LFP accu: BMS defect en gerepareerd

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

LFP accu: BMS defect en gerepareerd



Bericht door Metor »

Op het bedieningspaneel was de accu spanning slechts 12,6V. Normaal 13.3V als die behoorlijk volgeladen is. Dacht nog: Abnormaal, de accu zal zal toch niet overleden zijn?
Thuisgekomen een belastingstest gedaan. Ontladen met ca. 4A door alle lampen aan te doen. De accu hield het probleemloos 8 uur vol en de spanning was slechts gezakt naar 12,3V. Dat gaf moed. Echter bij het laden schiet de spanning meteen omhoog naar 14,4V en wordt geen laadstroom gemeten.
De accu wordt dus niet geladen, dus accu is onbruikbaar en defect.
Dus accu eruit en op de werkbank opengezaagd.
In de BMS bleken 6 power mosfets in te zitten van het type RU40280R met Rds-on van 1,8 milliohm. 2x serie met 3 parallel tussen minpool accucellen en minpool accu. 1 van de 6 mosfets bleek defect. Deze eruit gehaald en warempel de accu werkt weer normaal. Nu zitten er nog 2 parallel wat eigenlijk voldoende is. Deze BMS voor 40Ah accu blijkt behoorlijk overgedimensioneerd voor 40A max. continue ontlaadstroom en 20A laadstroom.
Nadien ook de spanning van de 4 in serie geplaatste accucellen gemeten en bleken binnen 1 mV gelijk. Verdere belastingtests wezen ook uit dat de cellen nog als nieuw zijn na 7 jaar gebruikt.
Nu toch nog de mosfet vervangen. Heb voor deze een gangbare en snel leverbare vervanger gevonden: een IRLB3034. Gelijk 4 van besteld. Dan nog een afdekplaat maken en de accu kan er weer in.
Overigens de tekstopdruk laat zien dat deze accu ontworpen is voor een standby (druppel-float) voltage van 13,8V. En dat is precies wat die van de 18A EBL lader in float fase aangeboden krijgt.
Bijlagen
RU40280.jpg
Kapotte Mosfet RU40280R
RU40280.jpg (409.01 KiB) 454 keer bekeken
pbq-life12-40.jpg
Standby is float voltage 13,8V !!
pbq-life12-40.jpg (225.57 KiB) 454 keer bekeken
pbq_open.jpg
Gat gezaagd onder 6 schroeven zijn de power mosfets geklemd op een koelplaat.
pbq_open.jpg (212 KiB) 454 keer bekeken
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: LFP accu BMS defect en gerepareerd



Bericht door rhomodel »

Netjes dat hij al zolang meegaat. Maar begrijp niet helemaal hoe 1 van de mosfets kapot kan gaan, neem aan dat het die van de foto is?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LFP accu BMS defect en gerepareerd



Bericht door Metor »

Begrijp het ook niet. Het is inderdaad die van de foto. Doorslag tussen gate en source.
Misschien is het gekomen door het onweer met bliksem afgelopen week.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LFP accu BMS defect en gerepareerd



Bericht door kampo »

@Meteor
Het is dus niet al goud wat blinkt. Goedkoop is zo een 40Ah niet.
Nu is die al stuk en gaat naar de vuilbak bij de meesten onder ons.
Gelukkig ben je in staat van dit zelf te maken en dat doet bijna niemand je na :thumbup:
Bij een bedrijf is de herstelling waarschijnlijk niet te betalen en wie gaat dat openzagen en weer dichtmaken. Alles samen ben je er een paar uur mee bezig.
In ieder geval leuk dat je het ons laat zien !

Je opstelling was van in het begin al heel extreem.
Een zo kleine Lithium HH accu ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen in een campertoepassing.
Zou er daar geen verband zijn ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LFP accu BMS defect en gerepareerd



Bericht door Metor »

Wat kunnen we hiervan leren?
Deze LFP accu gaat na 7 jaar gebruik kapot vanwege een defecte transistor in een ingebouwde BMS.
Een transistor van minder dan 1 Euro, terwijl de kostbare lifepo4 accu cellen nog wel 20 jaar mee kunnen :bang: Dit komt ongetwijfeld vaker voor. Defecte BMS komt ook bij dure fiets accu's vaker voor.
Het zou de accu fabrikanten sieren als ze de verpakking van de accu zodanig ontwerpen dat de ingebouwde BMS makkelijk uit de bouwen en te vervangen is, b.v. door een schroefbare deksel met rubber afdichtring te monteren in plaats van alles dicht te lijmen.
Overigens is gate source doorslag van een mosfet transistor meestal het gevolg van statische ladingen en heeft dus niets met het gebruik van de accu te maken.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: LFP accu BMS defect en gerepareerd



Bericht door Peter LMC »

Voor zover als ik weet is alleen een Liontron Lifepo4 open te maken.
Gewoon aan de boven zijde de inbusboutjes losdraaien en je slaat
de gehele boven zijde open.
Ik vind dit toch wel een must.
Accu's zijn al duur genoeg.

https://www.youtube.com/watch?v=cx2HcdTIV0M
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: LFP accu: BMS defect en gerepareerd



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb ook geheel gesealde LFP's. Die gaan ook pas open als er iets mee aan de hand is. Nu heb ik drie 100 Ah dus de universele maat. Ik meende nieuwe bakken tegen te zijn gekomen voor iets van 11 euro per stuk. Nou, de zaag er in en een nieuwe bak er omheen.

En na 7 jaar gewoon een nieuwe Mosfet? Dat is goud in handen hebben.

Overigens is mijn originele fietsaccu van de Aldi nu acht jaar oud en merkte ik met het testen van een StepUp lader dat daar ook een foutje in de BMS is gekomen. Hij slaat op tilt bij een hogere belasting dan 7 Amp en dat was meende ik 10 Amp. Het laden en met minder vermogen stroom afnemen gaat echter goed, dus daar zal ook even naar gekeken moeten worden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LFP accu: BMS defect en gerepareerd



Bericht door Metor »

Hoofdnoorman schreef:
wo 23 jun 2021, 22:00
En na 7 jaar gewoon een nieuwe Mosfet? Dat is goud in handen hebben.
Goud? Voor hobbyisten dan wel die genoeg tijd hebben.
Normaal zou deze accu afgeschreven zijn en in de milieustraat belanden.
Die dicht gesealde dozen met electronica die er dan ook nog in verlijmd is, zorgen er alleen maar voor dat de afvalberg nog hoger wordt, want economisch niet verantwoord om te repareren (Kampo).
Afijn de accu is weer gerepareerd en zit er weer in, maar mocht ik ooit een nieuwe LFP accu nodig hebben is die Liontron (Peter LMC) zeker het overwegen waard. Dat ziet er goed uit, maar was helaas 7 jaar geleden nog geen optie.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: LFP accu: BMS defect en gerepareerd



Bericht door Arie55 »

En jij hebt het geluk dat je nog in Nederland bent. Als je met zo'n akkefietje in den vreemde ben, lijkt me zo'n geval niet fijn/handig.

Je zegt het goed, wat leer je ervan. Is het een kwestie van een overmaatse BMS aan te schaffen als je met deze cellen aan de gang gaat? Of juist niet. Ik heb nu een bms gekocht die het aankan en met regelmaat door de week op z'n donder gaat krijgen. En dan wordt er bijna het max. gevraagd wat kan, op enkele tientallen ampere na. Vind het een lastig vraagstuk.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LFP accu: BMS defect en gerepareerd



Bericht door Atoz »

Arie55 schreef:
do 24 jun 2021, 12:46
En jij hebt het geluk dat je nog in Nederland bent. Als je met zo'n akkefietje in den vreemde ben, lijkt me zo'n geval niet fijn/handig
Voordeel wat ik zou kunnen hebben, want je weet maar nooit, is dat ik twee volwaardige systemen bij me heb, 2x200Ah elk zijn BMS.
Ganse opbouw is er ook op gemaakt, elk afzonderlijk zal werken.

Je zou natuurlijk ook een reserve BMS kunnen meenemen, maar wat neem je dan nog mee in je reserve-onderdelen- aanhanger?
Tenzij je mee doet aan de Dakar, kun je onderweg toch nog steeds een nieuwe Loodzuur accu aankopen, kost je dan wel wat, maar dat hoort er nu eenmaal bij.

En volgens mij is er geen verband tussen die 40Ah en het gebruik, elektronica gaat nu eenmaal stuk, overgedimensioneerd of niet.
Anders zou die accu het geen zeven jaar volhouden.

Moraal van het verhaal.... Neem dus reserve mos-fet's mee.
Doe ik trouwens ook voor mijn zelfbouwzenders, ik reis met reserve eindtrappen ;-)
Je weet maar nooit.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: LFP accu: BMS defect en gerepareerd



Bericht door Arie55 »

Moest even lachen om het aanhanger concept, tja hoever moet je gaan?

Zat net even te denken over jouw schrijfsel en ik zou ook een tweede zelfde bms kunnen aanschaffen van 150A. Deel ik het gevraagde vermogen door 2. Dan maak ik net als jij, twee systemen. Heb immers al 8 cellen. Wat ik me dan afvraag, als de twee accu's parallel zijn geschakeld na de bms, het ene systeem al het 'werk' doet en de ander maar een beetje mee hobbelt. Dan vermoed ik ook, dat de kabellengte naar de verbruiker van groot belang zou worden.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LFP accu: BMS defect en gerepareerd



Bericht door Atoz »

Ondertussen weet ik al dat beide accu's niet exact dezelfde stroom afgeven, bij belasting, het idee komt van overkillsolar.com
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: LFP accu: BMS defect en gerepareerd



Bericht door rhomodel »

Maar wat is de kans dat het kapot gaat? We hebben toch ook al menig post gezien over dode of kapotte 'traditionele' huishoud accu's?
Als de nood hoog is kan je altijd nog voor nood een 'traditionale' accu kopen en die gebruiken tot de lifepo is gerepareerd.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LFP accu: BMS defect en gerepareerd



Bericht door Kroppie »

maar wie gaat die dingen reparen?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie