De 12V spanning regelen of stabiliseren

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door mama »

Maxfan heb ik nog niets ondervonden dat die der gevoelig voor is , en dat toch al een goede 7 of 8 jaar .
Wat wél gevoelig is zijn de titanventilatoren voor achter een ijstkast , daarvoor heb ik een regelbare stabilizator tussen geplaatst .
Ze waarschuwen daar bij titan ook op hun website .
https://titan-tech.de/kfz-wohnmobile-zu ... -wohnwagen
Laatst gewijzigd door mama op wo 16 jun 2021, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door Camper-T »

Persoonlijk vind ik de vraag van TS interessant en verwarrend tegelijk maar al lezende tussen de reacties snap ik ergens wel waar het hier om gaat.

In de basis is de meeste 12VDC apparatuur als verlichting of een ventilator prima geschikt om tussen zeg 11-18VDC te werken, die vereisen geen exacte 12VDC spanning, of hebben intern een spanningsregelaar die alles netjes afvlakt. Anders wordt het als je apparatuur hebt welke specifiek 12VDC nodig hebben en waarvan duidelijk is, of vermoed wordt dat meer van 12VDC schadelijk zou kunnen zijn. Dit kunnen inderdaad de LCD TV's, satelliet ontvangers, of Mifi routers zijn.

De 12/24V instelbare spanningsregelaar/dimmer uit de afbeelding van TS is een PWM model, ofwel deze hakt de inkomende spanning in stukjes en stuurt deze naar de uitgang, met als effectief resultaat meer/minder licht. Want anders dan voor verlichting moet je deze 12/24VDC dimmers niet willen gebruiken. Ik heb er ook 2 van in gebruik en ben het rare soort wat snel knipperent led-licht waarneeemt en dat zie ik met deze dimmers.
Hierdoor is het voor mij niet de meest wenselijke dimmer voor verlichting maar goed, het doet verder zijn werk en het knipperen valt niet erg op.

Als echte 12 volt stabilisator voor in de camper zou ik persoonlijk voor iets degelijkers gaan als https://www.campertv.nl/nl/product/span ... 12v-dc-5a/, of https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 00W-NL.pdf van vlaggeschip Victron.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door mama »

Het hangt af van welke toestellen men wil aansluiten op een stabilizator .
Als dat bv. maar een klein ventilatortje is dan is bv. dergelijke al wél voldoende als men iets handig is om het zelf in te stellen hoeveel ....
https://nl.aliexpress.com/item/32869792 ... 1260c34-15
Als het om duurdere toestellen gaat zou ik inderdaad aanraden van te gebruiken zoals Camper-T al aangaf in zijn posting .
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door Zwerfsteen »

Ach die stabilisator van Ali doet bij mij al 11 jaar probleemloos zijn werk en vind ik degelijjk genoeg.
Ik had hem in de vorige camper ingebouwd en meegenomen naar de huidige waar hij nu 4 jaar in zit.
Maar wanneer je een ander merk of type, wat waarschijnlijk ook uit China komt, liever hebt, moet je dat gewoon doen.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door GeVaSta »

Hoe sluit je een Oral-B Op 12 V aan dan? Lader heeft bij mij een vaste 230V aansluitkabel.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door Zwerfsteen »

Ali zal daar best iets voor hebben maar wij poetsen in de camper, heel ouderwets, met de hand tandenborstel.

Overigens hebben wij bijna niets meer in de camper wat op 230VAC werkt.
Alleen het opladen van de fietsaccu's gaat via een zuivere sinusomvormer.
Onze laders van de Multicycle fietsen zij dusdanig complex dat ook onze Rudy, na uploaden van wat foto's er geen brood in zag.
Laatst gewijzigd door Zwerfsteen op wo 16 jun 2021, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Leny en Pieter
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door DJSmiley »

https://nl.aliexpress.com/item/32994316994.html

Dan kun je 'm gewoon via een USB poortje opladen.



Die Chinese stabilisatoren werken in mijn ervaring prima. Je moet ze alleen niet maximaal belasten, dan worden ze wel erg warm. Maar net zoals veel andere Chinese electronica is 50% belasting een veilige waarde.
Uiteraard moet ie, ook dan, goed gekoeld worden. Dus in de kast waar moeders de kussens propt is niet de meest slimme plek.

Enige nadeel van dit soort geschakelde dingen is dat een aantal wel veel HF vervuiling geven. Niet iedereen heeft daar last van, maar als je buurman-camperaar een zendamateur is zal ie zeker niet blij worden van die dingen (net zoals powerline setjes, als zendamateur is dat de hel om tussen die dingen te zitten)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door kampo »

Normaal heb je geen stabilisator nodig . Zeker niet voor een maxxfan. Die zijn gebouwd voor automotive toepassingen.
Welke apparatuur die niet geschikt is voor automotive wil je dan wel gaan gebruiken in een camper ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door Zwerfsteen »

Toch zijn hier berichten over defecte maxxfan's als gevolg van een foute spanning.
Gebruik de zoekfunctie maar.

Maar tot nog toe werkt de onze al jaren goed en voor die enkele euto zet ik er wel iets tussen.

Wij gebruiken nooit, de in mijn ogen, te dure 'automotive' tv's maar gewone huis tuin en keuken toestellen die via een adapter ook op 12 volt kunnen.
In de handleiding vind ik niets over de maximale of minimale spaning dus na het weggooien van de adapter werken ze prima via een stabilisator.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door kampo »

De maxfan kan tot 15V
Wordt enkel gebouwd voor automotive.
In USA is het echt geen andere spanning.
Fabeltjes lees je hier wel eens meer.
Zet er een instelbare voeding op en test het maar eens uit.

Ook de TV dat is een duidelijk verhaal.
Als je de juiste koopt en correct aansluit dan heb je geen stabilisator nodig.
Niet nodig maar ook niet verboden
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door Zwerfsteen »

Precies, als je de juiste koopt.
Die juiste is meestal meer dan €6,- of €8,- duurder dan een gewone tv en die €6,- tot €8,- is de prijs van zo'n stabilsator.
En in die 14 jaar probleemloos gebruik zie ik geen reden om het te veranderen. :-B

Overigens heb ik de Victron MPPT lader uit een eerdere post geïnstalleerd en werkt prima!
Nog bedankt voor de adviezen.
Groet,
Leny en Pieter
Camper_01

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door Camper_01 »

kampo schreef:
wo 16 jun 2021, 15:49

Ook de TV dat is een duidelijk verhaal.
Als je de juiste koopt en correct aansluit dan heb je geen stabilisator nodig.
Niet nodig maar ook niet verboden
Er wordt wel vaker aangegeven dat een stabilisator nodig is maar wij hebben nooit problemen hiermee gehad met 12 volt systemen. Wel met
24 volt systemen, maar dan wordt hier 12 volt apparatuur op aangesloten. Met als resultaat defect apparaat
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door Zwerfsteen »

Ja dat lijkt me logisch! :-B
Had dan maar zo'n stabilisator gebruikt, dan was alles nog heel. :D
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door TestCase »

Ook ik gebruik die chinese stabilisator van Aliexpress. Prima ding ter becherming van de 'verkeerde' 12v apparaten die ik heb gekocht.
Ps. Waarom moet het nu weer gaan over het het feit dat je zo'n ding niet nodig hebt wanneer je de 'juiste' spullen koopt.
Dat vraagt ts helemaal niet.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie