De 12V spanning regelen of stabiliseren
Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren
Dat hoort toch gewoon bij dit verhaal.
Anders gaat iedereen meteen die stroomverslindende stabilisator als noodzakelijk beschouwen. Zoals voor een Maxxfan.
Anders gaat iedereen meteen die stroomverslindende stabilisator als noodzakelijk beschouwen. Zoals voor een Maxxfan.
Groeten Kampo
Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren
Stroomverslindend?
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren
Een stabilisator die geen "stroomafname" heeft bestaat niet!!
Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren
Dat neem ik zo aan maar stroom afnemen en stroom verslinden zijn bij mij wel twee verschillende zaken. Ik dacht voor mijn internetgebeuren een stabilisator in te schakelen omdat ik er van uit ga dat het ding met z'n eigen voedinkje op 220v achter de omvormer hangen nog veel inefficiënter is.
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren
Wat is de definitie van verslindend?
Feit is wel dat elke electronica stroom verbruikt en potentieel kapot kan gaan.
En een stabilisatortje hier, led dimmertje daar... 200mA is niet veel, maar per 24 uur toch 5Ah. Als je een kleine loodaccu hebt, geen zonnepanelen, of m in de stalling (zonder zon) zet kan dat toch best hard gaan als je dat niet afkoppeld... En zonder een batteryprotect of BMS kan dat je best een accu kosten op termijn.
Zet je de schakelaar voor de stabilisator, dan heb je ook geen sluipverbruik, maar wel de werking ervan. En idd, zo'n stabilisator is een stuk efficienter dan heen- en weer via een omvormer. Idem voor bv de fietsladers van Rudy. Alle beetjes helpen soms kwa efficientie.
Mooier is natuurlijk gewoon een apparaat wat dat ding nieteens nodig heeft, maar soms is er niet perse wat mis mee, als je maar rekening houd met het sluipverbruik. (of voldoende capaciteit / solar hebt zodat dit geen issue is)
Feit is wel dat elke electronica stroom verbruikt en potentieel kapot kan gaan.
En een stabilisatortje hier, led dimmertje daar... 200mA is niet veel, maar per 24 uur toch 5Ah. Als je een kleine loodaccu hebt, geen zonnepanelen, of m in de stalling (zonder zon) zet kan dat toch best hard gaan als je dat niet afkoppeld... En zonder een batteryprotect of BMS kan dat je best een accu kosten op termijn.
Zet je de schakelaar voor de stabilisator, dan heb je ook geen sluipverbruik, maar wel de werking ervan. En idd, zo'n stabilisator is een stuk efficienter dan heen- en weer via een omvormer. Idem voor bv de fietsladers van Rudy. Alle beetjes helpen soms kwa efficientie.
Mooier is natuurlijk gewoon een apparaat wat dat ding nieteens nodig heeft, maar soms is er niet perse wat mis mee, als je maar rekening houd met het sluipverbruik. (of voldoende capaciteit / solar hebt zodat dit geen issue is)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- leomerymilles
- Berichten: 674
- Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
- Locatie: Nieuw Lekkerland
Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren
Bij mij draaid alles op een 500wath zuivere sinus
Op zonne-energie nooit aan een paal
Binnenkort op 1500 wath kan ik de airfryer
Gebruiken voor twee bolletjes af te bakken
En espresso apparaat
Heb in de camper diverse stopcontacten geïnstalleerd dus geen gedoe met spanning regelaar
Groet leo
Op zonne-energie nooit aan een paal
Binnenkort op 1500 wath kan ik de airfryer
Gebruiken voor twee bolletjes af te bakken
En espresso apparaat
Heb in de camper diverse stopcontacten geïnstalleerd dus geen gedoe met spanning regelaar
Groet leo
Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren
Tja, doen alsof je thuis bent...
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren
Meet eens de uitgang van zo een 12 volt adapter ....
Wedden dat je dan ook een stabilisator wil installeren?
Wedden dat je dan ook een stabilisator wil installeren?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- leomerymilles
- Berichten: 674
- Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
- Locatie: Nieuw Lekkerland
Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren
Al drie jaar zonder storing of problemen
Gewoon 230 volt
Gewoon 230 volt
- Bochtenkoning
- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 9:06
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren
Wil hier toch even op inhaken als dat mag. Ik heb een radio ingebouwd (2-Din met groot scherm, met achteruitrij camera enz. van Ali Express) Alles werkt prima maar bij starten van de diesel (incl voorgloeien dus) reageert de radio niet meer op de knoppen en speelt vanzelf door. Moet dan echt achter de stekker eruit halen om uit te zetten. Vorige Sony radio had daar geheel geen probleem mee.
Ik vermoed dus dat de spanning behoorlijk zakt (of juist piekt?) zodat de (goedkope Ali..) radio van slag raakt. Zou dat ook met een stabilisator op te lossen zijn?
Ik vermoed dus dat de spanning behoorlijk zakt (of juist piekt?) zodat de (goedkope Ali..) radio van slag raakt. Zou dat ook met een stabilisator op te lossen zijn?
Fiat Ducato Frankia
Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren
Dit lijkt mij eerder een spanningsdip door de hoge stroompiek van de startmotor.Bochtenkoning schreef: ↑ma 21 jun 2021, 17:55Wil hier toch even op inhaken als dat mag. Ik heb een radio ingebouwd (2-Din met groot scherm, met achteruitrij camera enz. van Ali Express) Alles werkt prima maar bij starten van de diesel (incl voorgloeien dus) reageert de radio niet meer op de knoppen en speelt vanzelf door. Moet dan echt achter de stekker eruit halen om uit te zetten. Vorige Sony radio had daar geheel geen probleem mee.
