Verschil 1 volt tussen startaccu en display camper



Bericht door Blazing Amber »

Na lang wachten is dan eindelijk dit doosje vervangen. https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 681&type=3
Meer foto's in het Adria campercub Holland facebook pagina geplaatst, maar daar kan niemand helpen. :(

Vorige week is de camper weer naar de Adria dealer geweest. Het benodigde onderdeel was binnen. We kregen vlot een afspraak en het onderdeel is vervangen. Even twee dagen met 2 personen van het werk geweest om de camper weg te brengen en op te halen ( alweer) maar nu zou het gefixed moeten zijn. HELAAS!!!!!! WEER ONDERWEG EEN VROLIJK GEPIEP, KNIPPERENDE VOLT INDICATIES!!!!
Vaak een aantal keer binnen een half uur, soms 1 keer binnen 5 minuten na het opstarten en een hele enkele keer na het starten helemaal niet tijdens die rit. Weekje weg was drama.

Nog even en de camper zit niet meer in de garantie. Wie kan ons helpen??? Wie kan de monteurs helpen.???
Groeten,
Tom en Katja
Plaats reactie