De 12V spanning regelen of stabiliseren

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door JMD »

Goedemorgen,

Om mijn apparatuur te beschermen tegen te hoge spanning wil hier tussen 'iets' plaatsen, echter weet ik niet goed wat...
Ik heb al via AliExpress een dimmertje besteld, maar dit heet soms ook spanningsregelaar.
Wanneer ik de spanning meet, kan ik deze inderdaad regelen!

Spanningsregelaar.jpg
Spanningsregelaar.jpg (18.53 KiB) 854 keer bekeken

Echter kom ik soms ook een spanningsstabilisator tegen:

Spanningsstabilisator.jpg
Spanningsstabilisator.jpg (62.47 KiB) 854 keer bekeken

Wat is nu aan te bevelen, of kan ik beide gebruiken??

Grt JMD
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Spanning regelen



Bericht door Charm »

De tweede is een spanningsstabilisator en dat is wat je nodig zou hebben. Deze stabilisator zorgt dat de uitgangsspanning 12V blijft zolang de ingangsspanning tussen de gestelde grenzen ligt. De versie op de foto is slechts max 6A. Er zijn zwaardere versies leverbaar.
De eerste is slechts een dimmer bijvoorbeeld om je led-verlichting mee te regelen.
Laatst gewijzigd door Charm op wo 16 jun 2021, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    jheeck
    Berichten: 4368
    Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
    Locatie: Rhenen
    Contacteer:

    Re: Spanning regelen



    Bericht door jheeck »

    Ik zit met dezelfde vraag, dus dit wordt vast een interessant topic. Wat me bij het regelbare exemplaar een beetje eng lijkt is dat die knop ook onbedoeld verdraaid kan worden, dan zou je dus die uitgangsspanning nog steeds moeten blijven monitoren....
    Groet!

    Jurjen

    ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Spanning regelen



    Bericht door Charm »

    Nogmaals, de eerste is slechts een dimmer waarmee de uitgangsspanning lager kan worden ingesteld dan de ingangsspanning. Als de ingangsspanning varieert, varieert het gemiddelde (!) van de uitgangsspanning mee.

    Aanvullend: de dimmer maakt gebruik van PWM. Stel dat de ingangsspanning 14V is en de regelaar staat op 50% ingesteld dan schakelt de dimmer snel tussen 14V en 0V zodanig dat hij 50% van de tijd aan is en 50% van de tijd uit. Dit gaat zo snel dat het oog dat niet waarneemt. Voor het oog lijkt het daardoor alsof de LED maar op halve kracht brandt.
    Laatst gewijzigd door Charm op wo 16 jun 2021, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Zwerfsteen
      Berichten: 11129
      Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
      Locatie: gemeente Albrandswaard

      Re: Spanning regelen



      Bericht door Zwerfsteen »

      Wat Charm zegt is juist, de 2e is die je moet hebben.
      De uitgangsspanning blijft 12 volt bij een ingangsspanning van 8 tot 40 volt dc.

      Deze heb ik al een paar jaar tot volle tevredenheid in gebruik en zit in het voedingscircuit van mijn tv en ontvanger.
      Er is er nu 1 uit China onderweg om die in het circuit van de Maxxfan op te nemen.
      Laatst gewijzigd door Zwerfsteen op wo 16 jun 2021, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
      Groet,
      Leny en Pieter
      JanJD
      Berichten: 227
      Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
      Locatie: Utrecht-West

      Re: Spanning regelen



      Bericht door JanJD »

      Voor een goede oplossing moet eerst het probleem duidelijk zijn, ik heb een heleboel vragen bij de openingszin:
      "Om mijn apparatuur te beschermen tegen te hoge spanning wil hier tussen 'iets' plaatsen, echter weet ik niet goed wat..."
      1) Over welke specifieke apparatuur gaat het? Welke 12V voedingseisen hebben deze apparaten? Wat zijn de uitersten, wat is de minimale en maximale spanning en stroom?
      2) Waar komt de te hoge spanning vandaan of verwacht je dat de te hoge spanning vandaan kan komen? Hoe hoog is deze te hoge spanning? En wat is de minimale te verwachten spanning?
      Zonder deze gegevens is het lastig een goed passend en hiermee goed werkend 'iets' te adviseren.
      Hoe complexer het systeem, hoe meer kans op fouten. Voor de betrouwbaarheid zou ik alleen 'iets' toevoegen als het echt nodig is. Eenvoud is het ware vernuft.
      Laatst gewijzigd door JanJD op wo 16 jun 2021, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
      Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
      Gebruikersavatar
      jheeck
      Berichten: 4368
      Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
      Locatie: Rhenen
      Contacteer:

      Re: Spanning regelen



      Bericht door jheeck »

      Charm schreef:
      wo 16 jun 2021, 11:21
      Nogmaals, de eerste is slechts een dimmer waarmee de uitgangsspanning lager kan worden ingesteld dan de ingangsspanning. Als de ingangsspanning varieert, varieert het gemiddelde (!) van de uitgangsspanning mee.
      Helder! Ik ben weer een stukje wijzer :-)
      Groet!

      Jurjen

      ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
      Gebruikersavatar
      herbybg
      Berichten: 1543
      Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
      Locatie: Absurdistan: O-Vl

      Re: Spanning regelen



      Bericht door herbybg »

      Als je een ledlamp koopt die werkt van 10-18V, zit de stabilisator reeds in de lamp ingebouwd
      een fan of waterpomp op gestabiliseerde spanning aansluiten is overkill !!!
      Een stabi kan hoogstens intressant zijn bij een TV of sattuner, alhoewel deze ook een ingebouwde stabi hebben
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Spanning regelen



      Bericht door Charm »

      Hoewel de meeste 12V mobiele apparatuur geschikt is voor een variërend boordnet (tot 15V of zo), kan het handig zijn een stabilisator toe te passen als je niet zeker weet of je apparaat er voor geschikt is. Zelf had ik vroeger een TV die niet speciaal geschikt was voor mobiele toepassing maar wel met een 12V adapter op het lichtnet werd aangesloten. Deze tv heb ik voorzien van een 12V stabilisator in de camper.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        JanJD
        Berichten: 227
        Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
        Locatie: Utrecht-West

        Re: Spanning regelen



        Bericht door JanJD »

        Goed voorbeeld Charm, een gerichte oplossing voor een specifiek probleem.
        Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
        Gebruikersavatar
        jheeck
        Berichten: 4368
        Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
        Locatie: Rhenen
        Contacteer:

        Re: Spanning regelen



        Bericht door jheeck »

        Ik heb 'm net besteld voor de internetrouter, ook een apparaat met 220v -> 12v voeding waarvan ik niet weet of 'ie de fluctuaties van het boordnet aan kan en dat ga ik voor die paar Euro extra niet uitproberen.
        Groet!

        Jurjen

        ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
        Gebruikersavatar
        JMD
        Berichten: 339
        Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
        Locatie: Westkapelle

        Re: Spanning regelen



        Bericht door JMD »

        Bedankt iedereen voor de snelle reactie. Ik ben nog bezig met mijn systeem op te tuigen, maar wil uiteraard alles in huis hebben wanneer ik begin.
        Naar mijn idee hebben niet alle ledlampen een eigen stabilisator. Verder regelmatig hier op het forum gelezen dat Maxxfan gevoelig is voor spanningsverschil.

        Voor mij is duidelijk wat ik moet hebben. Dank voor de duidelijke uitleg.

        Grt JMD
        Gebruikersavatar
        leomerymilles
        Berichten: 674
        Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
        Locatie: Nieuw Lekkerland

        Re: Spanning regelen



        Bericht door leomerymilles »

        Ingewikkeld allemaal mijn gevoelige apparaten gaan via een zuivere sinus 12volt naar 230 volt Reciver televisie abneu apparaat een ventilator oplader voor de telefoon etc
        Al 3 jaar zonder iets van problemen
        Vriendelijke groet leo
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



        Bericht door Charm »

        Het apneu apparaat van mijn vrouw draait op een 12V stabilisator, probleemloos... Ook de telefoonladers, Oral-B tandenborstels, e-bike laders etc. draaien zonder problemen op 12V. Alleen een kolomventilator voor 230V hebben we op een goedkope 300W modified sinus inverter draaien.
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          Plaats reactie