Dunne zonpanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Dunne zonpanelen



Bericht door Pebblesbert »

Ben net zo blij met mijn nieuwe panelen! Ongeveer alle panelen op zeilboten, jachten zijn van dit soort overloopbare semi-flexibele panelen. Lijkt me sterk dat die panelen dan voortdurend stuk gaan als je ze op een camper legt. Misschien zijn de Ali express panelen kwalitatief niet zo goed! Ik geef toe, voor de prijs van mijn panelen had ik 2 maal zoveel vaste panelen kunnen krijgen.

Zeg nou zelf, die vaste glaspanelen staan alleen maar goed op witte campers waarvan je het dak toch nooit ziet, waarbij aerodynamica ook geen enkele rol speelt!

Inmiddels zijn mijn panelen geplakt (met 3M dubbelzijdig kleefband - voorschrift fabrikant). Heb alleen de rand afgekit voor het zicht, maar ik ga er een paar gaatjes in maken, zoals @myway aangaf. Da's een goeie tip. (hoewel ik op mijn vorige camper nu al 5 jaar panelen gewoon gekit heb liggen)

Afbeelding
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Dunne zonpanelen



Bericht door Charm »

De flexibele panelen die jij hebt, zijn van een heel ander kwaliteitsniveau (en ditto prijs).
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Atoz
    Berichten: 5457
    Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
    Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

    Re: Dunne zonpanelen



    Bericht door Atoz »

    Mogen we weten welke je er nu op hebt liggen?
    En die prijs.... Onbelangrijk detail, soms moet geld rollen, soms... :)
    Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
    740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
    TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
    4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
    Gebruikersavatar
    Pebblesbert
    Berichten: 220
    Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
    Locatie: Delft

    Re: Dunne zonpanelen



    Bericht door Pebblesbert »

    Hoi allemaal,

    De panelen die ik op mijn Marco Polo heb liggen zijn twee Wattstunde WS100EFX marine flexibele panelen (dus in totaal 200 Wp). 360 EUR per stuk.
    Solara heeft - nog - duurdere, Wattstunde ook, maar deze voldeden precies aan mijn wensen qua grootte en opbrengst (en de mogelijkheid om vrijwel onzichtbaar de kabels weg te werken). Ze laden via een Victron MPPT 75/15 regelaar de woonaccu en mogelijk - bij stilstand - de startaccu.
    Mercedes Marco Polo V250 4matic
    Gebruikersavatar
    bikerwally
    Berichten: 211
    Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

    Re: Dunne zonpanelen



    Bericht door bikerwally »

    Bij dunne lichtgewicht flexibele panelen moet je shoppen bij de betere fabrikanten uit de botenwereld.
    De goedkope panelen zijn meer kwetsbaar bij hagel en overhangende takken.
    Solbian :
    Eight layers of polymers and various surface treatments constitute the shell within which the very fragile crystalline cells (less than 0.2 mm thick) are transformed into a flexible, lightweight, and robust panel.
    Een Solbian 144 Wp paneel (1,9 Kg) kost wel ongeveer 1000 €.
    Afbeelding
    Gebruikersavatar
    Mickel Moen
    Berichten: 5259
    Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
    Locatie: Súdwest Fryslân
    Contacteer:

    Re: Dunne zonpanelen



    Bericht door Mickel Moen »

    Na een aantal negatieve ervaringen met goedkope panelen, heb ik ook Wattstunde liggen.

    Het kwaliteitsverschil is fysiek duidelijk merkbaar. De goedkope zijn eigenlijk maar slappe panelen, waarbij je met het plaatsen al uiterst voorzichtig moet handelen. Te flexibel.

    De Wattstunde voelen duidelijk steviger en zwaarder aan. Hebben ook een aluminium kern.

    Ik heb een hefdak. Zo’n dak tordeert altijd iets in het gebruik. Dat geeft mechanische stress in het paneel.

    Wat is heb geleerd:

    1. Neem dure marine kwaliteit panelen met een metalen plaat als kern.
    2. Plaats de panelen niet in de breedte van het dak, maar in de lengte.
    3. Halve cellen geven minder kans op breuk dan hele.
    4. Meer kleinere panelen is beter dan 1 grote.

    Zo heb ik nu twee 60Wp Wattstunde liggen. Panelen met halve cellen en in de lengte gelegd.
    Bovendien heb ik tussen paneel en dak nog een laag polycarbonaat kanaaltjes plaat liggen als extra laag om mechanische stress door tordatie van het dak op te vangen.

    Afbeelding

    https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... aneel.html
    Groetnis, Geert
    .Afbeelding mickelmoen.nl
    Frodo16
    Berichten: 2
    Lid geworden op: za 11 sep 2021, 17:11

    Re: Dunne zonpanelen



    Bericht door Frodo16 »

    Ik heb je verslag met de kapotte zonnepanelen al gelezen. Begrijp ik goed dat de Wattstunde panelen nu zonder probleem werken vanaf voorjaar 2019?

    Ik heb nu op mijn hefdak ook een paneel dat stuk is. Gioco solutions. En sta nu voor de keuze wat te doen. En ook nog dat paneel eraf halen ::S
    Ronald53
    Berichten: 276
    Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

    Re: Dunne zonpanelen



    Bericht door Ronald53 »

    myway schreef:
    vr 25 jun 2021, 8:14
    knip....
    Bij temperatuurstijging zet die lucht uit en komt er druk op het paneel.
    Zorg er voor door een paar gaatjes in het dak te maken zodat de druk weg kan.
    Zorg er voor dat er geen afgesloten ruimtes ontstaan onder het paneel.
    Ik heb ooit (2017) voor de drukvereffening een dun buisje meegeplakt om dit te voorkomen, zie hier. Paneel doet het nog steeds prima gelukkig, maar zo'n opmerking moet ik natuurlijk meteen afkloppen....
    Gebruikersavatar
    dedruivenplukker
    Berichten: 7140
    Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

    Re: Dunne zonpanelen



    Bericht door dedruivenplukker »

    Ronald53 schreef:
    za 11 sep 2021, 21:53
    Ik heb ooit (2017) voor de drukvereffening een dun buisje meegeplakt om dit te voorkomen,
    Dat drukverschil is toch maar minimaal? (0,0034 per °C)
    Dat moet zo'n paneel toch makkelijk aankunnen?

    Zelfs de laadballonnen kunnen dat prima hebben:

    laadballon.jpg
    laadballon.jpg (150.56 KiB) 223 keer bekeken
    '89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
    '02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
    A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
    DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
    MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
    SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
    Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
    Ronald53
    Berichten: 276
    Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

    Re: Dunne zonpanelen



    Bericht door Ronald53 »

    De formule is PV=nRT, T moet in Kelvin. Zo'n 30 graden (C of K) temperatuurstijging (bij een bijna zwart paneel geen enkel probleem volgens mij), is dus ca. 10% stijging, dus ook 10% drukstijging. Ik weet niet of dat een probleem is.
    Gebruikersavatar
    Autocaravana
    Berichten: 1247
    Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
    Locatie: Gelderland
    Contacteer:

    Re: Dunne zonpanelen



    Bericht door Autocaravana »

    Mede vanwege de ervaringen van Mickel Moen heb ik ook een Wattstunde paneel (met Sikaflex) geplakt en de zijkanten overigens wel afgekit. Vanwege de aluminium achterkant kan dat volgens mij geen kwaad.
    Het paneel ligt er nu een jaar op en functioneert naar tevredenheid.
    Mijn idee is dat je beter voor het beste kunt gaan in plaats van steeds moeten vervangen, want dat lijkt me geen prettig karweitje.

    Afbeelding
    Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
    Gebruikersavatar
    walda
    Berichten: 600
    Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
    Locatie: Joure

    Re: Dunne zonpanelen



    Bericht door walda »

    Onderstaand stukje heb ik al eens geschreven op het "weetjewel forum" toen ik een paneeltje plakte op het hefdak van mijn T5.

