Solar vraag: misschien een gek idee?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door Tripod »

Zo! Dat is nog is een serieus goed idee!
Ik heb deze lader uit mijn hoofd: victronenergy.com/chargers/blue-smart-ip65-charger
Zal zodra ik thuis ben even in de bus kijken welke het nu exact is.

Maar dan zou je dus met een 12v - 230v omvormer moeten werken om daar de lader in te steken. Hoeveel watt zou de omvormer dan vervolgens moeten zijn om dit probleemloos te laten verlopen? Want als dat werkt, is het "probleem" natuurlijk ook opgelost haha.

In mijn bus zitten van zichzelf al genoeg 12v punten namelijk.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door AadenAnke »

Wel de lader bepaald hoe groot je 12/230 omvormer moet worden. Bedenk wel dat je over grote stromen praat een 12/230 omvormer die 300watt continu kan leveren vraagt toch al snel inclusief de verliezen een 30 ampère de 12 volt punten in je wagen zullen daar niet geschikt voor zijn waarschijnlijk ivm kabeldikte en het soort steker verbinding.

Gr. Aad
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door Tripod »

Even over het hoofd gezien inderdaad. Zou dus betekenen dat er sowieso nieuwe kabels getrokken moeten worden. Hmm
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door jan- »

Als die lader met b.v. max. 5A laadt, zal de omvormer 5A + de verliezen vragen. Ik denk ong. 7A. Dat kan nog wel met zo'n stekker.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door AadenAnke »

Hoeft geen probleem te zijn een flinke zekering direct op de accupool een klein stukje kabel met een degelijk stekker/stopcontact verbinding die je al naar gelang behoefte er in doe kosten een euro of 10a15 dan een simpele omvormer12/230volt een simpele acculader en met regelmaat ff aansluiten bij niet gebruik b.v. 1 rit per week als je hem niet gebruikt en bij elke rit tijdens gebruik kan je eventueel ook nog via een schakelaar doen en bij verkoop van de bus 10 minuten werk om te verwijderen :think: simpel is soms de beste oplossing


Gr. Aad
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door pwhooftman »

Ik heb het idee dat de oplossingen een beetje afdrijven van de oorspronkelijke vraag :-)

Ik heb nu twee jaar deze op mijn T4 campertje: https://nl.aliexpress.com/item/32832483 ... 4c4dffQAJA

Vastgekit op de vier hoeken waar de bevestigingsogen zitten, plus een klein kloddertje halverwege de lange kant bij de ogen. Hij zit overdwars net achter het hefdak, paste precies. Als hij in de volle wind zit aan die lange kant misschien een paar extra kloddertjes doen. In combinatie met een goedkoop pwm regelaartje houdt deze de huishoudaccu mooi op peil, die 50 watt lijkt hij inderdaad wel te leveren (2 ampère bij flinke zon).

Het voordeel is dat je nooit vergeet deze aan te zetten :-).

[attachment=0]zonnepaneel 2.PNG[/attachment]
Bijlagen
zonnepaneel 2.PNG
zonnepaneel 2.PNG (691.82 KiB) 167 keer bekeken
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door Tripod »

@pwhooftman, dit zijn de antwoorden waar ik voornamelijk naar opzoek ben! Heb je precies die besteld, of is in die link een voorbeeld? Want het lijkt alsof maar 1 persoon dat paneel gekocht heeft.

Nu ben ik wel erg blij dat mensen ook verder willen mee denken, want zo kom je nog is op ideeën. Mijn hoofdmoot is dat ik een "simpel" maar handig plan bedenk zodat ik de accu wat meer op peil kan houden en hierdoor wellicht wat daagjes langer offgrid zou kunnen staan. Maar voornamelijk dat ik niet om de zoveel dagen verplicht de accu lader eraan moet hangen.

Je geeft aan dat je op iedere hoek een klodder kit hebt gedaan, ik neem hiermee aan dat er dus vuil, etc. onder het paneel kan komen? Of heb je dit afgekit?
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door jan- »

@pwhooftman de oorspronkelijke vraag was de energievoorziening van o.a. een compressor koelbox. Zo te zien heb jij een koelkast op gas/12V/230V Ik neem aan dat jouw koelkast niet op het zonnepaneel draait? En wordt jouw accu tussendoor nog opgeladen via een scheidingsrelais? Want dat maakt ook nog al een verschil.

Als je de "poormans" DC/DC converter aansluit op een 12V plug, die alleen aan staat via het contact, vergeet je ook nooit iets aan te zetten.

Het voordeel van dit forum is dat iedereen kan meedenken over een bepaalde oplossing en/of ervaringen kan meedelen en dat je dan hier een keuze uit kan maken.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door Atoz »

Misschien moet je alles tot 1 geheel combineren

Die 5A via de omvormer tijdens rijden kost je enkel wat arbeidszweet om het te installeren
Die magneten kosten je wel wat, maar als je voldoende (ik denk aan zes, hoeken en in het midden van de lange zijden) magneten van 50 kg per magneet gebruikt dan zal dat wel vast zijn
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door veetee »

Uit eigen ervaring: zo'n sterke magneet werkt alleen goed als er ook voldoende ijzeren massa onder zit. Een bepaalde magneetvoetantenne (met zeer sterke magneet) durfde ik niet zo op het dak te zetten. Ik had hem bij een vorige auto op een dik ijzeren plaatje, welke op de bumper zat, dat zat wél heel stevig.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door pwhooftman »

Tripod schreef:
vr 18 jun 2021, 13:14
@pwhooftman, dit zijn de antwoorden waar ik voornamelijk naar opzoek ben! Heb je precies die besteld, of is in die link een voorbeeld? Want het lijkt alsof maar 1 persoon dat paneel gekocht heeft.

Nu ben ik wel erg blij dat mensen ook verder willen mee denken, want zo kom je nog is op ideeën. Mijn hoofdmoot is dat ik een "simpel" maar handig plan bedenk zodat ik de accu wat meer op peil kan houden en hierdoor wellicht wat daagjes langer offgrid zou kunnen staan. Maar voornamelijk dat ik niet om de zoveel dagen verplicht de accu lader eraan moet hangen.

Je geeft aan dat je op iedere hoek een klodder kit hebt gedaan, ik neem hiermee aan dat er dus vuil, etc. onder het paneel kan komen? Of heb je dit afgekit?
Ik heb precies die gekocht, deze link komt uit mijn aliexpress orderbevestiging van destijds. Ik heb onder iedere hoek bij de bevestigingsogen kit gedaan. In principe kan er dus vuil onder komen. Ik denk dat het goed is dat het paneel niet helemaal in de kit vastligt, ik denk dat het paneel dan eerder sneuvelt door de uitzetting en krimp door wisselende temperaturen. Omdat hij bij mij achter het hefdak ligt (dat steekt 2 cm hoger uit) zal er geen wind onder slaan. Als je dat niet hebt, dan zou ik aan de voorzijde een dunne rups kit leggen zodat de wind er niet onder komt en hij niet gaat klapperen.
Plaats reactie