Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door DJSmiley »

Teltonika is een merk wat zich op semi-industrieel richt. Dus minder plastic en wat meer degelijke bouw. Prima optie dus.

Maar goed, in een camper naar mijn mening niet perse noodzakelijk. Wel als je 'm onder de motorkap bouwt ofzo (ze maken bv ook prima GPS trackers - die worden heel veel gebruikt) maar in het camperdeel kan een 'normale' ook.

Nadeel van die Teltronika is dat het een CAT4 LTE modem is. Dat betekend dat je 2x10Mhz downstream kanalen hebt.

Met een CAT6 modem heb je 2x 20Mhz downstream en meer beschikbare banden. Dat kan zeker in zwakke omstandigheden best een verschil maken.

Daarnaast is die Teltronica kwa wifi een 2.4Ghz-only ding. Ik heb de voorkeur voor een 5Ghz wifi zender. Zeker op een camping waar tig hotspotjes, repeaters en wifi meuk van het park zelf is is het de vraag of de 2.4Ghz echt stabiel is.

Die 2 redenen waren voor mij de primaire reden om voor de MR600 te gaan, naast het feit dat die toen voor een scherpe prijs in de aanbieding was (80 euro)

Naast Teltronika heeft bv Mikrotik ook mooie spulletjes. Die werken ook gewoon op 9-30V, bv de Wap ac LTE6.
Voor de nerds onder ons is zo'n Mikrotik ook wel de ultime gadget (als je 'm snapt). VPN tunneltje erop, BGP, OSPF, alles kan dat ding.

Kwa voeding: de MR600 draait bij mij gewoon direct op de accu. Intern gaat de 12V eigenlijk meteen een step-down converter in. Gezien ik een Lithium accu heb gebeurt er dus ook nooit een equalisatie waardoor de accuspanning 15V+ is. Alles is 14.2V maximaal.
Dus ik durf het prima aan om 'm rechtstreeks aan te sluiten.

De Puck2 of XPOL2 lijken mij mooie antenne's. Maar tot nu toe nog niet nodig. Mocht ik eens zo'n ding voor een klant nodig hebben dan ga ik m zelf eerst ff testen.

zo'n chinees ding heb ik ook wel eens getest, maar niet echt met goed resultaat. Daarnaast: Een goede kabel en connector is essentieel. Je kan wel 2dB winst in de antenne hebben, als je 3dB verliest door dunne brakke kabeltjes ga je er netto nog altijd mee achteruit.

(Mede) daarom ook mijn voorkeur voor goede SMA connectoren. Liefst N, maar ja, da's nogal lomp. Wel eens lange antennekabels gemaakt voor een GSM repeater, maar een Ecoflex15 kabel met N- connectoren is nogal uh lomp zegmaar. (Die kabeldiameter is 15mm....)

Of een antenne werkt? Dat is altijd testen, maar je hebt veel variabele factoren. Echt testen: Tja, dan zou je echt apparatuur moeten hebben. Liefst een signaalgenerator die op alle frequenties goed werkt, en een geschikte powermeter/spectrumanalyzer.

Vroeger, toen er nog geen mimo enz radio's waren, wel eens mooie antenne's gescoord op de radiomarkten (Lichtmis, Rosmalen, Jutberg)

Overigens kun je ook nog bij Huawei kijken naar de meer high-end 4G/LTE routers. Dan heb je bv modellen met CAT18 (idem als met de nieuwste telefoons). Dan heb je nog veel meer kanalen die te bundelen zijn en haal je nog veel hogere snelheden.
Als ik 'm voor weinig kan scoren lijkt de Huawei B818 me nog wel eens wat..

Mijn iPhone SE2020 (LTE CAT16) haalt bv 250Mbit buiten (getest,zendmast op 600m afstand). Op dezelfde plek haalt mijn TPLink (CAT6) 'maar' 76Mbit. Dan zie je duidelijk het voordeel van de meer beschikbare te bundelen kanalen van CAT16

Andere plek, nagenoeg geen bereik, 2km ofzo vanaf de mast vol in het bos, 1-2Mbit op de iPhone, 5-6Mbit via de TPlink. Dan merk je weer het voordeel van de betere ontvangstgevoeligheid (zelfs met de standaard antenne's)

Dus t is altijd een afweging hoever je wilt gaan...

Boeit geld echt niet? Dan de Mikrotik Chateau 5G: https://mikrotik.com/product/chateau_5g
Dan heb je een LTE CAT20 modem met dualband AC wifi en 5G support
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door des »

Toch al heel belangrijke informatie de revue gepasseerd 👍👍
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door jheeck »

des schreef:
di 15 jun 2021, 19:38
Ben nieuwschierig naar je bevindingen, moet deze open en bloot in de mobi, of mag deze ook in kast gemonteerd worden ?
Hoi Des,

Ik heb 'm nu in het voorste bovenkastje gelegd, vlak achter het panoramaraam van onze bus en de ontvangst thuis voor de deur is top!
router-in-kastje.png
router-in-kastje.png (322.1 KiB) 355 keer bekeken

Voorlopig draait 'ie nog op z'n eigen voeding, via de omvormer, als de uiteindelijke locatie is bepaald ga ik 'm met een stabilisator op het boordnet aansluiten.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Camper-T »

des schreef:
do 17 jun 2021, 21:15
Toch al heel belangrijke informatie de revue gepasseerd 👍👍
Ben ik 100% met je eens, @DJSMiley en @Atoz delen behoorlijk wat kennis die erg goed bruikbaar is.

