Cyrix CT120

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Cyrix CT120



Bericht door myway »

Die zekeringen bij de cyrix zitten er een beetje voor Jan met de korte achternaam.
Normaal zeker je zo dicht mogelijk bij de spanningsbron.
De startaccu en de hh-accu.
Ik zou die gebruiken op de plekken die ik net aangaf.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Cyrix CT120



Bericht door myway »

Het relais tussen de startaccu en de accessoire accu is er voor om te zorgen dat die beide accu’s niet paralel staan als de dynamo niet laadt.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Cyrix CT120



Bericht door Aloys »

zeemeester schreef:
zo 13 jun 2021, 14:23
weet niet of ik hem zomaar op een van de plussen van de accu's kan zetten omdat er nog van een soort relais tussen deze accus zit , af fabriek.
De Cyrix is een scheidingsrelais. Maar nou blijkt: je hebt al een scheidingsrelais, af (camper)fabriek? :?:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
zeemeester
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24

Re: Cyrix CT120



Bericht door zeemeester »

myway , pw en kampo,

vandaag samen met een vriend aan het meten geweest , nu met de nieuwe volle accus , laad de dynamo niet meer blijft op 12,50v, dit duid dan toch op een intelligente dynamo zou ik denken ? als ik nm de lampen en alle andere stroom verbruikers aan zet gaat het voltage omhoog naar 13.50v

ik denk dat ze er bij de dealer dus naast zitten om te zeggen dat het geen intelligente dynamo is.

aloys
de cyrix weg halen dan ? en dan direct op de accessoire accu aansluiten?

sorry voor het misverstand van de dynamo ging ook alleen maar van de dealer uit
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Cyrix CT120



Bericht door TestCase »

Dan heb je dus een redelijk nieuwe camper met 'slimme' dynamo? Zoja dan zou je i.p.v. de cyrix een laadbooster nodig hebben?


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Cyrix CT120



Bericht door travelscout »

Eerst maar eens zorgen dat die dynamo eens wat meer stroom gaat leveren, voordat je boosters aan gaat schaffen om de stroom te beperken.

Ford gebruikt al langer een soort intelligente dynamo zie ook het bericht hier van Toedeledoki dd.16/02/2018.
viewtopic.php?f=38&t=8462893&hilit=tran ... o&start=14
Handig zou zijn als ts even precies vertelt wat voor Ford campert hij heeft en welk bouwjaar.
Paul.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Cyrix CT120



Bericht door Atoz »

Wat ik zou doen mocht ik Zeemeester noemen...
Iemand zoeken die WEET waar het over gaat en die die schakeling van die twee autoaccu's ook kent.
Kom je bijna bij een Ford kenner uit.

Nu krijg je alleen maar goed bedoelde adviezen van mensen die niet weten hoe die twee Ford auto accu's geschakeld worden.

Een startaccu en een accessoire accu. viewtopic.php?f=10&t=8476485&p=2059970& ... u#p2059970
Daarnaast een huishoudaccu.

En velen hebben hier geen ervaring met die accesoires accu en schrijven er dus maar op los.
En als je weet hoe het moet, zien we graag jouw kennis hier verschijnen ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Cyrix CT120



Bericht door TestCase »

Ik vind het ook steeds verwarrender, heb nu echt geen idee wat er bedoeld wordt met een accessoire accu.



//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Cyrix CT120



Bericht door 309T16 »

Simpel toch: een accu op de AUX-ingang :D

Maar serieus. Opmerking van Atoz helemaal mee eens!
zeemeester
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24

Re: Cyrix CT120



Bericht door zeemeester »

mensen bedankt , heb vandaag ook weer de hele dag aan de telefoon gehangen met ford dealers , zelfs over wat voor accu's er in moeten verschillen ze van mening.

ik wacht af , als iemand iets weet of nog fotos nodig heeft laat het me aub weten ,ik kan niet wachten om het aan te sluiten :crazy:
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Cyrix CT120



Bericht door myway »

TestCase schreef:Ik vind het ook steeds verwarrender, heb nu echt geen idee wat er bedoeld wordt met een accessoire accu.



//Kees
Is toch niet zo moeilijk, Ford heeft er voor gekozen om een accessoire accu te plaatsen.
Ik hoop dat ze dan ook iets hebben gemaakt dat ook deze accu door de intelligente dynamo wordt opgeladen tijdens het rijden.
Echter geeft een monteur al aan dat die accu veel problemen geeft.
Maar ook hier meten is weten.
Wil je de hh-accu laden moet de cyrix vervangen worden door een booster. Een goede keuze is een Victron orion smart.
En die aansluiten zoals ik al eerder aangaf met de cyrix.
Alternatief maar wel duurder een TS 400
zeemeester
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24

Re: Cyrix CT120



Bericht door zeemeester »

myway

klopt als het contact aan gaat zijn beide accus geschakeld en laden ze beide op, dmv slimme electronika dynamo

ik ben nu aan het kijken naar een booster
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Cyrix CT120



Bericht door TestCase »

@myway, ik had er nog nooit van gehoord en dan kan ik wel gaan roeptoeteren hoe het moet maar dat lijkt mij onverstandig zonder het gezien te hebben. Wanneer de acessoireaccu bij de auto hoort en (dus) al ogeladen wordt dan blijft staan wat ik eerder schreef. Een cyrix van 120A is zat of een laadbooster wanneer je dat noodzakelijk vindt, met dat laatste is niet iedereen op het forum het mee eens.

//Kees



AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
zeemeester
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24

Re: Cyrix CT120



Bericht door zeemeester »

ik heb net het item ''startaccu laadproces'' gelezen op het forum, erg herkenbaar .

zou ik das een ts 400 of ts 800 nodig hebben ,mijn hh accu is victron agm 130 amp?

en myway , sorry maar kan niet terug vinden waar dat je dat uitlegt, welk titel heeft dat item thx
Laatst gewijzigd door zeemeester op ma 14 jun 2021, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie