Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door Pebblesbert »

jan- schreef:
vr 18 jun 2021, 19:13
Maar dan wordt je startaccu toch veel te snel door je woonaccu geladen?
Stel je komt aan het eind van de dag met een volle woonaccu en een redelijk lege startaccu aan op je overnachtingsplek. Dan gaat je woonaccu in korte tijd (met de nodige verliezen) je startaccu laden totdat je start en woon accu even leeg zijn. Terwijl er alleen maar een paar Ah nodig waren om het verbruik van de radio en de schuifdeur te compenseren. Hou je dan wel genoeg energie over in je woonaccu?

Daarom zal een standby lader maar een beperkte stroom leveren: https://www.jasicamp.nl/votronic-standb ... r3065/p738
En door de diode moet de woonaccu een hogere spanning hebben. Dus dat zal alleen gebeuren als de zonnepanelen de woonaccu laden. En dat is precies wat je zou willen.
Jan, dankjewel voor het meedenken. Maar...ik kan me eerlijk gezegd geen situatie voorstellen waarbij ik al rijdend met een lege startaccu aankom. Als dat zo is heb ik een heel ander probleem! Inderdaad laad de dynamo afhankelijk van de temperatuur en de gebruikers de accu in de zomer zo'n 80% vol en in de winter 90%, maar dat gaat geen probleem opleveren met de Woonaccu. Overigens laad de Victron regelaar maximaal met 15 A - en waarschijnlijk met de zonnepanelen die ik installeer zal het in werkelijkheid lager zijn.

De oplossing voorgesteld door @myway lijkt mij inderdaad het beste... nu eerst uitzoeken hoe ik al die interieurpanelen en onderdelen los krijg om de kabels te leggen!

Groeten, Bert
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door jan- »

Je hebt toch een inteligente dynamo? Ik heb begrepen dat je dan het risico loopt dat dit niet goed samengaat met een scheidingsrelais. De startaccu zal vaak niet vol zijn. Ook niet leeg natuurlijk, daarom schreef ik redelijk leeg. Hoe leeg weet ik niet en redelijk is voor meerderlei uitleg vatbaar. En ik weet ook niet precies hoe je scheidingsrelais werkt, maar je loopt nu het risico dat energie van de ene accu naar de andere accu gepompt wordt met de nodige verliezen, zonder dat er geladen wordt.

Daarom leek het mij handiger dat de woonaccu de startaccu alleen met een kleine stroom laadt als de woonaccu geladen wordt. Bijvoorbeeld door zo'n Votronic standby-lader of een simpele eigen gemaakte schakeling.

Heb je ook enig idee hoeveel stroom het scheidingsrelais (260A) trekt? Die energie raak je misschien ook kwijt als de zon niet schijnt.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door kampo »

Ook ik vindt het plan van aanpak verkeerd.
Ik zou altijd eerst alles willen weten over het door Mercedes opgebouwde accu BMS systeem.
Pas daarna kan je een dergelijke schakeling bedenken.
Volgens mij wordt dit systeem door Mercedes gemonteerd af fabriek.
Het moet toch ergens beschreven staan...
Ik denk bovendien dat het Westfalia gedeelte van dit 2015 voertuig niet bij Westfalia gemonteerd is ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door ducati 900 »

Klopt in elk geval vanaf de 1e Vito werd de Marco Polo bij Mercedes ingebouwd.
Ik moest laatst onderdelen bestellen voor een Marco Polo, volgens de wagenkaart de fabriek uitgerold 23/12/1997
en op kenteken gezet op 06/01/1998, dan is hij echt niet naar Rheda-Wiedenbrück geweest om daar te worden inghouwd.
Ook alle Westfalia onderdelen waren en zijn te leveren via Mercedes.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door myway »

Het is toch op een simpele manier te meten.
Meet eerst eens of er geladen wordt naar de hh-accu tijdens het rijden.
Dit ivm de intelligente dynamo.
Wel iets langer rijden dan 10 minuten om te zorgen dat de startaccu op 80% van zijn capaciteit komt
Hoe heeft Mercedes dit opgelost, of hebben ze dit wel gedaan??
Meet dan als je dmv een acculader op de startaccu laadt of de hh-accu ook geladen wordt.
Is dat het geval zal er een dc/dc lader tussen de accu’s zijn geplaatst.
Dan is het opgelost en kun je de zonnepanelen op de startaccu aansluiten.
Wordt de hh-accu niet geladen met een acculader op de startaccu kijk je wat er gebeurt als je de lader op de hh-accu zet.
Wordt alleen deze accu geladen, wat ik verwacht dat er gebeurt, dan met een cyrix werken om de startaccu mee te laden met de zonnepanelen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door kampo »

Bovendien lijkt het me niet gezond om de verbinding tussen MPPT en accu onder volle zon te verbreken...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door jan- »

Hoe precies de woonaccu geladen wordt tijdens het rijden hoef je toch niet te weten? Pebblesbert wil zijn startaccu met zijn panelen laden tijdens stilstand. Met de door hem gekozen oplossing ben ik bang dat dat de startaccu niet alleen door de panelen wordt geladen, maar b.v. s' nachts ook door de woonaccu. Maar ik weet niet precies hoe dat scheidingsrelais werkt, maar dat zou je ook nog kunnen testen. Alleen dat testen is wel lastig omdat het denk ik lastig is te voorspellen hoe vol de startaccu minimaal zal zijn.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door myway »

Als je weet hoe de woonaccu wordt geladen tijdens het rijden weet je wat voor systeem Mercedes heeft gebruikt en kun je daar wel of geen gebruik van maken.
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door Pebblesbert »

OK, bedankt voor het meedenken.

De Marco Polo > 2015 heeft standaard 3 accu's:
De Startaccu 95Ah AGM
De Start/Stop accu 12Ah
De Huishoudaccu 95 Ah AGM

Als de spanning van de startaccu minimaal 13,9 V is, wordt de woonaccu ook door de dynamo geladen (gekoppeld met MB relais)
Nadeel is dat de accu - afhankelijk van de temperatuur - max. 14,0 (boven 30 gr.) tot 14,7 V laadspanning heeft en als de accu 80% vol (zomer) is de laadspanning naar beneden wordt geregeld. (EURO6). Daarom worden er ook – in veel gevallen - laadboosters ingebouwd omdat de woonaccu's nauwelijks vol worden geladen door dit EURO6 laadproces.

Als ik aan de 220V sta wordt de startaccu geladen (door de acculader) als:
Spanning startaccu tussen 9.5 und 13.85 V.
Spanning Woonaccu minimaal 13,9 V.

Het bovenstaande is een beschrijving van het bestaande systeem.

Nu zet ik zonnepanelen op het dak (200 Wp) en sluit deze aan op een Victron MPPT 75/15 regelaar en die levert laadstroom (max 15A) aan de WOONACCU.

Dit is de normale bedrijfstoestand.
Nu wil ik ook de Startaccu bijladen - tijdens stilstand van het voertuig - contact uit dus. Of ik nu een CTEK lader aansluit, of zonnepanelen, maakt voor de startaccu niets uit. Tijdens stilstand wordt die startaccu niet bijgeladen door een dynamo of iets anders, en alleen maar ontladen door stroomgebruikers.
Daartoe gebruik ik een intelligent relais (Cyrix) die alleen de accu's (woonaccu -> startaccu) koppelt als één van de accu’s een spanning boven de 13,2 V heeft. Dus m.a.w. als er geladen wordt. Stel, de startaccu is maar 12,4 V (~75% vol) bij aankomst op een camping (lijkt me al laag vreemd), en de Huishoudaccu is 12,8 V (100% vol, maar zonnepanelen doen niks omdat donker is): Scheidingsrelais koppelt niet, blijft open.
Dus het scheidingsrelais koppelt in de praktijk alleen wanneer de zonnepanelen de Huishoudaccu laden, en dat is wat ik wil.
Door een wisselrelais, bekrachtigt door Kl.15 – contact aan, schakelt het relais de massa van het scheidingsrelais af, waardoor het scheidingsrelais NOOIT gekoppeld kan worden bij draaiende motor. Daarmee zorg ik ervoor dat de laadkarakteristiek (EURO6) geen probleem is tijdens het rijden en er geen foutmeldingen komen.

Ik heb een kleine testopstelling gemaakt en die doet precies wat ik wil.
Afbeelding
Afbeelding
De grijze accu is de huishoudaccu, en de zwarte de startaccu (in de testopstelling)
Als het contact uit is (los rood "contact" kabeltje) verbind de Techneo Battery Combiner (~ Cyrix) beide accu's omdat de Huishoudaccu wordt geladen. Startaccu geeft 14,0 V. (foto 1). Als ik het contact aan doe, koppelt de Techneo de accu's los en daalt de spanning van de "startaccu" naar 12,4 V. (foto 2)

Met een beetje geluk kan je de foto's nu wel zien!
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door jan- »

De foto's zijn inderdaad te zien.

Pebblesbert schreef: "Daartoe gebruik ik een intelligent relais (Cyrix) die alleen de accu's (woonaccu -> startaccu) koppelt als één van de accu’s een spanning boven de 13,2 V heeft."
Als dat zo werkt, zal je de huishoudaccu inderdaad niet onnodig leegtrekken.
Maar die cyrix zal denk ik wel een hysteresis hebben, anders zou het relais kunnen gaan klapperen rond de 13,2 V
En ik weet ook niet hoe het precies zit als je paneel de huishoudaccu niet vol krijgt. Want als de spanning beneden de 13,2 V blijft, zal je startaccu ook niet een klein beetje geladen worden.

Maar je kan het ook gewoon proberen. Volgens mij heb je er genoeg verstand van en de meetapparatuur om het in de gaten te houden.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door henk en lila »

Goed opgezet maar als ik dit lees (uit de beschrijving van Mercedes):

Als ik aan de 220V sta wordt de startaccu geladen (door de acculader) als:
Spanning startaccu tussen 9.5 und 13.85 V.
Spanning Woonaccu minimaal 13,9 V.


dan doet de Mercedes installatie al wat jij wilt toevoegen met een Cyrix.
Want: spanning woonaccu 13,9V haal je al als de zon schijnt, de Votronic doet dan 14,4 V afhankelijk van de instellingen. Dat zal die dan overigens ook tijdens het rijden doen. En tijdens het rijden koppelt Mercedes de accu's.
Dus waar komt die Cyrix te zitten? In de bestaande Mercedes koppeling naar de woonaccu?
Of ga je tijdens het rijden de zonnepanelen uitschakelen? Maar dan profiteert de woonaccu daar weer niet van.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door kampo »

Bedankt Pebblesbert voor je uitleg over het Mercedes systeem met 3 accu's :thumbup:
Nu kunnen we weer volgen :cheers:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door Pebblesbert »

henk en lila schreef:
di 22 jun 2021, 8:29
Goed opgezet maar als ik dit lees (uit de beschrijving van Mercedes):

Als ik aan de 220V sta wordt de startaccu geladen (door de acculader) als:
Spanning startaccu tussen 9.5 und 13.85 V.
Spanning Woonaccu minimaal 13,9 V.


dan doet de Mercedes installatie al wat jij wilt toevoegen met een Cyrix.
Want: spanning woonaccu 13,9V haal je al als de zon schijnt, de Votronic doet dan 14,4 V afhankelijk van de instellingen. Dat zal die dan overigens ook tijdens het rijden doen. En tijdens het rijden koppelt Mercedes de accu's.
Dus waar komt die Cyrix te zitten? In de bestaande Mercedes koppeling naar de woonaccu?
Of ga je tijdens het rijden de zonnepanelen uitschakelen? Maar dan profiteert de woonaccu daar weer niet van.
Tijdens het rijden koppelt een MB relais inderdaad de start- en woonaccu. Maar de laadspanning wordt dankzij de EURO6 "policy" teruggeregeld wanneer de startaccu 80% vol is. Met als nadeel dat de woonaccu ook niet vol geladen wordt! Daar is al een hele discussie over in een Duits forum.

Dankzij de zonnepanelen heb ik daar geen probleem mee, want die laden lekker de woonaccu (bij stilstand en rijden!) bij. Ik schakel tijdens het rijden alleen het laden van de startaccu uit dankzij het wisselrelais die de massa van het intelligente scheidingsrelais afkoppelt. Bij stilstand wordt de startaccu ook meegeladen, zodat ook mijn startaccu bij lang stilstaan niet leeg raakt.

Nog één vraag waar ik niet gelijk een nadeel bij zie:
De zonnepanelen sluit ik uiteraard - in serie omdat dit voor de MPPT regelaar efficienter lijkt - gewoon +12V en Min direct op de regelaar aan.
Voor de kabels naar de accu's: +12V uiteraard op de plus van de betreffende accu. Maar de massa (of min)? Kan ik die het beste aan een goed massapunt (chassis) monteren of direct op de min op de accu (of op de shunt)? Voordeel bij een massapunt is dat ik iets minder kabel hoef te trekken.
Zit daar ook een nadeel aan?

Groeten, Bert
Mercedes Marco Polo V250 4matic
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Victron MPPT 75/15 regelaar en scheidingsrelais



Bericht door myway »

Pebblesbert schreef: Tijdens het rijden koppelt een MB relais inderdaad de start- en woonaccu. Maar de laadspanning wordt dankzij de EURO6 "policy" teruggeregeld wanneer de startaccu 80% vol is. Met als nadeel dat de woonaccu ook niet vol geladen wordt! Daar is al een hele discussie over in een Duits forum.

Groeten, Bert
Kijk dat bedoel ik dus, Mercedes heeft dus geen rekening gehouden met de intelligente dynamo en wordt de hh-accu niet geladen als de startaccu voldoende vol is.
Een slechte zaak dat men bij Mercedes hun eigen systeem niet begrijpen.
Daar had een dc/dc lader in moeten zitten.
Laatst gewijzigd door myway op do 24 jun 2021, 7:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie