Stelling: 1 Wp komt overeen met 1 Ah?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Stelling: 1 Wp komt overeen met 1 Ah?



Bericht door Arie55 »

Ik had net een ingeving in mijn denktank plek (poepdoos) dat voor elke Ah van de accu, 1 Wp als zonnepaneel aanwezig zou moeten zijn. Meer dan dat lijkt mij niet nodig te zijn om de hh accu gevuld te houden. Hoe kijken jullie tegenaan?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: stelling? 1 Wp komt overeen met 1 Ah



Bericht door dedruivenplukker »

Ik zou nog maar even blijven zitten Arie,
Het is een benadering voor een evenwichtige opstelling maar bij mij blijft de accu niet vol.
Die is sterk afhankelijk van verbruik en zonlicht.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: stelling? 1 Wp komt overeen met 1 Ah



Bericht door AadenAnke »

Sommige gedachte heb ik liever dat men ze voor zichzelf houden :lol:
of het voldoende is een watt tegen over een amph heb ik geen idee over zal vast wel een formule voor zijn maar dan zal je toch moeten weten hoe leeg/vol is de accu bij zonsopkomst en hoeveel zonlicht wordt er gepakt bij welke omgevingstemperatuur zoveel variabelen dat in kies voor de nodige overkill :shh:

Gr. Aad
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: stelling? 1 Wp komt overeen met 1 Ah



Bericht door Arie55 »

In het vervolg zal ik het hebben over bruine truien breien, faxen, e.d. :lol3:

De afgelopen jaren merkte ik dat de accu toch wel eerder in de middag weer helemaal gevuld was. Dus dan kan ik wel zeggen dat het zonnepaneel vermogen wat te groot is geweest. Straks met de nieuwe accu, die beduidend meer energie bevat, gaat er wat panelen bijgelegd worden.

Vanuit de nieuwe model berekeningen volgt dat er met minder panelen uit kan, dan eerder gedacht. Tenzij ik de luxe stand inzet met meerdere verbruikers als koffiezet apparaat en meer. In dat geval met het max. haalbare te leggen zonnepaneel vermogen is het bij schakelen van alternator hulp niet nodig. Maar zo'n luxe stand houdt wel in dat er pakweg 600+ euro meer geïnvesteerd dient te worden.

Arie
Laatst gewijzigd door Arie55 op wo 16 jun 2021, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: stelling? 1 Wp komt overeen met 1 Ah



Bericht door Atoz »

Die weet dus duidelijk van te weinig zuurstof in een kleine ruime ;-) is het daar ook zo heet?, Hier 20 km westen van Brussel 29 graden.

Neen, ik denk dat je dat niet zo mag stellen, want
Verbruiksprofiel?
Soort accu?
Welke tijd van het jaar? Niet alleen uren zon maar ook hoek van de zon tov aarde
Waar op planeet aarde?

Maar het neemt niet weg dat velen hetzelfde gebruiksprofiel hebben als het jouwe en dus WEL jouw denktank-idee mogen volgen ;)
Dus eigenlijk willen we nu weten wanneer en ''hoe'' jij je camper gebruikt.
En dan is het aan de lezer om te bekijken of hij jouw getallen mag gebruiken.

Edit:
Als ik enkel in de zomer mijn camper met compressor koelkast en (tot verleden jaar had ik AGM) 205Ah dan had ik aan 200Wp inderdaad voldoende, nogmaals in de zomer.
En ook onze forumbeheerder Aloys zal dat beamen.
Maar ja ik wil het hele jaar weg, heb ondertussen 740Wp op het dak en .... En.... En.....
Dus.... Jouw idee is nog niet zo slecht!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: stelling? 1 Wp komt overeen met 1 Ah



Bericht door Kroppie »

ik denk dat de benodigde hoeveelheid Wp is niet afhankelijk van de accu capaciteit, maar van het verbruik, en de hoeveelheid zon, maar als jij er anders over denkt prima, maar dat geldt alleen voor jouw situatie..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: stelling? 1 Wp komt overeen met 1 Ah



Bericht door Metor »

De accu capaciteit wordt soms eerst gekozen op basis van het verbruikersprofiel, zonder zonnepanelen. B.v. wil minimaal x dag(en) vrij kunnen staan zonder te moeten bijladen.
Dan resteert nog de bijbehorende zonnepaneel capaciteit te bepalen als je dat weer wil aanvullen en nog langer wilt vrijstaan.
Op zich dus een prima idee om hiervoor een soort maatstaf te hebben. :thumbup:
1 Wp/Ah Lijkt me wel erg weinig om als "gemiddelde maatstaf" te gebruiken.
Denk dat je eerder op 2 tot 3 Wp per Ah accu komt, bij de gemiddelde camperaar met zonnepanelen maar kan het mis hebben.
Misschien iets voor een poll?
Zelf hebben we 180Wp op 40Ah LFP, dus 4,5Wp per Ah.
In het kampeer seizoen kunnen we hiermee vrijwel elke dag een bijna lege LFP accu vol krijgen.
Zoals Atoz zegt is er wel een verschil per soort accu (lood of LFP).
Van het gemiddelde zou je vervolgens positief of negatief kunnen afwijken afhankelijk van seizoen, plaats , andere laadbronnen etc, dmv een vermenigvuldig factor.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: stelling? 1 Wp komt overeen met 1 Ah



Bericht door Atoz »

Ik durf zelfs te stellen dat je eindeloos met deze vraag kunt bezig blijven.
Allerlei excell bestanden brengen geven echt antwoord op de vraag.

Ik sta uit vrijheidsideaal dus niet aan de paal, camping villasol (ja daar!) is uiteindelijk de enige camping waar we graag staan.... Feestje! :crazy: :cheers: :shh:

Na maanden denk en rekenwerk gaf ik het rekenen op en installeerde toen 400Wp (A 1€ per Wp) en een 230Ah AGM (koste toen 350€) en een Steca prm3030 voor 145€.
Voor minder dan 900€ had ik dus een installatie om alle berekeningen weg te gooien en in de praktijk te testen.
(Terloops ik laad enkel via de zon)
En zolang we in november en december thuis bleven voldeed alles.

Moraal van al mijn rekenwerk.... Soms moet je gewoon durven te springen ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: stelling? 1 Wp komt overeen met 1 Ah



Bericht door Kroppie »

ja, want meten is weten :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: stelling? 1 Wp komt overeen met 1 Ah



Bericht door henk en lila »

Ik vind hem toch wel grappig. Ik zit op 1,5 met 260 Wp en 180Ah en een compressor koellade en ook laden op de dynamo. Afhankelijk van je verbruik en je alternatieve laad-opties en of je ook winter-campert kom je op een bandbreedte voor de Arie-factor op een bandbreedte van 1 à 3,5 schat ik zo. :G
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: stelling? 1 Wp komt overeen met 1 Ah



Bericht door dedruivenplukker »

Helemaal geen gek idee, je eigen vergisting installatie aan boord. :thumbup:



methaan brandstof uit defecatie.jpg
methaan brandstof uit defecatie.jpg (129.37 KiB) 254 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Plaats reactie