Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Camper-T »

DJSmiley schreef:
do 24 jun 2021, 9:41
Alleen is die MiMo 3 wel een groot ding. Ik had me daar eerst op verkeken (Specs niet gelezen, alleen een plaatje)

25cm x 13cm x 14cm is huge...


De Puck2 ( https://www.mobielverbinden.nl/poynting ... oductSpecs ) is compacter, rond 10cm. Wel iets minder kwa specs, maar vooral een stuk kleiner.

https://poynting.tech/articles/antenna- ... -a-camper/

En voor degene met een 4x4 Mimo router een interessant stukje:
https://poynting.tech/articles/antenna- ... mo-router/

Overigens: De Huawei b818 heeft intern 4 uFL connectoren en kun je dus ook met wat handigheid voorzien van een 4-tal SMA connectoren om zo een 4x4 externe antenne aan te sluiten

Klopt helemaal, de Poynting Mimo 3 is zo groot als een klein brood van de bakker. Dat zie je goed in o.a. de Youtube reviews van deze antenne.
Maar goed, als je deze permanent op een grote camper bouwd dan valt deze hier tegen weg, of is midden geplaatst compleet uit het directe zicht.
Een kleinere Poynting Puck is natuurlijk ook mogelijk, al lever je volgens de specs dan wel iets op de ontvangstkwalteit in.

Ik kwam onlangs een filmpje tegen van een Huawei B818 LTE router waarbij de externe antennes minder preseteren dan de interne antennes.
Misschien een deel van de 2x2 of 4x4 antennetheorie van Poynting zelf, of de plaatser van het filmpje heeft slechte antennes in een slechte omgeving geplaatst. De enkele reacties zijn ook critisch op de gebruiker: https://www.youtube.com/watch?v=91sWY01Den8

Vanbinnen heeft de B818 al losse coaxkabeltjes met click-on IPEX antenneconnectoren die naar 4 antennes lopen en volgens de onderstaande links blijkt het inderdaad mogelijk om alle 4 van externe antennes te voorzien. Al dan niet met aanpassingen middels aangepaste firmware.
B818 openen: https://www.youtube.com/watch?v=SyL74sJPi8k
Lotgenoten: https://www.ispreview.co.uk/talk/thread ... ing.37043/

Tipje: de Huawei B818 wordt regelmatig z.g.a.n. aangeboden op MP door T-Mobile klanten welke zo'n ding bij een bepaald abonnement kregen en hem verder niet gebruiken. Er worden soms bedragen van €100,00 tot €150,00 gevraagd wat toch aanzienlijk scheelt op de nieuwprijs.


@Atoz: Je hebt zeker gelijk dat een zuignap-antennebeugel niet alles is maar voor sommige mensen kan het een oplossing zijn als ze een tijdelijke antenne willen plaatsen. Wil je onderweg continue internet met goed ontvangst dan zou ik inderdaad ook een vaste antenne inboren in het dak.
Laatst gewijzigd door Camper-T op do 24 jun 2021, 16:49, 4 keer totaal gewijzigd.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Toemke »

Ik heb die Poynting MiMo-3-V2-15 Camperantenne 5 in 1 erop staan nu. In vergelijking met die vlaai van een 80cm schotel die iets verderop staat, valt dat wel reuze mee hoor.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
smoover
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 21 aug 2017, 17:59

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door smoover »

Dat ligt er aan. Er zijn er van 3dbi en 18 dbi. Maakt verschil. even googelen naar DBI en wifi en je weet meer. Er zijn uiteraard duurdere apparaten die het beter doen.Het is maar wat je zoekt en wat je er voor over hebt
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Camper-T »

En wanneer je een 4G/LTE router hebt waarop 4x4 MiMo externe antenne-aansluitingen zitten/zijn bijgemaakt dan wil je natuurlijk ook een externe antenne met 4x4 Mimo connectoren. Het gros van de externe antennes heeft 2x2 Mimo antenneconnectoren, waarschijnlijk omdat de meeste 4G/LTE routers maar over 2 externe antenne-aansluitingen beschikken. Toch zie je steeds vaker 4G/LTE routers met meer dan 2 externe antenne-aansluitingen en daarvoor zal o.a. de Poynting Mimo V2 14 de oplossing zijn. Deze heeft 4x4 Mimo 4G/LTE antenne-aansluitingen en een GPS antenne-aansluiting.
En voor wie zowel 4x4 Mimo 4G/LTE antennes alsook dubbele externe Wifi antennes en een GPS antenne wil is er ook nog de Poynting Mimo V2 17.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Zadowolony »

Gebruikt iemand onderweg de b618 van Huawei ? Of toch maar voor de B818 gaan?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door DJSmiley »

Ik ben voor de B818 gegaan. De B618 zie je iets meer maar is 'maar' CAT11, terwijl de B818 een CAT19 modem is.

Ook zijn de meeste B618's op Marktplaats voorzien van een T-mobile logo, geen idee of die ook technisch dus t-mobile zijn (lees: simlocked)

De B818 is niet veel duurder, ik heb mijne voor 100 euro. Aanbod is wel wat minder, en je moet wat meer geluk hebben voor die prijs, maar persoonlijk zie ik geen reden om de B618 te nemen. Prijsverschil is, als je wat geduld hebt, minimaal.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Zadowolony »

Oké, merci. Ik kon de b616 voor 25 euro kopen, simlock vrij. Was benieuwd hoe de snelheid werd ervaren (werk nu met de iPhone als hotspot, weet eigenlijk niet in welke categorie die valt , zal ik eens opzoeken).
De 818 is inderdaad sneller dan de 616.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Zadowolony »

De snelheid die de provider biedt speelt ook nog mee : https://www.iculture.nl/tips/snelheid-mobiele-data/
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door DJSmiley »

Mijn Iphone SE (2020 versie) is CAT16

De oude (2016 versie) is CAT6: https://www.devicespecifications.com/en/model/7a423ad7

Met een TPLink MR600 (mijn oude 4G router, LTE CAT6) haalde ik met een testje zo'n 70Mbit.
Met de 2020 SE haalde ik op dezelfde lokatie 260Mbit
Met de B818 haalde ik op dezelfde lokatie 290Mbit

Je zag dus duidelijk de beperking van de CAT6 router. Nu is die snelheid allemaal meer dan voldoende, maar het gaat mij voornamelijk om het bereik. Ik gok (nog geen plek gevonden om t goed te testen, nog eens doen), dat je met 4x4 mimo een hogere snelheid haalt, want 4x heel traag is nog altijd sneller dan 2x heel traag (2x2 vs 4x4)


Maar voor 25 euro een B618 (=CAT11).. daar kun je het altijd voor proberen. T is niet dat je perse 300Mbit+ moet halen. Kun je 'm altijd nog verkopen (en ook nog wel met winst gok ik)


De echte snelheidswinst is wel afhankelijk van de mast. Als die maar een trage uplink heeft, dan win je niets met de meest dikke pijp naar de mast toe als het verder nergens vandaan komt.

In NL is dat behoorlijk geupgraded, meeste masten hebben of een dikke glasverbinding, of een stevige uplink (paar gigabit). In t buitenland zul je ook genoeg masten zien met een relatief lage draadloze uplink.

KPN heeft inmiddels de meeste masten met 10Gbit glas of 4Gbit straalverbindingen (bron: https://www.techzine.nl/nieuws/infrastr ... en-van-5g/ )

Hoge snelheid is leuk, maar mijn primaire reden om voor een 4x4 mimo te gaan is vooral zoals gezegd het betere bereik in twijfelgevallen. Laten we eerlijk zijn, alles >20Mbit is al meer dan voldoende.
En 300Mbit via 4G is helemaal leuk, als je de bundel in 1 uurtje erdoorheen wilt jagen ;)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Camper-T »

DJSmiley schreef:
vr 16 jul 2021, 9:13
Mijn Iphone SE (2020 versie) is CAT16

De oude (2016 versie) is CAT6: https://www.devicespecifications.com/en/model/7a423ad7

Met een TPLink MR600 (mijn oude 4G router, LTE CAT6) haalde ik met een testje zo'n 70Mbit.
Met de 2020 SE haalde ik op dezelfde lokatie 260Mbit
Met de B818 haalde ik op dezelfde lokatie 290Mbit

Je zag dus duidelijk de beperking van de CAT6 router. Nu is die snelheid allemaal meer dan voldoende, maar het gaat mij voornamelijk om het bereik. Ik gok (nog geen plek gevonden om t goed te testen, nog eens doen), dat je met 4x4 mimo een hogere snelheid haalt, want 4x heel traag is nog altijd sneller dan 2x heel traag (2x2 vs 4x4)
Ik heb op een zelfde manier de B818 via MP gekocht voor €125,00 en deze aan laten passen naar 4x Mimo SMA connectoren.
Heb jij dit ook (al) gedaan, of houd je het voorlopig op 2x2 Mimo via de orginele externe antenneconnectoren van de B818?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Zadowolony »

Bedankt beiden voor de toelichting. De 616 is dus trager dan de iPhone.
Ik heb ook de iPhone SE2020, maar een apart kastje lijkt mij toch handiger omdat de iPhone de verbinding met de iPad eruit gooit als hij even niet wordt gebruikt . Ik heb in Nederland onbeperkt internet, in buitenland zal er een lokaal kaartje gekocht moeten worden.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Camper-T »

Zadowolony schreef:
vr 16 jul 2021, 10:22
Bedankt beiden voor de toelichting. De 616 is dus trager dan de iPhone.
Ik heb ook de iPhone SE2020, maar een apart kastje lijkt mij toch handiger omdat de iPhone de verbinding met de iPad eruit gooit als hij even niet wordt gebruikt . Ik heb in Nederland onbeperkt internet, in buitenland zal er een lokaal kaartje gekocht moeten worden.
Een lokaal simkaartje kopen moet niet maar bestaat tot de vaak iets goedkopere oplossingen. Mits je niet door veel verschillende landen trekt.
Een internationaal simkaartje kan dan een betere optie zijn. Evengoed kosten die al snel €125,00 voor 30 dagen / 50Gb en dat is aan de prijs.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Zadowolony »

Dat is inderdaad prijzig. Mijn data is beperkt tot ca 25 gb p.m. in buitenland, vandaar dan maar lokaal kaartje kopen.
Gister met kpn gebeld , helaas werkt een duo Sim maar op 1 apparaat tegelijk. Hij gaf wel de tip om een nieuw abo van 6 euro p.m. te nemen in de router en dan mijn onbeperkt data te delen met de router.
Dus dat is ook nog wel een idee.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Een goede 4G-versterker en Xiaomi stick



Bericht door Camper-T »

Zadowolony schreef:
vr 16 jul 2021, 13:19
Dat is inderdaad prijzig. Mijn data is beperkt tot ca 25 gb p.m. in buitenland, vandaar dan maar lokaal kaartje kopen.
Gister met kpn gebeld , helaas werkt een duo Sim maar op 1 apparaat tegelijk. Hij gaf wel de tip om een nieuw abo van 6 euro p.m. te nemen in de router en dan mijn onbeperkt data te delen met de router.
Dus dat is ook nog wel een idee.
Een extra data-simkaart welke meelift met de Unlimited optie van je telefoonabonnement kan a €6,00 p/mnd maar heeft dezelfde beperkingen in het buitenland. Ook hiermee heb je max. 25Gb p/mnd en daarna een geknepen verbinding, tot de nieuwe maand aanbreekt.
Als KPN Zakelijk klant had ik de onhebbelijkheid dat ik afgelopen jaar al snel door mijn buitenland-data heen zat en niets anders kon dan per sms
een bundeltje bijkopen. Die prijzen zijn zo hoog dat ik dit anders wilde doen en voortaan een internationale simkaart neem, of lokaal iets koop.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie