Plus en min veranderd na 2 nieuwe huishoudaccu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
WHBakker
Berichten: 11
Lid geworden op: di 24 mar 2015, 17:48

Plus en min veranderd na 2 nieuwe huishoudaccu's



Bericht door WHBakker »

Geachte medecamperaars,
Het volgende is mij overkomen na het vervangen van 2 parallel geschakelde huishoudaccu's.
Op een of andere manier heb ik bij het verwisselen een verkeerde pool geraakt met wat vuurwerk tot gevolg.
Beide accu's hebben het overleefd, bij de EBL 105-3(Schaudt) is de hoofdschakelaar vervangen, dus die is weer in orde.
Het vreemde is dat bij mijn opstaptrapje de schakelaar andersom werkte, zo ook bij de TRUMA-C 34.
Ook het aflees-paneel werkt maar half. De zekeringen die ik heb kunnen vinden, zijn vervangen.
De nieuwe huishoudaccu's blijven geladen. Hoe kan ik dit veranderen?
Het gaat om een Hymer S 520 op basis van een Mercedes Sprinter 1999
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Plus en min veranderd na 2 nieuwe huishoudaccu's



Bericht door NoStress »

oei.. polariteit omdraaien, daar kunnen spullen niet altijd tegen.
Dat de zekering kapot is gegaan, is om erger en brand te voorkomen.
Kan nog altijd zo zijn dat de apparatuur wel defect is geraakt.

Qua schakelaar van het opstaptrapje, die is vreemd.
Kan het niet bedenken waarom die nu is omgekeerd (ben wel zeer benieuwd).
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Plus en min veranderd na 2 nieuwe huishoudaccu's



Bericht door albertrietjens »

Wanneer je trapje nu andersom reageert op je schakelaar dan zijn daar de plus en min ergens omgewisseld. Vermoedelijk is een deel van je elektronica nu fout om aangesloten. Ik zou alles los halen en stapsgewijs alles opnieuw controleren en aansluiten.

Onderweg ook al iemand geholpen waarbij een gedeelte fout aangesloten was waardoor de cyrix de start-accu kortsloot ipv parallel. Aan de huishoudzijde leek alles gewoon te werken maar de aansluiting naar de cyrix was omgepoold. Dit werd veroorzaakt door die "mooie" eenvoudig los te koppelen poolklemmen. De kapjes, rood en zwart, waren omgewisseld waardoor een deel verkeerd om aangesloten was. Het ging om dit soort klemmen:

Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (42.08 KiB) 779 keer bekeken
Het cyrix relais had dit dus niet overleefd. De gevlochten kabel aan het schakelcontact was finaal door gebrand!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51276
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Plus en min veranderd na 2 nieuwe huishoudaccu's



Bericht door Kroppie »

dat moet je toch merken, de plus en de min zijn verschillend van diameter de plus pool op de accu is dikker daar past normaal een minklem niet op , en de min is dunner daar komt een plusklem niet vast

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Plus en min veranderd na 2 nieuwe huishoudaccu's



Bericht door veetee »

@jos, je wil niet weten wat er op dat gebied op "passende wijze" in elkaar geknutseld wordt. :wink:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51276
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Plus en min veranderd na 2 nieuwe huishoudaccu's



Bericht door Kroppie »

:D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Plus en min veranderd na 2 nieuwe huishoudaccu's



Bericht door albertrietjens »

Afbeelding

In dit geval waren de kunststof kappen los geweest en verwisseld voor de montage van bedrading op de HH-accu. Die zijn lichtjes op de klemmen geklemd en vallen er gemakkelijk af. Gevolg huishoud-deel goed aan gesloten maar cyrix op de min ipv de plus. Met als gevolg dat de cyrix de start-accu naar massa schakelt en zo kortgesloten heeft. Heeft al met al wel een tijdje geduurd voor dit probleem boven water was. Altijd lastig in andermans omgeving naar een fout zoeken.

Ze waren al een aantal dagen onderweg zonder problemen maar hadden ook nauwelijks gebruikers, wat led-strips als ik het me goed herinner. Maar die gingen toch al slechter branden. :-?
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Plus en min veranderd na 2 nieuwe huishoudaccu's



Bericht door NoStress »

meer info please
Laatst gewijzigd door NoStress op ma 17 okt 2022, 1:29, 2 keer totaal gewijzigd.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Plus en min veranderd na 2 nieuwe huishoudaccu's



Bericht door pwhooftman »

Zonder meer informatie blijft het gissen.

De anekdote van Albert zette me even op het verkeerde been, het is niet gezegd dat de TS ook van deze gekleurde kapjes op de poolklemmen heeft. En het is begonnen na het vervangen van de hh-accu's. Voor hetzelfde geld zijn er per abuis nieuwe accu's ingezet met een andere pool lay-out :wtf:

Dus, foto's nodig of meten ter plekke.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Plus en min veranderd na 2 nieuwe huishoudaccu's



Bericht door Atoz »

pwhooftman schreef:
wo 23 jun 2021, 12:22
Voor hetzelfde geld zijn er per abuis nieuwe accu's ingezet met een andere pool lay-out :wtf:
Maar dan kun je de min aansluiting toch alleen met veel geweld en (?) Creativiteit (?) Op de plusklem krijgen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Plus en min veranderd na 2 nieuwe huishoudaccu's



Bericht door pwhooftman »

Zoals Veetee al zegt, de gekste dingen gebeuren. Het is inderdaad niet aannemelijk maar niks is onmogelijk. Zoals een schakelaar van een trapje wat ineens omgekeerd werkt.
WHBakker
Berichten: 11
Lid geworden op: di 24 mar 2015, 17:48

Re: Plus en min veranderd na 2 nieuwe huishoudaccu's



Bericht door WHBakker »

Ik zal even precies beschrijven wat ik verkeerd heb gedaan. Ik heb dus 2 nieuwe accu's geplaatst . De oude van het merk Centurion en de nieuwe
van Varta. Goede merken! Foto gemaakt van de oude situatie van de Centurion om het precies weer op dezelfde manier weer aan te sluiten.
Nu komt het: de accupolen waren precies in spiegelbeeld van elkaar! Dit had ik niet in de gaten, vandaar wat vuurwerk!
Maar de nieuwe accu's hebben gelukkig geen schade opgelopen! Ze laden goed op. Op de EBL was de hoofdschakelaar stuk en gerepareerd.
De schakelaar van de uitzettrap werkt precies andersom, op de print van de Trumatic C 3402 was 1 zekering stuk en na vervanging ging hij weer stuk. De Trumatic-print laten nazien en bleek in orde te zijn. Toen heb ik de Plus en Min omgedraaid en de zekering bleef heel!
Wel nog een probleem bij de kachel: starten gaat prima maar na 10 seconden gaat het lampje op rood(geen geknipper).
Dat ben ik nog aan het uitzoeken. Wordt een ander verhaal.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Plus en min veranderd na 2 nieuwe huishoudaccu's



Bericht door albertrietjens »

WHBakker schreef:
wo 23 jun 2021, 14:15
Toen heb ik de Plus en Min omgedraaid en de zekering bleef heel!
En toen werkte de trap weer als voorheen? Of nog steeds andersom?

Foto's zijn altijd leuk ter lering en (leed-)vermaak.

Even nog waarom ik denk dat de polariteit zoals eerst beschreven, voor een deel, fout is. Zo'n schakelaar bestaat uit twee wisselcontacten. Op de gemeenschappelijke contacten wordt de plus en min vanaf de accu aan gesloten. Het trapje wordt kruislings op de wisselcontacten aangesloten. De schakelaar heeft drie standen in de midden alles open en naar de 2 zijdes wordt gekozen voor de richting. Andersom werken van de schakelaar kan daarom alleen maar doorda de plus en min vanaf de accu is omgewisseld of doordat de schakelaar gedraaid of opnieuw aangesloten is. Dat laatste is, voor zover wij weten, niet gebeurd. Dus wanneer de schakelaar nog steeds andersom werkt zit er toch nog iets fout.
WHBakker
Berichten: 11
Lid geworden op: di 24 mar 2015, 17:48

Re: Plus en min veranderd na 2 nieuwe huishoudaccu's



Bericht door WHBakker »

Toen de EBL hoofdschakelaar het deed,werkte de trap ook weer.Maar nog steeds omgekeerd. Ben dus nu met de kachel bezig en daar de Plus en Min verwisselt. Kachel ging aan en zekering bleef heel, maar het aanblijven zet niet door. Rode led op thermostaat blijft branden.
Veel hier over al op het forum gelezen, ga eerst maar een nieuwe gasdrukregelaar proberen.Bedankt voor de tips!!
Plaats reactie