Solar vraag: misschien een gek idee?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door Kroppie »

een 30 Wppaneeltje doet plat zo,n 80% dat is 25 watt die 25watt gedeeld door de laadspanning van een 12volt accu zijnde +- 14 volt maakt dat de accu met max 1 a 1,5 ampere geladenzal worden, als je al van laden kan spreken bij zo weinig, het is meer het bijhouden van de stilstandsverliesen, maar de zon schijnt voor niets en alles is mooi meegenomen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door Tripod »

Het bij houden van de stilstandverliezen / op 1 a 1,5 ampere per uur kan mijn koelkastje draaien, zou voor mij al voldoende zijn.
Ik ga is opzoek naar de verschillende flexibele paneeltjes rond deze wattages, kijken wat het formaat uiteindelijk nog gaat zijn.

Bedankt!
Gebruikersavatar
duikie01
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 24 nov 2019, 13:12

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door duikie01 »

Ik heb zo'n setje bij Ali aangeschaft, er 3 oude accu's(van 4.5A uit noodverlichting) aangehangen, en er een set ledverlichting op aangesloten. Ik heb het 100w setje.
https://nl.aliexpress.com/item/10050012 ... 4c4dsfY461
is een klein paneeltje en kost bijna niks. Led lampjes branden iedere avond. Het omvormertje doet de lampjes aan als het donker wordt en ook ergens in de nacht weer uit.
Misschien is dit setje wat voor je? Kun je voor weinig testen. Er zit zelfs een usb poortje op :-B

André
Op weg met onze Roller Versilia, voorlopig in Nederland
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door Kroppie »

Tripod schreef:
di 15 jun 2021, 23:07
Het bij houden van de stilstandverliezen / op 1 a 1,5 ampere per uur kan mijn koelkastje draaien, zou voor mij al voldoende zijn.
Ik ga is opzoek naar de verschillende flexibele paneeltjes rond deze wattages, kijken wat het formaat uiteindelijk nog gaat zijn.

Bedankt!
vergeet niet dat door mij genoemde 1 a 1,5 ampere enkel is bij volle zon, da,s maar een paar uur per dag als je geluk hebt, maareen kk gebruikt 24h.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door Atoz »

Als die accu van je, met de regelmaat van de klok lang ontladen staat, dan zal het sulfateringsproces er voor zorgen dat jouw accu geen lang leven heeft.

Het kan allemaal wel, maar het is niet ideaal.

Een zonnepaneel achter de voorruit zetten is ook 50% minder opbrengst, eigen test.
En wat LED lampjes of een compressorkoelkast is ook geen vergelijking.... Eigen ervaring.
En goedkope flexibele panelen zijn geen cent waard.... Ook die heb ik getest.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door dedruivenplukker »

Ik heb van iemand ooit een klein glazen onderhoudspaneeltje gehad.
In oktober bij zon kwam de openklemspanning al niet op genoeg Voltage om een accu te kunnen bijladen.
Was wel kleiner dan 30Wp geloof ik, maar ik heb het paneeltje weggegooid.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door jan- »

Ik zou die woonaccu zowiezo door de dynamo laten laden. Kost minder dan een paneel, is minder werk, kan er makkelijk weer uit, werkt ook bij weinig zon, gaat niet snel stuk, kan je in de schaduw staan, ....
Ik heb precies dezelfde koelbox ook met een 100Ah accu. Jaren gecamperd zonder paneel of aan de paal, dus alleen via de dynamo laden. Accu gaat al weer 10 jaar mee. Heb sinds een paar jaar wel een plat paneel, dus weet eigenlijk niet hoe goed de accu nu nog is. Maar ik sta meestal niet lang op dezelfde plek.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door Camper-T »

Voor het ambulante laden zou ik een zwaarder model koffer-paneel nemen wat ook makkelijk op te bergen is: https://nl.aliexpress.com/item/3278496 ... 0006477196

Misschien een idee:

Als semi-permanent zonnepaneel kun je een kleiner model nemen van 65W: https://stroomwinkel.nl/solar/solar-pa ... x25mm.html

Monteer op het zonnepaneel 4 rubber gecoate magneten zodat het makkelijk van het dak gehaald kan: https://www.supermagnete.nl/potmagnete ... bber-gevat

Aan het zonnepaneel zitten als het goed is connectoren die je makkelijk los kunt halen en anders zet je deze er zelf op.
Vaste bedrading met connector door de dakdoorvoer, contra-connector aan het zonnepaneel.

Paneel er af is een kwestie van kabel loskoppelen en paneel met magneten van het dak trekken.
Let hierbij wel op de PAAP methode met de laadregelaar.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door Kroppie »

paap= de boel los?: eerst paneel los van de regelaar en dan pas de accu, de boel vast?, eerst accu aan regelaar en dan pas paneel vast aan de regelaar.

Paneel , Accu, Accu Paneel

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door Tripod »

jan- schreef:
wo 16 jun 2021, 18:28
Ik zou die woonaccu zowiezo door de dynamo laten laden. Kost minder dan een paneel, is minder werk, kan er makkelijk weer uit, werkt ook bij weinig zon, gaat niet snel stuk, kan je in de schaduw staan, ....
Ik heb precies dezelfde koelbox ook met een 100Ah accu. Jaren gecamperd zonder paneel of aan de paal, dus alleen via de dynamo laden. Accu gaat al weer 10 jaar mee. Heb sinds een paar jaar wel een plat paneel, dus weet eigenlijk niet hoe goed de accu nu nog is. Maar ik sta meestal niet lang op dezelfde plek.
Nee precies, ook mijn gedachten.
Nu is het wel zo, dat ik zo'n heerlijke slimme dynamo heb, dus is niet zomaar easy te koppelen. Die systemen zijn wel weer prijzig omdat te maken.

Misschien dat ik ook wel gewoon voldoende heb aan zo nu en dan een los paneel te plaatsen in de zon en 230V opzoeken. Had een berekening erop los gelaten dat ik redelijk easy 2 a 3 nachten zonder laden kan. Dat is al voldoende.
Zat vooral te denken aan als ik weken de accu niet gebruik, dat ie met een klein paneel wat word bij gedruppeld.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door Tripod »

Camper-T schreef:
wo 16 jun 2021, 20:52
Voor het ambulante laden zou ik een zwaarder model koffer-paneel nemen wat ook makkelijk op te bergen is: https://nl.aliexpress.com/item/3278496 ... 0006477196

Misschien een idee:

Als semi-permanent zonnepaneel kun je een kleiner model nemen van 65W: https://stroomwinkel.nl/solar/solar-pa ... x25mm.html

Monteer op het zonnepaneel 4 rubber gecoate magneten zodat het makkelijk van het dak gehaald kan: https://www.supermagnete.nl/potmagnete ... bber-gevat

Aan het zonnepaneel zitten als het goed is connectoren die je makkelijk los kunt halen en anders zet je deze er zelf op.
Vaste bedrading met connector door de dakdoorvoer, contra-connector aan het zonnepaneel.

Paneel er af is een kwestie van kabel loskoppelen en paneel met magneten van het dak trekken.
Let hierbij wel op de PAAP methode met de laadregelaar.
Dit is nog niet eens zo'n gek idee. Ook al zou ik het niet aandurven om met een paneel op het dak te rijden die met magneten vast zit. Het ziet er wel vast uit. Oftewel geparkeerd in een dorp/stadje, kan je easy het paneel laten zitten. Ideale nadenk stof, bedankt!
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door Camper-T »

Tripod schreef:
do 17 jun 2021, 11:56
Camper-T schreef:
wo 16 jun 2021, 20:52
Voor het ambulante laden zou ik een zwaarder model koffer-paneel nemen wat ook makkelijk op te bergen is: https://nl.aliexpress.com/item/3278496 ... 0006477196

Misschien een idee:

Als semi-permanent zonnepaneel kun je een kleiner model nemen van 65W: https://stroomwinkel.nl/solar/solar-pa ... x25mm.html

Monteer op het zonnepaneel 4 rubber gecoate magneten zodat het makkelijk van het dak gehaald kan: https://www.supermagnete.nl/potmagnete ... bber-gevat

Aan het zonnepaneel zitten als het goed is connectoren die je makkelijk los kunt halen en anders zet je deze er zelf op.
Vaste bedrading met connector door de dakdoorvoer, contra-connector aan het zonnepaneel.

Paneel er af is een kwestie van kabel loskoppelen en paneel met magneten van het dak trekken.
Let hierbij wel op de PAAP methode met de laadregelaar.
Dit is nog niet eens zo'n gek idee. Ook al zou ik het niet aandurven om met een paneel op het dak te rijden die met magneten vast zit. Het ziet er wel vast uit. Oftewel geparkeerd in een dorp/stadje, kan je easy het paneel laten zitten. Ideale nadenk stof, bedankt!
Afhankelijk van de magneet grootte en het aantal gemonteerd aan je zonnepaneel kun je er niet mee rijden tot de hele bus er mee optillen.
Rijscholen doen het met hun boorden op het dak die best hoog uitsteken en dat blijft keurig zitten.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door Tripod »

Interessant! Zou het ergens te berekenen zijn welke soort magneet je nodig zou moeten hebben. Want je zit natuurlijk ook met de wind onder het paneel door.

Ook al vind ik het sowieso een goede optie voor de momenten dat ik ergens stil sta. Het ziet eruit als een vast paneel. Rijden weet ik dan nog niet zo zeker, moet ik meer onderzoek naar doen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Solar vraag: misschien een gek idee?



Bericht door jan- »

Tripod schreef:
do 17 jun 2021, 11:53
jan- schreef:
wo 16 jun 2021, 18:28
Ik zou die woonaccu zowiezo door de dynamo laten laden. Kost minder dan een paneel, is minder werk, kan er makkelijk weer uit, werkt ook bij weinig zon, gaat niet snel stuk, kan je in de schaduw staan, ....
Ik heb precies dezelfde koelbox ook met een 100Ah accu. Jaren gecamperd zonder paneel of aan de paal, dus alleen via de dynamo laden. Accu gaat al weer 10 jaar mee. Heb sinds een paar jaar wel een plat paneel, dus weet eigenlijk niet hoe goed de accu nu nog is. Maar ik sta meestal niet lang op dezelfde plek.
Nee precies, ook mijn gedachten.
Nu is het wel zo, dat ik zo'n heerlijke slimme dynamo heb, dus is niet zomaar easy te koppelen. Die systemen zijn wel weer prijzig omdat te maken.

Misschien dat ik ook wel gewoon voldoende heb aan zo nu en dan een los paneel te plaatsen in de zon en 230V opzoeken. Had een berekening erop los gelaten dat ik redelijk easy 2 a 3 nachten zonder laden kan. Dat is al voldoende.
Zat vooral te denken aan als ik weken de accu niet gebruik, dat ie met een klein paneel wat word bij gedruppeld.
Ik wist niet dat je een slimme dynamo had. Dat maakt het wel wat lastigger. Maar ik lees dat je wel een acculader hebt zodat je via 230V je accu kan laden. Met hoeveel ampere kan deze laden? Want je zou tijdens het rijden via een 12V/230V omvormer en de acculader je woonaccu kunnen laden.

Ik heb ooit eens een relais schakeling bedacht die alles automatisch regelt: viewtopic.php?t=8474270
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie