Ik weet niet wat je hiermee bedoelt. Nog een continu stroom van 7A met alle verbruikers uitgeschakeld? Dan staat er nog iets (flinks) aan, of er gaat ergens iets (flinks) mis.
Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
-
- Berichten: 1808
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
-
- Berichten: 1808
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Nee nee nee, je roept maar wat. Als de accu al stuk was zou ie ook 100 graden geworden zijn als je zonder cyrix ging rijden. En dan had er ook al een motorstoring geweest. En een stukke accu is vaak juist dood (neemt geen stroom op) ipv dat ie super heet wordt. En een dynamo die niet samengaat met een Cyrix en een mppt is onzin. Dus blijf er van af en laat er naar kijken voordat je een ontploffende nieuwe accu onder je kont hebt onder het rijden.zeemeester schreef: ↑do 10 jun 2021, 12:05jawel, alle accus worden door de zon geladen , heb er nu een losse accu aan gezet waar normaal de startuccu's zitten, is nu op absorptie over gegaan.
mijn accus zijn nu dus vol , neem ik aan.
het probleem kan dus zijn dat er een start accu , waar omvormer aan zat, al stuk was.
of dat dynamo niet samen gaat met cyrix /mppt.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
die accu wordt 100 graden omdat er 3 cellen kapot zijn, hij meet nog maar 7 volt, maar waarom is die kapot ? ik ben dus gaan twijfelen over de aansluiting en of dat alles wel naar behoren werkt , ook de combinatie agm 130ah en twee lood startaccu's van 85ah,
of het gaat fout als ik in de zon rijd , de combinatie dynamo en zonnepanelen
of het gaat fout als ik in de zon rijd , de combinatie dynamo en zonnepanelen
-
- Berichten: 1808
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Je kunt blijven filosoferen over mogelijke oorzaken, maar als je geen foto's of schema van de aansluiting wil geven, dan kan er ook niet geholpen worden. Sluit die kapotte accu maar eens aan op een losse acculader. Gaat er dan een enorme stroom lopen (kortsluiting), of juist niks? Ik gok het laatste.
Maar ik zet mijn geld op een verkeerde aansluiting van de Cyrix in combinatie met lopende motor.
Maar ik zet mijn geld op een verkeerde aansluiting van de Cyrix in combinatie met lopende motor.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Ik weet niet wat je hiermee bedoelt. Nog een continu stroom van 7A met alle verbruikers uitgeschakeld? Dan staat er nog iets (flinks) aan, of er gaat ergens iets (flinks) mis.
dat is wat victron accu monitor aan geeft
dat is wat victron accu monitor aan geeft
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Dan zal je de foto moeten verkleinen.
Met het programma Paint of zo.
Met het programma Paint of zo.
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Als de accumonitor 7amp aangeeft zonder - er voor wordt er geladen met 7 Amp.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 21:24
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
foto
- Bijlagen
-
- 0-1.jpeg (161.81 KiB) 73 keer bekeken
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Zo zou de boel volgens mij op de cyrix aangesloten moeten zijn.
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Jaques volgens mij word het nog te moeilijk v TS,....
gewoon tekening v de startaccu,s een cyrix,en een HH accu,al de rest is al eerder aangesloten ?
gewoon tekening v de startaccu,s een cyrix,en een HH accu,al de rest is al eerder aangesloten ?
Hans
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
Als je op één accu drie kortgesloten cellen zitten is er iets behoorlijk mis gegaan.
Dat kan zijn veel te diep ontladen, ontladen laten staan.
De foto’s geven geen duidelijkheid, er is niet te zien hoe de draden lopen.
Dat kan zijn veel te diep ontladen, ontladen laten staan.
De foto’s geven geen duidelijkheid, er is niet te zien hoe de draden lopen.
-
- Berichten: 1808
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Startaccu stuk: pech of verkeerd aangesloten?
n.a.v. de foto waar de Cyrix op staat: er gaat vanaf de linker schroefterminal een dikke korte zwarte kabel naar links naar het zwarte blokje (waar naar ik aanneem een zware stripzekering inzit) en vandaar een rode kabel door het gat naar (naar ik aanneem) de gecombineerde + van de startaccu's. Maar waar gaat de extra dunnere zwarte kabel vanaf de linker aansluiting van de Cyrix naar beneden naar toe? En de rechterschroefterminal van de Cyrix zit via ook weer een zware stripzekering aan de plus van de huishoudaccu waar we naar kijken op de foto?
En op de foto lijkt er nét een zwarte massa aansluiting op de Cyrix zichtbaar te zijn net naast de rechter schroefterminal, is dat ook zo, en gaat die naar min/massa?.
Verder vind ik het opvallend dat er op de foto met de ontbrekende accu zo'n verzameling aansluitingen op de min accupool zit (waar de paarse kabel naar toegaat), meestal zie je die op de plus. Maar dat is origineel van het voertuig, dus blijkbaar hoort dat zo. Waarschijnlijk wordt in dit voertuig weinig via het chassis geleid en wordt ook de minus via kabels teruggeleid naar de accupolen.
Edit: en wat me intrigeert is dat de twee originele accu's niet 'gewoon' met hun pluspolen parallel zijn aangesloten. Beide kabels lijken naar een behuizing voorin de foto te gaan.
En op de foto lijkt er nét een zwarte massa aansluiting op de Cyrix zichtbaar te zijn net naast de rechter schroefterminal, is dat ook zo, en gaat die naar min/massa?.
Verder vind ik het opvallend dat er op de foto met de ontbrekende accu zo'n verzameling aansluitingen op de min accupool zit (waar de paarse kabel naar toegaat), meestal zie je die op de plus. Maar dat is origineel van het voertuig, dus blijkbaar hoort dat zo. Waarschijnlijk wordt in dit voertuig weinig via het chassis geleid en wordt ook de minus via kabels teruggeleid naar de accupolen.
Edit: en wat me intrigeert is dat de twee originele accu's niet 'gewoon' met hun pluspolen parallel zijn aangesloten. Beide kabels lijken naar een behuizing voorin de foto te gaan.
Laatst gewijzigd door pwhooftman op do 10 jun 2021, 13:36, 3 keer totaal gewijzigd.