Update boordnet met LiFePo4-accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

Vandaag weer verder gegaan, wat een werk! Het geprust van me gisteren, weer hersteld. Dat was wel even schrikken! Foto van het eind resultaat. Kon er nog 2 moertjes opdraaien om het draadstuk uit te draaien. En ohw, wat zat ik in de rats toen ik met twee handen een 10-11 sleuteltje het draadstukje uitdraaide. Dezelfde stress met een nieuwe erin draaien. Het vlak opgepoetst.

Moest 1 van de 2 BMS'en weer uitnemen omdat de temperatuur sensor connector was afgebroken (ter grootte van een luciferkopje) Heb gelijk maar het draadje wat verlengd en bij de soldeerpunten op de print een stukje krimpkous dicht bij de soldeerpunten geschoven. Niet gekrompen, maar nu de krimpkous met kit aan de print gelijmd als trek ontlasting. En nu viel er uiteraard af en toe metalen stukken gereedschap op de accupolen. Ze waren te klein om een sluiting te maken. Maar schrikken doe je.

En uiteraard gaan er meer dingen mis; het rode kabeltje waar een glaszekering inzit voor de battery monitor, brak de zekeringhouder. Dat moest er ook nog effe tussendoor gerepareerd worden met een andere zekeringhouder. Ik merkte dat ik al weer flink vermoeid was geraakt, net als gisteren en nu ben ik redelijk op tijd gestopt.

prutser Arie groet u
Bijlagen
Oeps.JPG
Oeps.JPG (79.59 KiB) 2263 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door rvpost »

oorzaak van de vermogen verlies en warmte?
Laatst gewijzigd door rvpost op ma 30 aug 2021, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

Nee, door mijn gepruts. Ik had de kabel van de cellen min-pool moeten los nemen, dan had dit voorkomen kunnen worden.

Foto is van het teruggevonden print connectortje.
Vandaag de boel zo gemaakt dat het bruikbaar is. Kabel naar het woondeel is nu provisorisch gemaakt. Om het goed te doen en erbij te kunnen zal de bestuurdersstoel gedemonteerd moeten worden. Geeft me ook de tijd om nog wat kabelogen en adereinden te bestellen. Kan ook nog eens kijken of het omwisselen van de twee zekering automaten iets opleverd.

Arie
Bijlagen
RepBMS.jpg
RepBMS.jpg (89.21 KiB) 2199 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

Een hele goede tip van DJSmiley is het meten van de spanningsval over de zekeringen. Heb net de ene automaat, die een hoge spanningsval liet zien, vervangen

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door DJSmiley »

En wat is nu de spanningsval bij een beetje stevige belasting? Was dat ook degene waarbij je merkte dat ie iets warmte ontwikkelde?

Heb je ze beide vervangen of maar 1? En wat is de reden dat je dat nu (alsnog) gedaan hebt? Ik kreeg eerst het idee dat je het wel voorlopig prima zo vond.

Overigens ben ik voorstander van de dingen NIET te gebruiken zoals al eerder gezegd en die spanningsval bij al zo'n relatief lage belasting bevestigd dat alleen maar.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

Voor de goede orde, heb 2 zekering automaten waarvan er 1 een vrij grote spanningsval te zien gaf bij een hoge belasting. Nu die ene automaat is vervangen, zijn de spanningsvallen over beide automaten ongeveer even groot en vrij klein. En dankzij jouw tip, heb ik dat gemeten/gecontroleerd en aansluitend actie ondernomen.

De kleine warmte ontwikkeling die werd gevoeld, door mij, was bij de afgaande dikke kabel (50mm2) net na de aangeperste kabeloog, richting de omvormer. Dat vind ik nog steeds apart. Dat ik hier geen waarde aan hecht, is dat de warmte ontwikkeling alleen bij zeer grote belastingen (>1kW) is en die zijn altijd maar tijdelijk. Dus daarna is er tijd genoeg om weer af te koelen. Wat ik voelde was dat de kabel warmer was dan anders, om een getal af te schieten; <40 graden, zeg handwarm.
Aan de automaten voelde ik geen warmte verschijnselen.

Het tijdelijk prima vinden, ging over een 10mm2 draad die na het huishoud gedeelte gaat. En meen nog een kabel, welke beide onder de bestuurdersstoel liggen/gaan. Om dat goed te leggen, dient de stoel gedemonteerd te worden om er fatsoenlijk bij te kunnen.

Dat je geen voorstander bent van de automaten, heb ik gelezen. Maar omdat ik ze al gekocht had en geen verdere investeringen in deze ga doen, laat ik het voor wat het is. Heb verder ook geen voors en tegens gelezen zoals jij ze beschreef.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Atoz »

Arie
Je moest eens weten wat ik allemaal al gebouwd heb om vervolgens te verbouwen en het na een tijdje... Opnieuw te bouwen.
Er is schoolse kennis nodig om met hoge stromen om te gaan, maar de praktische kennis is veel belangrijker en die krijg je pas door er mee om te gaan.

En vergeet niet dat we architect zijn van onze bouwsels, aankoopdirecteur van alle onderdelen, uitvoerder van wat de eerste bedacht heeft met de componenten van die tweede om vervolgens ook nog eens tester te zijn van die drie eerst genoemden hun creatie.

En dan plaats je dat hier op het forum en zijn er weer anderen die het beter denken te weten. (We doen dat als schrijvend forumlid trouwens allemaal)
Maar uiteindelijk komt dat allemaal in orde. Mits wat tijd en boterhammen (kennen Nederlanders dat gezegde?)

Suc6!

Edit: ik meet de temperaturen met een goedkope infrarode thermometer. Ligt standaard in de camper.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door DJSmiley »

Tijd is idd het grootste 'probleem'. Die factor vergeet men soms nog wel even. Zelfbouw? Veel goedkoper.

Ja, in euro's... Als je de tijd meerekent is een commerciele optie vaak veeel goedkoper.

Maar het spelen, onderzoeken en leren, dat is ook leuk. En idd, je blijft dingen tegenkomen en verbeteren. Soms dingen die voor jouw geen probleem zijn, bij anderen wel. Maar ook andersom kan het gebeuren.

En soms geeft een reactie weer andere inzichten, waardoor je gaandeweg het plan alweer herziet. Soms niet, en soms achteraf 'mmmm.... dus toch'. In alle gevallen leuk tijdvermaak.

Theorie is 1. Dat zie je ook over het hele LFP verhaal (Overbelasten van dynamo's, kortere levensduur bij het niet klemmen van cellen, of tot 100% SOC opladen). In de praktijk? dan is er een hele hoop nuance. En dan dient die theorie alleen om het, voor jezelf, te rechtvaardigen van bepaalde keuzes. Niet omdat het in de praktijk echt uit blijkt te maken.

Hoge stromen is ook een geval praktijk. Warmteontwikkeling, kabelovergangen enz. Leuke theorie, maar de ervaring doe je in de praktijk.

Als je het geduld hebt, leuke materie en met een hoop resultaat hopelijk. Er zijn genoeg succesvolle volledige DIY oplossingen hier gerealiseerd.
Kosten? Laag. Voldoening? Maximaal.
Bijkomende kosten? Tikt ook leuk aan: tools voor loadtest, balanceren, gereedschap. Voor 1 project een investering, maar vaak is dat wel 'erg handig om uberhaupt te hebben'
Miskopen / onderdelen die in een doos belanden? Yeps...
Aantal gesloopte zekeringen en keren dat je vonken hebt getrokken? .... tja. leermoment noemen we dat maar
Benodigde tijd? laten we t daar maar niet over hebben....
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door jaap van duijn »

@DJSmily,

En wij doen op onze schepen het meten met een warmte beeld camera (door ingehuurden) die alle panelen nalopen en meten en zo bijvb op een van de 3 fasen een temperatuur verschil zien wat aangeeft, slechte verbinding, losse klem of wat ook.
Hoe goed onze onze elecs ook controleren die mannen halen er altijd wel iets uit.
Bij de 6KV en 15KV worden specialisten ingehuurd die meten met micro ohms.

Jaap
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door DJSmiley »

Serieuzere projecten hebben idd een nog wat meer profi benadering. Maar daar gaan ook langdurig hogere stromen doorheen.

In je zelfbouwprojectje draai je alles meestal op gevoel vast, en werk je kabelschoenen af met krimpkous.
Perstang voor kabelschoen pers je vaak ook willekeurige kabelschoenen mee, dus geen klauke tang met klauke kabelschoenen.

Allemaal doodzondes als je t industrieel doet….

Maar zoals arie al zegt: warmteontwikkeling.. tja, voor die korte tijd dat je echt vermogens trekt?
Mijn hoofschakelaar wordt ook warm als ik een half uur 125A trek. Maar dat is ook wel zo’n beetje t max, 99% zit je onder de 20A.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Atoz »

Tja je mag dan schrijven wat je wil, maar als je dat warm worden van die hoofdschakelaar, na een half uurtje 125A (wat +-1600W is) gaat minimaliseren dan geef je voor mij een heel erg vreemd advies.

Maar meer en meer gaat men hogere elektrische (230V) vermogens willen gebruiken en dan zal een half uurtje snel voorbij zijn.
Het gevaarlijkste aan een forum is dat lezers, zonder de juiste technische bagage, alles wat geschreven staat ook daadwerkelijk gaan doen.

Maar als je hoofdschakelaar (die geschikt zou moeten zijn voor 125A) bij de 125A daadwerkelijk warm gaat worden na een half uurtje dan heb je gewoon een slechte hoofdschakelaar gekocht en moet je die vervangen door een betere kwaliteit of kijken in de technische specificaties van de hoofdschakelaar of dat er geen tijdslimiet is opgegeven bv max 10 minuten 125A

En ja ik heb zo al specificaties gezien bij schakelaars voor grote stromen.
Dus is mijn advies: gewoon vervangen. En er vooral niet mee leren leven, vroeg of laat gaat het anders wel eens fout.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

De BMS bepaalt OF er geladen en ontladen kan worden, het laadappparaat (zonnepaneel regelaar of netlader) bepaalt DAT er geladen wordt.
De streep door Absorbtion is dat dit niet nodig is en niet geadviseerd wordt bij lithium cellen.

De BMS op de cellen stel je in op bij afschakelen van de cellen. Dit om (permanente) beschadiging te voorkomen. Stel je deze in op de maximale (14,6V) en minimale (10V) spanning, kan het zijn dat door de ingestelde offset in het laad apparaat het toch mis gaat. Daarom is het van belang deze waarden wat ruimer in te stellen.
Wil je extra lang doen met de cellen, dan wordt er aangeraden tussen laden en ontladen pakweg tussen de 45-75% SOC te blijven (13,05-13,35V). Of het inderdaad langer meegaat zal de tijd moeten leren. Deze waarden stel je in, in het laad apparaat.

BMS: Battery Management System, een systeem ter bescherming van de cellen
Offset: een tolerantie gebied om een ingestelde spanning
SOC: State Of Charge, status van accu lading/energie inhoud
Tail current: na ijl stroomsterkte (0,5A per 100Ah capaciteit)
CC: Constant Current

Wat me nogal bezig houd is de vraag; wat is de juiste spanning dat de lader begint met laden? Nemen we als voorbeeld de twee uitersten, dan is de accu leeg voordat er geladen gaat worden. En het kan dan heel goed zijn dat die dag zonnig is geweest en er dan niet geladen wordt. Ondanks dat het wel had gekund. Immers de accu wordt eerst ontladen tot de 10,5V voordat de laadregelaar het 'nodig' vind om te gaan laden. En dan kan de dag voorbij zijn. De groene waarden hou ik nu aan in de MPPT

Arie
Bijlagen
Spanning.jpg
Spanning.jpg (16.89 KiB) 1915 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

heb middels een aansluiting aan de sigaretten aansluiting met een multimeter, gemeten wat de spanning 'onderweg' doet. Het gaat er mij om welke spanning de alternator biedt aan de start accu. En als die laag genoeg is, aan te bieden aan een Lithium accu.

Als de camper even al een tijdje staat (enkele weken) dan zag ik de spanning oplopen tot 14,78V. Echter de dag erna, na een lange rit, kwam de spanning niet hoger dan 14,4 en de dag erna, 14,2. Toch durfde ik onderweg niet de twee accu's te verbinden door een schakelaar die een stevig relais bediend. Een overblijfsel van het agm tijdperk.

Kreeg een ingeving om een mppt te testen met een regelbare voeding om te zien wat die doet met een lage toegevoerde spanning. Dit omdat die dc-dc dingen erg duur zijn. Die test moet ik nog doen


Een ander dingetje wat ik ontdekt heb, is dat een conservatieve laad instelling een goed uitgangspunt was. De muli+ was gereed met laden, dus keek ik met de app naar de cel spanningen van beide accu's. Terwijl de lader 'niets' deed, zag ik dat de accu's aan het balanceren was. De hoogst ingestelde spanning (door mij) was 3,55V Daar waren 2 cellen van in de set die deze spanning hadden. De andere 2, hadden nog een 0.1V lagere spanning. Terwijl ik de boel aan het bekijken was, schakelde de lader weer in. Vermoedelijk die tail current? Of omdat de bulk spanning weer bereikt was? Ik weet het niet. Het duurde even voordat de lader weer afsloeg. En weer gingen de cellen zich balanceren. Omdat dit binnen door mij gestelde spanningen geschiedde, liet ik het voor wat het was.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

Zat te denken aan een 'nood' oplossing voor het geval dat de zonnepanelen de lithium accu niet voldoende kunnen laden. Hoewel ik zag dat met zonnig weer de panelen het goed doen (6A), alleen vrij kort van duur. Ik vind de bestaande oplossingen dermate duur dat ze voor mij dat niet gaan worden. En ik vroeg me af, wat doet zo'n dc-dc geval eigenlijk? En vooral, hoe hou ik de stroomsterkte afname van de alternator binnen de perken.

Dit waren mijn gedachten kronkels:
(A) Het opladen met een MPPT met zonnepanelen gaat prima. De laad regelaar laat zich prima instellen voor lithium accu's. En de max. stroom sterkte wordt bepaald door het gekochtte type laadregelaar.

(B) zonnepanelen leveren geen constante spanning of stroom af. Niks nieuws. Hoewel het max. rendement van de regelaar pas echt hoog is, als de aangeleverde spanning vrij hoog is. Dus ik vermoed dat de geleverde spanning van een alternator onvoldoende is.

(C) dat is op te lossen door een boost converter.

Al met al beredeneerd van rechts in het blokschema, naar links. Voorwat het benodigde budget lijkt het mij met ong. 100 euro maakbaar. Een boost converter laat zich eenvoudig instellen. Dat is niet echt een kritisch component. Een goedkope laadregelaar die met 40A nog zijn ding weet te doen zijn verkrijgbaar. De vraag is nog wel of die goed instelbaar zijn op de parameters die nodig zijn.
Bijlagen
LaadOpstellin.jpg
LaadOpstellin.jpg (15.86 KiB) 1733 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie