Jan, dankjewel voor het meedenken. Maar...ik kan me eerlijk gezegd geen situatie voorstellen waarbij ik al rijdend met een lege startaccu aankom. Als dat zo is heb ik een heel ander probleem! Inderdaad laad de dynamo afhankelijk van de temperatuur en de gebruikers de accu in de zomer zo'n 80% vol en in de winter 90%, maar dat gaat geen probleem opleveren met de Woonaccu. Overigens laad de Victron regelaar maximaal met 15 A - en waarschijnlijk met de zonnepanelen die ik installeer zal het in werkelijkheid lager zijn.jan- schreef: ↑vr 18 jun 2021, 19:13Maar dan wordt je startaccu toch veel te snel door je woonaccu geladen?
Stel je komt aan het eind van de dag met een volle woonaccu en een redelijk lege startaccu aan op je overnachtingsplek. Dan gaat je woonaccu in korte tijd (met de nodige verliezen) je startaccu laden totdat je start en woon accu even leeg zijn. Terwijl er alleen maar een paar Ah nodig waren om het verbruik van de radio en de schuifdeur te compenseren. Hou je dan wel genoeg energie over in je woonaccu?
Daarom zal een standby lader maar een beperkte stroom leveren: https://www.jasicamp.nl/votronic-standb ... r3065/p738
En door de diode moet de woonaccu een hogere spanning hebben. Dus dat zal alleen gebeuren als de zonnepanelen de woonaccu laden. En dat is precies wat je zou willen.
De oplossing voorgesteld door @myway lijkt mij inderdaad het beste... nu eerst uitzoeken hoe ik al die interieurpanelen en onderdelen los krijg om de kabels te leggen!
Groeten, Bert