De 12V spanning regelen of stabiliseren

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door kampo »

Dat hoort toch gewoon bij dit verhaal.
Anders gaat iedereen meteen die stroomverslindende stabilisator als noodzakelijk beschouwen. Zoals voor een Maxxfan.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door jheeck »

Stroomverslindend?
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Camper_01

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door Camper_01 »

Een stabilisator die geen "stroomafname" heeft bestaat niet!!
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door jheeck »

Dat neem ik zo aan maar stroom afnemen en stroom verslinden zijn bij mij wel twee verschillende zaken. Ik dacht voor mijn internetgebeuren een stabilisator in te schakelen omdat ik er van uit ga dat het ding met z'n eigen voedinkje op 220v achter de omvormer hangen nog veel inefficiënter is.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door DJSmiley »

Wat is de definitie van verslindend?

Feit is wel dat elke electronica stroom verbruikt en potentieel kapot kan gaan.

En een stabilisatortje hier, led dimmertje daar... 200mA is niet veel, maar per 24 uur toch 5Ah. Als je een kleine loodaccu hebt, geen zonnepanelen, of m in de stalling (zonder zon) zet kan dat toch best hard gaan als je dat niet afkoppeld... En zonder een batteryprotect of BMS kan dat je best een accu kosten op termijn.

Zet je de schakelaar voor de stabilisator, dan heb je ook geen sluipverbruik, maar wel de werking ervan. En idd, zo'n stabilisator is een stuk efficienter dan heen- en weer via een omvormer. Idem voor bv de fietsladers van Rudy. Alle beetjes helpen soms kwa efficientie.

Mooier is natuurlijk gewoon een apparaat wat dat ding nieteens nodig heeft, maar soms is er niet perse wat mis mee, als je maar rekening houd met het sluipverbruik. (of voldoende capaciteit / solar hebt zodat dit geen issue is)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door leomerymilles »

Bij mij draaid alles op een 500wath zuivere sinus
Op zonne-energie nooit aan een paal
Binnenkort op 1500 wath kan ik de airfryer
Gebruiken voor twee bolletjes af te bakken
En espresso apparaat
Heb in de camper diverse stopcontacten geïnstalleerd dus geen gedoe met spanning regelaar
Groet leo
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



Bericht door Charm »

Tja, doen alsof je thuis bent... :P
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Atoz
    Berichten: 5451
    Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
    Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

    Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



    Bericht door Atoz »

    Meet eens de uitgang van zo een 12 volt adapter ....
    Wedden dat je dan ook een stabilisator wil installeren?
    Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
    740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
    TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
    4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
    Gebruikersavatar
    leomerymilles
    Berichten: 674
    Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
    Locatie: Nieuw Lekkerland

    Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



    Bericht door leomerymilles »

    Al drie jaar zonder storing of problemen
    Gewoon 230 volt
    Gebruikersavatar
    Bochtenkoning
    Berichten: 33
    Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 9:06
    Locatie: Eindhoven
    Contacteer:

    Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



    Bericht door Bochtenkoning »

    Wil hier toch even op inhaken als dat mag. Ik heb een radio ingebouwd (2-Din met groot scherm, met achteruitrij camera enz. van Ali Express) Alles werkt prima maar bij starten van de diesel (incl voorgloeien dus) reageert de radio niet meer op de knoppen en speelt vanzelf door. Moet dan echt achter de stekker eruit halen om uit te zetten. Vorige Sony radio had daar geheel geen probleem mee.
    Ik vermoed dus dat de spanning behoorlijk zakt (of juist piekt?) zodat de (goedkope Ali..) radio van slag raakt. Zou dat ook met een stabilisator op te lossen zijn?
    Fiat Ducato Frankia
    Camper-T
    Berichten: 1145
    Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

    Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



    Bericht door Camper-T »

    Bochtenkoning schreef:
    ma 21 jun 2021, 17:55
    Wil hier toch even op inhaken als dat mag. Ik heb een radio ingebouwd (2-Din met groot scherm, met achteruitrij camera enz. van Ali Express) Alles werkt prima maar bij starten van de diesel (incl voorgloeien dus) reageert de radio niet meer op de knoppen en speelt vanzelf door. Moet dan echt achter de stekker eruit halen om uit te zetten. Vorige Sony radio had daar geheel geen probleem mee.
    Ik vermoed dus dat de spanning behoorlijk zakt (of juist piekt?) zodat de (goedkope Ali..) radio van slag raakt. Zou dat ook met een stabilisator op te lossen zijn?
    Dit lijkt mij eerder een spanningsdip door de hoge stroompiek van de startmotor.
    Ik denk dat bij meer mensen de radio heel even stopt bij starten maar daarna gewoon verder gaat.
    Mogelijk is de Ali kwaliteit wat minder waardoor die materie compleet van slag raakt.
    Dit los je niet op met een stabilisator die hogere spanningen op 12 volt houdt.
    Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
    Premiumliner
    Berichten: 1093
    Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

    Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



    Bericht door Premiumliner »

    De spanning zal niet pieken maar juist zakken als u de auto start. Sowieso vraagt een diesel (kortstondig) een grote startstroom die zomaar 400-800A kan bedragen. Daar komt inderdaad ook nog de benodigde stroom voor de gloeipluggen bij. Dat kan verklaren waarom de radio dan problemen geeft.
    Met name als de capaciteit van de accu terugloopt door veroudering zal de spanning zakken, dus wellicht de accu laten checken eer u verdere actie onderneemt. Een voltagestabilizer kan helpen als de spanning niet verder zakt dan minimaal 8 Volt en dat zal niet snel gebeuren bij een accu in goede/redelijke conditie. Belangrijk is dan wel dat deze de aanvangsstroom van de radio aankan. Hoe hoog die is kunt u meten met een ampèremeter.
    Ga hier minimaal 25% boven zitten. Omdat een autoradio "automotive" is zoals Kampo zegt, kun je kiezen voor 13,8V. Bijvoorbeeld deze:

    https://nl.aliexpress.com/item/32897068 ... 24c4dtJf6j
    Deze heeft wel een vermogensverlies van 10% (12 watt bij volbelasting oftewel ongeveer 1Ah.)


    Of een iets zwaardere met 12V uitgangsspanning:

    https://nl.aliexpress.com/item/32871478 ... b90ac5b8-0 D
    Deze laatste heeft een "volgens Kampo zijn eerdere melding in dit topic dan" geweldig vermogensverlies van wel 3%. Elk nadeel heb z'n voordeel natuurlijk, bij volbelasting van 144 Watt warm je de camper extra op met een kachel van (144Wx3%=) 5W :D

    Oh ja, iedereen met een Maxxfan zonder spanningsbegrenzer waarvan de elektronica defect gaat kan de kosten daarvan declareren bij Kampo! :wink:
    Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
    mama
    Berichten: 1847
    Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

    Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



    Bericht door mama »

    Wij gebruiken maxxfan al bijna 10 jaar nu , zonder stabilisator .
    Géén enkel probleem met de electronica ervan hoor .
    Gebruikersavatar
    jan-
    Berichten: 2606
    Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
    Locatie: Harderwijk

    Re: De 12V spanning regelen of stabiliseren



    Bericht door jan- »

    Bochtenkoning schreef:
    ma 21 jun 2021, 17:55
    Wil hier toch even op inhaken als dat mag. Ik heb een radio ingebouwd (2-Din met groot scherm, met achteruitrij camera enz. van Ali Express) Alles werkt prima maar bij starten van de diesel (incl voorgloeien dus) reageert de radio niet meer op de knoppen en speelt vanzelf door. Moet dan echt achter de stekker eruit halen om uit te zetten. Vorige Sony radio had daar geheel geen probleem mee.
    Ik vermoed dus dat de spanning behoorlijk zakt (of juist piekt?) zodat de (goedkope Ali..) radio van slag raakt. Zou dat ook met een stabilisator op te lossen zijn?
    Zal waarschijnlijk opgelost zijn als je hem op de woonaccu aansluit i.p.v. de startaccu.

    Alles wat bij mij meer dan 1ma trekt, gaat bij mij een schakelaar tussen. Alleen mijn kachel en en de accumonitor hebben geen schakelaar. Voordeel is dat mijn 100 Ah accu al weer meer dan 9 jaar meegaat. Dus als bij mij iets 5 W trekt, ga ik toch kijken of het met niet wat minder kan.

    Thuis kijk er ook kritisch naar. Resultaat is dat thuis mijn 2 panelen meer opwekken dan dat ik in een jaar verbruik.
    Zwerfsteen schreef:
    wo 16 jun 2021, 15:43
    Toch zijn hier berichten over defecte maxxfan's als gevolg van een foute spanning.
    Gebruik de zoekfunctie maar.
    Na lang zoeken deze gevonden: viewtopic.php?f=3&t=8473707
    Maar dat bleek uiteindelijk te liggen aan een met tape aan elkaar geknoopt snoer te zijn.
    Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
    Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
    Plaats reactie