Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door JoopBrekken »

Als er maar zo min mogelijk metaal om heen zit.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door des »

OK thx
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Camper-T »

DJSmiley schreef:
ma 14 jun 2021, 9:36
De TPLink MR200 kan, of de wat nieuwere MR600 (CAT6 LTE).

Met een antenne (Die geen stroom verbruikt) versterk je de ontvangstgevoeligheid waardoor je ook in slechtere omstandigheden beter (of uberhaupt) bereik hebt.

De Poynting Puck 2 is bv een mooie compacte antenne die je op de bus kan doen. Die Joopbrekken linkt is de grotere variant, met een behoorlijk betere ontvangst, maar is ook wat groter.
@DJSmiley: wat was voor jou de doorslag toen je op zoek was naar een 4G router, om specifiek voor de MR200 (met Poynting Puck 2) te kiezen?

Ik gebruik tijdens onze campertrips door Europa continue mijn iPhone als hotspot. Buiten het feit dat ik met 1-2 weken door mijn buitenland bundel heen zit en het ontvangst soms te wensen over laat. Dus ik ben mij af en toe aan het orienteren op een Mifi/4G router met externe antenne en een internationale pre-paid datasim van 30-50Gb om 3 weken door Europa te kunnen rijden zonder gedoe van matige camping Wifi en lege databundels.

Als je naar Mifi router reviews zoekt vind je best weinig bruikbare info uit de praktijk, meest mogelijk omdat Mifi routers niet bijzonder veel gebruikt worden. Er zijn wat schaarse reviews waarbij je op moet passen dat het geen merk gesponsorde materie is, of van retailers die er een dikke hyperlink onder zetten. Je komt hierdoor al snel uit op reviews van de grotere webshops. De meest aangeprezen Mifi routers zijn de TP Link, of Huawei modellen, of de Netgear M1 tot de peperdure 5G versie M5.

Omdat je met de camper vaak in de buitengebieden staat is mijn ervaring dat de 4G dekking slecht, of helemaal niet aanwezig is. Zeker in Duitsland is het buiten de bewoonde wereld nog veel 3G wat de klok slaat, of erger, Frankrijk, waar je in de camper al snel op 2G of de bekende [E] schiet. Ik was hierdoor al snel overtuigd van het feit dat als je een Mifi/4G router aanschaft, deze absoluut externe antenne-aansluitingen moet hebben zodat je met een goede spriet of puck wat meer ontvangst zou kunnnen krijgen.

Nu dacht ik dat een Netgear M1 Mifi router met Netgear TS-9 Mimo antenne een goede oplossing kon zijn. De Netgear Mifi router is handig klein, heeft een interne accu voor als dit nodig mocht zijn en de Mimo antenne komt er volgens een test die ik las best goed uit met hoge dB waarden.
Echter, ik lees jouw tip van een TP-Link MR200 (of MR600) met optioneel een Poynting Puck 2 en begin dan te twijfelen, want als gezegd kon ik niet heel veel bruikbare reviews vinden waardoor je betere afwegingen kan maken. Er is best veel te koop maar een bewuste keuze maken is lastig.

Misschien doen alle Mifi- of 4G routers het gemiddeld gezien allemaal wel even goed en natuurlijk is een goede antenne net zo belangrijk als goede speakers aan een dure Hifi set. Maar toch ben ik even benieuwd hoe jij je keuze maakte en natuurlijk ook de reacties van andere camperaars, hoe die hun online-hardware hebben gekozen en uiteindelijk ervaren.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Atoz »

Na een kleine 40 jaar ervaring met hoogfrequent toepassingen als radioamateur, zelfs eventjes als pro, van 1,6 MHz tot 10 GHz, durf ik te schrijven dat voor mezelf de volgende volgorde telt
De omgeving waar de antenne staat, in een metalen behuizing zoals onze pakket koffer is dodelijk voor je ontvangst
Met andere woorden: buiten is beter dan binnen
De ondergrond van de antenne, zeker voor dit oort toepassingen is een metalen ondergrond aangewezen, of een antenne die deze niet nodig heeft (dipool)
De hoogte van de antenne, elke meter telt
De kwaliteit van de antenne (kun je alleen maar weten door ze echt te gebruiken, cijfers zeggen niets)
De antennekabel en de connectoren, kwaliteit kost geld, vak apart, lengte zo kort mogelijk!
De ontvangstgevoeligheid van de ontvanger
Het zendvermogen van de zender, maar wat je ontvanger niet hoort kun je niet met zendvermogen compenseren

Dit lijstje is absoluut niet volledig.... Verder is het pure natuurkunde / wetenschap.

En ja soms maak ook ik compromissen... 40 cm RG 58 kan dus ook, van goede kwaliteit....

Dus koop allemaal wat je wil, zelfs in China, met dat laatste kun je je vuilnisbak dan vullen, eigen ervaring gewoon prul, vooral de antenne's kabel en connectoren. Erg he :(
Maar kijk eens wat en waar anderen kochten en hopelijk tot grote tevredenheid gebruiken, en let ook op de details, welke kabel, welke connector. Waar staat hun antenne op welke afstand van de elektronica? zo dicht mogelijk!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Atoz »

Edit: een interne accu
Wie heeft er de ervaring dat een interne accu tien jaar foutloos werken blijft?
Niemand dus.
Dus is die interne accu een verkoopsargument zodat JIJ binnen drie jaar terug een kastje met weer een interne accu gaat kopen.
Je hebt toch een huishoudaccu? Gebruik die dan!

Edit2: de plaatsing van de elektronica
Zo dicht mogelijk tegen de antenne!
Desnoods moet je maar mooi zichtbaar monteren in je camper.
Dus geen kabels van onder in de bank....
En ja voedingskabel 'dik' genoeg! 2,5mm2 mag :)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door FrankdB »

Een interne accu maakt dat ik mijn MIFI in de rugzak kan stoppen en om het even waar kan gebruiken.

Daarnaast, als ik zelf een MIFI koop verwacht ik niet dat die tien jaar mee zal gaan. Na een jaar of wat zal deze zeker vervangen worden voor 5G, 6G, 7G, … De staat van de interne accu zal mij tegen die tijd geen grote zorg zijn.

Frank
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Camper-T »

Atoz schreef:
do 17 jun 2021, 11:54
Na een kleine 40 jaar ervaring met hoogfrequent toepassingen als radioamateur, zelfs eventjes als pro, van 1,6 MHz tot 10 GHz, durf ik te schrijven dat voor mezelf de volgende volgorde telt
De omgeving waar de antenne staat, in een metalen behuizing zoals onze pakket koffer is dodelijk voor je ontvangst
Met andere woorden: buiten is beter dan binnen
De ondergrond van de antenne, zeker voor dit oort toepassingen is een metalen ondergrond aangewezen, of een antenne die deze niet nodig heeft (dipool)

Dit lijstje is absoluut niet volledig.... Verder is het pure natuurkunde / wetenschap.
En ja soms maak ook ik compromissen... 40 cm RG 58 kan dus ook, van goede kwaliteit....

Dus koop allemaal wat je wil, zelfs in China, met dat laatste kun je je vuilnisbak dan vullen, eigen ervaring gewoon prul, vooral de antenne's kabel en connectoren. Erg he :(
Maar kijk eens wat en waar anderen kochten en hopelijk tot grote tevredenheid gebruiken, en let ook op de details, welke kabel, welke connector. Waar staat hun antenne op welke afstand van de elektronica? zo dicht mogelijk!

Wij kunnen elkaar bijna de hand schudden want mijn historie kent ook enige activiteiten in het zend- ontvangwereldje. Bij mij begon het met 27mc, 3 meter want je kon het als puber niet laten en uiteindelijk een korte tijd stiekem 2m en 70cm zonder papiertje omdat ik zonder goed studeren in Zeist 10 fouten te veel had voor mijn gewilde PD call. Enfin, on topic:

Mijn historie en enige jaren werk voor grote GSM providers heeft mij voldoende kennis bijgebracht om te weten dat een goede zend/ontvanginstallatie valt en staat met de antenne. Het is daarom ook dat ik al snel wist dat ook dit onderdeel belangrijk kan zijn bij de aanschaf van een Mifi of 4G router. Evengoed is er dusdanig veel op de markt waarvan weinig praktische kennis uit het veld wordt gedeelt, dat je eigenlijk niet weet 'wat' je koopt. Het is niet allemaal Kenwood en Icom dus je moet gevoelsmatig toch ergens kiezen tussen merken zonder duideijke reputatie in de hoogfrequentwereld.

Wij huren tot op heden altijd een nieuwe camper omdat wij er nog niet over uit zijn waar een eigen camper aan moet voldoen. En nieuwe campers zijn grotendeels van freuquentietransparant kunstof dus is die zin zou je geen directe problemen verwachten. Evengoed ondervind een zwak 4G signaal toch demping en merk je dat in de camper de veldsterkte flink daalt t.o.v. buiten de camper. Metalen delen en bedrading spelen hier dus ook een rol.
Dus een externe antenne is zeker gewenst.

Een externe antenne wil vaak een ground plane ofwel massa van metaal en dat kan lastig worden bij een kunstof camper. Natuurlijk kun je dit zelf voorzien in een losse mast maar er zijn ook antennes die geen ground plane nodig hebben. Zoals de puck antennes welke dit meest mogelijk intern compenseren.

Bekabeling en connectoren heeft misschien wel een gedeelde eerste plaats met de antenne als het om ontvangstkwaliteit gaat. Het is daarom dat ik @DJSmiley zijn argument ook beaam; dat TS-9 connectoren misschien niet zo heel bedrijfszeker zijn en beter verder gekeken kan worden naar een Mifi/4G router waarop stevige vergulde SMA connectoren zitten...
Welke antenne met SMA connectoren aan de coax een goede keuze is zal afhangen van de toepassing, wat daarbinnen haalbaar is en wat ik er voor uit wilt geven. In mijn geval geen antennepark maar misschien zo'n goede puck, of een Mimo. Want is de dekking echt een keer slecht dan houd het op...

En qua goede keuze Mifi/4G router blijft het voor mij nog een beetje afwegen... Nogmaals omdat er te weinig goede reviews uit het veld zijn. Het gros zet zo'n ding thuis of op kantoor als tijdelijke- of backup internetaansluiting, of in het afgelegen vakantiehuisje, pal in de 4/5G dekking van Nederland.
Het blijft dus gissen hoe de betere Mifi/4G routers van nu in de verschillende buitengebieden presteren waar weinig of slechte dekking is.
Als eerder gezegd kan tussen de betere merken 4G routers misschien best weinig verschil zitten en blijft het grotendeels aankomen op de antenne en zijn verbindingen. Dus ook met die gedachte wil ik mij verder gaan orienteren.

Wat is jouw setup eigenlijk?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Atoz »

Hij/Zij/X die mijn onderschrift leest, kent mijn volledige setup .
Daarom schrijven we dat daar toch?

Die ground kun je snel met ALU kleefband (echt ALU!) Kleven.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Camper-T »

Atoz schreef:
do 17 jun 2021, 13:59
Hij/Zij/X die mijn onderschrift leest, kent mijn volledige setup .
Daarom schrijven we dat daar toch?

Die ground kun je snel met ALU kleefband (echt ALU!) Kleven.
Dank voor de tip en je onderschrift gevonden!
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door PaulBng »

Ik heb tijden terug een mifi van Huawei aangeschaft.
Welk type weet ik even niet. Ligt in de camper, en de camper is daar en ik ben hier Afbeelding

Ik heb daar onderstaande antenne voor gekocht. Die ligt wel thuis.
Want ondanks fervente pogingen, maakte het geen enkel verschil, met of zonder externe antenne (buiten boven het dak van de buscamper.... Ronddraaien etc...

Is het een slechte antenne?
Afbeelding


Paul
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Camper-T »

PaulBng schreef:
do 17 jun 2021, 17:54
Ik heb tijden terug een mifi van Huawei aangeschaft.
Welk type weet ik even niet. Ligt in de camper, en de camper is daar en ik ben hier Afbeelding

Ik heb daar onderstaande antenne voor gekocht. Die ligt wel thuis.
Want ondanks fervente pogingen, maakte het geen enkel verschil, met of zonder externe antenne (buiten boven het dak van de buscamper.... Ronddraaien etc...

Is het een slechte antenne?

Paul
Deze ben ik hier en daar tegen gekomen in reviews en blijkt inderdaad geen hoogvlieger op het gebied van ontvangstverbetering.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door PaulBng »

Dan gaat ie in het rond archief.
Eerst slopen uiteraard...


Paul
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Camper-T »

Al lezende en zoekende kwam ik deze optie nog tegen van het merk Teltonika https://www.mifi-hotspot.nl/Camperbund ... -1-antenne

Zag dit merk een enkele keer voorbij komen en het werd hier en daar wel eens genoemd. Het blijkt een redelijk serieus Litouws bedrijf wat zich hoofdzakelijk met industriële kwaliteit routers bezig houd. In combinatie met een Poynting Puck misschien best een goede optie tegen een betaalbare prijs. Werkt tussen de 9-30VDC dus geen gedoe met adapters, op de boordspanning en werken.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door PaulBng »

Voor de geïnteresseerden...

Kan ik met de snoertjes nog iets met een zelfbouw ding?

Afbeelding


Paul
Plaats reactie