Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door camperdiksmuide »

Ondertussen is mijn Huawei reeds 10 dagen rechtstreeks aangesloten op mijn 12V installatie. En met spanning schommelingen tussen de 12,4 tot 14,7V. En dit zonder enig probleem. Volgens mij dus geen noodzaak aan spanning stabilisator. Ook zeer tevreden van de ontvangst van het toestel ten opzichte van de ontvangst op 2 iPhone 's op het zelfde netwerk. Conclusie; zeer tevreden van mijn aankoop en werking van deze Huawei.
Gebruikersavatar
Skylge40
Berichten: 242
Lid geworden op: do 03 nov 2016, 11:46
Locatie: Harlingen heeft Wad !

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Skylge40 »

Het lange wachten werd beloond.
Vorige week is het mij gelukt om voor € 67,-- ( dat is inclusief verzendkosten) een Huawei B818-263 te kunnen bemachtigen
op MP. Toen ook direct een 12V LED TV stabilisator gekocht.
TV Stabilisator 12V.png
TV Stabilisator 12V.png (39.1 KiB) 336 keer bekeken
Ik was nog in het bezit van een oud prepaid kaartje van Vodafone.
Dat in de Huawei router geplaatst, aangezet en direct de naam en wachtwoord veranderd.

Ben mij nu aan het inlezen op de site: MyPrivatHotspot.com wat al eerder in deze rubriek werd genoemd.
Per land wordt op deze site verschillende mogelijkheden aangeboden , v.w.b. simkaarten.
J A N

Adria Twin SP
Fiat Ducato 2.3 130 multijet
Garmin Camper 770-LMT-D
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3451
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Charm »

Erg mooie prijs
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Skylge40
    Berichten: 242
    Lid geworden op: do 03 nov 2016, 11:46
    Locatie: Harlingen heeft Wad !

    Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



    Bericht door Skylge40 »

    Zoals ik in 2 berichten hierboven al aangaf heb ik een Huawei B818-263 kunnen kopen via MP.

    In 2022 willen wij naar Noorwegen ( door corona reeds 2 x uitgesteld).
    Gedurende onze reis staan wij dan ook ca. 21 dagen "vrij", dus geen voorzieningen,
    alleen maar natuur om ons heen. :D

    Heb deze rubriek een aantal maal doorgenomen, en lees dat de 4 interne antennes
    in de Huawei B818-263 behoorlijk goed bereik hebben.
    In ons dichtbevolkt landje zijn de afstanden niet zo groot, waardoor er overal
    redelijk tot goed internetbereik is.
    Maar hoe zit dat in Noorwegen?

    Is het dan verstandig om ook een "externe antenne" aan te schaffen?
    Op MP kom ik o.a. tegen de Poynting XPOL-0001 tegen.
    Poynting.png
    Poynting.png (61.66 KiB) 246 keer bekeken
    Is het een verstandige keuze om een dergelijke antenne aan te schaffen voor de Huawei B818-263?
    J A N

    Adria Twin SP
    Fiat Ducato 2.3 130 multijet
    Garmin Camper 770-LMT-D
    DJSmiley
    Berichten: 3970
    Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
    Locatie: Nunspeet

    Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



    Bericht door DJSmiley »

    Mooie deal voor die B818, 100-120 euro is een beetje de gangbare 2ehands prijs. jij hebt dus een hele strakke deal!

    Wbt antennes: Persoonlijk vind ik van niet.

    Met een antenne kun je ontvangst verbeteren, maar dan moet er wel iets zijn om te verbeteren. Het is niet zo dat je met een antenne ineens bereik hebt op compleet afgelegen plekken. Zit je aan de rand van een dekkingsgebied, dan kan het wel een beetje helpen, maar je wint er niet de oorlog mee.

    Antenne's worden in vaste installatie gebruikt om een paar redenen
    - richtantenne's op hoogte: Hiermee haal je hogere en stabielere snelheden. Leuk voor je huisje in de bergen in Frankrijk, maar niet voor de camper. Tenzij je per plek gaat uitzoeken welke masten er zijn, op welke afstand, met welke zendvermogens en frequenties zodat je precies optimaal kunt richten. Maar ja, da's verre van realistisch

    - Bereik binnen vs buiten
    Plekken met matig bereik en/of goed geisoleerde woningen hebben vaak geen of amper dekking binnen. Een kleine antenne aan de gevel kan dan een groot verschil maken, want daar is vaak wel prima bereik.
    Bij een camper veel minder relevant, want ook in een bus heb je wel bereik: Genoeg ramen en dakluiken enz. Tuurlijk, die metalen kast en eventuele kastjes zijn niet ideaal, maar dat verschil is alleen merkbaar als je op een plek zit met matig bereik.

    En dan kun je 'm dus ook prima even elders zetten of gewoonweg wat meer deuren openen. Alleen als t echt noodweer is is dat niet echt een handige optie.


    Antenneversterking wordt aangeduid in dBi.
    Elke antenne heeft een bepaalde ontvangstwinst (gain).

    Bij de Huawei B818-263 is de interne antenne 1-4dBi, afhankelijk van de gebruikte frequenties
    (bron: https://data.kommago.nl/files/pdf/huawe ... asheet.pdf pagina 20)

    Ga je kijken naar die XPOL-1 (bron: https://poynting.tech/wp-content/upload ... 001-V1.pdf )
    dan zie je dat die een gain heeft van 1.6 - 4dBi afhankelijk van de frequenties

    Conclusie: die is nagenoeg gelijk aan de interne antenne's van de Huawei.

    Daar komt echter nog verlies bij: De interne kabel zit met 10cm aan de printplaat. Kabel en stekkerverliezen zijn dus minimaal

    Met de xpol praat j over 5m kabel, een SMA stekker met verloop naar TS9, en een TS9 stekker. Daar mag je rustig 0.5dB extra demping voor rekenen.

    Al met al ben je met de XPOL1 op je Huawei dus op 2 punten achteruit gegaan: +/- 0.5dB minder goede ontvangst door de kabels en connectoren, en je gaat terug naar 2x2 ( want alleen met de interne antenne's kun je, zonder modificaties, 4x4 gebruiken)

    De enige reden om zo'n antenne te gebruiken is dat je die buiten de bus kunt plaatsen. Maar persoonlijk vind ik dat niet de kosten en moeite waard, want de enkele keer dat die setup het verschil maakt is minimaal.

    Zoals al gezegd, ik kan m op het dak zetten mocht het nodig zijn, en eventueel onder de luifel (dan heb je ook geen last van regen). Maar hoevaak heb ik dat nodig? Voor mij rechtvaardigt dat geen extra gaten in mn bus en geklooi met kabels.

    Geen 4G bereik in de middle of nowhere gaat ook niet veranderen met een 200 eur kostende antenne. Als je echt superafhankelijk bent dan heb je 1 optie: Schotel
    Schotel voor TV is gewoon de meest betrouwbare oplossing, maar anno 2021 kom je meestal ook wel met 4G weg (mits je voldoende Mb's hebt). En in de toekomst, als je het ervoor over hebt, Starlink.
    Anno 2021 is, voor mij (en vele anderen) de ruimte op het dak efficienter te benutten met een zonnepaneel dan een grote dure schotelset


    Externe antenne's op 4G routers: Ga eerst proberen, geld uitgeven en 'moeilijk doen' kan altijd nog
    Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
    Gebruikersavatar
    Skylge40
    Berichten: 242
    Lid geworden op: do 03 nov 2016, 11:46
    Locatie: Harlingen heeft Wad !

    Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



    Bericht door Skylge40 »

    DJSmiley,
    Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
    Duidelijk verhaal.
    Ik ga de Huawei b818-263 eerst eens goed uitproberen zonder een externe antenne.
    J A N

    Adria Twin SP
    Fiat Ducato 2.3 130 multijet
    Garmin Camper 770-LMT-D
    Gebruikersavatar
    Atoz
    Berichten: 5450
    Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
    Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

    Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



    Bericht door Atoz »

    Het is niet omdat iets zeer overtuigend geschreven is dat je het dan ook zo moet gaan geloven.

    Een buitenantenne heeft wel degelijk zin bij een alu/metalen camper. Zelfs bij een niet metalen camper kan dit zinvol zijn.
    Zonder jouw camper te kennen is er geen zinnig antwoord mogelijk
    Zonder de juiste locaties te kennen waar jij ontvangst wil hebben is er geen zinnig antwoord mogelijk
    Zonder de stralingsdiagrammen van de zendmasten op die locatie is er geen zinnig antwoord mogelijk.

    Maar misschien kan die buitenantenne jou wel een beter en stabieler ontvangstsignaal leveren.
    Maar als je meters coaxkabel gaat gebruiken om die antenne aan te sluiten, plaats hem dan niet
    Chinese Verloopconnectoren zijn mooi om aan vrienden en familie te laten zien, gebruiken zou ik ze niet.

    :wtf:
    Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
    740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
    TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
    4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
    Gebruikersavatar
    appellover
    Berichten: 4931
    Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
    Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

    Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



    Bericht door appellover »

    Makkelijke manier stabilisator router.

    Afbeelding
    Gr.Ron
    Challenger Genesis 388 eb 2016
    Gebruikersavatar
    Zadowolony
    Berichten: 1923
    Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

    Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



    Bericht door Zadowolony »

    Ron, past die plug in de huawei? Dus dan kan de stroomkabel naar 220 vervallen ?
    Waar heb jij die besteld?
    Gebruikersavatar
    jaap van duijn
    Berichten: 2106
    Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
    Locatie: KATWIJK ZH

    Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



    Bericht door jaap van duijn »

    @TS,

    Mag ik het zeggen, neem geheel geen versterker, dan heeft een ander - misschien - ook ontvangst.
    Laatste camperplaats 33 verschillende WIFI toestanden maar van camperplaats zelf konden we niets krijgen - te druk :).

    Jaap
    Gebruikersavatar
    TestCase
    Berichten: 5960
    Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

    Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



    Bericht door TestCase »

    Dat noemde ik een tijdje geleden de 'wifi terreur'.
    Iedereen gaat elkaar staan 'overschreeuwen'.
    viewtopic.php?t=8476387

    //Kees

    AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
    EuraMobil ProfilaRS 720EB
    Gebruikersavatar
    appellover
    Berichten: 4931
    Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
    Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

    Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



    Bericht door appellover »

    Past in de huawei,5,5x2,5mm is ook meest gangbare bij routers.
    Besteld bij Amazon.
    Had mazzel want was teruggestuurd omdat het niet paste in een speakerboxje.Nu 8,65€ normaal 27,55€.
    Stuk makkelijker dan die losse draden van “normale” stabilisator.
    Had nog liever haaks stekkertje gehad ,kan router nog strakker tegen de wand ,moet nu met verloop ,of paar mm van de wand.
    Jaap,een 4g router is geen versterker ,maar werkt hetzelfde als een hotspot op je telefoon,maar dan met betere antenne en 2,4 en 5Ghz. Gebruik nooit wifi van een ander of een camping ,je eigen wifi via 4 G met sterk wachtwoord ,veel veiliger.
    Dus als jullie ooit in de buurt staan en je ziet “apple4ever” mag je er ook bij hoor ,heb onbeperkt 4G.Maar savonds stopt het want dan ga we tv kijken en heb ik elke mb. nodig.
    Gr.Ron.
    Laatst gewijzigd door appellover op ma 18 okt 2021, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
    Challenger Genesis 388 eb 2016
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3451
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



    Bericht door Charm »

    Naar aanleiding van de discussies hier over het wel of niet toepassen van een 12V stabilisator op de B818 heb ik contact gezocht met de klantenservice van Huawei. Mij werd verteld dat deze router niet tegen die hogere spanningen (tot 14.8V) kan en kapot gaat. Omdat ik er niet van overtuigd ben dat de betreffende medewerkster helemaal zeker was van haar zaak, heb ik de vraag ook nog per mail aan gesteld. Inmiddels een reactie gekregen dat de vraag naar een 'hogere afdeling' is doorgezet. We wachten het nog even af.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      appellover
      Berichten: 4931
      Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
      Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

      Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



      Bericht door appellover »

      Ik neem maar niet het risico,als de zonnepanelen in volle zon staan loopt het snel op tot max 14,71 v.
      Router is gemaakt voor thuisgebruik en 230v.met trafo naar 12 v stabiel.Dus eigen accu 12v. aansluiten ? Jammer dan.
      12v. sigaretstekker wordt ook niet bijgeleverd,ondanks dat de routers daar veel gebruikt worden.
      Afbeelding
      Gr.Ron.
      Laatst gewijzigd door appellover op ma 18 okt 2021, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
      Challenger Genesis 388 eb 2016
      Plaats reactie