    Als je heel het paneel strak/volledig gelijmd op een gladde ondergrond plak dan zit er dus geen lucht tussen. Als je kiest voor tweezijdige plaktape zonder ventilatie opening dan zit er dus een laagje lucht tussen met de luchtdruk van het moment van vast plakken. Als er drukverschillen optreden tussen onder het paneel en de omgeving dan geeft dit dus krachten op paneel. Bij een hogere omgevingsdruk (hogere barometer stand) dan wordt het paneel dus aangedrukt op het dak. Bij een lagere omgevingsdruk wordt het paneel van het dak af gedrukt. De oppervlakte van het panelen bepalen de krachten maar zijn dus wel 1 gram per cm² per millibar drukverschil. Dus 50 Mbar drukverschil geeft dus een kracht op een halve m² (5000 cm²) van 250 Kg. Als je in de bergen bent en de temperatuur onder het paneel loopt door het gebruik op waardoor die lucht ook nog eens uitzet dan kunnen er naar mijn idee dus rare krachten op je geplakte paneeltje komen.

    Groeten,

    Walter
    Gebruikersavatar
    LMC591A28JTD
    Berichten: 936
    Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

    Re: Dunne zonpanelen



    Bericht door LMC591A28JTD »

    Gewoon een dun rietje of heel dun slangetje aan twee zijden in de kitrand plaatsen en de hete lucht kan eruit én er zal geen drukopbouw zijn. Wel open houden die gaatjes.
    Panelen uit China hoeven overigens geen bezwaar te zijn, sterker nog, vrijwel alle panelen komen uit China op enkele na. Je moet gewoon goed zoeken, ook op Aliexpress zijn EFTE panelen te koop en die zijn heel erg duurzaam. De in Europa geproduceerde panelen kosten behoorlijk meer.
    Op onze vorige camper had ik twee panelen met een Duitse naam en de vermelding dat ze in China geproduceerd waren. Die hebben het bij mij 7 jaar uitstekend gedaan en ik denk dat die nog wel een aantal jaren meegaan.
    Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
    veetee
    Berichten: 3546
    Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
    Locatie: De Parel van het Heuvelland

    Re: Dunne zonpanelen



    Bericht door veetee »

    walda schreef:
    zo 12 sep 2021, 8:06
    Onderstaand stukje heb ik al eens geschreven op het "weetjewel forum" toen ik een paneeltje plakte op het hefdak van mijn T5.

    Als je heel het paneel strak/volledig gelijmd op een gladde ondergrond plak dan zit er dus geen lucht tussen. Als je kiest voor tweezijdige plaktape zonder ventilatie opening dan zit er dus een laagje lucht tussen met de luchtdruk van het moment van vast plakken. Als er drukverschillen optreden tussen onder het paneel en de omgeving dan geeft dit dus krachten op paneel. Bij een hogere omgevingsdruk (hogere barometer stand) dan wordt het paneel dus aangedrukt op het dak. Bij een lagere omgevingsdruk wordt het paneel van het dak af gedrukt. De oppervlakte van het panelen bepalen de krachten maar zijn dus wel 1 gram per cm² per millibar drukverschil. Dus 50 Mbar drukverschil geeft dus een kracht op een halve m² (5000 cm²) van 250 Kg. Als je in de bergen bent en de temperatuur onder het paneel loopt door het gebruik op waardoor die lucht ook nog eens uitzet dan kunnen er naar mijn idee dus rare krachten op je geplakte paneeltje komen.

    Groeten,

    Walter
    Dat lijken enorme krachten, maar alles is relatief... zo is de treksterkte van een lijmverbinding met Sikaflex 292 l bijvoorbeeld 4 N/cm², dat is 400 N/cm² = 40 kg/cm². Om die tegenkracht van 250 kg te weerstaan, zou theoretisch dus een lijmoppervlak van 6,25 cm² volstaan voor dat hele paneel van 5000 cm²...
    Nu wil ik hiermee niet beweren dat je geen rekening zou hoeven houden met dit effect, maar e.e.a. eens in perpectief zien kan ook geen kwaad. :wink:
    Plaats reactie