Solar chargers parallel schakelen: addertje onder het gras?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Solar chargers parallel schakelen: addertje onder het gras?



Bericht door Charm »

Hoewel ik het nooit echt een probleem gevonden heb om solar chargers parallel te schakelen, ben ik me ineens gaan realiseren dat er wellicht een addertje onder het gras kan zitten. Ik heb daarbij het volgende scenario voor ogen waaruit dat zou kunnen blijken.

Een regelaar gaat in float mode als de accu vol is. Voor beide parallel geschakelde regelaars zal dat op enig moment gaan gelden. Als de accuspanning vervolgens door belasting zakt, komt er een moment (bereiken recharge spanning) dat de lader teruggaat naar de bulkfase. Dat moment is voor elke lader verschillend ook al staan ze op hetzelfde recharge voltage (vanwege toleranties).

De eerste lader die naar bulkfase overgaat, pompt weer stroom in de accu waardoor de spanning weer oploopt. Echter, de tweede lader staat nog steeds in float mode en blijft daar staan want de spanning zakt niet meer onder zijn recharge voltage. Gevolg is dat slechts één lader de accu laadt, de tweede lader draagt niet meer bij.

Zit hier een denkfout in en zo ja welke?
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    kampo
    Berichten: 8935
    Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
    Locatie: Brussel

    Re: Solar chargers parallel schakelen: addertje onder het gras?



    Bericht door kampo »

    Dat klopt en is al lang bekend.
    2 verschillende solar regelaars zitten wel eens tegen elkaar op te boxen.
    Daarom kan je maar best, in het geval van 2 solar strings, 2 MPPT'S van hetzelfde merk en met dezelfde settings gebruiken.

    Nu is het wel zo dat het met een hele lege HH accu allemaal niet zo veel uit maakt.
    Zoals wel eens meer gezegd, wil je de beste of wil je de goedkoopste oplossing die ook nog stroom geeft...
    Groeten Kampo
    JTG
    Berichten: 697
    Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
    Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

    Re: Solar chargers parallel schakelen: addertje onder het gras?



    Bericht door JTG »

    Victron SmartSolar MPPT's (en enkele BlueSolar modellen) ondersteunen 'synchronised charging' vanaf een bepaalde firmware (v1.47)
    VE.Smart Network optie
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Solar chargers parallel schakelen: addertje onder het gras?



    Bericht door Charm »

    kampo schreef:
    wo 09 jun 2021, 13:28
    Dat klopt en is al lang bekend.
    2 verschillende solar regelaars zitten wel eens tegen elkaar op te boxen.
    Daarom kan je maar best, in het geval van 2 solar strings, 2 MPPT'S van hetzelfde merk en met dezelfde settings gebruiken.

    Nu is het wel zo dat het met een hele lege HH accu allemaal niet zo veel uit maakt.
    Zoals wel eens meer gezegd, wil je de beste of wil je de goedkoopste oplossing die ook nog stroom geeft...
    De vraag is of dit concrete scenario bij iedereen bekend is. Ik kan me niet herinneren dat dit ooit zo expliciet is gemaakt hier op het forum (maar ik herinner me niet alles). 'Ze zitten elkaar weleens in de weg' heeft nu ineens handen en voeten gekregen.
    Zelfde merk en zelfde settings biedt niet zoveel garantie. Er zal er altijd één de eerste zijn door de onvermijdelijke toleranties.

    JTG schreef:
    wo 09 jun 2021, 13:37
    Victron SmartSolar MPPT's (en enkele BlueSolar modellen) ondersteunen 'synchronised charging' vanaf een bepaalde firmware (v1.47)
    VE.Smart Network optie
    Dit mechanisme kende ik nog niet.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Metor
      Berichten: 965
      Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

      Re: Solar chargers parallel schakelen: addertje onder het gras?



      Bericht door Metor »

      Zie het probleem niet zo, zeker niet voor LFP.
      Als de ene regelaar misschien al in de bulk fase komt en de andere nog in de float fase zit.
      Op dat moment is de accu nog niet veel ontladen, anders zouden ze beiden wel in de bulk fase gaan.
      Die ene bulk fase lader krijgt de accu uiteindelijk ook wel weer vol en gaat dan over naar zijn float fase. En wat is het probleem als de SOC op het einde van de dag op zeg 90% blijft?
      Misschien wel beter voor een LFP accu.
      En het is zeker niet zo dat ze elkaar "in de weg" zitten.
      De bulk fase lader zal de accuspanning verhogen.
      Hierbij zal de float fase lader, die een hogere spanning krijgt aangeboden dan zijn ingestelde float spanning, gaan blokkeren omdat de stroom alleen richting de accu kan gaan, zie het als diode werking.
      Lijkt me niets aan de hand. Geen problemen zoeken die er niet zijn.
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Solar chargers parallel schakelen: addertje onder het gras?



      Bericht door Charm »

      Of het een probleem is of niet, dat moet ieder voor zich bepalen. Ik constateer alleen dat in de geschetste situatie er slechts één lader is die dan de accu weer vol laadt en dan wordt door jou bevestigd. Prima. Verder mag iedereen ermee doen wat hij wilt.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        JanJD
        Berichten: 230
        Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
        Locatie: Utrecht-West

        Re: Solar chargers parallel schakelen: addertje onder het gras?



        Bericht door JanJD »

        Dit is een (voor mij) bekend probleem en kan bij elke multi-state lader die op basis van batterij spanning en laadstroom de state transities doet optreden. Dit kan dus ook optreden als via bijvoorbeeld een Cyrix, DC-DC lader vanuit de dynamo of via een lader vanaf de paal de huishoudaccu opgeladen wordt. In de laatste voorbeelden is het gevolg waarschijnlijk niet zo groot. Bij parallel geschakelde solar laders zal in bepaalde gevallen de beschikbare zonne-energie niet volledig benut worden.

        Dit probleem wordt in het Victron forum op meerdere plaatsen goed beschreven, zie bijvoorbeeld dit draadje: https://community.victronenergy.com/que ... le-mp.html
        Lees vooral ook de reacties van Victron Energy, hierin wordt goed het mechanisme erachter uitgelegd, zie met name reactie: "mvader (Victron Energy) beantwoord · Jun 18 2019 bij 8:42 AM"

        Hier wordt ook duidelijk dat het probleem voor LFP niet zo speelt, bij lood accus (nat, agm of gel) kan bijvoorbeeld de bulk fase bij een of meerdere laders te kort duren waardoor het 'werk' door de resterende laders gedaan moet worden. Resultaat is trager laden.

        De Victron oplossing is in principe redelijk eenvoudig; laat 1 van de parallel geschakelde regelaars de state transities bepalen (Bulk, Absorption en Float) en laat de rest synchroon volgen, zie: https://www.victronenergy.com/media/pg/ ... tails.html

        Ik heb geen idee of en hoe andere fabrikanten dit oplossen, ben eigenlijk wel geïnteresseerd in of iemand hier meer (bron)informatie over heeft.
        Laatst gewijzigd door JanJD op wo 09 jun 2021, 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.
        Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: Solar chargers parallel schakelen: addertje onder het gras?



        Bericht door Charm »

        Dank, ik kon me ook niet anders voorstellen dan dat dit een bekend verschijnsel moet zijn. Op dit forum ben ik het in die vorm echter nog niet tegengekomen of ik heb het gemist. Voor mij was het een eyeopener en dat heb ik even gedeeld...

        Laten we ook niet vergeten dat hier vaak discussies worden gevoerd tot op het niveau van een 1mA in een poging alles uit het systeem te halen wat erin zit. Dan is dit fenomeen niet onbelangrijk om je daarvan bewust te zijn.
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          Gebruikersavatar
          Atoz
          Berichten: 5457
          Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
          Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

          Re: Solar chargers parallel schakelen: addertje onder het gras?



          Bericht door Atoz »

          Eigenlijk ervaar ik een soortgelijk probleem met 2x 200Ah LiFePO4 accu's die paralelle staan. Er is er altijd eentje sneller ''vol''
          (Elk met een 120A BMS) er is altijd wel een cijfer na de komma dat niet klopt

          En dat zal dan ook zo wel bij Loodzuur accu's zijn.

          Het kan allemaal wel maar als we tot de laatste mV willen werken is er altijd wel ergens een verschil.
          Ideaal is al dat parralle dus niet

          Waarbij je ook de vraag kunt stellen of een parallel schakeling van zonnepanelen dan toch ook niet ''ideaal'' is, die mV in gedachten.
          Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
          740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
          TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
          4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
          Gebruikersavatar
          hathi
          Berichten: 13417
          Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
          Locatie: ASTEN

          Re: Solar chargers parallel schakelen: addertje onder het gras?



          Bericht door hathi »

          Spijkers op laag water,voor de doorsnee Camperaar, met 1 of 2 paneeltjes dus niet zo relevant,voor de meesten hier :-B
          Hans
          Gebruikersavatar
          309T16
          Berichten: 3161
          Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
          Locatie: Grootegast

          Re: Solar chargers parallel schakelen: addertje onder het gras?



          Bericht door 309T16 »

          Metor schreef:
          wo 09 jun 2021, 14:41
          Zie het probleem niet zo, zeker niet voor LFP.
          Ik ook niet. We gooien met zijn allen ook rustig de acculader van de EBL (met vrijwel altijd compleet andere laadgedrag) aan, terwijl de zon schijnt.

          Voordeel van een BMS bij een Lithium-accu is, dat de BMS bepaald wanneer de accu vol is en niet de afzonderlijke laders.
          Plaats reactie