Nieuwe accu, maar niets werkt

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Nieuwe accu, maar niets werkt



Bericht door PaulBng »

En vooral van de accu en omgeving.....


Paul
sirka
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 19:34
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Nieuwe accu, maar niets werkt



Bericht door sirka »

CaradoT135 schreef:
do 17 jun 2021, 16:50
237.JPG
Nu meten, spanning op de start accu, nee? zekering! Ja? spanning meten op de HH accu, geen spanning? zekering controleren bij HH accu.
Gemeten ... op beide accu's zit spanning. Ik kan wel stroom gebruiken via de omvormer. De rest helemaal niks. Morgen verder kijken.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Nieuwe accu, maar niets werkt



Bericht door rijschoollucassen »

Zekering tussen de accu en de ebl zou ik denken. Zit die misschien bij de rechterdeurstijl? Daar zit bij mij in ieder geval een stickertje dat daar een zekering zou moeten zitten.....

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Nieuwe accu, maar niets werkt



Bericht door PaulBng »

Die hoort minder dan 50cm van de accu te zitten....


Paul
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Nieuwe accu, maar niets werkt



Bericht door Sun »

Schoot me te binnen bij het doorlezen van dit topic, achter mijn ebl zit een massaschakelaar. Maar niet zichtbaar, je moet echt weten waar die zit.

Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Nieuwe accu, maar niets werkt



Bericht door rijschoollucassen »

Dat is inderdaad binnen 50cm. Heb die zekering nog nooit opgezocht, alles werkt ten slotte.

Lijkt erop dat ts bij het plaatsen van de nieuwe accu een flinke vonk getrokken heeft, die de zekering er uit geblazen heeft.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Nieuwe accu, maar niets werkt



Bericht door PaulBng »

Dus een bedrijf zet er een accu in, en "doei"!

Niet even testen?


Paul
sirka
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 19:34
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Nieuwe accu, maar niets werkt



Bericht door sirka »

Ik heb nog een paar fotootjes genomen.
[/attachment]
15.jpg
15.jpg (86.57 KiB) 113 keer bekeken
Bijlagen
11.jpg
11.jpg (102.97 KiB) 113 keer bekeken
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Nieuwe accu, maar niets werkt



Bericht door AadenAnke »

Hallo je koopt er een accu. Oké als service willen ze hem er dan wel voor een schappelijk bedrag inzetten voor je moeten ze dan ook nog controleren of het wel werkt :think: koop je bij een goeie dan doen ze dat standaard en anders alleen tegen betaling. Het voordeel van deze exercitie is dat TS wel zijn wagen en installatie leert kennen :thumbup:

Gr. Aad
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Nieuwe accu, maar niets werkt



Bericht door JanJD »

Wij hebben in onze Adria Matrix uit 2013 precies dezelfde EBL237 electroblok. Wij hebben bij de camper een handleiding gekregen met daarin meer details over de elektrische installatie. Kennis uit de gebruiksaanwijzing kan jou en/of de mede forum leden helpen met het zoeken naar de fout. Heb je aan deze handleiding gedacht en al ingekeken?

Wij hebben enige tijd geleden een storing met het bedieningspaneel gehad, de meeste functies deden het niet.

Voorafgaand aan het optreden van de storing was (door mede campergebruikers/camperstalling) de accu hadden losgekoppeld terwijl het zonnepaneel aangesloten bleef. Hierdoor werd de installatie elke dag bij zonsopgang met een zeer trage spanningstoename van energie voorzien waardoor de boel niet betrouwbaar goed opstart. Dit kan onder meer problemen met de initialisatie van (seriële, digitale) verbindingen opleveren.
Vermoedelijke gevolg (en oorzaak van falen paneel) was een verstoorde (seriële) communicatie tussen het paneel en de EBL (dit is de steker rechtsboven). Dit probleem was verholpen door eerst het zonnepaneel en vervolgens de accu los te koppelen en vervolgens in omgekeerde volgorde weer aan te sluiten. Hierna was de communicatie tussen EBL en paneel hersteld en deed alles het weer.

Dit is ook een van de redenen dat bij een installatie met een zonnepaneel altijd eerst de accu aangesloten moet worden en hierna pas het zonnepaneel. Alleen dan starten alle aangesloten apparatuur zoals laadregelaar en EBL betrouwbaar goed op.
Het probleem is bij ons ook niet meer teruggekomen.

Bij jullie is de accu gewisseld, mogelijk is bij het aansluiten slecht of intermitterend contact gemaakt waardoor de boel niet goed is opgestart. Mijn advies is dus de accu weer loskoppelen en weer aansluiten (denk ook indien aanwezig ook aan het zonnepaneel en de bijbehorende volgorde), wie weet start de boel met een verse reset weer goed op.

Ik heb enkele relevante pagina's uit onze handleiding toegevoegd.
Bijlagen
IMG_3390s.jpg
IMG_3390s.jpg (152.52 KiB) 110 keer bekeken
IMG_3389s.jpg
IMG_3389s.jpg (177.61 KiB) 110 keer bekeken
IMG_2614s.jpg
IMG_2614s.jpg (122.19 KiB) 110 keer bekeken
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Nieuwe accu, maar niets werkt



Bericht door pwhooftman »

Die zekering van 30A is doorgesprongen zie ik op de foto?
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Nieuwe accu, maar niets werkt



Bericht door macfocus »

Precies, die lichtgroene grote zekering is door zo te zien.

En inderdaad de (de)montage volgorde voor zonnepaneel op de zonnepaneelregelaar (dat is niet je electroblock!) en accu is PAAP

Paneel los
Accu los
Accu vast
Paneel vast
De reden hiervoor is dat de regelaar moet weten wat voor accu er is aangesloten. (12v/24v)
Laatst gewijzigd door macfocus op do 17 jun 2021, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Nieuwe accu, maar niets werkt



Bericht door Snarfsel »

Denk ik ook te zien Ja.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Camper_01

Re: Nieuwe accu, maar niets werkt



Bericht door Camper_01 »

Is heel duidelijk te zien dat die zekering stuk is.
Plaats reactie