Update boordnet met LiFePo4-accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Update boordnet met LiFePo4-accu



Bericht door Arie55 »

Laatste tijd bezig met de uitwerking voor een update met LiFePo4 cellen. Daarvoor dien ik nog e.e.a. te bestellen en dat wilde ik doen in 1 keer, zodra ik met het prutsen begin, alles aanwezig is om in te zetten. Dus ben ik begonnen met wat ik zeker wist dat ingebouwd moet worden en een schematisch schrappie gemaakt.

De zonnepanelen zijn zo opgesteld, dat ze zoals geschetst op het dak komen. De grijze panelen (150Wp) ben ik nog niet zeker of die er komen. In een schema van Victron zag ik zekeringen tussen panelen en MPPT ingezet waren en omdat de afstand me toch wel groot leken, leek het geen verkeerd idee dat te volgen. De zekering heb ik zo gekozen dat ze dicht bij bestaande meszekering-waarden kwamen. Misschien is een waarde 1 stapje hoger, beter. Dat weet ik nu niet. Adviezen zijn welkom.
Dat er in de min pool een zekering is ingezet, is omdat de zekeringhouder 4 posities heeft. Of die ene massa draad (die dikker is uitgevoerd) kan, weet ik ook niet. Scheelt tenminste een aantal dunnere kabels. Het zal wel werken. De min polen op de mppt's zijn allemaal met elkaar verbonden in de unit zelf.

De multi+ heeft geen zekering in de aanvoerdraad, omdat in het apparaat bij de aansluiting een zekering van 250A heeft zitten. En dat stukje kabel is hooguit 50 cm lang.

Wat gaat komen zijn de foto's van de opbouw en instellingen van de BMS, MPPT en multiplus.

Arie
Bijlagen
UpdateSchema.jpg
UpdateSchema.jpg (73.5 KiB) 3866 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Update boordnet



Bericht door Atoz »

Waarom neem je nu drie Laadregelaars als het met 1 ook kan?
Nu moet je drie x ''na''kijken of alles wel loopt zoals het moet voor je LiFePO4 accu.

Het is niet omdat iets theoretisch kan dat je dat ook absoluut zo moet uitvoeren.

Edit
Waarom alles ook parallel?

Edit 2
Die drie zekeringen zijn toch niet juist?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Update boordnet



Bericht door jan- »

Tussen de panelen en de MPPT hoeven helemaal geen zekeringen te zitten. De panelen kunnen nooit meer leveren dan de bedrading aan kan. Mocht je de zekering als schakelaar willen gebruiken dan is die ene bij de min voldoende.
Tussen de accu/Multi+ en de MPPT moet wel een zekering komen want die 6 mm2 kan geen 200 A aan, mocht er ergens kortsluiting ontstaan.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Erich
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 17:51
Locatie: Zutphen

Re: Update boordnet



Bericht door Erich »

Volgens mij staan 2x2 panelen in serie en parallel aan 1 enkel paneel. Lijkt mij niet goed.
Grt,
Erich
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Update boordnet



Bericht door DJSmiley »

Moet je perse al die panelen hebben?

Ik zou voor 1 paneel minder gaan, dat maakt het een stuk makkelijker en dan kan alles mooi op 1 regelaar.

- 1 string van de beide 100W panelen
- 1 string van de beide 150W panelen

Die 2 strings parallel op 1 regelaar. Dan heb je een goede 37V ingangsspanning bij zo'n 13A

Dan houd je het lekker simpel. In totaal heb je dan 500wp liggen. Dat is goed 40A, maar omdat je panelen vlak liggen iets minder, dus kun je mooi met 1 40A regelaar af.
Een ePever 4210AN ofzo is dan een mooi betaalbaar dingetje (120 euro), eventueel met het losse MT50 bedienpaneeltje erbij.

Verder: Zekeringautomaat 200A? Welke en waarom? Zo'n rood resettable crap ding? (Zoek maar eens op de reviews).
Ik zou gewoon een goed verdeelblok nemen:

https://www.rdae.nl/mfb1a-voor-midi-mega.html

Midi zekering naar je MPPT, Midi zekering naar je verbruikers onderverdeler, midi zekering naar eventuele walstroomlader, MEGA zekering naar je Multi+

En welk BMS? De meeste BMSsen zijn beperkt tot 100-120A. Een zwaardere is goed zoeken of is een relais-gebaseerd ding die ook stroom verbruikt.

Heb je echt het vermogen van een zware multiplus nodig? Dan kun je overwegen om 'm buiten de BMS om aan te sluiten en de remote poort van de Multiplus te gebruiken om 'm via de BMS te laten uitschakelen indien nodig.

En waarom die hoofdschakelaar? Wat voegt die toe? Je BMS zorgt al voor bescherming tegen diepontladen en ook met die hoofdschakelaar uit heb je nog altijd spul aangesloten. Als je dat wilt, zet 'm dan direct op de + van de accu.

Tenslotte: Verbruikers zou ik met 40 of 50A afzekeren, ervanuitgaand dat je zoiets gebruikt:
https://www.amazon.nl/UMISKY-Zekeringho ... B07GYMM22H

30A kan maar is misschien weinig als je een paar grote verbruikers hebt. Denk aan een dieselkachel die opstart en een compressorkoelkast die tegelijk aanspringt. 30A is meer dan voldoende voor normaal gebruik, maar die inschakeldingen kunnen toch snel oplopen en m onnodig trippen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet



Bericht door Arie55 »

@Atoz
1 systeem (niet getekend) ligt al op het dak met 2x 130Wp.
Voor het tweede systeem zou toch een andere MPPT ingezet moeten worden omdat die andere Wp panelen zijn. Dit vanwege de fysieke grootte. De toegevoegde 3x 100Wp panelen passen zo, dat de plek waar de 150Wp panelen kunnen komen, nu een schotel staat.

Omdat ik al een aantal MPPT's in huis had voor het tweede systeem en niet uitkwam met het energiebalans, heb ik nog een MPPT bijgekocht. En vergeet niet, dat de MPPT's die 'na' de 75/15 komen een stuk duurder zijn. Het liefst had ik voor elk paneel zijn eigen MPPT. Dan heb je geen last van schaduwwerking, ongelijke panelen en wat al niet meer.

Alleen de 100Wp panelen konden allle drie in serie geschakeld worden. Nu zijn dat er maar twee, links op de schets. De andere twee van 150Wp, staan ook in serie.
Het parallelle waar jij op doelt is pas richting de accu. Die rechthoekjes met al die o's, zijn verbindings-strippen.

@jan-
Zoals ik in het eerste bericht schreef vond ik in het schema van Victrom die zekeringen tussen de panelen en MPPT's. Gek genoeg kan ik het plaatje nu niet meer vinden... gevonden, ze noemen het PV breaker isolator.

In de MPPT zelf zit elk een zekering van 20A en aangezien de draden van MPPT naar het aansluitstrip kort is, pakweg 50 cm, vind ik een zekering niet nodig. De multi+ draad is ook zo kort.

@DJSmiley
Die 150Wp panelen heb ik, denk ik, niet nodig. Dat zou alleen zo zijn als er sprake zou zijn van extra 'luxe', lees een electrisch koffiezet apparaat. Uit het reken model blijkt dan ook dat de verbinding met de alternator achterwege kan blijven. Enerzijds doen, wat weer geld kost, anderzijds heb ik die luxe wel nodig? Dus laat ik die panelen nog weg. Het zijn dan wel 3x 150Wp panelen. Dus in geldelijke zin telt het lekker op, plus een stevige MPPT erbij.

De 100Wp panelen geven dan inderdaad samen ongeveer 37V af, de stroomsterkte verdubbelt dan niet. Het voordeel van de hogere spanning is dat vrij snel, dat deel flink gaat leveren. De MPPT maakt daar hooguit een stroomsterkte van 15A van. En die max. 15A kan makkelijk door een 6mm2 draadje omdat die kort is. In de afgelopen jaren heb ik bij het bestaande panelen nooit meer dan 12A langs zien kabbelen.

Ik vond zo'n zekering automaat wel wat hebben. Ik ga op onderzoek uit wat men van die dingen vindt. Kan er altijd nog een gewone mega zekering ingezet worden.

Heb een 150A JBD bms, gekocht bij een Nederlander. Dus hier. Ik stond erop dat het er 1 moest zijn waar ook de temperatuur gemeten wordt.

Vond juist die 30A zekering nog erg overmaats. Temeer wat daar achter hangt, zijn alleen wat lichtpuntjes met LED en een pomp. En in het uiterste geval een AES koelkast, die ik nog nooit op 12V heb staan. Kortom, het standaard camper spul. Alle grootverbruikers gaat via 230V.
De verwezen zekering houder, zal door zijn test ledjes flink wat sluipstroom hebben. Zo'n houder heb ik met 10 posities, dusdanig omgebouwd dat je eerst een drukknop moet indrukken om die test te doen. 10x die sluipstroom van iets 20mA is toch weer 0,2A.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet



Bericht door Arie55 »

@DJSmiley
Heb gezocht naar reviews van automatische zekeringen en geen negatieve of positieve schrijfsels gevonden. Als zo'n ding doet wat het doen moet, is na 1 doorgeslagen mega zekering het bedrag er al uit; bedragen van 2 a 3 mega zekeringen met houder vs automaat. Niet dat ik ervan uit ga dat die vaak doorgaan.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet



Bericht door Arie55 »

Het uiteindelijke dakplan zou dan volgens het bovenste plaatje moeten worden. De twee 130Wp panelen liggen er al (een tijdje). Een hele tijd bleek uit de energie balans berekeningen dat er twee extra 100Wp panelen nodig waren. Na veel gepuzzel, zou een derde toch handiger zijn. Daarvoor zal het kleine dakraam moeten wijken. Dat is niet zo erg, want die moest ik al eindeloos repareren en de licht opbrengst was nihil.
Voor de draad dak doorvoer, gebruik ik het bestaande gat van de schotel antenne.

Arie
Bijlagen
DakPlan.jpg
DakPlan.jpg (124.04 KiB) 3568 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet



Bericht door Arie55 »

Het viel me op dat velen over de zekering in de lijn tussen MPPT en paneel schreven. Terwijl Victron een PV breaker isolator in zijn schema's zet. De uitleg over deze breakers en isolators is deels duidelijk en begrijp een veiligheid inbouwen bij hogere DC spanningen wel. Maar waarom zouden wij in de camper een kleine veiligheid inbouwen al is het maar een zekeringetje tussen het paneel en laadregelaar?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Update boordnet



Bericht door DJSmiley »

Zekering tussen paneel en MPPT voegt niets toe, want de stroom kan nooit hoger worden dan de maximale stroom van de panelen.
Een schakelaar kan, als je de panelen wilt kunnen afkoppelen om zo de laadregelaar uit te schakelen (anders kan je installatie ook bij een afgekoppelde accu nog altijd spanning hebben via de panelen)

Zelf heb ik dat niet gedaan. Ik ben niet van plan dagelijks aan de installatie te gaan rotzooien, en de enkele keer dat dat wel nodig is trek ik de zekering naar de MPPT (dus tussen de HH accu en de MPPT) los of de invoerkabel vanaf de panelen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet



Bericht door Arie55 »

Dat laatste moet je juist niet doen. De laadregelaar 'sabbelt' even aan de accu op welke spanning die werken moet. Als je zoals je voorstelt zou handelen, kan het zijn dat je laadregelaar een verkeerde spanning kiest en/of stuk gaat.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet



Bericht door Arie55 »

Ondanks dat ik zelfs een to-do lijst gemaakt heb, heel wat vergeten waar ik later tegen aan liep. Al met al is het een berg werk te verzetten; engineren, plannen, bestellen, uitvoeren, delen die hergebruikt kunnen worden demonteren enz. Ik maak het nu wel zo, dat er eenvoudig uitgebreid kan worden. Doelend op een andere omvormer of een tweede erbij. Dan is het een kwestie van kabels met kabelogen maken en monteren.
De MPPT's heb ik een mooi plekje gevonden, onder de vloer tussen de voorstoelen. Alles mooi bijeen. Met 1 dikke kabel naar het afname punt tussen de zekering automaten. Onderstaande plaatjes wat redelijk op weg is om in te zetten.
Bijlagen
BMSvirtueel.jpg
BMSvirtueel.jpg (81.79 KiB) 3214 keer bekeken
BMSreal.JPG
BMSreal.JPG (71.94 KiB) 3214 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet



Bericht door Arie55 »

Om een idee te geven hoe het uiteindelijk gaat worden een virtueel plaatje
Bijlagen
VormGeving.jpg
VormGeving.jpg (94.79 KiB) 3204 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet



Bericht door Arie55 »

Voordat ik de MPPT inbouw, heb ik de laadregelaar naast de computer liggen om vast te kijken wat er mogelijk is. En vooral de instellingen zo maken dat de cellen heel lang mee gaan. Dan is een State Of Charge (SOC) tussen de 75% en 45% houden de beste optie. Uit balans berekening bleek wel dat de onderwaarde afhankelijk is van het verbruik. De bovenwaarde (75%) kan je 'sturen' met het laden van de cellen. dat houd in dat de cellen zoveel mogelijk daarop houd en dan de cellen een leven lang mee gaan. Zo gaat het verhaal...
De vraag is dan, op welke spanningen dienen dan de absorption en de float te staan? Onderstaande plaatje ben ik begonnen om een LiFeYPo4 accu in te stellen en daarna de expert mode.
Verloopt het laden dan zo dat de cellen worden geladen met 14,2 Volt en als de 13,31 bereikt is (de gewenste SOC van 75%) dat het laden dan stopt?

[edit] zo moeten de instellingen dus niet staan

Arie
Bijlagen
ZonneLader.jpg
ZonneLader.jpg (91.59 KiB) 3158 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Arie55 op vr 16 jul 2021, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie