Victron Digital Multi Control

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door GeVaSta »

Ja en om dat nog makkelijker in te stellen hebben ze de Digital Multicontrol uitgevonden.
Hoef je niet op te starten. Gewoon aan de knop op gewenste stroomsterkte zetten. Aan/uit knopje er op; wat wil je nog meer :-B
Als die Smart Dongle nu samen met die DMC zou werken, dan leek het me ook wel wat. Kon ik voor de camper zittend, de stroom instellen. Maar zeker niet in plaats van.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door kampo »

Een MK2 of MK3 dongle dient in tegenstelling tot wat hier geschreven werd helemaal niet als bedienelement.
Als bediening van een multiplus gebruik je best de bekabelde afstandsbediening digital multi control.

Maar dat is niet verplicht.
Je kan ook een gewoon schakelaartje gebruiken om hem aan en uit te zetten. Dat volstaat voor de kleinere Multiplussen tot ongeveer 1200 wat overeenkomt slechts 6A uit het 230V net . Dan valt er weinig te begrenzen.

Maar de nieuwste bediening is toch de Cerbo met touch display.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door Camperic »

kampo schreef:
wo 16 jun 2021, 17:38
Als bediening van een multiplus gebruik je best de bekabelde afstandsbediening digital multi control.
Je stelt het als een feit, maar hierover verschillen we van mening :wink:
Bediening via app heeft mijn voorkeur zoals ik al schreef.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door kampo »

Respect voor je opmerking.camperic :cheers:
Ik zal dit eens uitproberen en zal je daarna berichten over mijn ervaring.

Begrijp dat ik momenteel meer focus op de Cerbo bediening en daardoor wat minder op de andere mogelijkheden . Ik ken wel de meeste.
Groeten Kampo
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door JTG »

Mijn advies aan TS;
Bedenk vooraf of je later een display zoals Cerbo of Raspberry PI met Venus OS wilt gaan gebruiken in de toekomst
Indien nee:
bedenk dan of je de/een app wilt gaan gebruiken in de toekomst voor het beperken van de stroom op de camping en de stand van de schakelaar op de Multiplus (aan/uit/charge)
Extra opmerking hierbij, via de app heb je nog een extra schakelstand: invert only (te gebruiken bij bijvoorbeeld een temperatuur rond het vriespunt als je zeker weten geen 'charge' wilt toestaan bij LiFePO4 bijvoorbeeld)
Indien nee:
bedenk dan of je de Multiplus wilt kunnen beperken qua stroom opname (standaard 6 A maximum is ook prima --> 6A * 230V = 1.380W dus zelfs voor een 1600W (max) Multiplus feitelijk prima bruikbaar. Blijf je daar onder dan zowiezo onzinnig om daar een DMC voor te monteren.
Indien nee:
Investeer als je niet bij de schakelaar op de Multiplus zelf kunt in een een 'echte' externe 3 standen schakelaar (die koop je rond de 5 euro ipv 100 voor een DMC) Indien je er wel bij kunt en alle overige antwoorden zijn ook 'nee' doe dan vooral nu niets (extra's).
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door de Jonckheer »

Dat op camperplaatsen met stroom dat altijd minimaal 6A is, is niet juist, er zijn er legio met 4 en zelfs een keer in Duitsland op een cp gestaan met 3A! En ja, dan is die afstandsbediening wel heel erg makkelijk en vooral nuttig. Of je moet elke keer omslachtig de instellingen veranderen en daar moet je zin in hebben.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door GeVaSta »

Ik denk toch dat veel mensen die bewust voor een MultiPlus kiezen, de PowerAssist functie graag willen gebruiken. Dus instellen hoeveel maximaal van de paal wordt afgenomen maar toch, als je wilt, maximaal 16 Ampere of meer af kunnen nemen doordat de accu bijlevert.
Lijkt mij dat een snelle en praktische instelling voor die stroomopname essentieel is; dat is dan de Multi Control.

Persoonlijk vind ik het ideaal. Bij aansluiten op de paal de stroom instellen en nergens meer naar omkijken. Gewoon de Nespresso, samen met de 1800W truma en als je wilt de stofzuiger, inschakelen zonder probleem. Kun je na het stofzuigen direct aan de koffie en dan afwassen. Hoe handig :D
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Victron Digital Multi Control



Bericht door JTG »

Ik zeg ook niet dat het geen nut heeft.... ik probeer te duiden waarin iets wel en wanneer niet (meer) kan. Zelf heb ik een Venus OS ertussen staan die op basis van de BMS signalen instellingen op de Multiplus stuurt via NodeRed met een een VE.bus Smart dongle als backup. (Als de Venus ertussenuit is voor onderhoud of anderszins kan ik via de dongle sturen).
Plaats reactie