Update boordnet met LiFePo4-accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Update boordnet



Bericht door Kroppie »

ik dacht dat bij die li accu,s float uit den boze was?, laden met de absorption/bulk spanning tot gewenst niveau en that,s it.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Update boordnet



Bericht door GeMa »

Kroppie schreef:
vr 16 jul 2021, 16:44
ik dacht dat bij die li accu,s float uit den boze was?, laden met de absorption/bulk spanning tot gewenst niveau en that,s it.


jos
Klopt!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Update boordnet



Bericht door Atoz »

Beste Arie
LiFePO4 en spanningsmeting gaan niet echt samen als je van daaruit het SOC wil gaan regelen.
Waarmee dan wel?
Eerlijk antwoord? Ik heb het opgegeven.

Want ook al wil ik lang gebruik maken van mijn cellen, het kan niet de bedoeling zijn om er elke dag mee bezig te zijn.

Je kan ze natuurlijk wel eerst VOL laden, vervolgens stroom verbruiken en dan je BMV gebruiken om te zien wat er uit is.
En dan kun je je soc berekenen, maar met enkel spanning te meten weet ik dus niks, zo kan ik dus niet zien waar we ergens zijn in de laad/ontlaad Curve.

Ik lees de data uit het BMS uit in een Arduino, laat er dan wat software op los, krijg dan de totaalspanning van de accu en de spanning per cel. Vijf voltmeters dus per BMS en dat voor elke 12 V accu.

En ja mijn software geeft de juiste cijfers :( want als ik via de app kijk krijg ik dezelfde....

Maar misschien krijg ik morgen wel nieuwe inzichten.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet



Bericht door Arie55 »

Er zat me iets niet lekker, dus heb ik de vraag gesteld. Heb eerst bij battery preset voor LiFePo4 gekozen en toen van daaruit verder gaan kijken en de expert mode aangezet. Als float uit den boze is, weet ik nu nog niet hoe dat uitgezet kan worden. Dan raak ik toch in de war met onderstaande tabel die ik ergens van het net opgepikt heb.
En het afslaan op lage temperatuur is nergens op gebaseerd en reageert nergens op. Tenzij er een victron accu aanhangt. Dat zal in de BMS ingesteld moeten worden.

@Atoz
Als je het zo bekijkt is de meting voor SOC een momentane spanning. Met wat, voor mij duister gereken, zal de SOC bepaald worden. Die is/wordt hoger als de belasting weg is en zakt in als die er is. M.a.w. ik weet het gewoon niet.
Bijlagen
7071-chargeguide.jpg
7071-chargeguide.jpg (182.9 KiB) 2113 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Update boordnet



Bericht door Atoz »

Arie
Die soc word bepaald door het volgende
1 stel vast wanneer de accu vol is, 14,6v laadspanning is vol, zet dan ook het laden stop.
2 meet het verbruik op. In en uitgaande, is dus positief en negatief cijfer. In = positief en uit = negatief
3 weet wat de capaciteit van de accu is, stelt de gebruiker, ik dus, ergens wel als parameter in.
4 als je weet wanneer de accu vol is (zie 1) en je hebt het verbruik in en uitgaande gemeten (2) dan kun je de SOC theoretisch bepalen door deze van de in (3) ingegeven accucapaciteit af te trekken/bij te rekenen.

Maar dat is dus iets heel erg anders dan zoals bij een Loodzuur accu de spanning te meten en op een tabelletje te kijken.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet



Bericht door Arie55 »

Met de tabel en andere info, wil ik de instellingen van de MPPT vinden. Het is niet zo dat bovenstaande tabel de juiste setting geeft. Voor mij is het een start. Ik lees net een hoeveelheid data op https://marinehowto.com/ en het duizelt me wat er allemaal voor komt kijken. De info die hier op het forum te vinden is, is nog maar een fractie. Ik heb het nog over de instellingen van de MPPT. Op de net genoemde site lees ik hoe de BMV ingesteld moet worden. Waar ik net ervoor gelezen had dat het bepalen van het aantal Ah een dingetje was om vast te stellen. Het afgelezen Ah op de accu is niet! de werkelijke Ah. Maar goed, eenmaal de instelling gevonden, kan die instelling in de BMV worden gezet.

En dan is er nog de multiplus om in te stellen, de BMS. Het blijkt een goede zet van me om het opladen met de alternator te laten voor wat het is: niet aansluiten, veel te listig met LFP.

Een ander ding wat me wel opvalt bij zelfbouw is dat je geen haast moet hebben. Met de verkregen voortschrijdend inzicht heb ik de MPPT instelling aangepast (is nog steeds niet ingebouwd). Bij de gemarkeerde X dien je wat te wijzigen. De tail current instelling komt van de bovenstaande tabel. Ik vermoed dat nu de float laden uitgeschakeld is door de tijd op 0 te zetten. Voordeel is straks wel dat voor nog te plaatsten MPPT's dezelfde instellingen kunnen worden ingevoerd.

Arie
Bijlagen
MPPTsetting.jpg
MPPTsetting.jpg (44.65 KiB) 2079 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet



Bericht door Arie55 »

Ohw enne, als er helemaal niets aan instellingen in de BMV gezet worden, heb je een dure volt meter. En de andere waarde die er getoond worden waar je niets aan hebt. Hier de link hoe dat moet: https://marinehowto.com/programming-a-battery-monitor/
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet



Bericht door Arie55 »

In dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=lCs9NaHgSB4 is er gesproken over absorbtion en float spanning dezelfde te houden en de offset op 0.1 volt. Wat denken jullie hiervan?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Update boordnet



Bericht door Schovie »

Arie, ik heb in de MPPT de absorptiespanning op 14,00V staan en de druppelspanning op 13,50V.
P.s. ik zie heel vaak dat mijn BMS de regisseur is van het laadproces. Die bepaald dus bij mij meestal of er geladen moet worden of niet.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet



Bericht door Arie55 »

Nemen we jouw spanning en de woorden van die Australiër als voorbeeld; is de accu spanning tussen de 14 en 13,5 V, zal de MPPT geen energie leveren. Dat doet die pas als die onder 13,5V is gedaald. Minus de offset spanning. Aldus die Australiër.

Dat jouw BMS de regisseur is, kan ik heel goed voorstellen. Dat is ook nog een 'dingetje' wat goed ingesteld moet zijn en waar ik me nog flink wat huiswerk op me ligt te wachten. En dan is nog een oplaad unit, multi+, specifieke lader en wat niet. En al die apparaten moeten, m.i. toch goed staan ingesteld en als het effe kan op elkaar ingesteld. Laat ik het zo stellen: de BMS bepaalt OF er geladen wordt, de MPPT bepaalt DAT er geladen wordt.

Dat ik begonnen met de MPPT, is dat die vermoedelijk toch de hoofdmoot van het laden op zich zal nemen. Via de alternator, begin ik niet aan: levert 'niks' op en aanschaf middelen te hoog.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet



Bericht door Arie55 »

update voortgang

De cellen waren gisteren (al?) 3,6V maar de plek waar ze in moeten staan moest nog een flinke klap gemaakt worden. Binnenkant foto zijn de 2 bms'en te zien. De 3 groene stangen zijn isolatie buis over een M6 draadeinden. Het 4e drukpunt wordt gemaakt door een drukbout, linksonder (niet zichtbaar). De draadeinden en drukpunt zullen de cellen met 300 kg aandrukken. De voorkant is aan de onderste plank gelijmd en met een paar deuvels geborgd. Het gat in de voorplaat is ervoor om de cellen uit de accubak te kunnen trekken. Deze is gemaakt met een gatenzaag.

De foto van de rechterkant is een sleuf gemaakt voor enkele kabels langs te leiden. Ook hier is het drukpunt niet te zien. De klem-inrichting was een correctie op het geheel, want bij optillen konden de cellen uit de onderkant schuiven, ondanks de geklemde opstelling. Het schroefgat dient voor het verschuiven te verhinderen. Hoewel het naar voren schuiven bij hard remmen, de accu-pack tegen de bestuurdersstoel-frame gedrukt wordt.

Valt me wel op dat het veel werk is en dat er veel tijd in gaat zitten

Arie
Bijlagen
VoorKant.jpg
VoorKant.jpg (78.28 KiB) 1926 keer bekeken
Rechts.jpg
Rechts.jpg (113.56 KiB) 1926 keer bekeken
BinnenKant.jpg
BinnenKant.jpg (55.9 KiB) 1926 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Update boordnet



Bericht door Atoz »

Arie55 schreef:
wo 11 aug 2021, 19:58
Valt me wel op dat het veel werk is en dat er veel tijd in gaat zitten
Ik lees deze zin graag, want was ook mij opgevallen, er gaat echt veel tijd in zitten.
Maar het loont wel.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Update boordnet



Bericht door rvpost »

Knappe opstelling. Moet ook de "cellenbak" nog maken voor mijn 8 cellen, ga de bodem van metaal hoekprofiel met bij iedere cell een strip dwarsover maken, daarop een demping mat en dan daar de cellen weer op. Dacht aan M8 draadstangen, maar M6 is misschien al sterk genoeg.
Wat voor drukbouten gebruik je? Als de cellen iets uitzetten, dan neemt de druk toch toe? Heb je overwogen druk veren te gebruiken.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet



Bericht door Arie55 »

De drie draadeinden klemmen de cellen en op 1 hoekpunt kon er geen omdat er niet voldoende plaats was. Dus is er op 1 hoekpunt een drukpunt gemaakt. Heb ergens gelezen dat de cellen met 300kg geklemd dienen te worden. Op een youtube filmpje zag ik dat iemand nieuwe cellen in een houten stellage opgeladen had en daarna met moeite de cellen kon uitnemen, na het eindstuk losgemaakt te hebben. Het argument dat de cellen 1000 cycli meer zouden meegaan, was voor mij voldoende om ook de cellen in te klemmen.
Al het hout is hergebruikt spul. Zelfs nog deels van de oorspronkelijke accubak verbouwing. Zelfs een bankzitting-plank is hergebruikt (en jemig wat splintert dat spul!)

Heb niet overwogen om drukveren te gebruiken. Ben zelfs zo lui, dat ik geen zin heb om het aanhaalmoment uit te gaan rekenen voor het benodigde aandrukkracht. Ondanks de luiheid zal het er wel van moeten komen, want de berekeningen die op internet te vinden zijn, heb ik niks aan.

Het is leuk om te zien dat het 3D model van de virtuele engineering nu langzaam werkelijkheid begint te worden. Elk detail herken ik.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie