De 12V spanning regelen of stabiliseren

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door Zwerfsteen »

Dan heb je dat topic toch niet helemaal goed doorgelezen Jan.
In de regel geeft een slecht aan elkaar geknoopt snoer een lager voltage terwijl verderop in dat topic juist over defecten bij een hoger voltage wordt gesproken.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door jan- »

Maar wie heeft er dan een probleem hier op het forum dat met een DC DC converter is op te lossen? Camperic heeft het opgelost door de bedrading te fixen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door Zwerfsteen »

Nogmaals maar eens het door jouw aangehaalde topic lezen Jan, het gaat juist om problemen te voorkomen die anderen volgens die link wel hebben gehad.
Daarom zet ik er ook een tussen en niet omdat ik nu problemen heb.
En nogmaals een te hoge spanning heeft niets te maken met slechte contacten in een bedrading.
Maar je moet en hoeft niets.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door TestCase »

jan- schreef:Maar wie heeft er dan een probleem hier op het forum dat met een DC DC converter is op te lossen? Camperic heeft het opgelost door de bedrading te fixen.
Ik dus, een ventilator in het dakraam waarvan de electronica, a.b., stuk gaat bij spanningen hoger dan ~14v.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door jan- »

Het is mij nog steeds niet duidelijk. Heb jij het ook over een Maxx fan? Want ik had begrepen dat het niet stuk ging, maar niet goed werkt bij een hogere spanning. Maar jij hebt het over stuk gaan.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door TestCase »

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door Marianjacques »

Als je bang bent voor overspanning en geen enigszins stroom consumerende electronica wil toepassen....plaats dan gewoon 1 of 2 diodes in serie.
Als je radio gek gaat doen bij het starten, soldeer dan in je chinees een goede elco.
Die zijn ze namelijk vergeten.
Deze 2 tips, zijn jullie gratis gegeven.
Oplossing kost voor beiden bij elkaar, nog geen 1 Euro.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door de Jonckheer »

In mijn auto gaat ook de radio even uit bij het starten, ik heb nog nooit anders beleefd voor zover ik weet. Is dat een probleem dan? Nou nee want even later als de motor loopt gaat ie gewoon weer aan.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door jan- »

Dan heb je het probleem van Bochtenkoning niet goed gelezen. Na het starten werkt geen enkele knop meer en moet de radio gereset worden door achterin de radio even een stekker te trekken.

Volgens Zwerfsteen heb ik viewtopic.php?f=3&t=8473707 niet goed gelezen. Maar wat ik daar lees hebben 3 camperforum leden problemen gezien/gehad:
- tonic Maar we weten niet of dit met een lagere spanning opgelost is.
- Camperic Maar dat bleek niet een te hoge spanning, maar een onderbroken spanning te zijn.
- leenjose had een filmpje gevonden. Maar dat bleek door vocht op de print te komen.

Verder hebben inbouwers aangegeven geen klachten te hebben gehad over dat de Maxxfan gek doet bij een hoge spanning. En het zou wel gek zijn dat een Maxxfan nog steeds niet tegen een normale laadspanning zou kunnen. Dus voor ze ver ik nu kan zien heeft een Maxxfan geen stabilizer nodig.

Wat ik begrepen heb is dat sommige Chineese ledstrips kapot kunnen gaan door een te hoge spanning. De stroom wordt bij die strips beperkt door een weerstand. Dus dan is een stabilizer wel aan te raden, vooral met een LiFePO4 accu. En als je die achter de lichtschakelaar zet, verbruikt deze alleen een beetje energie als de verlichting aan is. Maar veel LED verlichting hebben al een stroombegrenzer of een spanningsregelaar, dus dan is het niet nodig.

Verder werkt de meeste elektronica met een schakelende voeding waarbij de ingangspanning niet zo gevoelig is. En elektronica zonder schakelende voeding zoals een warmtedompelaar of iets met een motortje zal echt niet zo gauw stuk gaan door een iets hogere spanning. Alleen Tescase heeft blijkbaar een probleem met een Titan ventilator. En was dit met een stabilizer opgelost?

Ben wel benieuwd of er ervaringen zijn dat andere apparatuur ook een stabilizer nodig hebben.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door jansloos »

Als met het starten de radio gek doet, zet je m op de HH accu.
Die doet pas mee als de motor loopt.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door PaulBng »

Marianjacques schreef:Oplossing kost voor beiden bij elkaar, nog geen 1 Euro.
Nou... Reken eerder op een euro of 6.
Want waar vind je nog een winkel die dat verkoopt?


Paul
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door Going »

Kan goedkoper.
Kijk in de recycling container van de gemeentelijke afvalstraat. Daar is zat leuke dingen te vinden. Enige nodig schroevendraaier, klein nageltrekker en zijkniptang.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door TestCase »


jan- schreef: Verder werkt de meeste elektronica met een schakelende voeding waarbij de ingangspanning niet zo gevoelig is. En elektronica zonder schakelende voeding zoals een warmtedompelaar of iets met een motortje zal echt niet zo gauw stuk gaan door een iets hogere spanning. Alleen Tescase heeft blijkbaar een probleem met een Titan ventilator. En was dit met een stabilizer opgelost?
Je wordt bij aankoop al gewaarschuwd en bij aflevering weer. Heb ik maar ter harte genomen en niet zelf geprobeerd of die echt stuk gaatAfbeelding. Direct de stabilisator er tussen gezet.



//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door PaulBng »

Going schreef:Kan goedkoper.
Kijk in de recycling container van de gemeentelijke afvalstraat. Daar is zat leuke dingen te vinden. Enige nodig schroevendraaier, klein nageltrekker en zijkniptang.
Nou nee.
Was laatst in de milieustraat om wat weg te brengen en zag een stofzuiger liggen waarvan ik het snoer-oprol mechanisme wel kon gebruiken. Kreeg 'm echt niet mee... Afbeelding


Paul
Plaats reactie