Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door Pebblesbert »

Hallo Camperaars,

Ik ga een set zonnepanelen op mijn camper (Marco Polo) leggen:
- 2 semi flexibele WS100EFX panelen, samen goed voor 200 Wp
- Victron MPPT 75/15 regelaar.

Boordaccu is een 95 Ah AGM accu.
Startaccu is een 90? Ah accu.

In principe gaan de zonnepanelen de Boordaccu laden, maar omdat ook de startaccu redelijk gebruikt wordt tijdens het woongebruik (radio, el. schuifdeur, el. achterklep) wil ik ook graag de Startaccu bijladen (tijdens stilstand). De Victron heeft geen uitgang voor een 2de accu, maar ik heb nog wel een scheidingsrelais hier liggen (geen Cyrix maar zelfde werking).

Nu komt het: Omdat er een intelligente dynamo op de auto zit (EURO 6D) raakt de boordcomputer van slag (heb ik uit een ander forum begrepen) als de zonnepanelen de startaccu laden tijdens contact aan (dus onder het rijden). Ik wil dus een relais installeren die alleen het scheidingsrelais bekrachtigt als de motor NIET loopt. Het is vast mogelijk, maar mijn elektro kennis houdt hier een beetje op.
Iemand een idee hoe je zoiets kan doen?

Groeten, Bert
Mercedes Marco Polo V250 4matic
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door myway »

Hoezo zou raakt de boordcomputer van slag??
Gewoon aansluiten, alleen tijdens het rijden zal er nauwelijks geladen gaan worden van de motor naar de hh-accu.

Wil je het relais uitschakelen tijdens het rijden onderbreek je de massa van het relais.
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door Pebblesbert »

Ik moet het nog inbouwen, maar op het Motor-Talk W447 (Mercedes V-Klasse en Marco Polo) forum is dit onderwerp zeer uitgebreid besproken.

https://i.ebayimg.com/00/s/NTQ0WDgwMA== ... h/$_59.JPG

Deze melding kan ik voorkomen door de zonnepanelen niet de motoraccu te laten laden tijdens het rijden!

Groeten, Bert
Mercedes Marco Polo V250 4matic
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door myway »

Helaas werkt het linkje niet.

Maar zoals aangegeven kun je jou relais uitschakelen door de massa van dit relais te onderbreken.
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door Pebblesbert »

Afbeelding

Werkt het zo?
Mercedes Marco Polo V250 4matic
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door JanJD »

Je hebt waarschijnlijk 2 verschillende soorten accu’s (loodzuur startaccu en AGM huishoudaccu) die met verschillende spanningen (volledig vol) geladen moeten worden. Een scheidingsrelais zet de accu’s parallel, oftewel je bied dezelfde laadspanning aan beide accu’s aan. De AGM huishoudaccu moet voor volledig vol laden (en behoud levensduur) met een hogere spanning geladen worden dan de loodzuur startaccu. Je overlaad dus de een of 'onderlaad' de andere accu. Wil je het echt goed doen dan moet je een dc-dc omvormer (bv victron orion-tr) ertussen doen (dit geldt voor laden in beide richtingen). Deze dc-dc converter kan je natuurlijk prima indien gewenst (met een scheidingsrelais) schakelen/(los)koppelen.
Laatst gewijzigd door JanJD op do 17 jun 2021, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door kampo »

Ik probeer je vraag en je input zo duidelijk mogelijk te begrijpen. Want dat is van belang voor het goede antwoord. Wat ikzelf in mijn camper of Vito gedaan heb is leuk maar daar gaat het hier niet over.

Het betreft een recente Euro 6D MB Vito met marco polo camperombouw af fabriek.
Dit voertuig heeft een intelligente dynamo en werd bovendien af fabriek origineel uitgerust met een 95Ah AGM huishoudaccu voor het camper gedeelte.
De fabriek heeft de koppeling van beide accusystemen netjes en zeer uitgestudeerd gedaan.

Je vertelt er niet bij hoe de verbinding tussen de 2 accusystemen werd uitgevoerd en met welke componenten (relais, BMS management of DC/DC converter)

Normaal sluit je een retrofit solarsysteem aan op de huishoudaccu en niet op de startaccu.
Maar je maakt duidelijk dat je wenst om (ook?) de startaccu met solar te laden.
Op een ander forum (niet gelezen) staat dat je je aan storingen kan verwachten. Bij welke opstelling treden die storingen op ?
Groeten Kampo
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door veetee »

kampo schreef:
do 17 jun 2021, 13:25
De fabriek heeft de koppeling van beide accusystemen netjes en zeer uitgestudeerd gedaan.

Je vertelt er niet bij hoe de verbinding tussen de 2 accusystemen werd uitgevoerd en met welke componenten (relais, BMS management of DC/DC converter)
Ik lees nergens óf de hh accu en startaccu überhaupt wel (fabriekswege) gekoppeld zijn...

Even een ander idee: je kunt overwegen de gebruikers van startaccu tijdens stilstand (radio etc.) op de hh accu te schakelen, manueel danwel automatisch (relais) geschakeld.
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door Pebblesbert »

Kampo schreef:
Het betreft een recente Euro 6D MB Vito met marco polo camperombouw af fabriek.
Dit voertuig heeft een intelligente dynamo en werd bovendien af fabriek origineel uitgerust met een 95Ah AGM huishoudaccu voor het camper gedeelte.
De fabriek heeft de koppeling van beide accusystemen netjes en zeer uitgestudeerd gedaan.
edit: dit klopt (denk ik!)

Je vertelt er niet bij hoe de verbinding tussen de 2 accusystemen werd uitgevoerd en met welke componenten (relais, BMS management of DC/DC converter)
edit: Nee, omdat ik niet weet hoe Mercedes dat precies bij de V-klasse (het is geen Vito!) heeft gedaan. Maakt mij eerlijk gezegd ook niet zoveel uit.

Normaal sluit je een retrofit solarsysteem aan op de huishoudaccu en niet op de startaccu.
Maar je maakt duidelijk dat je wenst om (ook?) de startaccu met solar te laden.

Klopt: In principe wordt door het zonnepaneel de huishoudaccu geladen. Maar...ik wil graag ook bij stilstand de Startaccu laden, puur om het - af fabriek - stevige gebruik van de startaccu tijdens stilstand wat op te vangen.

Ik denk dat ik er in principe uit ben: ik installeer een intelligent scheidingsrelais (a la Cyrix) die zodanig geschakeld is dat bij contact aan de massa wordt ontkoppeld zodat beide batterijen alleen bij stilstand gekoppeld worden indien de spanning op de huishoudaccu hoog genoeg is. Het opladen van de huishoudaccu gaat gewoon door middel van de zonnepanelen of - bij walstroom - door de acculader (die huishoudaccu én startaccu - met 3A geloof ik - bijlaadt).

Er zijn twee problemen die ik omzeil door middel van de zonnepanelen:
EURO6 motormanagement regelt de laadstroom naar nul (of vrijwel nul) als de startaccu een bepaalde waarde bereikt: gevolg weinig stroom naar je huishoudaccu. De zonnepanelen laden echter lekker door.
De startaccu wordt stevig ontladen bij gebruik in stilstand door alle elektrische verbruikers. Door de zonnepanelen te gebruiken om die ook te laden heb ik - als het goed is - nooit een lege startaccu.

Of zie ik iets over het hoofd?

Groeten, Bert
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door kampo »

Je kan geen oplossing zoeken als het origineel accu systeem je niet bekend is.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door travelscout »

Om welke reden wil je dat de accu's NIET parallel geschakeld worden, als de motor loopt?
Waarom wil je de startaccu (die door de dynamo nooit helemaal vol wordt geladen), middels zonnepanelen wel vol laden?
Bedenk daarbij dat áls de startaccu wel 100% vol zit, de I-dynamo niet zal gaan laden.
Daarnaast gaan AGM's sneller naar de eeuwige accuvelden als je ze te vol probeert te proppen!

Een laadbooster of DC-DC converter zal er voor zorgen dat de huishoudaccu voller geladen wordt dan de startaccu.
Bovendien neemt die ook de taak over van een automatisch scheidingsrelais.
Om diverse redenen niet ideaal maar vaak de simpelste en op dit forum de meest geaccepteerde manier.

Overigens: Ook bij mijn weten gebruikt mercedes zijn eigen oplossingen.
Het lijkt me verstandig dit eerst goed te begrijpen.
Paul.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door myway »

Bij Mercedes zullen ze er geen tweede accu ingezet hebben, dat zal bij de fabrikant zijn gedaan die er een camper van gemaakt heeft.
Meten is weten.
Controleer of de hh-accu wordt geladen als de spanning tijdens het rijden op de startaccu 12.5 volt is.
Dan zit er iets tussen dat de zaak op de juiste manier laadt.
Als je dit meet wel ff de zonnepanelen loskoppelen.
Van het volladen van een agm heb ik geen aanwijzingen dat dit slecht is voor de accu, dan zouden er veel meer kapot gaan.
Waar je wel op moet letten is dat als de startaccu een natte loodzuur is, die vindt het niet leuk om met meer dan 14.4 volt geladen te worden.
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door Pebblesbert »

travelscout schreef:
vr 18 jun 2021, 8:02
Om welke reden wil je dat de accu's NIET parallel geschakeld worden, als de motor loopt?
Waarom wil je de startaccu (die door de dynamo nooit helemaal vol wordt geladen), middels zonnepanelen wel vol laden?
Bedenk daarbij dat áls de startaccu wel 100% vol zit, de I-dynamo niet zal gaan laden.
Daarnaast gaan AGM's sneller naar de eeuwige accuvelden als je ze te vol probeert te proppen!

Overigens: Ook bij mijn weten gebruikt mercedes zijn eigen oplossingen.
Het lijkt me verstandig dit eerst goed te begrijpen.
(het zal wel aan mij liggen, maar afbeeldingen in dit forum zetten is kennelijk te hoog gegrepen en contra intuitief, want gisteren ging het goed!), maar een paar berichtjes omhoog staat waarom ik niet wil dat de accu's parallel geschakeld worden bij lopende motor. (moet ik voortdurend weer "anhalten" en de gebruiksaanwijzing gaan lezen!).

Inmiddels weet ik wel dat beide batterijen van hetzelfde type zijn:
Startaccu: origineel MB AGM 95 Ah
Huishoudaccu: origineel "Westfalia" MP AGM 95 Ah

Ik wil de startaccu vol laden omdat ik twijfel, wanneer ik bijvoorbeeld een week niet rij, of mijn startaccu het nog doet omdat er in het basisvoertuig nogal wat elektrische gebruikers zitten (schuifdeur, achterklep, radio/dvd etc.) en eerlijk gezegd wil ik die fabrieksinstallatie niet wijzigen. En ik heb al één keer met een platte startaccu gestaan (na één dag omdat ik inderdaad vergeten was van contact te halen na het dak (elektrisch) omhoog te hebben geklapt. Dan sta je dus met een dak omhoog, die niet naar beneden kan omdat daarvoor een bepaalde instelling nodig is die alleen met een werkende accu bereikt wordt, en een auto die niet kan rijden omdat het dak omhoog is! (maar bijladen loste dit op!)

Een laadbooster heb je - mijns inziens - nodig als je wil dat de dynamo wél stevig gaat laden als je huishoudaccu wel wat lading kan gebruiken en de intelligente dynamo terugschakelt omdat je startaccu op 80% (oid) zit. Die heb ik niet nodig omdat de zonnepanelen daarvoor zorgen, tenzij ik voortaan alleen 's nachts ga rijden.

Als ik aan de paal sta laadt de Westfalia lader de Boordaccu met max. 15A , en de startaccu kan met maximaal 3A geladen worden.
Als ik NIET aan de paal sta - en dat kan met deze zonnepanelen in de zomer zo ongeveer altijd - wil ik ook de startaccu bijladen tijdens stilstand.

Dat de intelligente dynamo dan niet (of weinig) gaat laden bij rijden is eigenlijk wel fijn, want dan bespaar ik meer brandstof! Dat is toch het hele punt van die intelligente dynamo?
Ik denk niet dat mijn AGM startaccu nu zo veel lijdt als-ie eenmaal 100% vol is, en na één motorstart heb ik alweer zoveel energie eruit gehaald dat-ie lekker "regenerative" kan bijladen.

Overigens heb ik in mijn vorige camper (VW T4 1998) ook een Cyrix scheidingsrelais geinstalleerd - bij verschillende start en boordaccu's - en dat werkte altijd prima, maar die auto was gelukkig ook niet zo intelligent!

Groeten, Bert
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door Pebblesbert »

En sorry, vergeten:

Beide accu's worden - uiteraard - bijgeladen tijdens het rijden. Dit door een MB geinstalleerd scheidingsrelais.
Als ik daar echter nog eens een "Fremdladung" bijzet (de zonnepanelen) gaat het Motormanagement op tilt!
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Plaats reactie