Gebruik pool 15 voor marterverjager?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Christiaanjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: za 15 aug 2015, 20:48
Locatie: 'S-HERTOGENBOSCH

Gebruik pool 15 voor marterverjager?



Bericht door Christiaanjanssen »

Ik heb een marterverjager aangeschaft. Advies van de leverancier is om de massadraad aan te sluiten op pool 15 omdat pool 15 bij het uitzetten van de auto van + naar massa gaat. De plusdraad wordt op de accu aangesloten.
Als de auto wel gebruikt wordt staat er op pool 15 wel spanning. Dan heb ik de indruk dat de marterverjager van 2 kanten spanning krijgt. Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gebruik pool 15 voor marterverjager



Bericht door hathi »

Je geeft zelf de oplossing al 15 geeft massa bij uitschakeling contactslot,en dan is de marterverschrikker gelijk ingeschakeld,maar het is ook geen probleem als deze altijd is ingeschakeld,een zekering tussen de plus lijkt me voornamer/ belangrijker
Hans
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Gebruik pool 15 voor marterverjager



Bericht door veetee »

Christiaanjanssen schreef:
zo 20 jun 2021, 14:33
Ik heb een marterverjager aangeschaft. Advies van de leverancier is om de massadraad aan te sluiten op pool 15 omdat pool 15 bij het uitzetten van de auto van + naar massa gaat. De plusdraad wordt op de accu aangesloten.
Als de auto wel gebruikt wordt staat er op pool 15 wel spanning. Dan heb ik de indruk dat de marterverjager van 2 kanten spanning krijgt. Of zie ik dat verkeerd?
Nee, dat heb je goed. Maar het werkt net zoals het dynamocontrolelampje, op het moment dat die ook van twee kanten spanning krijgt, gaat 'ie uit.
Dus de plusdraad op de accu (of ergens permanente 12V), en de mindraad op pool 15. Auto op contact: geen spanningsverschil, marterverjager blijft stil. Contact uit: 12V spanning, verjager aan...
Christiaanjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: za 15 aug 2015, 20:48
Locatie: 'S-HERTOGENBOSCH

Re: Gebruik pool 15 voor marterverjager



Bericht door Christiaanjanssen »

Dank voor de antwoorden. Dan ga ik het zo doen.
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Gebruik pool 15 voor marterverjager



Bericht door Ahjwinth »

Ik zou er alsnog een schakelaar tussen maken om de verjagen apart aan en uit te zetten. Honden en andere dieren kunnen er ook op reageren. Ik denk dat de buren op een camper plaats het niet zullen waarderen als hun hond ook steeds wegloopt of vervelend word. Hetzelfde voor kinderen, deze kunnen soms ook de toon horen. Evt zullen je kleinkinderen niet lang willen blijven als dat ding aan staat. Daarom is het handig om zelf te bepalen wanneer de verschrikker aangaat.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Christiaanjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: za 15 aug 2015, 20:48
Locatie: 'S-HERTOGENBOSCH

Re: Gebruik pool 15 voor marterverjager



Bericht door Christiaanjanssen »

Goede tip
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gebruik pool 15 voor marterverjager?



Bericht door hathi »

Zou het überhaupt,verschil maken,of je deze aan of uit zet,ik heb de ervaring,dat ze toch niet helpen,al is dit mss weer een andere discussie ?
Hans
Plaats reactie