Ik vermoed dus dat de spanning behoorlijk zakt (of juist piekt?) zodat de (goedkope Ali..) radio van slag raakt. Zou dat ook met een stabilisator op te lossen zijn?
Ik denk dat bij meer mensen de radio heel even stopt bij starten maar daarna gewoon verder gaat.
Mogelijk is de Ali kwaliteit wat minder waardoor die materie compleet van slag raakt.
Dit los je niet op met een stabilisator die hogere spanningen op 12 volt houdt.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
-
- Berichten: 1098
- Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58
Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren
De spanning zal niet pieken maar juist zakken als u de auto start. Sowieso vraagt een diesel (kortstondig) een grote startstroom die zomaar 400-800A kan bedragen. Daar komt inderdaad ook nog de benodigde stroom voor de gloeipluggen bij. Dat kan verklaren waarom de radio dan problemen geeft.
Met name als de capaciteit van de accu terugloopt door veroudering zal de spanning zakken, dus wellicht de accu laten checken eer u verdere actie onderneemt. Een voltagestabilizer kan helpen als de spanning niet verder zakt dan minimaal 8 Volt en dat zal niet snel gebeuren bij een accu in goede/redelijke conditie. Belangrijk is dan wel dat deze de aanvangsstroom van de radio aankan. Hoe hoog die is kunt u meten met een ampèremeter.
Ga hier minimaal 25% boven zitten. Omdat een autoradio "automotive" is zoals Kampo zegt, kun je kiezen voor 13,8V. Bijvoorbeeld deze:
https://nl.aliexpress.com/item/32897068 ... 24c4dtJf6j
Deze heeft wel een vermogensverlies van 10% (12 watt bij volbelasting oftewel ongeveer 1Ah.)
Of een iets zwaardere met 12V uitgangsspanning:
https://nl.aliexpress.com/item/32871478 ... b90ac5b8-0 D
Deze laatste heeft een "volgens Kampo zijn eerdere melding in dit topic dan" geweldig vermogensverlies van wel 3%. Elk nadeel heb z'n voordeel natuurlijk, bij volbelasting van 144 Watt warm je de camper extra op met een kachel van (144Wx3%=) 5W
Oh ja, iedereen met een Maxxfan zonder spanningsbegrenzer waarvan de elektronica defect gaat kan de kosten daarvan declareren bij Kampo!
Met name als de capaciteit van de accu terugloopt door veroudering zal de spanning zakken, dus wellicht de accu laten checken eer u verdere actie onderneemt. Een voltagestabilizer kan helpen als de spanning niet verder zakt dan minimaal 8 Volt en dat zal niet snel gebeuren bij een accu in goede/redelijke conditie. Belangrijk is dan wel dat deze de aanvangsstroom van de radio aankan. Hoe hoog die is kunt u meten met een ampèremeter.
Ga hier minimaal 25% boven zitten. Omdat een autoradio "automotive" is zoals Kampo zegt, kun je kiezen voor 13,8V. Bijvoorbeeld deze:
https://nl.aliexpress.com/item/32897068 ... 24c4dtJf6j
Deze heeft wel een vermogensverlies van 10% (12 watt bij volbelasting oftewel ongeveer 1Ah.)
Of een iets zwaardere met 12V uitgangsspanning:
https://nl.aliexpress.com/item/32871478 ... b90ac5b8-0 D
Deze laatste heeft een "volgens Kampo zijn eerdere melding in dit topic dan" geweldig vermogensverlies van wel 3%. Elk nadeel heb z'n voordeel natuurlijk, bij volbelasting van 144 Watt warm je de camper extra op met een kachel van (144Wx3%=) 5W
Oh ja, iedereen met een Maxxfan zonder spanningsbegrenzer waarvan de elektronica defect gaat kan de kosten daarvan declareren bij Kampo!
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren
Wij gebruiken maxxfan al bijna 10 jaar nu , zonder stabilisator .
Géén enkel probleem met de electronica ervan hoor .
Géén enkel probleem met de electronica ervan hoor .
Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren
Zal waarschijnlijk opgelost zijn als je hem op de woonaccu aansluit i.p.v. de startaccu.Bochtenkoning schreef: ↑ma 21 jun 2021, 17:55Wil hier toch even op inhaken als dat mag. Ik heb een radio ingebouwd (2-Din met groot scherm, met achteruitrij camera enz. van Ali Express) Alles werkt prima maar bij starten van de diesel (incl voorgloeien dus) reageert de radio niet meer op de knoppen en speelt vanzelf door. Moet dan echt achter de stekker eruit halen om uit te zetten. Vorige Sony radio had daar geheel geen probleem mee.
Ik vermoed dus dat de spanning behoorlijk zakt (of juist piekt?) zodat de (goedkope Ali..) radio van slag raakt. Zou dat ook met een stabilisator op te lossen zijn?
Alles wat bij mij meer dan 1ma trekt, gaat bij mij een schakelaar tussen. Alleen mijn kachel en en de accumonitor hebben geen schakelaar. Voordeel is dat mijn 100 Ah accu al weer meer dan 9 jaar meegaat. Dus als bij mij iets 5 W trekt, ga ik toch kijken of het met niet wat minder kan.
Thuis kijk er ook kritisch naar. Resultaat is dat thuis mijn 2 panelen meer opwekken dan dat ik in een jaar verbruik.
Na lang zoeken deze gevonden: viewtopic.php?f=3&t=8473707Zwerfsteen schreef: ↑wo 16 jun 2021, 15:43Toch zijn hier berichten over defecte maxxfan's als gevolg van een foute spanning.
Gebruik de zoekfunctie maar.
Maar dat bleek uiteindelijk te liggen aan een met tape aan elkaar geknoopt snoer te zijn.