Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Charm »

Het is mij in principe gelukt een B818 te scoren. Hij is met een abonnement bij T-Mobile gekocht. Het is niet bekend of de router simlockvrij is. Weet iemand hier dat toevallig?
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    DJSmiley
    Berichten: 4033
    Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
    Locatie: Nunspeet

    Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



    Bericht door DJSmiley »

    Het eindresultaat is een combinatie van beschikbare banden en antenne's.

    Het aantal banden wordt bepaald door de gebruikte router en wat de provider aanbied. Met een CAT4 modem is dat een stuk beperkter dan wat er aangeboden wordt. Daardoor zie je dus ook dat een nieuwere telefoon of modem een stuk hogere snelheid haalt.

    Hoe nieuwer de modem, hoe sneller ie is. Een CAT4 modem vervangen door een CAT19 geeft dus een grote merkbare winst. Een CAT7 modem vervangen door een CAT19 geeft zeker ook winst, maar niet extreem als de eerste situatie.

    Een CAT16 vervangen door een CAT19 modem geeft ook winst. Op papier. Als de provider niet alle banden en bundelingen ondersteunt kan het best zijn dat dit verschil niet merkbaar is. Uiteindelijk moeten beide kanten dezelfde (nieuwere) technieken benutten om het maximale eruit te persen.

    De antenne's zijn de 2e faktor. Over het algemeen zijn de interne antenne's van een volwaardige 4G router beter dan die van een mini ding of een telefoon.
    Ga je, zoals Joop, dus van een relatief nette CAT7 router naar een nette CAT19 router, dan is de primaire winst het aantal banden en dus de potentiele doorvoer.
    Op antenne nivo verwacht ik niet heel veel verschillen.

    Het kan best zijn dat in het buitenland de situatie heel anders is. En dan geld: Meer antenne's en banden = meer kans op een bruikbaar iets. Immers, 1 kanaal met heel klein beetje bereik waar je net 1Mbit mee haalt is niet veel, maar als je er 4 kunt gebruiken heb je toch zo'n 4Mbit en dat is een stuk bruikbaarder.

    Zeker met de hogere snelheden moet je natuurlijk wel iets opletten. Als Youtube of Netflix besluit een lage stream te pakken, die voor jouw voldoende is, omdat je een oudere 4G router hebt, prima.
    Vervang je die ineens door een supersnel ding en Youtube/Netflix besluiten een 20Mbit 4K stream te pakken (want de lijn is mooi vlot) dan gaat je bundel wel heel veel harder ineens :-)


    Wat in de praktijk het merkbare verschil is tussen de B618 en B818 weet ik niet. De B618 is een CAT11 modem, de B818 is CAT19. Het aanbod 818's is beduidend kleiner, maar omdat je met wat geluk ze voor nagenoeg hetzelfde bedrag kan vinden ben ik voor de B818 gegaan.

    Daarnaast noemt Charm terecht het puntje simlock. Ik heb gegokt op de B818, want wat ik overal zie lijkt die Huawei te zijn, zowel het logo voorop als onderop de sticker.
    Bij de B618's zie ik vaak het T-Mobile logo voorop, of bv in Duitsland met een Vodafone SSID onderop. Dat betekend dat er dus *iets* aangepast is in de firmware. Dan lijkt mij de kans op een simlock ook groter. En die gok wou ik niet nemen.

    Kun je natuurlijk wel doen bij eentje in de buurt, dan kun je het gewoon testen.

    Ik denk dat de B618 ook een prima optie zou zijn, maar ik heb gekozen voor iets meer geduld en gokken op de nieuwere B818 op bovengenoemde redenen. (Nieuwer, nagenoeg zelfde prijs, kleinere kans op simlock ellende)

    Die B818 van mij is ook afkomstig van iemand die 4G buitengebied van Tmobile had, en is simlockvrij.
    Overigens heb ik ook mensen gezien de de B618 adverteren als de B818 (iets met niet goed lezen...)

    Mooi om te zien dat ook de meetresultaten mbt stroomverbruik van Joop overeenkomen met mijn metingen.
    Zadowolony schreef:
    za 11 sep 2021, 17:39
    Alles werkt dan met uitzondering van bellen. De 818 heeft wel een poort om een gewone huistelefoon aan te koppelen.
    De telefoonpoort van de B818 is geen mobiele modem, in de vorm dat je dan via het simkaartje kunt bellen.
    Dit is een VOIP poort. Je moet hiervoor de servergegevens (SIP account) configureren in de modem.

    Bij die van mij missen die opties. Mogelijk is dat te activeren met een andere firmware, maar ik heb dat toch niet nodig.

    Buitenland nog niet veel getest. Tot nu toe nog geen problemen gehad, in Polen werkte ie prima met mijn (NL) simkaartje.
    Laatst gewijzigd door DJSmiley op za 11 sep 2021, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
    Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
    Gebruikersavatar
    Atoz
    Berichten: 5457
    Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
    Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

    Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



    Bericht door Atoz »

    De kans bestaat dat hij niet in het buitenland wil werken.
    Eigen ervaring met een TPlink modem van Orange. Werkte met een sim van mobile vikings overal in België en nergens in het buitenland.
    Ook niet met een Belgische orange sim in het buitenland.
    Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
    740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
    TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
    4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
    Gebruikersavatar
    Zadowolony
    Berichten: 1930
    Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

    Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



    Bericht door Zadowolony »

    Charm schreef:Het is mij in principe gelukt een B818 te scoren. Hij is met een abonnement bij T-Mobile gekocht. Het is niet bekend of de router simlockvrij is. Weet iemand hier dat toevallig?
    Die van mij heeft huawei logo en is i.c.m. T mobile gebruikt en was simlock vrij.
    Ik heb m terug gezet naar fabrieksinstellingen , gekoppeld aan het LAN en via de pc opnieuw geconfigureerd.
    Werkt perfect.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



    Bericht door Charm »

    Goed om te horen. Ik had inmiddels al gelezen dat T-Mobile al sinds enige jaren geen simlocks meer toepast op haar toestellen. Ik heb de B818 voor €95 gescoord inclusief verzendkosten. Goede deal wat mij betreft.
    Nu even verdiepen in de antennes. Weer een leuk klusje om mijn hersenen te pijnigen :-B
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Camper-T
      Berichten: 1171
      Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

      Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



      Bericht door Camper-T »

      Charm schreef:
      za 11 sep 2021, 20:07
      Het is mij in principe gelukt een B818 te scoren. Hij is met een abonnement bij T-Mobile gekocht. Het is niet bekend of de router simlockvrij is. Weet iemand hier dat toevallig?
      Mijn nieuw gebruikte B818 kwam ook van een T-Mobile klant, zelfs het rose simkaartje zat er nog in en de APN stond op T-Mobile NL ingesteld.
      Echter, de T-Mobile B818 was niet sim-locked dus ik gok dat geen enkele Nederlandse B818 van T-mobile afkomst dit is.

      Ik heb een pre-paid EU datasim geplaatst en rijd daar momenteel west en zuid Europa mee door en dit gaat prima, bijna overal 75-100% 4G ontvangst en merk bijna geen verschil met internetsnelheid zoals thuis. Waarbij ik dan wel de kanttekening moet maken dat mijn B818 gemodificeerd is met 4 externe antenne-aansluitingen waarop een Poynting Mimo V3 antenne aangesloten zit.

      Heel soms wil met 100% 4G ontvangst de snelheid nog wel iets eens tegenvallen. Dit gebeurd eigenlijk zelden, in de buitengebieden waar de lokale mast waarschijnlijk een minimale bandbreedte aan backbone heeft. Maar dat is te begrijpen bij een omgeving van 3 huizen plus kleine camping.
      Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
      Gebruikersavatar
      Zadowolony
      Berichten: 1930
      Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

      Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



      Bericht door Zadowolony »

      Op marktplaats werd de antenne poynting A-xpol 0002 v2 aangeboden . Alleen als ik daar op zoek staat deze de ene keer als Omni en de andere keer als directioneel aangeboden .

      https://link.marktplaats.nl/m1748569961 ... ios_tablet

      Denk toch dat ik maar voor de v3 uitvoering ga.
      DJSmiley
      Berichten: 4033
      Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
      Locatie: Nunspeet

      Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



      Bericht door DJSmiley »

      De Xpol-2 is een directionele antenne, dus een richtantenne.

      https://poynting.tech/antennas/xpol-2/
      (Ik ga bij twijfel altijd uit van de site van de fabrikant, niet van een paar verkopers)

      Prima als je weet waar de mast staat, of als je telkens dat ding wilt uitrichten, maar het zou niet mijn voorkeur zijn voor een camper.

      Dan zou ik eerder voor de Puck gaan, of als je de ruimte hebt, de MIMO

      De Mimo-3-12 is een 5.8dBi 2x2 mimo omni antenne
      De Mimo-3-14 is een 6.2dBi 4x4 mimo omni antenne

      Maar zoals Camper-T al zegt: De Huawei B818 is een 4x4 router, maar met externe antenne's slechts 2x2.
      Wil je de 4x4 volledig gebruiken met externe antenne's dan zul je dus extra aansluitingen moeten monteren en intern 4 pigtails vervangen (bij voorkeur)

      En naast de antenne's moet je ook nog verloopkabeltjes hebben, want standaard heeft de B818 TS9 connectoren.
      (En eigenlijk wil je die liever vervangen voor SMA, want in een bewegende bus is die TS9 niet echt de voorkeur kwa stevigheid)

      Persoonlijk vind ik alles bij elkaar een behoorlijk kostenplaatje + moeite waarvan ik betwijfel wat de meerwaarde is. Ja, het zal schelen, maar het is niet magisch ineens overal volle bak bereik. Tot nu toe heb ik nog geen reden gehad om dit te overwegen.

      Als je echt, ook afgelegen, internet wilt hebben zou ik eerder even afwachten hoe de ontwikkelingen mbt Starlink enz gaan. Mobiele masten gaan simpelweg nooit overal dekking krijgen.
      Laatst gewijzigd door DJSmiley op za 11 sep 2021, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
      Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
      Gebruikersavatar
      Zadowolony
      Berichten: 1930
      Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

      Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



      Bericht door Zadowolony »

      Ik dacht ook dat het een directionele was, ofschoon bij de productinformatie op sommige sites staat als Omni. Foute info dus. Laten we dus voorbij gaan.
      Wie weet met starlink. Moet wel goedkoper worden per maand, vind 99 euro p.m.nog teveel.
      Gebruikersavatar
      appellover
      Berichten: 4931
      Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
      Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

      Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



      Bericht door appellover »

      Als die 818 nog beter ontvangst heeft als mijn iphone 7 ben ik daar heel tevreden mee.Kijk nu iedere avond tv met de iphone als hotspot en nooit een hapering of bufferen .Ben nu aan de Franse kant van Pyreneeen en gebruik Orange of SFR.
      Is die iphone nou zo bijzonder of zijn die providers zo goed bezig met die masten.
      Zal dus niet veel verschil maken de iphone of die 818 ,kan niet beter voor mij,vloeiend streamen is voldoende.
      Gr.Ron.


      Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
      Challenger Genesis 388 eb 2016
      Gebruikersavatar
      FrankdB
      Berichten: 879
      Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

      Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



      Bericht door FrankdB »

      Camper-T schreef:
      za 11 sep 2021, 21:09
      Charm schreef:
      za 11 sep 2021, 20:07
      Het is mij in principe gelukt een B818 te scoren. Hij is met een abonnement bij T-Mobile gekocht. Het is niet bekend of de router simlockvrij is. Weet iemand hier dat toevallig?
      Heel soms wil met 100% 4G ontvangst de snelheid nog wel iets eens tegenvallen. Dit gebeurd eigenlijk zelden, in de buitengebieden waar de lokale mast waarschijnlijk een minimale bandbreedte aan backbone heeft.
      Volgens de dekkingskaart van KPN ( https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm) bestaan er drie soorten:
      • 4G: 100 Mbps
      • 4G+: 300 Mbps
      • 4G++: 500 Mbps
      Dit zullen maximaal haalbare bandbreedten zijn en de feitelijk doorvoer zal afhangen van signaalsterkte en het aantal simultane gebruikers.

      Ik zat eerder deze vakantie in zo’n 100 Mbps gebied en haalde niet meer dan 10-15 Mbps. Mijn televisieapp gaf daar wel geluid maar geen bewegend beeld.

      Frank
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



      Bericht door Charm »

      Camper-T schreef:
      wo 01 sep 2021, 21:01
      Ik zit momenteel in de Ardèche met 75% ontvangststerkte op de B818 met externe 4x4 Mimo dus geen zwak genoeg signaal om de Fluke te pakken.
      Betekent dit dat met de B818 de signaalsterkte is af te lezen? Dat zou handig zijn om een directionele antenne uit te richten.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        JoopBrekken
        Berichten: 4257
        Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
        Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

        Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



        Bericht door JoopBrekken »

        Die vraag heb ik ook :-B
        Gebruikersavatar
        Zadowolony
        Berichten: 1930
        Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

        Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



        Bericht door Zadowolony »

        De bovenste drie lampjes geven de signaalsterkte aan.

        Afbeelding
        Plaats reactie