Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Ik denk dat er een shunt op de min van de startaccu zit wat zou wijzen op een intelligente dynamo.
Van welk bouwjaar is het voertuig?
Hoe ver staan de startaccu’s van de hh-accu.
Van welk bouwjaar is het voertuig?
Hoe ver staan de startaccu’s van de hh-accu.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Ja, en als het een slimme dynamo /euro 6 wagen is, dan is het zaak goed na te denken of die intelligentie niet verstoord wordt door de Cyrix schakeling... Het kán pech zijn geweest, maar bij zulke hoge temperaturen (die op langdurig hoge stromen duiden) moet geen risico genomen worden.
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Die wordt niet verstoord alleen zal er niet veel geladen worden naar de hh-accu.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
pw. dat klopt , zit een strip zekering in.
idd de rode kabel loopt naar de startaccu's
dat lijkt links te zitten ,maar zit op de 86 batt naar shunt.
klopt rechts gaat naar plus hh accu.
zwarte massa gaat idd naar min van auto.
ja de accu's van de bus zijn zo origineel.
mw.dat klopt aan de linkerkant zitten de minnen van accus.
rechts de minnen van verbruikers.
nee het is geen intelligente dynamo, transit van 2015.
ik ben net bij de ford geweest, de accu die er uit is , is de accessoires accu, deze gaan vaak stuk en geeft problemen , volgens monteur.
de accu die er nog in staat is de start accu.
monteur rade ook aan om "zonnepanelen" aan te koppellen op de start accu,
idd de rode kabel loopt naar de startaccu's
dat lijkt links te zitten ,maar zit op de 86 batt naar shunt.
klopt rechts gaat naar plus hh accu.
zwarte massa gaat idd naar min van auto.
ja de accu's van de bus zijn zo origineel.
mw.dat klopt aan de linkerkant zitten de minnen van accus.
rechts de minnen van verbruikers.
nee het is geen intelligente dynamo, transit van 2015.
ik ben net bij de ford geweest, de accu die er uit is , is de accessoires accu, deze gaan vaak stuk en geeft problemen , volgens monteur.
de accu die er nog in staat is de start accu.
monteur rade ook aan om "zonnepanelen" aan te koppellen op de start accu,
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
De Cyrix lijkt correct aangesloten.zeemeester schreef: ↑do 10 jun 2021, 14:28pw. dat klopt , zit een strip zekering in.
idd de rode kabel loopt naar de startaccu's
dat lijkt links te zitten ,maar zit op de 86 batt naar shunt.
klopt rechts gaat naar plus hh accu.
zwarte massa gaat idd naar min van auto.
ja de accu's van de bus zijn zo origineel.
- linker schoefterminal (nr 87) naar plus Battery 1 = startaccu
- rechter schroefterminal (nr 30) naar plus Battery 2 = nieuwe huidhoudaccu
- pootje 86 Battery - op de - van de Huishoudaccu (linkerkant shunt)
Ik ben het in principe niet eens met de monteur dat de zonnepanelen aan de start accu gekoppeld moeten worden, maar dat gezegd hebbende is de vraag of dat nu veel uitmaakt want als de startaccu boven de 13.x volt komt zal de cyrix de nieuwe huishoudaccu bijschakelen. Maar de zonnepanelen zitten nu op de nieuwe hh-accu, ik zou dat zo laten: eerst die volladen met de zonnepanelen en als er dan nog wat overblijft ook de startaccu meepakken.zeemeester schreef: ↑do 10 jun 2021, 14:28mw.dat klopt aan de linkerkant zitten de minnen van accus.
rechts de minnen van verbruikers.
nee het is geen intelligente dynamo, transit van 2015.
ik ben net bij de ford geweest, de accu die er uit is , is de accessoires accu, deze gaan vaak stuk en geeft problemen , volgens monteur.
de accu die er nog in staat is de start accu.
monteur rade ook aan om "zonnepanelen" aan te koppellen op de start accu,
Maar wat je bedoelt met 'rechts de minnen van de verbruikers' in je antwoord op mw begrijp ik niet.
Nu weten we dus dat het de oorspronkelijke huishoudaccu is die op 100 graden kwam en de geest heeft gegeven heeft. Als je die nu gaat vervangen door een nieuwe heb je een split-battery systeem voor je huishoudenergie gecreëerd: als de motor uitstaat zijn de twee huishoudaccu's niet gekoppeld, dus hoe ga je ze beiden gebruiken? En het blijft vreemd dat je na 20km stil viel met een motorstoring doordat de originele huishoudaccu aan het instorten was.
@Zeemeester, zou je eens willen meten (met een ohm meter) of de losliggende minpool van de originele huishoudaccu en de minpool van je nieuwe agm hh accu beiden wel met het chassis verbonden zijn (dus dat zij dezelfde aarde delen). Je dus dus 0 ohm moeten meten tussen beiden, of tussen originele minpool en chassis, en agm hh minpool en chassis.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
het is de accessoire accu van de bus dwz hier zitten de lampjes ,aansteker, centrale deurvergrendeling etc etc op , en hij start alleen op die start accu.
de min van mijn hh accu zit gekoppeld aan de min van de accus van de bus , die dan weer contact maken met chassis
kan ik er nu twee nieuwe lood zuur accus in zetten , of beter ook agm accus
de min van mijn hh accu zit gekoppeld aan de min van de accus van de bus , die dan weer contact maken met chassis
kan ik er nu twee nieuwe lood zuur accus in zetten , of beter ook agm accus
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Maar hoe oud is de wagen nu en zit er een intelligente dynamo op.
- Peter LMC
- Berichten: 10186
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
TS schrijft hierboven ergens;
nee het is geen intelligente dynamo, transit van 2015.
nee het is geen intelligente dynamo, transit van 2015.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Ah, maar dat had zeemeester al aangegeven.
Weet je zeker dat dit geen intelligente dynamo is.
Er zit links op massakabel nog iets dat lijkt op een shunt.
Weet je zeker dat dit geen intelligente dynamo is.
Er zit links op massakabel nog iets dat lijkt op een shunt.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
het is geen start stop, en ze hebben het bij dealer na gekeken op chassis nummer, dus neem dat dan aan.
heb twee nieuwe accus besteld en ga ze er morgen in zetten,
op welke accu kan ik ze volgens jullie het beste aansluiten, of hoe moet ik ze überhaupt aansluiten?
heb twee nieuwe accus besteld en ga ze er morgen in zetten,
op welke accu kan ik ze volgens jullie het beste aansluiten, of hoe moet ik ze überhaupt aansluiten?
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Wat is ' ze' in " op welke accu kan ik ze aansluiten'.?