Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24
Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
beste mensen,
drie maanden geleden een ford bus gekocht en geprobeerd deze om te bouwen naar camper, na maanden gelezen te hebben op dit forum, bedankt voor al de tips en ideeën.
echter nu heb ik een probleem,
ik heb twee zonnepanelen van 120wp op mijn dak, dus 240wp totaal .dmv mppt gekoppeld aan agm hh accu van 130 ah.
nu heb ik tussen mijn twee varia lood startaccus van ieder 85 ah en de agm hh accu een cyrix geplaatst.
dit heb ik gedaan met de gedachte dat als mijn hh accu vol zou zijn, mijn startaccus geladen zouden worden en omgekeerd, als ik rijd met mijn auto de dynamo eerst mijn start accus laadt en als deze dan vol zijn mijn hh accu.
nu mijn probleem, vandaag voor het eerst naar buiten en stuk gaan rijden , na 20 km motor storing, nu blijkt dat 1 van mijn startaccus bloed heet was, 90 graden welteverstaan, na gemeten en deze gaf nog maar 7 volt.
heb ik iets verkeerd aan gesloten, of kan het überhaupt zo niet worden aan gesloten?
bedankt michael
drie maanden geleden een ford bus gekocht en geprobeerd deze om te bouwen naar camper, na maanden gelezen te hebben op dit forum, bedankt voor al de tips en ideeën.
echter nu heb ik een probleem,
ik heb twee zonnepanelen van 120wp op mijn dak, dus 240wp totaal .dmv mppt gekoppeld aan agm hh accu van 130 ah.
nu heb ik tussen mijn twee varia lood startaccus van ieder 85 ah en de agm hh accu een cyrix geplaatst.
dit heb ik gedaan met de gedachte dat als mijn hh accu vol zou zijn, mijn startaccus geladen zouden worden en omgekeerd, als ik rijd met mijn auto de dynamo eerst mijn start accus laadt en als deze dan vol zijn mijn hh accu.
nu mijn probleem, vandaag voor het eerst naar buiten en stuk gaan rijden , na 20 km motor storing, nu blijkt dat 1 van mijn startaccus bloed heet was, 90 graden welteverstaan, na gemeten en deze gaf nog maar 7 volt.
heb ik iets verkeerd aan gesloten, of kan het überhaupt zo niet worden aan gesloten?
bedankt michael
Re: startaccu stuk, pech , of verkeerd aangesloten?
Doe er eens een schema bij van de aansluitingen.
Dat verheldert een boel.
Dat verheldert een boel.
Re: startaccu stuk, pech , of verkeerd aangesloten?
Toch geen 24 volt?
Het zal wrs niet, maar.....
Het zal wrs niet, maar.....
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
-
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: startaccu stuk, pech , of verkeerd aangesloten?
Dacht ik ook meteen aan. Bij starten is de Cyrix nog niet geactiveerd. Daarna geactiveerd en daardoor per abuis plus van de startaccu aan de min van de hh accu of zo? Al verwacht ik dat dan de kabels ook wel lekker soepel van de hitte worden
- Pebblesbert
- Berichten: 220
- Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
- Locatie: Delft
Re: startaccu stuk, pech , of verkeerd aangesloten?
Twee startaccu's?? Waarom zou je dat willen?
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Omdat dit bij Ford zo was, is?
Bij mij staan er ook twee startaccu’s in.
Een direct ingespoten diesel heeft wel wat startvermogen nodig.
Bij mij staan er ook twee startaccu’s in.
Een direct ingespoten diesel heeft wel wat startvermogen nodig.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
toen ik de bus kocht zat er ook een omvormer in van 12 v naar 220 1800w ,vandaar misschien ook twee accus,
nee alles is 12 v en de kabels werden niet warm ook hh accu niet en ook die andere start accu niet,
zal morgen een foto van situatie maken.
nee alles is 12 v en de kabels werden niet warm ook hh accu niet en ook die andere start accu niet,
zal morgen een foto van situatie maken.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Mij lijkt het meer dat die ene startaccu,al droog stond,zeker omdat je schrijft,dat er voorheen een omvormer was gemonteerd ?
Hans
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
daar dacht ik ook aan , en dat die dan nu stuk is gegaan omdat ik die ben gaan opladen ?
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24
- Pebblesbert
- Berichten: 220
- Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
- Locatie: Delft
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Voor mij nieuw, maar het zal zo zijn.
Ik rij al 20 jaar in direct ingespoten diesels (VW T4, LT35, Mercedes V-klasse), en tot nu toe deden die het uitstekend met 1 startaccu!
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Tja ik heb het niet verzonnen, bij mijn Transit van bijna 40 jaar zitten twee bevestigingspunten voor accu’s die zijn niet zo groot, 70ah
Een accu van 2018 zal toch een gesloten accu zijn.
Als die droogstaat klopt er iets niet.
Een accu van 2018 zal toch een gesloten accu zijn.
Als die droogstaat klopt er iets niet.
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Die omvormer zal toch niet op de startaccu zijn aangesloten?zeemeester schreef:toen ik de bus kocht zat er ook een omvormer in van 12 v naar 220 1800w ,vandaar misschien ook twee accus,
nee alles is 12 v en de kabels werden niet warm ook hh accu niet en ook die andere start accu niet,
zal morgen een foto van situatie maken.