Al ben ik zelf behoorlijk thuis in de installatie- en data- en telecomwereld, dit soort specifieke 4G/5G, Mifi en routertechniek is nieuw voor mij.
Er is erg veel aanbod en alles heeft zijn voor- en nadelen. Daarom ben ik blij met dit soort bruikbare antwoorden wat meer kennis en inzicht geeft.

Wat ik @DJSmiley al elder meldde; dit is ook een mooie nieuwkomer, alleen best aan de prijs: https://mikrotik.com/product/chateau_5g
Vergelijk je hem met een Cat20 Netgear M5 van ca. €800,00 dan heb je met deze Mikrotik misschien betere techniek voor een lagere prijs.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door des »

Bij mij zou ie in de kast boven de ijskast moeten komen, ik hoop maar dat dit goed gaat, heb anders geen plaats, Afbeelding
Afbeelding
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door appellover »

Zie bij Alie een 4 bands telefoonversterker voor 3/4/5G en op 12 volt .Losse magneet antenne die je weghaalt als je rijdt.Geen extra simkaart.
Zou dit iets helpen?
Xiaomi stick werkt perfect,in tegenstelling tot fire stick is mi stick met android en kun je ook CD of Ziggo app op laden en ingebouwd Chromcast.
Veel makkelijker dan een chromcast want de xiaomi is compleet met ab op bleutooth.Alleen 1 telefoon met hotspot.
Gr.Ron.

Afbeelding

Afbeelding
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door seth_space »

Even om misverstanden te voorkomen.
GSM versterken is zonder expliciete toestemming van de provider niet toegestaan.
Weliswaar mogen repeaters e d verkocht worden maar feitelijk niet gebruikt.
Dmv een antenne passief het signaal versterken voor bijv binnenhuis gebruik mag wel.
Maar let zeker op met China spul dat zonder aan regels te houden het gsm signaal kaapt. Je hebt zo het agentschap telecom op je dak.
Lees: https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... peaters%20(GSM-repeaters%20of%20UMTS,betere%20inpandige%20dekking%20te%20k
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door jheeck »

des schreef:
vr 18 jun 2021, 18:01
Bij mij zou ie in de kast boven de ijskast moeten komen, ik hoop maar dat dit goed gaat, heb anders geen plaats, Afbeelding
Bij een camper met kunststof opbouw ben je waarschijnlijk minder beperkt in de locatiekeuze dan ik met onze stalen buscamper. Vooralsnog ligt 'ie bij mij prima, zowel op campings als onderweg. De zonwering/verduistering bevat ook niet teveel metaalfolie want deze lijkt de ontvangst niet te beïnvloeden.
Laatst gewijzigd door jheeck op zo 20 jun 2021, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Atoz »

@Ron
En alle anderen
Wettelijk verboden spul.
Heel erg duur als ze je daar mee betrappen
Niet kopen dus.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Lambiek »

@ron

Chromecast heeft tegenwoordig ook gewoon een afstandbediening.

Gr



.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door des »

jheeck schreef:
zo 20 jun 2021, 16:18
des schreef:
vr 18 jun 2021, 18:01
Bij mij zou ie in de kast boven de ijskast moeten komen, ik hoop maar dat dit goed gaat, heb anders geen plaats, Afbeelding
Bij een camper met kunststof opbouw ben je waarschijnlijk minder beperkt in de locatiekeuze dan ik met onze stalen buscamper. Vooralsnog ligt 'ie bij mij prima, zowel op campings als onderweg. De zonwering/verduistering bevat ook niet teveel metaalfolie want deze lijkt de ontvangst niet te beïnvloeden.

Kan je nu een stekker in pluggen van 12v rechtstreeks in de 12v van de mobi, of heb je deze niet bijbesteld, ik lees dat er een netstroom adapter bij zit, maar vermoed dat dit voor 220 is?

B535 router + netstroomadapter + ethernetkabel
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door des »

jheeck schreef:
ma 14 jun 2021, 16:47
JoopBrekken schreef:
ma 14 jun 2021, 9:58
Dit soort steker is nodig voor de 12V voeding: https://www.allekabels.nl/stekker/11472 ... ector.html
Ah, dank. En voor de niet-soldeerder kom ik dan uit op deze zo te zien: https://www.conrad.nl/p/procar-67864931 ... ek-1308773
ProCar_67864931_Apparaataansluitkabel.jpg
Ik bedoel deze adapter, en waar kan je deze kopen buiten Conrad ?
Of moet er nog iets tussen?
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door jheeck »

Ik heb 'm nu nog in gebruik met zijn eigen 220v adapter, op netstroom of omvormer, verder nog niets bij gekocht. Ik ga pas wat met bedrading en 12v aansluiting doen als ik besloten heb waar de router komt, en dat lijkt wel z'n huidige kastje te worden.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door appellover »

@Atoz ,ik zal het eens vragen bij mijn providers ( lowi en xenet) of zo’n versterker probleem is.
@ Lambiek,een chromcast tv stick is mij bekend hoor maar was dubbele prijs van een mi stick ( 59€ / 29,95€).Beide Android.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie