Solar vraag: misschien een gek idee?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door Tripod »

Goede avond iedereen,

Ik ben in het bezit van een Ford Custom die ik dagelijks gebruik als woon/werk/bedrijfsbus, maar in het weekend kan ik er doormiddel van 3 planken een campertje van maken. Standaard zit hier een 100Ah hh accu in en een 12v compressor koelkastje.

Nu heb ik ontzettend veel zitten nadenken over een zonnepaneel, maar ik ben er wel achter als ik iets vast op het dak zou willen, dit een flexibel paneel moet zijn.
Klein nadeel, de bus is zwart van kleur en wij zetten graag de bus in de schaduw als wij overnachten. Dan word natuurlijk de bus niet bij geladen.

Vandaar dat ik al snel aan een los zonnepaneel zat te denken, deze heb je met 100W en zou perfect voor ons kunnen zijn. Nu heeft dat paneel natuurlijk een nadeel dat je er wel bij moet blijven, gezien de jat gevoeligheid en het niet vast hebben van het paneel (tijdens het rijden bijvoorbeeld).

Daarom zat ik te denken om een druppel paneel op het dak te plaatsen, denk aan 30 a 50Watt. Deze panelen zijn niet erg groot en zijn redelijk laag in prijs. Nu natuurlijk de vraag, waarom niet direct een grotere Wattage?

De prijs, het formaat en met het nadeel dat er stiekem nog aardig wat van dit soort panelen stuk gaan, de zwarte kleur natuurlijk niet helemaal mee werkt.

Mijn idee van een klein paneel is, dat de accu toch wat word bijgeladen, helemaal als ik door de week de accu niet nodig heb (Lui, maar dan hoef ik em wellicht niet om de zoveel tijd aan de 230V te hangen).
Ook als het paneel het toch begeeft, is het 1 niet zo'n ramp, 2 goedkoop en makkelijker (dan een groot paneel) te vervangen.

Nu alleen de vraag, heeft mijn idee überhaupt zin? Ik krijg het lastig berekend wat een 30 a 50W toe gaat voegen aan een 100Ah accu.

Jullie ideeën zijn meer dan welkom, bedankt!

Groeten, Martijn
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Misschien gek idee, maar solar vraag



Bericht door Kroppie »

plat op een dak zal een paneel ongeveer 80% van zijn maximum leveren, dus een paneel van 50 Wp zal dan +- 40 watt max leveren, dat is bij een 12 volt auto accu 40 watt gedeeld door 14 volt laadspanning = +- 3,0 ampere per uur in de accu laden, maar dat is bij VOLLE ZON, minder zon?, dan minder amperes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Misschien gek idee, maar solar vraag



Bericht door kampo »

Alles kan maar normaal zou je toch richting 100Wp moeten gaan voor een kampeertoepassing met een compressorkoelkastje.
Kan je niet beter een uitneembaar kampeer accupack maken want eerder vroeg dan laat sta je met een lege startaccu. En wat kost dat ?
Groeten Kampo
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Misschien gek idee, maar solar vraag



Bericht door Tripod »

Kroppie schreef:
ma 14 jun 2021, 21:17
plat op een dak zal een paneel ongeveer 80% van zijn maximum leveren, dus een paneel van 50 Wp zal dan +- 40 watt max leveren, dat is bij een 12 volt auto accu 40 watt gedeeld door 14 volt laadspanning = +- 3,0 ampere per uur in de accu laden, maar dat is bij VOLLE ZON, minder zon?, dan minder amperes
Dit zou in principe voldoende moeten zijn om eventueel overdag het kleine compressor koelkastje te laten draaien? Ik maak gebruik van dit kastje: https://www.amazon.nl/dp/B001TPN3TA?ref ... E_DDE_dt_1

Volgens de specificaties zit die rond de 0,64A/h.
Gezien mijn 100Ah accu, kan ik sowieso al zonder zonnepaneel enkele dagen zonder 230V, wij zullen nooit enorm veel dagen/weken zonder 230V gaan staan, zolang zijn onze vakanties niet haha.
Het gaat meer om weekend trips.
kampo schreef:
ma 14 jun 2021, 21:39
Alles kan maar normaal zou je toch richting 100Wp moeten gaan voor een kampeertoepassing met een compressorkoelkastje.
Kan je niet beter een uitneembaar kampeer accupack maken want eerder vroeg dan laat sta je met een lege startaccu. En wat kost dat ?
Mijn 'camper' gedeelte is 100% los van de auto, dus daar heb ik geen last van :). In het slechtste geval hebben wij geen draaiende koelkast meer haha
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Misschien gek idee, maar solar vraag



Bericht door kampo »

Begrijp ik nu dat je al een extra accu hebt ?
Hoe wordt die dan geladen ?
Groeten Kampo
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Misschien gek idee, maar solar vraag



Bericht door Tripod »

Correct en met een accu lader.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Misschien gek idee, maar solar vraag



Bericht door travelscout »

Als je alleen van de carrosserie wit maakt zoals het dak, scheelt dat al snel in de temperatuur.
Maar ook wij staan niet graag in de zon met onze witte buscamper.

Middels een AGM als start- en een AGM als huishoudaccu (of eventueel een voordeliger LFD), kun je als reserve altijd je startaccu gebruiken.
Maar dan wel met een minimum spanningsbewakert, om te voorkomen dat je iemand anders moet vragen om "starthulp" :-).
Paul.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Misschien gek idee, maar solar vraag



Bericht door Tripod »

Ja precies.

Het niet in de zon willen staan icm een zonnepaneel probleempje wil ik gaan oplossen door een draagbaar paneel te gaan inzetten. Zodat mocht je langer ergens gaan staan, je deze gewoon buiten kan plaatsen.

Het idee van alsnog een klein paneel op het dak, is dat de accu toch soort van bij gedruppeld word op de momenten van rijden / stilstaan bij een dagtrip in een dorp/stad. Dan kan de koelkast bij wijze van spreken de hele dag puur op het zonnepaneeltje draaien. Zo verleng ik puur mijn aantal dagen/uren los van de 230V paal.

Alleen een beetje flexibel paneel van zo'n 30/50 watt is ook al snel richting de 170 euro, stel dat je niks gaat opschieten met zo'n klein paneeltje is het zonde geld. Gaat deze meer dan 1 a 2 Ampere per uur opwekken, dan heeft het voor ons wel degelijk zin om het koelkastje hierop te laten draaien.

Bedankt!
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Misschien gek idee, maar solar vraag



Bericht door seth_space »

Of het de moeite waard is om je dak wit te maken, lees:
https://www.autoblog.nl/nieuws/temperat ... open-67724
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Misschien gek idee, maar solar vraag



Bericht door Tripod »

Was sowieso niet van plan om het dak van mijn bus wit te maken, als looks mij niet had uitgemaakt was er een dakdrager opgekomen met een vast paneel :P

Feit is wel dat er nog steeds aardig wat flexibele panelen stuk gaan. Of dit nu op korte of langer termijn is, daar houd ik graag rekening mee. Een kleiner paneel is makkelijker te verwijderen en wel of niet een nieuwe terug te plaatsen. Mocht ik niks terug plaatsen, is de eventuele schade aan het dak, ook niet zichtbaar vanaf de zijkant en eventueel ook goedkoper te herstellen door een herstel bedrijf. Vandaar mijn afwegingen.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Misschien gek idee, maar solar vraag



Bericht door dedruivenplukker »

Tripod schreef:
di 15 jun 2021, 7:47
Correct en met een accu lader.
heb je ook een scheidings- of cyrix relais?
Dan zou dat je eerste keus zijn.

Voor 170 Euro een 50 Wp paneel aanschaffen?
Een veel groter vast paneel is een stuk goedkoper.....
Gebruik geen dakdragers maar alu hoeklijn en kit zodat het paneel laag ligt en niet te zien is naast de bus.
Vooral in de donkere periode levert een 50Wp paneel plat op het dak niet zoveel.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Misschien gek idee, maar solar vraag



Bericht door Tripod »

Bedankt voor de tip, maar die zijn bij mij bekend.

Ik wil geen vast paneel op het dak :) Ook wil ik de hh accu niet aan het systeem van de bus gekoppeld hebben.
Dit omdat mijn bus geen 100% camper functie heeft. Gezien de stijgende drukte op het werk, is er ook een kans dat er een moment komt dat de bus plaats moet maken voor een grotere bus, dus vandaar de keus alles los van elkaar te houden. Een dakdoorvoer voor een kabel zit er al, ideaal dus.

Ik ben dus opzoek naar de kleinst mogelijke oplossing maar toch dat de accu wat bij gedruppeld word. Ik verwacht dus niet dat met een klein paneel een accu vol geduwd word. Maar als deze 3 of misschien 6 weken niet gebruikt word (let op, de bus blijft wel gebruikt worden en ik wil de accu er niet uit halen), dat die wel wat bij gedruppeld word en ik em niet om de zoveel dagen aan de stroom hoef te hangen. Ook is het mooi mee genomen dat bijvoorbeeld overdag het koelkastje erop kan draaien mocht ik die aanzetten.

Lang verhaal kort, het minimale voor het minimale gebruik :)
Laatst gewijzigd door Tripod op di 15 jun 2021, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door kampo »

Nu worden de opstelling, het gebruik en het budget me duidelijk. :thumbup:
Groeten Kampo
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door Tripod »

Haha :P Nu was ik er al zo goed als zeker over uit dat ik geen paneel op het dak wil gaan monteren, omtrent de rompslomp (kapot gaan, etc.), maar dit leek mij met een klein paneel toch soort van op te vangen. Als de accu namelijk enkele dagen/weken niet gebruikt word, is er tijd genoeg voor een klein paneel dat die em wat bij vult. Een klein paneel neemt minder oppervlakte op het dak in beslag, waardoor mocht ie kapot gaan, de schade ook minimaal is.

Al om al leek mij het toch een poging waard. Maar waar ik geen verstand van heb, is of een 30W wel iets doet met een 100Ah accu, los van de tijd zeg maar. Ook bijkomend dingetje, mensen goede ervaringen met bepaalde merken?

ps. als de bus straks geheel klaar is, zal ik een topic openen hier met het resultaat. Dan word het concept helemaal duidelijk :cheers:
Plaats reactie