Calira 12/12/60Ah en gelaccu
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: do 10 jun 2021, 9:28
Calira 12/12/60Ah en gelaccu
Beste leden,
Ergens heb ik hier op het forum gelezen dat een calira en een gelaccu niet echt vriendjes zijn. Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb op dit moment een gelaccu aangesloten en tot nu toe ervaar ik geen problemen. Maar toch ben ik wat huiverig voor de lange termijn. Mocht dit niet goed samengaan dan zal ik misschien de calira loskoppelen van walstroom en er een nieuwe lader tussen plaatsen. Wat is jullie advies?
Groeten,
Raymond
Ergens heb ik hier op het forum gelezen dat een calira en een gelaccu niet echt vriendjes zijn. Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb op dit moment een gelaccu aangesloten en tot nu toe ervaar ik geen problemen. Maar toch ben ik wat huiverig voor de lange termijn. Mocht dit niet goed samengaan dan zal ik misschien de calira loskoppelen van walstroom en er een nieuwe lader tussen plaatsen. Wat is jullie advies?
Groeten,
Raymond
Re: Calira 12/12/60ah en gelaccu
Als je een EVS12/12 van Calira bedoelt, dan is het inderdaad beter een modernere acculader te gaan gebruiken. Dat geldt zelfs bij gebruik van een traditionele accu.
Ding kent geen absorptie fase. Klimt naar 14.4V en stopt meteen. In mijn J5 haalde de EVS de 14.4V geen eens. Kwam niet verder dan 14.2V
Ding kent geen absorptie fase. Klimt naar 14.4V en stopt meteen. In mijn J5 haalde de EVS de 14.4V geen eens. Kwam niet verder dan 14.2V
Re: Calira 12/12/60Ah en gelaccu
Ho Ho ik heb meer dan 30 jaar deze Calira gebruikt,eerst voor de conventionele accu,en later voor de Gel accu,s,waar ik 12 jaar mee gedaan heb,dus zo slecht is die Calira niet geweest,ik heb hem trouwens nog steeds
Hans
Re: Calira 12/12/60Ah en gelaccu
Mooi resultaat Hans.
Waarschijnlijk dankzij het rijden, zodat er toch enige tijd 14.4V aangeboden werd.
De lader ansich is naar de maatstaven van nu achterhaald.
Ligt ook aan de eigenschappen van TS zijn Gel accu natuurlijk.
Waarschijnlijk dankzij het rijden, zodat er toch enige tijd 14.4V aangeboden werd.
De lader ansich is naar de maatstaven van nu achterhaald.
Ligt ook aan de eigenschappen van TS zijn Gel accu natuurlijk.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: do 10 jun 2021, 9:28
Re: Calira 12/12/60Ah en gelaccu
Bedankt voor alle reacties. En is het dan zo dat dit slecht is voor mijn accu? Ik laadt de accu bij via zonnepanelen (hoofdzakelijk), rijden (hoofdzakelijk) en de calira (minder hoofdzakelijk). Twijfel om de calira los te koppelen omdat ik niet vaak via de calira op zal laden. Belangrijker vindt ik het of mijn accu er goed tegen bestand is.
Re: Calira 12/12/60Ah en gelaccu
Nee, dan valt het allemaal wel mee
Let er wel op dat je EVS lader echt afslaat. Die van mij deed dat niet. Had ook 210Ah accucapaciteit.
Wat is de solar- en accucapaciteit (Wp en Ah)?
Ook campergebruik in de winter?
Let er wel op dat je EVS lader echt afslaat. Die van mij deed dat niet. Had ook 210Ah accucapaciteit.
Wat is de solar- en accucapaciteit (Wp en Ah)?
Ook campergebruik in de winter?
Laatst gewijzigd door 309T16 op do 24 jun 2021, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Calira 12/12/60Ah en gelaccu
Dan zal de lader van het zonnepaneel, mits goed ingesteld, de juiste laadfunctie regelmatig overnemen. Ik zie dan weinig problemen.
//Kees
//Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: do 10 jun 2021, 9:28
Re: Calira 12/12/60Ah en gelaccu
De solarcapaciteit is 300WP (uit te breiden naar 450WP), accu capaciteit is 140Ah (uit te brieden naar 280Ah). We gaan de komende weken "proefrijden" in Duitsland om te bepalen of de zonnepanelen en accu groot genoeg zijn voor ons verbruik. Zo niet dan kan ik nog uitbreiden (met een extra zonnepaneel en accu) zodat ik meer dan genoeg voorziening heb. Het is voor het hele jaar rond, ook in de winter maar dan gaan we naar plekken waar de zon schijnt .
Re: Calira 12/12/60Ah en gelaccu
In de Calira zitten wel het koelkast relais en het scheidings relais.
Dus als je de Calira volledig afkoppelt heb je een probleem met de koelkast op 12V tijdens het rijden en met het laden van de HH accu.
Maar als je alleen de stekker van de 230V er uit haalt blijft alles intact, behalve het laden van de accu's
En dan eventueel een losse lader aansluiten op de HH accu
Dus als je de Calira volledig afkoppelt heb je een probleem met de koelkast op 12V tijdens het rijden en met het laden van de HH accu.
Maar als je alleen de stekker van de 230V er uit haalt blijft alles intact, behalve het laden van de accu's
En dan eventueel een losse lader aansluiten op de HH accu
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: do 10 jun 2021, 9:28
Re: Calira 12/12/60Ah en gelaccu
Ik heb de 12V koelkast eruit gehaald en een 230V koelkast (met omvormer) terug geplaatst. Deze nieuwe koelkast heeft geen contact met de Calira verder.
Re: Calira 12/12/60Ah en gelaccu
Blijft nog wel het scheidingsrelais over.
En helemaal loskoppelen van de accu's is ook geen boordpaneel meer.
En helemaal loskoppelen van de accu's is ook geen boordpaneel meer.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: do 10 jun 2021, 9:28
Re: Calira 12/12/60Ah en gelaccu
Mijn voorkeur gaat er naar uit om de Calira te laten zitten. Zolang deze het doet en verder niet schadelijk is voor mijn accu. Het zit verder ook niet in de weg.
Re: Calira 12/12/60Ah en gelaccu
Prima, dat kan dus. Niet mijn oplossing destijds. Ben eerst over gestapt naar een moderne lader en heb de EVS er later uitgehaald. Wel aardig wat soldeerwerk.
Maar zo lang de EVS netjes laadt en wel afslaat, is er geen probleem.
Maar zo lang de EVS netjes laadt en wel afslaat, is er geen probleem.
Re: Calira 12/12/60Ah en gelaccu
En als de lader het niet meer goed doet, dan (zoals ik al eerder schreef) de 230V stekker van de Carlira er uit en een geschikte lader op de HH accu aansluiten.