Victron Digital Multi Control

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
SJcamper
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 apr 2021, 16:50

Victron Digital Multi Control



Bericht door SJcamper »

Hoi allemaal,

Wij krijgen bij het samenstellen van ons electra systeem de tip om gebruik te maken van de victron digital multi control. Ik heb online geprobeerd om uit te zoeken wat deze precies doet en of je hem ook daadwerkelijk nodig bent, maar wordt er niet veel wijzer van.

Hebben jullie hier ervaring mee? Aanrader? Of onnodige luxe?

Gr,
Simon
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door DJSmiley »

Ligt eraan waar je de omvormer installeert. Ik gok dat het om een multiplus gaat?

Met de MultiControl kun je de omvormer makkelijk in- en uitschakelen en als lader-only inzetten. Dat kan ook op de Victron zelf, maar als die bv in de garage hangt kom je daar lastig bij.

Aan-uit kan ook met een domme schakelaar geconfigureerd worden, maar grootste voordeel is dat je met de DMC ook current control kan doen. Een Multiplus kan power-assist doen. En dat kun je daarmee mooi instellen.

Stel: Je zit op een camping waar maar een 6A stroomaansluiting is. Zonder power-assist betekend dat dus maximaal 6x230 = 1380 watt. Gebruik je meer? dan zal ie eruit vliegen. (afhankelijk van hoeveel je eroverheen gaat vlot of minder vlot)

Met power assist kun je bv gewoon 2000W gebruiken (mits je Multiplus dat natuurlijk kan). Je trekt dan 1380W (de ingestelde 6A) uit de paal, en nog eens een goede 3A (700W) uit de accu's. Dan haal je dus het ontbrekende vermogen uit de multiplus.

Zonder de DMC kan dat ook, maar ja, om afhankelijk van de paal (4-6-10A) een zooi jumpers op een printplaat te gaan instellen is niet echt handig.

Al met al: Handig in bepaalde situaties als de Multiplus onbereikbaar zit en je toch wat zicht wil hebben.

Maar goed, een multiplus is ook in een laagvermogen versie, dus dan is het weer anders. Dan heb je weinig aan de powerassist (als die dat al heeft)

Wel handig om te weten over welk product we praten waar ie op aangesloten gaat worden

Overigens zou ik ook een BMV plaatsen (of smartshunt), daarmee krijg je ook inzicht in de staat van de accu (vol, leeg, of watdanook)
Laatst gewijzigd door DJSmiley op ma 14 jun 2021, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door kampo »

Op welk toestel zou je die bekabelde afstandbediening willen aansluiten ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door Lambiek »

powerassist instellingen vd
multiplus
Kun je gewoon instellen met een laptop. Cat kabel . Daar mee kun je 100% alles instellen.

GEEN jumpers, verstellen in multiplus noodzakelijk. Om van 4 6 10 16 amp te gaan.

Verder kun je 90% vd instellingen doen via de app van victron , als je de juiste dongels aansluit op multiplus , accu enz


Het vaste Kleuren display is wel een mooie gadget, en af en toe handig om visueel iets te zien, instellingen.

Maar eigenlijk is natuurlijk alles natuurlijk overbodige luxe.
Want accu of accu's zijn
Vol
Halfvol
Bijna leeg

Licht uit.

Na paar weken ,
weet je precies wat mogelijk is.
Dit geldt voor alle metertjes,water voorraad enz . Vuil water ,wc

Daar hoef je dan echt niet meer op te kijken.
fingerspitzengefühl
(Als je het juiste systeem geïnstalleerd hebt)

Maar persoonlijk, gek op metertjes, gadgets
.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door GeVaSta »

@lambiek
Verder kun je 90% vd instellingen doen via de app van victron
Oh, wist ik niet. Sinds wanneer is dat dan. Ze hebben geen wifi en/of bluetooth.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door DJSmiley »

Met de smart dongle.

(of de MK3 USB interface als je t via de PC/laptop zou willen doen zoals Lambiek noemt)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door Lambiek »

gvs0001 schreef:@lambiek
Verder kun je 90% vd instellingen doen via de app van victron
Oh, wist ik niet. Sinds wanneer is dat dan. Ze hebben geen wifi en/of bluetooth.
Hoi

Tegenwoordig met 1st dongle ipv 2st !!!

VE.Bus Smart dongle
dé Bluetooth-accessoire voor het Victron assortiment met een VE.Bus-poort,

( Ve bus poort computer aansluiten voor configuratie vd multiplus) dus niet in de multiplus.
Je kunt erg veel instellen, tuning naar wens.

Even goed uitzoeken of uw multiplus geschikt is !!
.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door Camperic »

Met dongle en app kun je inderdaad een aantal zaken instellen, maar dat is beperkt en bij lange na geen 90% van de instellingen.
Ik heb een Multiplus met dongle, maar voor installatie m.b.v. kabel en pc de instellingen goed gezet en daar heb je echt de kabel voor nodig helaas.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door JTG »

Denk er ook even aan dat als je de Victron VE.BUS Smart Dongle aansluit de DMC en ook een eventuele hardwarematige knop vervalt. Je kunt bv de maximale stroom die het apparaat vraagt dan wel via de app instellen. Combinaties kunnen echter niet. Immers; wat zou het apparaat moeten doen als de knop op stand 6A staat en de app op 10A....of de knop op 'CHARGE ONLY' en de app op 'UIT'.
Met een Venus of vergelijkbaar erbij vervallen er weer functies van de VE.BUS Smart Dongle, om dezelfde reden als eerder genoemd, ze kunnen elkaar in de weg zitten.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door Lambiek »

Camperic schreef:Met dongle en app kun je inderdaad een aantal zaken instellen, maar dat is beperkt en bij lange na geen 90% van de instellingen.
Ik heb een Multiplus met dongle, maar voor installatie m.b.v. kabel en pc de instellingen goed gezet en daar heb je echt de kabel voor nodig helaas.
hoi

Als je mijn 1ste bericht leest, scheef ik eerst alles instellen met kabel.

Daarna kun je de app gebruiken.

MAAR je hebt gelijk !
ik VERGEET te melden dat ik ook multiplus control kastje/scherm heb voor het aansturen vd multiplus.

(Ik heb laptop op vakantie bij.
Dus indien echt noodzakelijk, binnen 1 minuut gekoppeld aan de aanwezige utp kabeltje.)

Nu 1x "noodzakelijk" geweest ivm extreme warmte , moest onder grens vd 230v kabel zeer laag instellen, want de multiplus deed het niet meer. Airco.

Mooi dat er nu een combinatie victron dongle is.
Ik moest er toen nog 2 verschillende kopen, aansluiten.


Camperic wat is jou advies voor TS ?






Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lambiek op wo 16 jun 2021, 0:28, 2 keer totaal gewijzigd.
.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door Lambiek »

JTG schreef:Denk er ook even aan dat als je de Victron VE.BUS Smart Dongle aansluit de DMC en ook een eventuele hardwarematige knop vervalt. Je kunt bv de maximale stroom die het apparaat vraagt dan wel via de app instellen. Combinaties kunnen echter niet. Immers; wat zou het apparaat moeten doen als de knop op stand 6A staat en de app op 10A....of de knop op 'CHARGE ONLY' en de app op 'UIT'.
Met een Venus of vergelijkbaar erbij vervallen er weer functies van de VE.BUS Smart Dongle, om dezelfde reden als eerder genoemd, ze kunnen elkaar in de weg zitten.
Wat is jou advies voor TS ?
Of gewoon algemeen, zonder naar €€€ te kijken.

Wel of geen kleuren scherm ?

Ik heb zelf de multiplus control kastje/display.

En gebruik bluetooth app combinatie met dongle s.

Het is natuurlijk allemaal luxe

Maar
Ik heb zelf toch een laptop in de camper liggen voor instellingen in MK3 USB interface)
Nu 1x noodzakelijk geweest, extreme warmte, grote volle camperplaats Duitsland,en zeer lange kabel naar stroomkast, moest onder grens 230v op zijn laagste stand zetten.
Ivm airco grbuik in combinatie met lithium accu s.,
De meeste konden hun airco niet meer gebruiken bij de extreme warmte. Vervelend voor het slapen en als je noodzakelijk overdag moet/wilt rusten ivm je ziekte / beperkingen op bed als het in de camper dan 45+ graden is....


Afbeelding
.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door GeVaSta »

Ik was even verheugd dat ik m’n MK interface niet meer hoefde aan te sluiten om de instellingen te wijzigen die ik normaal via VE configure doe.
Maar helaas, blij gemaak met een dooie mus. Je kunt VOLGENS MIJ met die Smart Dongle niet meer instellen dan met m’n Digital Multi Control paneel. Dus alleen een vervanger voor die Digital Multi Control (die ik toch al heb), niet voor VE Configure via MK3 en USB.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door Camperic »

Dat klopt volgens mij.
Ik had bij aankoop van eerste multiplus ook een Multi Control display, maar mee verkocht en bij de nieuwe een dongle gekocht. Reden: die informatie en mogelijkheden in de app aangezien ik die al heb vanwege overige Victron Smart-apparatuur en dan heb ik alle informatie bij elkaar. Bovendien wisselen de apparaten dan informatie uit via VE-netwerk.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door Arie55 »

Heb al jaren zo'n ding en ik vind het een heerlijk onderdeel. Met gemak het spul aan/uit zetten en instellen wat je aan stroomsterkte kan afnemen. Dat aan/uitzetten omdat de multi+ toch wat bromt en ik 's nachts dat niet hoef te horen. Het instellen van de afneembare stroomsterkte een half amper minder dan aangeboden en je kan in de camper verbruiken wat je wil. De multi+ regelt alles, of er nu geladen moet worden of extra energie uit de accu moet onttrekken omdat er meer verbruikt wordt dan aangeboden wordt.
Storingen in het systeem worden aangegeven, maar hoeft niet te betekenen dat het betreffende ledje wat oplicht het euvel is. Je kan dan gaan onderzoeken. Wat ook wel wat voor te zeggen is. Als je niks weet, dan kan het stuk gaan zonder dat je iets weet.

Met de usb dongle kan je dit niet zo makkelijk instellen, het gaat dan alleen omslachtiger. En je moet echt je kop erbij hebben om geen gekke instellingen te doen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie